شناسه خبر : 35906 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اختلاف بهداشتی سران قوا

در پی بازدید قالیباف از بیماران کرونایی بخش آی‌سی‌یو، روحانی جلسه سران قوا را لغو کرد

اختلاف بهداشتی سران قوا

بازدید سرزده محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از بیمارستان امام خمینی و تماس مستقیم وی با بیماران کرونایی در بخش آی‌سی‌یو این بیمارستان به لغو جلسه سران قوا منجر شد که واکنش‌ها و حواشی گسترده‌ای به همراه داشت. خبرگزاری دولتی ایرنا در شرح واقعه نوشت: «با وجود رعایت پروتکل‌ها از سوی رهبر انقلاب، رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه، بازدید سرزده محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، از بیمارستان امام خمینی‌(ره) و تماس مستقیم با بیماران کرونایی در بخش آی‌سی‌یو این بیمارستان می‌تواند با توجه به ارتباط نزدیک وی با روسای قوای دیگر، تمام تلاش‌های هفت ماه گذشته در رعایت پروتکل‌ها را از بین برده و امکان ابتلا را افزایش دهد. رئیس مجلس در ادامه بازدیدهای موسوم به میدانی خود، به بیمارستان امام خمینی رفت و به کادر درمان آنها قول پیگیری مشکلات داد. تصاویر و فیلم‌های منتشرشده از این دیدار نشان می‌دهد که پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل رعایت نشده و محیط آلوده به ویروس بوده است.

حضور مسوولان در بیمارستان‌های کرونایی و در بخش آی‌سی‌یو در حالی که حتی حضور خانواده‌های بیماران هم در آن ممنوع است، قطعاً خلاف پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد کرونا بوده و ممکن است در صورت ابتلا مسیر اجرای وظایف نمایندگی و ریاست مجلس را با دشواری‌هایی برای وی روبه‌رو کند. شاید به همین دلیل است که خبرهایی از لغو جلسه سران سه قوه به دلیل این نوع سهل‌انگاری‌ها در برخی رسانه‌ها منتشر شده که به نظر می‌رسد این نشست بنا به درخواست کمیته درمان ستاد ملی کرونا و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کنسل شده است.»

 

روحانی: خداوند به ما عقل داده است

پس از لغو جلسه سران قوا، انتقادات بسیاری از سوی مخالفان به رئیس‌جمهوری مطرح شد. اما دولت به صورت تلویحی اعلام کرد که این تصمیم در پی بی‌توجهی رئیس‌مجلس به پروتکل‌های بهداشتی گرفته شده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری 15 مهرماه خود با اصحاب رسانه با اشاره به لغو جلسه سران قوا و حضور رئیس مجلس در بیمارستان امام خمینی گفت: پیشنهاد جلسه را خود آقای رئیس‌جمهور داده بودند و زمانی که رئیس مجلس به بیمارستان برای بازدید تشریف بردند از وزیر بهداشت سوال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها بوده؟ که گفتند حتی در بخش‌هایی که افراد بدحال بودند صورت گرفته است. مجدد سوال شد نظر شما در این باره ‌ چیست و کمیته بهداشت ستاد ملی کرونا اعلام کرد چند وقت این ‌جلسه عقب بیفتد. الگوی بزرگ ما مقام معظم رهبری است و باید به این توصیه‌ها عمل کنیم.

رئیس‌جمهوری نیز یک روز بعد در جلسه هیات درباره علت عدم شرکت در جلسه سران قوا گفت: رعایت این پروتکل‌ها برای ما یک اصل بسیار مهم است، همه مردم و مسوولان بدون استثنا باید رعایت کنند. خداوند به ما عقل داده و با عقل موظف به حفظ جان خود و دیگران هستیم.

در تمامی مواردی که خودم شک کردم با ستاد ملی مقابله کرونا مشورت کردم که مثلاً این جلسه را بگذارم یا نگذارم، به این سمینار بروم یا نروم و به همه توصیه‌های آنها عمل کردم. همه باید عمل کنیم. درست مانند این است که فردی وسط یک مسیل بایستد صدای سیل را می‌شنود و نترسد و بایستد تا آب او را ببرد؛ زلزله می‌آید و نمی‌ترسد و زیر سقف می‌ایستد و آوار روی سر او خراب می‌شود.

 

اصابت خمپاره جنگ آذربایجان و ارمنستان به خاک ایران

در جریان درگیری‌های نظامی دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در همسایگی ایران، گلوله‌هایی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران اصابت کرد. در واکنش به این وضعیت، وزیر دفاع در خصوص مناقشات آذربایجان و ارمنستان گفت: جان شهروندان و امنیت خاک مقدس ایران اسلامی یک موضوع مهم و حیاتی است و به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست که به علت کم‌دقتی و بی‌توجهی کشورهای طرف مناقشه، گلوله‌ای به خاک کشورمان اصابت کند.

وی با اشاره به مناقشات اخیر کشورهای آذربایجان و ارمنستان با بیان اینکه امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران برای نیروهای مسلح مقتدر و شجاع کشور یک موضوع اصلی، حیاتی و بسیار مهم است گفت: در این حادثه گاهی به خطا گلوله‌هایی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران اصابت کرد که تذکرات لازم به هر دو کشور داده شد. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مناقشات را در منطقه به دقت

رصد و دنبال می‌کند تصریح کرد: جان شهروندان و امنیت خاک مقدس ایران اسلامی یک موضوع مهم و حیاتی است و به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست که به علت کم‌دقتی و بی‌توجهی گلوله به خاک کشورمان اصابت کند. وی تاکید کرد: چنانچه این موارد و این بی‌دقتی‌ها توسط کشورهای طرف مناقشه ادامه پیدا کند قطعاً تمهیدات بیشتری اتخاذ خواهد شد.

 

دفاع استاندار از مواضع ائمه جمعه درباره جنگ قره‌باغ

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی از اعلام مواضع ائمه جمعه شمال غرب کشور در خصوص جنگ قره‌باغ دفاع کرد. به گزارش ایرنا، محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در گفت‌وگویی با اشاره به وقوع جنگ قره‌باغ گفت: موضع رسمی کشور ما توسط وزارت امورخارجه بیان می‌شود که در این خصوص نیز سخنگوی این وزارتخانه به صراحت اعلام موضع کرده است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی معقول و منطقی، به «تمامیت ارضی» همه کشورها از جمله جمهوری آذربایجان احترام می‌گذارد. وی افزود: جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان همسایگان ما هستند و مشکلات آنها، کشور ما را نیز متاثر می‌کند. همان‌طور که در ابتدای این جنگ در دهه 70 شمسی این موضوع اتفاق افتاد و ایران کمپ‌های آوارگان جنگ قره‌باغ را برپا کرده و به آنها کمک کرد. در درگیری‌های اخیر نیز خمپاره‌ها و گلوله‌هایی به روستاهای مرزی ما اصابت کرده و علاوه بر وارد آمدن برخی خسارات، آرامش و امنیت کشاورزان ما را در فصل برداشت محصول، برهم زده است، از این‌رو طی نامه و یادداشتی به وزارت امور خارجه و مبادی ذی‌ربط، به جد خواسته‌ایم که از این نقض حریم‌ها جلوگیری شود. استاندار آذربایجان شرقی در خصوص موضع‌گیری امامان جمعه استان‌های شمال غرب در مورد مناقشه قره‌باغ نیز گفت: در همه دنیا در کنار دیپلماسی رسمی، یک دیپلماسی عمومی نیز وجود دارد؛ مردم ما با جمهوری آذربایجان اشتراکات زیادی در دین، مذهب، تاریخ و فرهنگ دارند که به ندرت در میان دو کشور، چنین قرابت‌هایی دیده می‌شود. وی تاکید کرد: نمایندگان ولی فقیه در شمال غرب نیز افرادی صاحب‌نظر، از السابقون انقلاب و از گروه‌های مهم مرجع هستند، لذا بر اساس وظیفه دینی و انسانی خود، موضع‌گیری بسیار منطقی و حکیمانه‌ای در این باب داشتند و آزادی سرزمین‌های اشغالی را توسط خود مردم جمهوری آذربایجان، بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای خواستار شدند و این اقدام را حق مشروع مردم جمهوری آذربایجان دانستند. دیدیم که این موضع‌گیری مطابق بر سیاست خارجی کشور نیز بوده و سخنگوی وزارت امور خارجه و دولت نیز همین سخنان را تکرار کردند، اما متاسفانه عده بسیار قلیلی به بیانیه امامان محترم جمعه شمال غرب تاختند و قلب مردم مومن و دوستداران این بزرگواران, به‌ویژه ارادتمندان حضرت آیت‌الله آل‌هاشم را جریحه‌دار کردند، باید همگان همواره حریم این بزرگواران را رعایت کنند.

 

علی اف: امنیت ایران را امنیت آذربایجان می‌دانیم

حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز سه‌شنبه هفته گذشته در تماس تلفنی با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور آذربایجان با ابراز نگرانی از مداخله احتمالی کشورهای دیگر در مناقشه آذربایجان و ارمنستان و تبدیل این درگیری به یک جنگ منطقه‌ای، تاکید کرد: امنیت، ثبات و آرامش منطقه و به‌ویژه مرزهای شمالی برای ما بسیار مهم است و این مناقشه و تداوم ناامنی مرزها نباید زمینه‌ساز نفوذ برخی گروه‌های تروریستی شود. رئیس‌جمهور از کشیده شدن درگیری مرزی دو کشور به جنگ شهرها ابراز نگرانی کرد و گفت: امیدوارم این جنگ و درگیری به جنگ شهرها منتهی نشود که در کنار آن آواره شدن مردم و کشته شدن شهروندان غیرنظامی را به دنبال دارد که بسیار دردناک و خطرناک است. روحانی با اشاره به ضرورت پایان یافتن هر‌چه سریع‌تر درگیری‌ها میان ارمنستان و آذربایجان، افزود: ایران برای هر نوع اقدامی برای حل اختلافات باکو و ایروان بر اساس قوانین و حقوق بین‌المللی و مرزهای به رسمیت شناخته‌شده دو کشور، آمادگی دارد. رئیس‌جمهور همچنین رعایت امنیت مرزهای ایران با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و حفظ جان ساکنان روستاهای ایرانی همجوار با این کشورها را مورد تاکید قرار داد.

الهام علی اف نیز در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از مذاکره تلفنی با رئیس‌جمهور ایران، گفت: به خاطر مواضع سازنده مقامات رسمی ایران و تاکید بر حفظ تمامیت ارضی و حل مناقشه قره‌باغ، مراتب سپاسگزاری و قدردانی خود را اعلام می‌کنم. رئیس‌جمهور آذربایجان افزود: امنیت ایران را امنیت آذربایجان می‌دانیم و اجازه نخواهیم داد این مناقشه موجب ناامنی در کشورهای همسایه شود.

 

مجلس طرحی برای تغییر قیمت بنزین ندارد

پس از انتشار اخباری از طرح مجلس برای تغییر قیمت بنزین، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: هیچ طرحی در مجلس یازدهم برای تغییر در قیمت‌های یارانه‌ای و آزاد بنزین در دستور کار نیست. به گزارش خبرآنلاین، مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: به عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام می‌کنم هیچ طرحی در مجلس یازدهم برای تغییر در قیمت‌های یارانه‌ای و آزاد بنزین در دستور کار نیست. طرح سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار فقط به دنبال بازتوزیع عادلانه‌تر بنزین یارانه‌ای از خودرو به خانوار است تا خانوارهای فاقد خودرو نیز بهره ببرند. متن منتشرشده در برخی رسانه‌ها، طرح قدیمی مجلس دهم است که در اول مجلس یازدهم قبل از تشکیل کمیسیون‌ها و بدون اصلاح متن فقط برای تسریع در اخذ نوبت اعلام وصول، مجدداً ثبت شد تا بعد در کمیسیون و صحن اصلاح شود. الان پیش‌نویس گزارش کمیسیون انرژی تنظیم شده است که دو هفته دیگر به صحن کمیسیون می‌آید.

♦♦♦

ایسنا: ابراهیم اصغرزاده دبیر کل انجمن اسلامی مهندسان ایران در نشست مشترک شورای مرکزی حزب جوانان ایران اسلامی با دبیران استانی این حزب گفت: ما اصلاح‌طلبان موافق هیچ‌گونه براندازی و ناامنی در کشور نیستیم اما معتقدیم که اعتراض و انتقاد سازنده می‌تواند چراغ راه آینده یک جامعه باشد.

خبرآنلاین: حسن روحانی رئیس‌جمهوری گفت: وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، اطلاعات، دادگستری و تعزیرات موظف هستند با هماهنگی یکدیگر نظام توزیع و نظارت بر قیمت کالاها را اجرا و در یک وضعیت نظام‌مند با تامین کالاهای اساسی مردم، قیمت کالاها را به ویژه در مورد اقلامی که با ارز ترجیحی تامین شده‌اند، به شکل دقیق کنترل و مدیریت کنند.

ایرنا: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، تعدد مراجع قانونگذاری در کشور و مشخص نبودن حدود اختیارات قوا را از جمله ایرادات موجود در اداره کشور برشمرد و گفت: همان‌طور که امور اجرایی کشور باید در حیطه وظایف و اختیارات دولت باشد، قانونگذاری در حقیقت وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی است اما امروز شاهد تعدد مراکز قانونگذاری در کشور هستیم و حتی برخی از شوراهای عالی نیز قانون تصویب می‌کنند.

ایسنا: علی موسوی، نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره طرح تشویق زاد و ولد نیز گفت: بر اساس این طرح برای فرزندان سوم به بعد سهام آیندگان در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس به فرزندان سوم یک و نیم میلیون تومان، فرزندان چهارم دو میلیون تومان و فرزندان پنجم به بعد دو و نیم میلیون تومان سهام تعلق می‌گیرد. همچنین هر مادری برای هر فرزند یک میلیون تومان به صورت نقدی یا سهام دریافت می‌کند.

تسنیم: محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، درباره حضور در انتخابات 1400 گفت: راهبردی که من شخصاً در نظر دارم حضور مردم است و پس از آن حضور جدی اصلاح‌طلبان در انتخابات است. البته برای اصلاح‌طلبان انتخابات شوراها از اهمیت بالایی برخوردار است و کمتر از ریاست‌جمهوری نیست. اگر من باید به میدان بیایم راحت به میدان می‌آیم و اگر هم نباید بیایم بر اساس خرد جمعی عمل خواهم کرد.

تسنیم: امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: اگر در دنیا ۲۰ کشور ساخت رادار وجود دارد، حتماً ایران اسلامی جزو ۱۰ کشور اول است. او در حاشیه الحاق سامانه راداری قدیر به سامانه‌های راداری شبکه پدافند هوایی کشور گفت: این رادارها قادرند تا برد ۳۵۰ کیلومتر پرنده‌های پنهانکار را شناسایی و با توجه به ارتفاع هدف برای پرنده‌ها و سایر اهداف تا برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را کشف و رهگیری کنند.

♦♦♦

واعظی: مگر بیکارم که کاندیدای ریاست جمهوری بشوم؟

تسنیم نوشت: رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت، در پاسخ به این سوال که آیا حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات ریاست‌جمهوری با اصلاح‌طلبان ائتلاف خواهد کرد، اظهار کرد: تا موقع انتخابات خیلی مانده است. محمود واعظی در پاسخ به این سوال که آیا کاندیدای ریاست‌جمهوری خواهد شد، اعلام کرد: خیر، مگر من بیکارم؟ او گفت: بین اصلاح‌طلبان اختلاف نظر وجود دارد و برخی خیلی حامی دولت هستند ولی یک عده‌ای از اینها هم از ابتدا نسبت به دولت انتقاد می‌کردند. من هفته گذشته جواب اینها را دادم. اخیراً آقای بهزاد نبوی مصاحبه بسیار خوبی کرد. آقای خاتمی هم همیشه حامی دولت بوده است. اصلاً بزرگان اصلاحات ارتباط بسیار خوبی با آقای روحانی دارند.

 

ورود سپاه به حوزه‌های اقتصادی از نظر یک مقام ارتشی

خبرآنلاین نوشت: امیرسرتیپ رضا خرم‌طوسی، مدیرعامل بنیاد تعاون ارتش، در مورد اظهارات معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه ورود سپاه به حوزه‌های اقتصادی بنا بر خواست دولت و نهادهاست، گفت: به نظر من هم ورود سپاه به مسائل اقتصادی بر اساس رویکرد کشور و سازمان‌هاست. سپاه با رویکرد کسب درآمد و منافع به فعالیت‌های اقتصادی ورود نکرده است، اما اینکه آیا در همه‌جا توانسته دیوارکشی‌ها را رعایت کند دقیقاً نمی‌توان گفت. میدان، میدان دشواری است، ادبیات‌ها هم با هم متفاوت است، ادبیات کسب‌وکار و تجارت، ادبیات جلب منفعت است، ادبیات سازمان‌های نظامی به ویژه سپاه، ارتش و نیروهای مسلح دادن منفعت و ایثارگری است. این دو یک جاهایی تطبیق نمی‌کند.

 

پاسخ فائزه هاشمی درباره احتمال ثبت‌نام در انتخابات آینده

آرمان ملی نوشت: فائزه هاشمی درباره احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: باید کمی جلوتر برویم و شرایط را بسنجیم ولی در کلیت قضیه من موافق ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری هستم. شرایط جامعه هم مهم است و باید در آن زمان تصمیم گرفت. ریاست‌جمهوری زنان بحثی است که همیشه وجود داشته است. سال ۸۸ آقای کدخدایی گفته بود برای ریاست‌جمهوری زنان منعی نداریم، اخیراً نیز ایشان به عنوان سخنگوی شورای نگهبان گفته ریاست‌جمهوری خانم‌ها منع قانونی ندارد. خوشبختانه فضای خوبی ایجاد شده، زن و مرد و اصلاح‌طلب و اصولگرا و کارشناسان حمایت می‌کنند. بابا همیشه می‌گفت که خود خانم‌ها مقصر هستند، اگر خودتان به خودتان رای بدهید حتی می‌توانید تمام مجلس را بگیرید.

 

چه کسی مانع تشییع پیکر سردار سلیمانی در حرم امام شد؟

جماران نوشت: حمید انصاری قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی بعد از گذشت نزدیک به 9 ماه از شهادت شهید‌سلیمانی در یادداشتی از علت تشییع نشدن پیکر او در حرم امام سخن گفت. در بخشی از این یادداشت آمده است: همه چیز هماهنگ شده بود، خانواده دو شهید بزرگوار دیگری که همراه آن عزیز به شهادت رسیده بودند و پیکرهای مطهرشان را به حرم امام آورده بودند. قرار بود تا دقایقی دیگر با ورود پیکر مطهر شهید سلیمانی مراسم برگزار شود؛ اما دقایقی بعد خبر دادند بنا به تصمیم فردی از مسوولان مراسم بزرگداشت ایشان، خودرو حامل پیکر مطهر را مستقیماً به فرودگاه امام هدایت کرده‌اند و هواپیما به مقصد کرمان پرواز کرده است!