شناسه خبر : 35541 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (سیاسی)

درس استعفای آبه برای مسوولان 90‌ساله ما

جمهوری اسلامی نوشت: آبه‌ شینزو، نخست‌وزیر ژاپن، استعفا داد و درباره علت این استعفا گفت: نگران هستم که ضعف جسمی من در تصمیم‌گیری‌هایم اثر بگذارد و این به سود ژاپن نیست. این اقدام نخست‌وزیر ژاپن برای آن دسته از مسوولان کشور ما که تا سنین بالاتر از ۹۰‌سالگی هم همچنان به منصب و مقام می‌چسبند و حاضر نیستند کنار بروند، بسیار درس‌آموز است. ما اکنون در کشورمان، افرادی بالای ۸۰ سال داریم که برای راه رفتن مشکل دارند ولی مسوولیت‌های حساسی بر عهده آنان است. نخست‌وزیر ژاپن اکنون ۶۶ سال دارد و بدون آنکه فشاری برای کنار رفتن بر او وارد شده باشد، خودش داوطلبانه کنار رفته است. این، یعنی احترام قائل شدن برای حقوق مردم.

انکار تلاش ظریف مانند انکار خورشید است

ایرنا به نقل از محمدرضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، نوشت: اصولگرایان می‌گفتند باید از برجام خارج شویم. اکنون آمریکا از برجام خارج شده و شما هم مجلس را در دست دارید، چرا از آن خارج نمی‌شوید؟ نادیده گرفتن تلاش‌های محمدجواد ظریف مانند انکار خورشید است. مخالفان برجام، هدفشان برجام نبوده، آنها مخالف دولت روحانی هستند. می‌گفتند برجام به زیان ایران است، آمریکا که از آن خارج شد، سروصدا راه انداختند. اگر برجام توافق بدی بود باید از خروج آمریکا خوشحال می‌شدید. شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل از ثمرات برجام بود. اصولگرایان حاضر نیستند این رسوایی بزرگ آمریکا را ناشی از توان وزارت خارجه معرفی کنند و از کنار آن می‌گذرند.

نامه 26 حزب به رئیس قوه قضائیه

شرق نوشت: جمعی از تشکل‌ها و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به برخی احکام صادره برای فعالان سیاسی این جناح به آیت‌الله رئیسی نامه نوشتند. در بخشی از این نامه آمده است: «احزاب و تشکل‌های سیاسی امضاکننده این نامه از شما به عنوان رئیس قوه قضائیه انتظار دارند ضمن دستور تجدیدنظر در این پرونده و پرونده‌های مشابه، ترتیبی اتخاذ فرمایید تا احزاب و تشکل‌های سیاسی در ایفای وظیفه تقویت سازوکارهای عقلانی برای انتقادات و اعتراضات اجتماعی و انتقال مسالمت‌آمیز مطالبات جامعه به مسوولان، قوه قضائیه را در کنار خود ببینند نه در مقابل خود.» حزب اسلامی کار، حزب کارگزاران سازندگی، حزب اعتماد ملی، خانه کارگر و مجمع نیروهای خط امام از تشکل‌های امضاکننده این نامه هستند.

نظارت میدانی یا سفر انتخاباتی؟

ابتکار نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی برای نظارت میدانی بر حوزه‌های انتخابیه استان خوزستان، به این استان سفر کرد. محمدباقر قالیباف در اینستاگرام خود نوشت: «به یاری خدا، نظارت میدانی از استان خوزستان برای پیگیری حل مشکلات مردم مقاوم و صبور این منطقه آغاز شد.» او همچنین در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: یکی از صیادان شریف و زحمتکش اسکله آبادان می‌گفت: «مگر همه شما به خوزستان مدیون نیستید؟ پس چرا این مسوولان حق مردم خوزستان را ادا نمی‌کنند؟» تا روحیه جهادی و عملیاتی مثل شهدا نباشد، مشکلات حل نخواهد شد. برخی این سفرهای قالیباف را تحرکات جدید برای حضوری دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری دانسته‌اند، به ویژه اینکه دیدارهای او بیشتر رنگ‌و‌بوی غیررسمی داشته‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...