شناسه خبر : 34105 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بدون مرز، با هماهنگی

نقوی حسینی به نقل از ظریف: پزشکان بدون مرز با هماهنگی وارد کشور شدند

بدون مرز، با هماهنگی

همزمان با شیوع کرونا در کشور، شایعات و اظهارنظرهای متعددی درباره عامل انتشار و حتی ایجاد این ویروس مطرح شد. هفته گذشته روزنامه «کیهان» با یادآوری احتمال جنگ بیولوژیک بودن انتشار کرونا، درباره استفاده از کمک‌های بین‌المللی برای مهار کرونا در کشور هشدار داد. این روزنامه نوشت: «در روزهای گذشته و بعد از بررسی‌های صورت‌گرفته در نوع عملکرد ویروس کرونا، این احتمال داده شد که یک نوع جنگ بیولوژیک و غیرانسانی رخ داده که دود آن حتی به چشم سازندگان آن هم رفته است. هر روز که می‌گذرد، نه‌تنها این احتمال رد نمی‌شود، بلکه اظهارات برخی شخصیت‌ها در چین، روسیه و حتی غرب، سوالات زیادی در اذهان عمومی به وجود آورده است. بنابراین با توجه به سابقه جاسوسی و نفوذ غربی‌ها در داخل کشور از طریق سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، ممکن است هرگونه کمک از سوی صلیب سرخ یا پزشکان بدون مرز، بهداشت جهانی یا هر سازمان بین‌المللی دیگر، با برنامه یا دخالت افراد نفوذی، مسیر و هدف دیگری را دنبال کند. از همین رو در کنار همه دلایلی که برای رد کمک پیش‌پاافتاده و مضحک پزشکان بدون مرز صورت می‌گیرد، این دلیل یا صرفاً احتمال آن، با توجه به خطراتی که ممکن است برای جان و سلامتی مردم به همراه داشته باشد، به‌تنهایی می‌تواند مانعی برای فعالیت آنها در داخل کشور باشد.» در ادامه این مطلب، از اینکه کادر درمان از شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند اظهار تاسف شد: «متاسفانه در حال حاضر بسیاری از پرستاران و پزشکان کشور برای گزارش وضعیت بیماران کرونایی، مشاوره و تبادل نظر درباره آنها، از طریق شبکه‌های اجتماعی آمریکایی-صهیونیستی با یکدیگر مرتبط هستند. قطعاً گزارشات بالینی بیماران، مقدار اثرپذیری آنها از ویروس، مقدار بهبودی و عدم بهبودی و اثرگذاری یا عدم اثرگذاری داروهای مورد استفاده و به‌طور کلی اطلاعات ریز و درشت بسیاری از بیماران ایرانی به همین راحتی در بستر جاسوس‌افزارهای خارجی ردوبدل می‌شود. با توجه به سوءسابقه این جاسوس‌افزارها که همواره نشان داده‌اند به عنوان ارتش مجازی دشمن فعالیت می‌کنند، این کار، منطقی به نظر نمی‌رسد. نویسنده کیهان در ادامه کرونا را به موضوع حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی متصل کرد و نوشت: «در وضعیت فعلی، عدم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی به منزله همکاری با دشمن محسوب می‌شود. از آنجا که ممکن است مسوولان فضای مجازی و دولتی‌ها مانند گذشته باز هم از انجام این تکلیف شانه خالی کنند و با توجه به اهمیت موضوع، نهادهای نظارتی نیز مانند ماجرای پزشکان بدون مرز، باید به این موضوع ورود پیدا کنند.»

ورود پزشکان بدون مرز با هماهنگی است

در پاسخ به شائبه‌ها و ادعاهای مطرح‌شده درباره پزشکان بدون مرز، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ورود پزشکان بدون مرز با هماهنگی وزارت خارجه انجام شده است. حسین نقوی‌حسینی با تشریح نشست روز چهارشنبه 27 فروردین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که با حضور محمدجواد ظریف برگزار شده،‌ به توضیحات ظریف در مورد پزشکان بدون مرز اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه گفت که «پزشکان بدون مرز در تهران دفتر دارند و طرف آنها وزارت کشور است. الحمدلله نیازی به خدمات آنها نداشتیم. ورود این گروه از افراد با هماهنگی‌ها و درخواست‌هایی انجام شده بود، وزارت خارجه خودش بدون هماهنگی برای کسی ویزا صادر نمی‌کند، قطعاً هدف استفاده از ظرفیت آنها بوده است». طبق گزارش ایرنا، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس شورای اسلامی درباره ماجرای کرونایی دیگری هم که مطرح شده توضیح داد: نماینده وزارت اطلاعات درباره نحوه و میزان مراوده با کشورهای منطقه و استفاده از ظرفیت‌های آنها و همچنین اقدامات انجام‌شده در جهت بازگرداندن ایرانی‌های خارج از کشور در شرایط کرونا، توضیح داد و گفت که «آمریکایی‌ها تلاش بسیار کردند از موضوع کرونا بهره‌برداری سیاسی کنند و ایران و چین را مورد اتهام و فشار قرار دهند. همچنین تضعیف محور مقاومت در شرایط کرونا را در دستور کار قرار دادند و به دنبال ناامن‌سازی و ایجاد اغتشاش در این کشورها هستند».

اختراع سپاه برای تشخیص کرونا از دور

فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستاورد جدید تشخیصی کرونا توسط سپاه خبر داد و اظهار کرد: مزیتی که این دستگاه دارد این است که هیچ نیازی به گرفتن خون ندارد و از راه دور این تست را انجام می‌دهد. حسین سلامی در مراسم رونمایی از دستاورد جدید تشخیصی کرونا توسط سپاه گفت: آنچه امروز ملاحظه می‌فرمایید پدیده‌ای نوظهور و منحصربه‌فرد است که بعد از شیوع کرونا در کشور توسط بخشی از بسیجیان دانشمند و بااخلاص توسعه پیدا کرد. طبق گزارش تسنیم، سلامی در ادامه توضیح داد: اساس کارکرد این دستگاه این‌گونه است که با استفاده از ایجاد میدان مغناطیسی یعنی استفاده از ویروس دوقطبی که داخل این دستگاه تعبیه می‌شود هر نقطه‌ای از محیط تا شعاع 100 متر که آلوده به ویروس باشد آنتن این دستگاه درست مقابل این نقطه قرار خواهد گرفت و در مدت حدود پنج ثانیه موفق به کشف محیط آلوده می‌شود. فرمانده‌کل سپاه گفت: مزیتی که این دستگاه دارد این است که هیچ نیازی به گرفتن خون ندارد و از راه دور این تست را انجام می‌دهد و هوشمندانه عمل می‌کند و قادر است سطوح را به‌خوبی تشخیص دهد و انسان‌هایی را که به این ویروس آلوده هستند شناسایی کند و تشخیص دهد و در عین حال برای ضدعفونی‌های هوشمند نیز کاربرد دارد تا بی‌جهت نقاط غیرآلوده ضدعفونی نشوند، از سوی دیگر برای غربالگری‌ها در مقیاس گسترده کاربرد دارد. آن‌طور که این دستگاه تاکنون در بیمارستان‌ها تست شده نزدیک به 80 درصد دقت عمل دارد و ان‌شاءالله در آینده توسعه‌های بیشتری نیز داده خواهد شد و قادر خواهد بود که هر نوع ویروسی را تشخیص دهد.

تشکیل قرارگاه برای حمایت از نیازمندان

با تصمیم فرمانده کل سپاه، قرارگاه امام حسن مجتبی با مشارکت سپاه، بسیج، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و آستان قدس رضوی، تشکیل و 5 /3 میلیون خانوار نیازمند تحت پوشش وحدت و همدلی نهادهای حمایتی قرار گرفتند. ایسنا به نقل از سپاه‌نیوز نوشت: در پی رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی نیمه شعبان مبنی بر رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه در ماه مبارک رمضان، به دعوت سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جلسه مسوولان نهادهای حمایتی به منظور هماهنگی، هم‌افزایی و مشارکت در این اقدام مومنانه و انسان‌دوستانه در محل ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد. در این جلسه با حضور فرمانده کل سپاه، وزیر صمت، رئیس بنیاد مستضعفان، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، رئیس کمیته امداد امام خمینی و رئیس سازمان بسیج مستضعفین، مقرر شد قرارگاهی به نام مبارک امام حسن مجتبی با ترکیبی از نهادهای حمایتی و وزارت صمت، اقدامات مربوط به سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کمک به نیازمندان و فقرا در جامعه را عهده‌دار شود. در این جلسه، اعضا بسیج را مناسب‌ترین مرجع و متولی برای شناسایی افراد نیازمند با استفاده از ظرفیت‌های محله‌محور و توزیع بسته‌های حمایتی و کمک‌های مومنانه پیش‌بینی‌کننده دانستند. به عنوان گام اول مقرر شد بسته‌های حمایتی نهادها برای سه و نیم میلیون خانوار در سراسر کشور در اسرع وقت آماده و با هدایت و نظارت قرارگاه امام حسن مجتبی در تهران و مراکز استان‌ها از طریق شبکه توزیع بسیج با نام و برچسب نهاد مربوطه برای خانواده‌ها ارسال شود. فرمانده کل سپاه در نخستین جلسه قرارگاه امام حسن مجتبی با اشاره به فلسفه تشکیل این قرارگاه و شرایط حاکم ناشی از بیماری کرونا در کشور گفت: هرچند این ویروس به عنوان یک بیماری همه‌گیر و جهانی تقریباً همه کشورها و ملت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، اما در کشور ما فراتر از یک ویروس، ملت ایران با ویروس‌های دیگر مانند تحریم، عملیات روانی و حتی ارعاب برای تهاجم نظامی به‌طور همزمان دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ اما به فضل الهی ظرفیت‌های بالنده و بالفعل امروز ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته در این صحنه، درخشش و تمایز شگفت‌انگیزی از خود بروز داده است.

اشکال از مدیران است

اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه دولت پس از اعمال تحریم‌های آمریکا مجبور به تعیین برخی سیاست‌های اقتصادی شد، گفت: متاسفانه در هفته‌های اخیر نیز با آثار و تبعات ویروس کرونا در کشور مواجه شده‌ایم که نیازمند تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های جدید اقتصادی با مشورت صاحب‌نظران و اقتصاددانان کشور هستیم. معاون اول رئیس‌جمهوری که در دیدار معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی سخن می‌گفت، در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت افزایش تاب‌آوری مردم در برابر فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود. امروز باید بتوانیم این تاب‌آوری را در برابر فشارهای ناشی از شیوع بیماری کرونا نیز افزایش دهیم. جهانگیری اظهار کرد: مکرر گفته‌ام که ایران کشور ثروتمندی است و اگر در جهت رفاه مردم نتواند از این ثروت به بهترین نحو استفاده کند اشکال از مدیران ماست. مجموعه دارایی‌های کشور هفت هزار میلیارد تومان است و این به غیر از منابع نفت و گاز و دارایی‌های کشور در حوزه معادن و فلزات است که ما جزو کشورهای برتر در دنیا هستیم. وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی در برهه کنونی این است که مردم در مضیقه و فشار قرار نگیرند، اظهار کرد: 49 میلیون نفر از مردم ما دارای سهام عدالت هستند که امروز ارزش شرکت‌ها و سهام آنها افزایش یافته است. ارزش یک سهم یک‌میلیونی متعلق به اقشار بی‌بضاعت امروز معادل هشت میلیون تومان شده است و ارزش سهم 500 هزارتومانی سایر سهامداران نیز به چهار میلیون تومان رسیده است. ارزش سهام یک خانواده چهارنفره معادل 32 میلیون تومان شده است. در این شرایط که اگر برخی طبقات دو تا سه میلیون تومان پول وارد چرخه زندگی آنها شود مشکلاتشان تا حدی رفع می‌شود باید امکان فروش این دارایی فراهم شود. باید راهکاری فراهم شود تا صاحبان سهام عدالت بتوانند بخشی یا همه دارایی خود را به فروش برسانند. جهانگیری با اشاره به جلسه خود با دستگاه‌هایی که می‌توانند به مردم کمک کنند گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و سپاه پاسداران و دستگاه‌های دیگر به خوبی به صحنه آمدند تا از فشار بر مردم کاسته شود اما به نظر من مهم‌ترین امکان در این شرایط برای کمک به مردم استفاده از امکان سهام عدالت است.

دراین پرونده بخوانید ...