شناسه خبر : 32888 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وعده‌های توخالی

ظریف: اروپا به‌جای وعده‌های توخالی به کمترین وظیفه انسانی خود عمل کند

وعده‌های توخالی

پس از گذشت حدود سه هفته از آغاز اعتراضاتی که پس از اعلام قیمت جدید بنزین رخ داد، هفته گذشته برخی مسوولان آمارهایی از بازداشتی‌های این اعتراضات اعلام کردند. سخنگوی قوه قضائیه در یک نشست خبری تعداد کسانی را که در تهران در اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند 300 نفر اعلام کرد. غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه 12 آذر در یک نشست خبری گفت: «اکثریت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر که در روزهای اغتشاشات بازداشت بودند، آزاد شدند و امروز عدد بازداشتی‌های ما به حداقل رسیده است. در تهران تعداد بازداشتی‌ها ۳۰۰ نفر است که در مورد آنها تاکید شده که مقامات قضایی با بررسی دقیق، وضعیت بازداشت‌شدگان را روشن کنند. کسانی که در زمره خرابکاران هستند، در اسرع وقت پرونده‌شان به دادگاه ارسال شود و باقیمانده آنها نیز آزاد خواهند شد.» سخنگوی قوه قضائیه بدون اعلام آماری از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر، درباره خسارات جانی و مالی این وقایع، گفت: اعداد و ارقامی که توسط گروه‌های معاند اعلام می‌شود، کذب محض است و آمار کمتر از ارقام ادعایی آنهاست. بین رقم ادعایی از تعداد کشته‌ها و اسامی اعلام‌شده تفاوت وجود دارد. کشته‌های بی‌ربط و عادی را در این زمینه هم آوردند و تلاش داشتند به کشته‌های اغتشاشات اخیر ربط بدهند و این در حالی است که بسیاری از آمار کشته‌های آنان زنده هستند. طبق گزارش روزنامه ایران، سخنگوی قوه قضائیه افزود: بخش قابل توجهی از افراد هم توسط اشرار و اراذل و اوباش کشته شدند و بسیاری از ماموران برای برقراری نظم هم با اسلحه‌های این اشرار زخمی شدند. بسیاری از تیرخوردگان هم در بیمارستان‌ها تایید می‌کنند که از ناحیه اشرار تیر خوردند. ما مدعی هستیم که تعدادی از کشته‌شدگان از سوی اشرار کشته شده‌اند و دشمنان آمارسازی می‌کنند.

فرماندار شهر قدس درباره دستورش توضیح می‌دهد

در پاسخ به سوالی درباره شایعه بازداشت لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس، به دلیل اظهاراتش مبنی بر صدور دستور تیراندازی و اینکه آیا او حق داشته که دستور تیراندازی بدهد، سخنگوی دستگاه قضا گفت: بازداشت او صحت ندارد. اینکه چنین حرفی زده را نمی‌دانم از مقامات مربوطه بپرسید. انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران، نیز درباره اظهارات فرماندار شهر قدس مبنی بر دستور شلیک به معترضان گفت: منظور ایشان این بوده که هر کسی وارد فرمانداری شد با استفاده از ابزار فیزیکی با آنها مقابله کنند. در فرمانداری هیچ‌گونه اسلحه‌ای وجود ندارد که بخواهند از آن استفاده کنند. ایشان به زودی توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهند داد. استاندار تهران با اشاره به تعداد افراد بازداشت‌شده در جریان اعتراضات گفت: بر اساس آمارهای اولیه ۲۰۲۱ نفر در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده بودند؛ بسیاری از آنها بلافاصله با یک بازجویی و به دستور محاکم قضایی اگر به صورت احساسی و به دلیل عدم آگاهی وارد جریانات شده باشند و این کار برای نخستین بار بوده، آزاد شدند. اما آنهایی که دستور گرفته بودند و برای ایجاد مشکل در نظم و امنیت و آرامش مردم به خیابان‌ها آمده بودند و همچنین سوابقی نیز در پرونده‌شان وجود داشت، هنوز در مرحله بازجویی هستند.

‌ مسوولان آمار کشته‌شدگان را اعلام کنند

هفته گذشته درحالی‌که هنوز هیچ یک از دستگاه‌ها و مسوولان آمار دقیقی از کشته‌شدگان،‌ مجروحان و بازداشتی‌های کل کشور در جریان اعتراضات اعلام نکردند، محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «هشدار به مسوولان! اگر مراجع ذی‌ربط آمار دقیق کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان را اعلام نکنند، نمایندگان مجلس ناگزیر آمارهای مستند به گزارش‌های مردمی را منتشر خواهند کرد.» از سوی دیگر محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله، بر جدا کردن صف کشته‌شدگان از یکدیگر تاکید کرد. او عنوان کرد: همان‌طور که صف آشوبگران از صف مردم جدا شد، صف کشته‌شدگانی که قصد تخریب داشتند از کشته‌شدگان دیگر جدا می‌شود. به گزارش خبرآنلاین، یزدی گفت: برخی از افراد ما در جامعه توسط اغتشاشگران از پشت تیر خورده‌اند. بنده این را تایید می‌کنم و برخی هم آشوبگر بوده‌اند. درباره افرادی که کشته شده‌اند، بررسی و به خانواده‌های آنها سرکشی می‌کنیم.

تیراندازی به مامور پلیس در شادگان

صبح روز سه‌شنبه 12 آذرماه در پی تیراندازی فردی مسلح در شهرستان شادگان یکی از ماموران ناجا مجروح و پس از انتقال به بیمارستان شهید شد. خبرگزاری فارس با اعلام این خبر نوشت: حین استقرار واحد گشت کلانتری 11 مرکزی در میدان اصلی شهر یک نفر مسلح به سوی ماموران تیراندازی کرده و استوار یکم سفیدرو به شدت مجروح و پس از انتقال به بیمارستان به شهادت می‌رسد. ماموران یگان امداد شادگان بلافاصله فرد ضارب را تحت تعقیب قرار دادند و در پی درگیری مسلحانه این فرد با یگان، ضارب از ناحیه دو پا مجروح و دستگیر شد. پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرده است که سلاح به‌کار رفته کشف شده است.

حتی زیر رگبار گلوله و بمباران انتخابات تاخیر نداشته است

فرآیند ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفته گذشته آغاز شد. فرماندار تهران هنگام صدور دستور آغاز این فرآیند در حوزه انتخابی تهران،‌ گفت: در طول 40 سال گذشته حتی زیر رگبار گلوله‌های دشمن بعثی و بمباران شهرهای کشور انتخابات‌ها به تاخیر نیفتاده است. به گزارش ایسنا، عیسی فرهادی صبح یکشنبه 10 آذر در جریان بازدید از ساختمان شماره 2 فرمانداری و ستاد انتخابات تهران اعلام کرد: سی‌امین انتخابات در جمهوری اسلامی و یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره خبرگان رهبری را در حالی آغاز می‌کنیم که معتقدیم کشور بر اساس قانون اداره می‌شود. پیش از آغاز ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره مجلس، علی لاریجانی، رئیس مجلس کنونی،‌ اعلام کرد که برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس ندارد. لاریجانی در یک نشست خبری ضمن تاکید بر اینکه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا امری موقتی است و این شورا هرگز نمی‌خواهد و نباید جایگزین مجلس شود، انصراف خود را از کاندیداتوری برای انتخابات مجلس آینده اعلام کرد. خبرگزاری ایرنا، این انصراف را مهم‌ترین محور انتخاباتی اصولگرایان توصیف کرد و نوشت: در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) حاضران در پی حضور غایبان هستند. عدم شرکت برخی چهره‌ها در رقابت‌های انتخاباتی هم از مهم‌ترین محورهای انتخاباتی این روزهای اصولگرایان است و مهم‌ترین این مهم انصراف «علی لاریجانی» است.

رئیس مجلس در آخرین نشست خبری خود در مقام رئیس مجلس، در پاسخ به حضور در انتخابات مجلس تصریح کرد که موافقان حضورش را قانع کرده که ۱۲ سال برای نمایندگی کافی است. لاریجانی گفت: «این تصمیم لحظه‌ای نیست و من مدتی روی آن فکر کردم و امیدواریم که ان‌شاءالله همین مسیر طی شود.» شاید این غیبت بتواند در مدل سیاسی آینده جایگاه او را مشخص‌تر و البته باثبات‌تر سازد اما هرچه هست مجلس آینده با هر ترکیبی مردی معقول و البته معتدل را نخواهد داشت. برخی هم او را کاندیدای بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌دانند و دلیل انصراف لاریجانی از بهارستان را برنامه‌ریزی او برای پاستور تحلیل می‌کنند. تنها منصرف کارزار انتخابات اما علی لاریجانی نبود. «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» نماینده کنونی مجلس و «محمد قسیم عثمانی» دیگر نماینده مجلس از حضور در رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم کناره گرفته‌اند. این در حالی است که دیگر همکار آنها یعنی «نادر قاضی‌پور» نماینده ارومیه برای ثبت‌نام عجله داشته که همراه نداشتن کارت ملی جدید آن را به تعویق انداخت. در ادامه گزارش ایرنا آمده است: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) مجموعه‌ای از ۲۷ حزب و تشکل (تاکنون) است که تازه‌ترین سازوکار انتخاباتی اصولگرایان را شکل می‌دهند. این شورا در تازه‌ترین بیانیه خود از همه چهره‌های اصولگرا، با تاکید بر محوریت زنان و جوانان دعوت کرده است تا در انتخابات مجلس ثبت نام کنند. اما معرفی لیست و سرلیست نهایی و کیفیت رسیدن به این فهرست در این شورا خود دغدغه بزرگی است آن زمان که بدانیم از اصولگرایان معتدلی چون لاریجانی خبری نیست، قالیباف مردد حضور است، حدادعادل اعلام کرده است به کنج فرهنگستان زبان قانع است و باهنر سودای بهارستان در سر ندارد. در تازه‌ترین ائتلاف‌های انتخاباتی نهم آذرماه ائتلاف بزرگ نیروهای انقلاب اسلامی قم (ابناء قم) اعلام موجودیت کرد. تشکلی که در بیانیه اعلام موجودیت خود را متشکل از احزاب اصولگرا، گروه‌ها، تشکل‌ها، نمایندگانی از اقشار مختلف به ویژه علما، فضلا، اندیشمندان، دانشگاهیان، چهره‌های شاخص و جوانان پرشور و انقلابی قم دانسته و هدف از تشکیل را تحقق بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ایجاد یک وحدت حداکثری و حقیقی بین تمام نیروهای انقلابی اعلام کرده است.

سه ادعای متناقض ترامپ درباره ایران در یک روز

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه 12 آذرماه درباره ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر ایران سه اظهار نظر پیاپی داشت که در هر کدام نظر قبلی خود را به کلی رد کرد. دونالد ترامپ که برای شرکت در نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به لندن رفته بود،‌ ابتدا در یک نشست خبری ادعا کرد: همین الان که ما اینجا صحبت می‌کنیم، ایران در حال کشتن هزاران هزار نفر است و به همین خاطر است که اینترنت را قطع کرده‌اند تا کسی در جهان از این موضوع باخبر نشود. رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی بعد مدعی عدم حمایت آمریکا از تجمعات در ایران شد. به گزارش ایسنا، ترامپ در یک کنفرانس خبری پیش از نشست ناتو در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره حمایت آمریکا از تجمعات اخیر ایران با اشاره به اینکه خواهان افشای اطلاعات زیادی نیست، مدعی شد: من نمی‌خواهم چندان در این‌باره صحبت کنم اما پاسخ من منفی است. رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی پس از طرح این ادعا که از تجمعات در ایران حمایت نمی‌کند، با تغییر اظهارات خود مدعی حمایت از مردم ایران شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با رد اظهارات پیشین خود مبنی بر عدم حمایت آمریکا از تجمعات ایران در توئیتی نوشت: ایالات‌متحده آمریکا از مردم دلیر ایران که برای آزادی خود دست به تظاهرات زده‌اند، حمایت می‌کند. ما در دولت ترامپ از آنها حمایت کرده و همچنان حمایت خواهیم کرد.

استقبال سرد ظریف از اقدام تازه اروپا

در پی پیوستن شش کشور جدید اروپایی به اینستکس، وزیر امور خارجه کشورمان از کشورهای اتحادیه اروپا خواست «به‌جای وعده‌های توخالی به کمترین وظیفه انسانی خود عمل کنند». به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری نوشت: به‌جای تهدیدهای گستاخانه و وعده‌های توخالی بر روی کاغذ، تروئیکای اروپا، اتحادیه اروپا و سوئد که سهامدار آینده اینستکس است، باید با کار ساده‌تری، کمترین وظیفه انسانی را انجام دهند: از شرکت دارویی مولنلنیک بخواهند، محصولاتی را بفروشد که به کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای کمک می‌کند زخم‌هایشان را بپوشانند. او در ادامه با استفاده از یک هشتگ نوشت: تروریسم اقتصادی، می‌کشد. وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرده بود که این کشور به همراه بلژیک، نروژ، سوئد، دانمارک و هلند به اینستکس یا همان سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران می‌پیوندند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها