شناسه خبر : 31018 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در جنگ همه بازنده‌اند

ظریف: جنگ اقتصادی با جنگ نظامی تفاوتی ندارد

در جنگ همه بازنده‌اند

مایک پمپئو که پیشتر ۱۲ شرط برای گفت‌وگو با ایران مطرح کرده بود، هفته گذشته اعلام کرد آمریکا آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که لازم است تا ایران مانند «یک کشور عادی» رفتار کند. این در حالی است که پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پانزدهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید و در ضمن اعلام کرد که ایران از محدودیت‌های محوری توافق برجام فراتر نرفته است. خبرگزاری ایرنا یازدهم خردادماه نوشت: «خبرگزاری‌های خارجی همچون «رویترز» و «خبرگزاری فرانسه» به نسخه‌ای از گزارش آمانو دست یافته‌اند که آژانس در آن تاکید دارد ایران محدودیت‌ها و سقف‌های تعیین‌شده در برجام را رعایت کرده است. بر پایه این گزارش، ذخیره آب سنگین ایران با 4 /0 تن افزایش به 2 /125 تن و همچنین ذخایر اورانیوم غنی‌شده از 8 /163 کیلو به 1 /174 کیلو افزایش یافته است. البته این افزایش ذخایر، نسبت به گزارش فصلی قبلی بوده است؛ گزارشی که اسفندماه پارسال انتشار یافته بود. بر اساس توافق برجام، تهران مجاز به نگهداری ۱۳۰ تن آب سنگین و ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده با غنای 67 /3 درصد است؛ مواردی که در این گزارش آمانو و گزارش‌های قبلی نیز در حد مجاز ارزیابی شده است.» خبرگزاری جمهوری اسلامی در عین حال نوشت: «پانزدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محتوای پایبندی کامل تهران به توافق هسته‌ای، در فضایی انتشار یافته که اعضای باقی‌مانده در برجام در اجرای تعهدات خود ناتوان مانده‌اند و ایران نیز چاره‌ای جز کاستن از برخی تعهدات خود نمی‌بیند.»

آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران هستیم

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در یک نشست غیررسمی و محرمانه به سوئیس سفر کرده بود، اعلام کرد که کشورش حاضر است بدون پیش‌شرط با ایران مذاکره کند. به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه 12 خرداد در یک کنفرانس خبری با همتای سوئیسی خود در شهر برن، در پاسخ به سوال مطرح‌شده از سوی یکی از خبرنگاران درباره تمایل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به مذاکره با ایران گفت: شما گفتید که رئیس‌جمهور آمریکا در چند روز اخیر تمایل خود را برای گفت‌وگو با ایران نشان داده است. او مدت زیادی است که این را گفته و فقط در همین چند مدت اخیر نبوده است. مطمئناً وقتی ایرانی‌ها به نتیجه برسند که مانند کشوری عادی رفتار کنند ما آماده مذاکره خواهیم بود. در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی یکی از خبرنگاران پرسید با توجه به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که به تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران که برای تحقیقات مورد نیاز است دسترسی دارد، آیا واشنگتن این را تایید می‌کند و اگرنه آیا تاسیسات خاصی را که باید درباره آن تحقیق شود به آژانس معرفی کرده است، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال گفت: نمی‌خواهم در این باره نظری بدهم و تنها می‌گویم که ما به دقت نتیجه فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دنبال می‌کنیم. پمپئو ادعا کرد: با پیش رفتن ایران طبق برنامه خود برای توسعه بخشیدن به توان هسته‌ای خود، تمام کشورها در معرض خطر قرار می‌گیرند. تمام کشورهای اروپایی معتقدند این خطر واقعی ایجاد می‌کند. ما از آژانس خواسته‌ایم تمام جاهایی را که باید، جست‌وجو کنند تا از پایبندی به برجام مطمئن شوند و این ماموریت آنهاست و ما نیز به نوبه خود در تلاشیم تا ایران هیچ‌گاه به جایی نرسد که بتواند سلاح هسته‌ای داشته باشد. این دلیل خروج ما از برجام است. دنیای اقتصاد نیز نوشت: «آسوشیتدپرس که نسخه کامل‌تری از اظهارات پمپئو را منتشر کرده، به نقل از وزیرخارجه آمریکا می‌نویسد: «آمریکا آماده وارد شدن به گفت‌وگو با ایران بدون هیچ پیش‌شرطی است. ما آماده‌ایم که دور یک میز بنشینیم.» وی در عین حال مدعی شده است: تلاش آمریکا برای مقابله اساسی با اقدامات شریرانه جمهوری اسلامی، ادامه پیدا خواهد کرد. ادعای ضرورت رفتار ایران به‌عنوان یک کشور نرمال و همچنین تاکید بر مقابله با اقدامات شریرانه ایران، عملاً دربر دارنده همان شروط، هرچند ضمنی است؛ به عبارت دیگر، تعریف ایران به‌عنوان یک کشور نرمال از دید ایالات‌متحده، خواه ناخواه دربرگیرنده همان ادعاهای سابق خواهد بود و به نظر می‌رسد این امر صرفاً مبهم‌تر بیان شده است.»

بازی با کلمات ملاک عمل ایران نیست

اولین واکنش رسمی ایران به اظهارات پمپئو ناظر به نقد همین بیان مبهم و بازی با کلمات بود؛ عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا گفت: برای جمهوری اسلامی ایران بازی با کلمات و بیان اهداف پنهانی در قالب کلمات جدید ملاک عمل نیست؛ بلکه تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات‌متحده آمریکا در قبال ملت ایران ملاک است که تاکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان‌دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.

واکنش وندی شرمن به پیشنهاد پمپئو

نماینده ارشد دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای نیز به تازه‌ترین اظهار وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکره با ایران واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، وندی شرمن، نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در زمان ریاست جمهوری اوباما در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: عکس گرفتن با رهبر کره شمالی، دونالد ترامپ را به نتیجه دلخواهش نرساند. حالا وی به دنبال امتحان کردن شانس خود با ایران است.

راهی غیر از ایستادگی نداریم

ساعاتی پس از انتشار خبر اظهارات پمپئو، حسن روحانی اظهار کرد: طرفی که میز مذاکره را برهم زده و پیمانی را زیر پا گذاشته است باید به شرایط عادی برگردد و تا زمانی که بازنگشته، ما راهی جز ایستادگی و مقاومت نداریم. رئیس‌جمهوری که در دیدار با جمعی از اساتید و پزشکان سخن می‌گفت، اضافه کرد: دشمنان گاهی اعلام می‌کردند که برای مذاکره با ایران شرایطی دارند و ایران ابتدا باید این شرایط را بپذیرد که آنها پای میز مذاکره حاضر شوند، البته در هفته‌های اخیر تاکید دارند که هیچ شرطی برای مذاکره ندارند. آنان زمانی ما را تهدید می‌کردند که گویی قدرت نظامی برترند و امروز اعلام می‌کنند که قصد جنگ ندارند و فقط می‌خواهند که ما بمب اتم نداشته باشیم که البته این حرف‌شان بی‌اساس است. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در این شرایط خاص راه ما ایستادگی و مقاومت است، اظهار داشت: اگر راه دیگری جز مقاومت وجود داشت، صراحتاً آن را اعلام می‌کردم اما امروز غیر از ایستادگی راه دیگری نداریم.

مذاکره به منزله تداوم سیر فشارهاست

محمدجواد ظریف هفته گذشته در گفت‌وگویی با شبکه ای‌بی‌سی نیوز تاکید کرد که اگر آمریکا به کمپین فشار حداکثری خود علیه ایران ادامه دهد با عواقب این کار روبه‌رو خواهد شد. آن‌طور که ایسنا گزارش داده، وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه تحریم‌های جدید آمریکا، «تروریسم اقتصادی» است، اظهار کرد که این تحریم‌ها تنها مردم ایران را هدف گرفته‌اند زیرا با اینکه غذا و دارو در میان اقلام تحریمی آمریکا قرار نگرفته‌اند اما مبادلات مالی مرتبط با آنها تحت تحریم آمریکاست. وی با انتقاد از اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا، بیان کرد: اگر هدف ترامپ اعمال فشار بر روی شهروندان عادی ایران است، دارد به هدفش دست می‌یابد اما به هیچ عنوان نمی‌تواند اهداف سیاسی خود را با فشار آوردن بر روی ایرانیان محقق سازد. وزیر امور خارجه کشورمان با رد پیشنهاد دونالد ترامپ برای مذاکره اظهار کرد: به احتمال زیاد چنین اتفاقی رخ نخواهد دارد چراکه مذاکره به منزله تداوم سیر فشارهاست. او بار دیگر تاکید کرد که تنها احترام در مواجهه با ایران جواب خواهد داد. ظریف با بیان اینکه حضور ناو جنگی آمریکایی در منطقه یک عامل بی‌ثبات‌کننده محسوب می‌شود، عنوان کرد: ما به دلیل خاصی آنجا را خلیج فارس می‌نامیم. این خلیج درست در کنار ما قرار دارد. ما حق دفاع از خودمان را داریم. فرض کنید که ایران به سواحل فلوریدا یا کالیفرنیا بیاید. چه حسی خواهید داشت؟ چگونه با این مساله کنار خواهید آمد؟ ظریف با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی به بازی دونالد ترامپ ملحق نخواهد شد، عنوان کرد: می‌خواهم ترامپ را در حدس و گمان باقی بگذارم چراکه خودش دوست دارد که سایر جهان را در شبهه اقدامات آتی ایالات‌متحده باقی بگذارد. او همچنین اعلام کرد: اگر آمریکا با اعمال جنگ اقتصادی، برای مردم ایران رنج و دردسر ایجاد کند، با عواقبش مواجه خواهد شد. او تاکید کرد: برای ما، جنگ اقتصادی با جنگ نظامی تفاوتی ندارد. آمریکا با ما وارد جنگ شده و جنگ برای همراهانمان دردناک است. از دیدگاه ما، در یک جنگ هیچ‌کس پیروز نخواهد شد. در جنگ همه بازنده‌اند. تنها زیان یک طرف از زیان طرف دیگر بیشتر خواهد بود. ظریف در انتها در پاسخ به این سوال که آیا منظورش از «عواقب برای آمریکا» ارتباطی با تهدیدات آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه «همه گزینه‌های نظامی بر روی میز است» دارد یا خیر، گفت: هنگامی‌که می‌گوییم تمام گزینه‌ها بر روی میز است یعنی زمانی که اقدام نظامی قانونی باشد. این مساله حداقل ۱۰۰ سال است که منسوخ شده. منظور من این بوده که ما به دفاع از خود می‌پردازیم. دفاع از خود مجاز است. رئیس‌جمهور ترامپ گفته که وارد جنگ اقتصادی با ایران شده و وظیفه ما این است که در مقابل جنگ اقتصادی، از ملت‌مان دفاع کنیم.

سوئیس از میانجیگری میان ایران و آمریکا خبر داد

وزیر امور خارجه سوئیس روز یکشنبه در اظهاراتی از میانجیگری کشورش میان ایران و آمریکا خبر داد. مهر نوشت: اگنازیو کاسیس،‌ وزیر خارجه سوئیس، در مورد اقدامات این کشور در خصوص مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا گفت: ما کانال ارتباطی با تهران هستیم و در چند هفته گذشته در سطح مقامات عالی‌رتبه دو طرف میانجیگری کردیم.

قطع بودجه حساب توئیتری برانداز

وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد کمک مالی خود به یک حساب توئیتری تبلیغاتی ضدحکومت ایران را به دلیل فعالیت‌های خارج از چارچوب توافق‌شده آن، قطع کرده است. روزنامه ایران نوشت: به گزارش گاردین، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است کمک مالی به پروژه Iran disinformatiom را که به صورت یک حساب توئیتری فعالیت می‌کرد، قطع کرده است. این پروژه زیر نظر مرکز همکاری جهانی وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کرد. هدف اصلی از تاسیس این گروه توئیتری، مقابله با تبلیغات مدافع جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی و رسانه‌ای بوده است. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، در صفحه توئیتری خود درباره دلایل قطع کمک مالی به این پروژه تبلیغاتی ضدایرانی دولت آمریکا توضیح داده است. به گفته این دیپلمات ایرانی دولت آمریکا با وجود اینکه این حساب توئیتری در گذشته صدها توئیت براندازانه علیه ایران منتشر کرده، اما به محض اینکه این حساب توئیتری اخیراً توئیتی انتقادی را در خصوص آثار تحریم بر زندگی مردم ایران نشر داده، مورد غضب دولت واشنگتن قرار گرفته است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها