شناسه خبر : 46377 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ناترازی بنزین

منظور: بودجه امسال را بدون کسری پشت سر می‌گذاریم

فرهاد حسین‌پور: داود منظور درباره همکاری ایران و ارمنستان، اظهار کرد: در هجدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان توافق خوبی انجام گرفت. ما به دنبال این هستیم که کریدور شمال جنوب را از خلیج‌فارس به دریای سیاه برسانیم که در این زمینه توافقاتی صورت گرفت. در زمینه تجارت، گمرک، بهداشت و درمان، مناطق آزاد و گردشگری ۲۱ بند توافق‌نامه صادر شده است تا به تجارت سه میلیارد دلار با ارمنستان نزدیک شویم. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی ادامه داد: عیدی همه کارکنان کامل تخصیص داده شده و به تدریج در حال پرداخت است. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره میزان تخصیص بودجه عمرانی در سال جاری، بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال تخصیص بودجه  در طرح‌های تملک به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که نسبت به سال گذشته که ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است، افزایش خوبی محسوب می‌شود. وی درباره عملکرد دولت در اجرای بودجه گفت: ما امسال بودجه را  بدون کسری پشت سر می‌گذاریم البته منابع ما کامل تحقق پیدا نمی‌کند که هیچ سالی این منابع کامل محقق نمی‌شود. با ابزار تخصیص و مدیریت درآمد و هزینه امسال را بدون نگرانی به پایان می‌رسانیم. پرداخت‌های ما کامل ترازمند بوده است. در پرداخت هزینه‌های جاری پرسنلی بالای ۹۸ درصد عملکرد داشتیم. در آموزش و پرورش بالای صددرصد عملکرد داشتیم. در  پرداخت جاری دستگاه‌ها هیچ مشکلی نداریم. منظور گفت: دو سه مورد اختلاف کوچک در زمینه بودجه میان دولت و مجلس وجود دارد که در چند روز آینده در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان حل خواهد شد. وی در پایان اظهار کرد: رشد اقتصادی در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1 /5 درصد مثبت و بدون نفت 5 /2 درصد است. در بخش خدمات حدود  پنج درصد رشد داریم. دربخش صنعت و معدن 9 /6 درصد رشد داریم و در بخش کشاورزی رشد سه‌ماهه گذشته به منفی یک درصد رسیده است. در ۹ماهه اول امسال رشد نرخ نزدیک به هفت درصد نسبت به ۹ ماهه سال گذشته بوده است.

توافقات شهرداری برای خانه‌سازی چینی‌ها 

هادی عباسی معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نحوه همکاری چینی‌ها در ایران در بخش مسکن اظهار داشت: در بحث همکاری با چینی‌ها برای ساخت مسکن توافقات شهرداری تهران با چینی‌ها هیچ ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد و توافقات شهرداری تهران با چینی‌ها برای ساخت مسکن به خود شهرداری مرتبط است. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی ادامه داد: نحوه همکاری با چینی‌ها برای ساخت مسکن می‌تواند به دو شکل سرمایه‌گذاری و پیمانکاری باشد که موضوع مطلوب ما سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بخش مسکن ایران است، چراکه به اندازه کافی پیمانکار در ایران داریم. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث مسکن دو نگاه وجود دارد که آیا کالای سرمایه‌ای است یا یک کالای مصرفی و بادوام که دولت اعتقاد دارد که مسکن مصرفی است و تولیدی را حمایت می‌کند که به عرضه می‌رسد.  عباسی تاکید کرد: نگهداری زمین برای افزایش قیمت آن از مصادیق احتکار است و در سیاست‌های مالیاتی برای جلوگیری از این موضوع مالیات سنگین در نظر می‌گیریم تا از این اراضی برای تولید مسکن استفاده شود. در قانون جدید حتی تغییر کاربری این اراضی را در نظر گرفته‌ایم. وی با بیان اینکه در بحث ساخت باید هزینه‌ها را کاهش دهیم، اظهار داشت: رویکرد ما تامین اراضی برای مردم است و این فرآیند زمان‌بر است و ساخت باید توسط افراد ذی‌صلاح انجام شود. بودجه عمومی برای مسکن نداریم از این‌رو موضوع تسهیلات بانکی مطرح می‌شود که مردم در بخش منابع و آورده اولیه از بانک‌ها جلوتر بودند و تاکنون منابع مردمی از وام‌های بانکی بیشتر است. معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی ریالی از مسکن‌سازی منفعت نمی‌برد و قیمت‌های تمام‌شده در بخش نهضت ملی مسکن بر اساس تورم مشخص می‌شود اما پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش قیمت تمام‌شده است و تعهد ما به ارزان‌ترین حالت ممکن ساخت است و زمین را با هزینه صفر در اختیار مردم قرار می‌دهیم. وی ادامه داد: وام را تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان افزایش دادیم و نرخ سود آن را از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش دادیم و پرداخت آن پلکانی شد. عباسی درباره آخرین وضعیت ساخت نهضت ملی مسکن گفت: طبق آخرین آمار، جمع کل پروژه‌های نهضت ملی مسکن دو میلیون و ۲۴۴ هزار واحد مسکونی است که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۴۰۰ هزار واحد به مردم تحویل داده شده که ۱۱۷ هزار واحد آن مسکن مهر است. این مقام مسئول افزود: ۶۷ هزار قطعه برای طرح جمعیت جوانی اختصاص دادیم و ۶۶۴ هزار واحد مسکونی توسط انبوه‌سازان ساخته می‌شود. 500 هزار واحد مسکونی مربوط به نیروهای مسلح است و سهم واحدهای خودمالکی ۱۸۳ هزار واحد مسکونی است. وی تاکید کرد: مسکن مهر ۱۰ سال یتیم بود و ما سرپرستی آن را قبول کردیم و ۱۱۷ هزار واحد از آن را تحویل دادیم.

تولید خودروهای پرمصرف عامل ناترازی بنزین

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم اصلاح صنعت خودرو کشور با اشاره به اینکه خودروسازی کشور در مرحله نوزادی باقی ‌مانده و دوران رشد را طی نکرده است، اظهار داشت: گاهی اوقات با حمایت‌های همه‌جانبه و بی‌قیدوشرط از صنایع اجازه نمی‌دهیم رشد کنند و این موضوع برای صنعت خودرو کشور نیز اتفاق افتاده است. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی ادامه داد: یکی از دلایل بروز ناترازی بنزین در کشور، پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی است؛ به طوری که نسبت به استاندارد جهانی مصرف بالاتری دارند و به هدررفت سوخت منجر می‌شوند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ماده ۸ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور که بحث فاکتورینگ در کنار صرفه‌جویی‌های ناشی از سوخت مطرح می‌شود، می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ به این ترتیب، می‌توانیم در تولید خودروهای با مصرف پایین بنزین سرمایه‌گذاری کنیم و از مصرف بی‌رویه آن در کشور بکاهیم. قادری گفت: به دلایل مختلف از جمله فناپذیری سوخت‌های فسیلی و آلایندگی بالا، کشورها به دنبال استفاده از سوخت‌های پاک مانند برق هستند. الان دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی حرکت کرده و ما نیز باید سیاستگذاری‌های جدی در این زمینه داشته باشیم تا فشار را از روی بنزین برداریم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: این نظر کارشناسان درست است که اگر چاره‌اندیشی اساسی برای این ناترازی بنزین نداشته باشیم، هرساله بر وخامت موضوع افزوده می‌شود و به مبالغ بیشتری برای واردات نیاز خواهیم داشت. وی ادامه داد: شاهد هستیم که تقاضای بالایی در کشور برای خودرو وجود دارد و هر روز بر تعداد خودروهای مورد استفاده در کشور اضافه می‌شود. این موضوع در کنار پرمصرف بودن خودروها باعث بروز مشکل ناترازی بنزین شده است. قادری تاکید کرد: باید تمامی سیاست‌گذاری‌ها به سمت و سویی باشد که کاهش مصرف بنزین را داشته باشیم. تولید یا واردات خودروهای برقی و هیبریدی باید در دستور کار باشد. باید تلاش کنیم که وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی مانند بنزین کم کنیم و از سوخت‌های پاک مانند برق بهره ببریم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه نتوانسته‌ایم ناوگان حمل‌ونقل عمومی قوی‌ای را در کشور گسترش دهیم، به همین دلیل مردم از وسایل شخصی استفاده می‌کنند که به لحاظ ناترازی بنزین برایمان مشکل‌ساز شده است.

آیا بابک زنجانی در آستانه ‌آزادی است

با اظهارنظر صریح رئیس قوه قضائیه درباره بازگشت اموال بابک زنجانی به کشور، حالا افکار عمومی برای جلوگیری از ایجاد شائبه «سیاسی بودن»‌ چنین خبری به دنبال انتشار «جزئیات اموال و دارایی‌های بازگشته به ایران» توسط این فرد است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: بابک زنجانی دی‌ماه ۱۳۹۲ با شکایت وزارت نفت بازداشت شد و به «فساد فی‌الارض»، «اخلال در نظام اقتصادی کشور»، «کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت» و «پولشویی دو میلیارد یورویی» متهم و حکم اعدام او در سال ۱۳۹۵ در دیوان عالی کشور تایید شد. اما در تیرماه 1400 گفته شد که «اگر وی همکاری کند و اموال را برگرداند، مشمول عفو یا تخفیف مجازات قرار می‌گیرد».

با استناد به همین گفته‌هاست که حالا وکیل بابک زنجانی خواستار «آزادی» وی شده است. با این حال هنوز جزئیات مشخصی از دارایی‌های بابک زنجانی که به کشور بازگشته، منتشر نشده است. اما رئیس قوه قضائیه می‌گوید: «بنا بر کارشناسی‌های اولیه صورت‌گرفته، این اموال، کفافِ بدهی‌ها و خسارت‌های او خواهد بود.»

آقای محسنی‌اژه‌ای می‌گوید: «پس از اعلام نظر دیوان عالی بابک زنجانی اعلام کرده بود که در یک کشور، چهار میلیارد دلار موجودی دارد و از پنج، شش کشور دیگر هم نام برده بود که در آنها وجوهاتی دارد.» اما آن‌گونه که رئیس قوه قضائیه گفته «هیات‌های اعزام‌شده به کشورهای مورد ادعای این متهم، ابتدا اموال و وجوهاتی نیافتند» تا اینکه به گفته اژه‌ای «چند وقت پیش» اموال قابل توجهی توسط بابک زنجانی معرفی و به تهران منتقل شده است.

باخت بازارها به سپرده

بازدهی 11ماهه ربع‌سکه بالاخره مثبت شد. نیم و ربع‌سکه در سال گذشته سودهای چشمگیری را از آن سرمایه‌گذاران خود کردند. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: به‌طور مثال ربع‌سکه در 12ماهه سال 1401 با رشد قیمتی 163درصدی رکورددار بازارهای ارز و طلا بود؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که در روزهای پایانی سال گذشته اقدام به خرید قطعات کوچک‌تر خانواده سکه کردند تا روزهای پایانی بهمن‌ماه با اقبال خوبی همراه نبوده‌اند. در بازار روز آخر بهمن قیمت هر قطعه ربع‌سکه طلا به 11 میلیون و 650 هزار تومان رسید و با رشدی 9 /2درصدی نسبت به اسفند سال پیش، پس از 11 ماه مثبت شد. در این میان دنیای اقتصاد روند دیگر بازارهای دارایی در 30روزه بهمن و همچنین 11 ماه نخست سال جاری را نیز بررسی کرده است که در این آمار مشاهده می‌شود بازدهی از ابتدای سال نرخ دلار آزاد در حال نزدیک شدن به صدرنشین جدول (نرخ سود سپرده بانکی) است. البته باید در نظر گرفت که در هفته‌های گذشته بانک مرکزی با افزایش موقت سقف سود سپرده بانکی به 30 درصد، جذابیت بازار پول را برای سرمایه‌گذاران افزایش داد. اما گزارش حال حاضر گذشته‌نگر است؛ در نتیجه آثار این تصمیم جدید به‌صورت کامل قابل بررسی نیست.