شناسه خبر : 46132 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ناترازی بودجه سال آینده

خاندوزی: سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد

نیلوفر نیاورانی: سیداحسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها ۹۸ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰، افزایش سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی با بیان اینکه تا پایان اسفندماه این میزان به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، افزود در مجموع بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت خواهد بود. وزیر اقتصاد و امور دارایی بیان کرد: این در حالی است که در پایان سال ۹۹، سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت در همه دولت‌های گذشته در مجموع ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. خاندوزی افزود: در دو سال و نیم اخیر تا پایان اسفندماه معادل کل سرمایه تا پیش از این بانک‌های تحت مدیریت دولت به سرمایه بانک‌های دولتی اضافه خواهیم کرد که توان و قدرت اعتباردهی بانک‌ها افزایش یابد تا برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ توان اعتباردهی و تسهیلات و رفع نیاز تولیدکنندگان و مردم در وضعیت بهتری قرار گیرد. وی در مورد افزایش نرخ ارز طی روزهای گذشته نیز یادآور شد: با اتفاقات در منطقه و حمله به مردم یمن و تحولات دیگری از جمله آغاز سال نو میلادی چینی‌ها بسیاری از حواله‌ها به ناچار باید تسویه می‌شد و مجموعه این تدابیر موجب افزایش نرخ ارز در بازار شد که با ورود بانک مرکزی طی روزهای آینده شاهد ثبات در نرخ ارز خواهیم بود. وزیر اقتصاد و امور دارایی درباره سنگ‌اندازی بانک‌ها در ارائه تسهیلات با وجود تاکیدات رئیس‌جمهور نیز گفت: دستور آیت‌الله رئیسی در مجمع عمومی بانک مرکزی جدی است و تمهیدات بسیار خوبی در این زمینه از سوی بانک مرکزی ایران اندیشیده شده است. خاندوزی بیان داشت: بانک مرکزی ۱۲۰ هزار مورد افزایش سهمیه پرداخت وام ازدواج را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده و اکنون نیز بیش از ۱۰۰ هزار مورد افزایش ظرفیت پرداخت وام فرزندآوری از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است.

سازمان برنامه و بودجه نسبت به ناترازی بودجه سال آینده هشدار داد

سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس انتقاد کرد. همچنین داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز نسبت به ناترازی بودجه به کمیسیون تلفیق مجلس هشدار داده است. سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه خود اعلام کرد: به آگاهی مردم شریف ایران می‌رساند نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه احکام الحاقی متعددی را که بار مالی آنها تامین و پیش‌بینی نشده است، به‌رغم مخالفت نمایندگان دولت به تصویب رساندند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: در این اطلاعیه تصریح شده است: با توجه به پوشش خبری گسترده این مصوبات و ایجاد انتظارات احتمالی در برخی هموطنان عزیز، لازم به تاکید است که این مصوبات در مرحله تصویب نهایی در صحن مجلس یا در مرحله تایید از سوی شورای محترم نگهبان ممکن است با چالش مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی مواجه شده و از تصویب نهایی باز بماند. مصوبات روزهای گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در بخش حقوق و دستمزد، هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نانوایی‌ها بوده و حالا اعتراض رئیس سازمان برنامه و بودجه را در کمیسیون تلفیق در پی داشته است. مجلس و دولت بر سر افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده جهت تامین منابع اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موافقت داشتند، اما عده‌ای از نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت کردند که در نهایت اجرای آن را به تعویق انداخت. از طرف دیگر به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، برای حقوق کارکنان دولت ۱۰ میلیون تومان و برای کف حقوق والدین شهدا ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است. دولت معتقد است که مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق بیش‌برآوردهایی است که به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه قابل تحقق نیست. دولت در لایحه خود افزایش ۱۸درصدی حقوق کارمندان در سال آینده را پیش‌بینی کرد و کمیسیون افزایش حقوق و دستمزدها در سال آینده را ۲۰ درصد در نظر گرفت. افزایش دودرصدی حقوق‌ها نسبت به لایحه دولت در کمیسیون تلفیق، موجب اعتراض نماینده دولت در کمیسیون شد. امانی، معاون سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد با توجه به شرایط موجود، تحقق منابع برای افزایش ۲۰درصدی حقوق کارمندان محقق و میسر نیست.

استقبال صنعت پتروشیمی از سرمایه‌گذاری خارجی

مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت، در آیین بزرگداشت ۵۰سالگی شرکت پتروشیمی بندر امام اظهار کرد: رشد ۲۰ساله صنعت پتروشیمی از سال ۱۳۳۷ از آغاز عملیات اجرایی نخستین طرح پتروشیمی در ایران تا سال ۱۳۵۷ در کشور بسیار ناچیز بود، به‌طوری که ظرفیت صنعت پتروشیمی حدود سه میلیون تن با تنوع محصول ۸ تا ۹ نوع با وابستگی کامل در طراحی، تامین تجهیزات و راه‌اندازی در پیش از انقلاب اسلامی بود. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی به توان بالای متخصصان ایرانی اشاره کرد و افزود: بندر امام با توان این متخصصان به هدف‌گذاری تکمیل زنجیره ارزش و متنوع‌سازی تولید خواهد رسید. معاون وزیر نفت تاکید کرد: در آینده صنعت پتروشیمی ایران از شکوفاترین صنایع دنیاست، زیرا کشور دارای اصلی‌ترین مولفه‌های توسعه این صنعت یعنی خوراک فراوان، نیروی انسانی متخصص و دسترسی به منابع آبی و سواحل است. شاهمیرزایی با بیان اینکه تا سال ۲۰۵۰ مصرف حامل‌های فسیلی در حوزه سوخت در جهان محدود می‌شود و با وجود ذخایر نفتی و گازی باید این منابع به‌عنوان خوراک برای توسعه به صنعت پتروشیمی هدایت شود، گفت: امروز بالغ بر ۵۵۰ گرید محصول پتروشیمی در کشور تولید می‌شود و بر اساس برنامه تا پایان برنامه هشتم توسعه از مرز ظرفیت سالانه ۱۸۰ میلیون تن عبور می‌کند. وی با تاکید بر اینکه ما از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: منتظر شرکت‌های خارجی برای توسعه این صنعت نمی‌مانیم و این صنعت را با توان داخلی توسعه می‌دهیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در این صنعت با وجود تحریم‌ها سربلندیم، اظهار کرد: ۹۵ درصد صنایع آینده وابسته به تولیدات صنعت پتروشیمی خواهد بود، بنابراین توسعه این صنعت بسیار بااهمیت است. شاهمیرزایی با اشاره به رونمایی از سند جامع تکمیل زنجیره ارزش در سال ۱۴۰۱ از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای سرمایه‌گذاران و دستیابی به هدف‌گذاری انجام‌‌شده، افزود: براساس وعده داده‌شده در دی‌ماه ۱۴۰۰، در دولت سیزدهم با همت شرکت‌های داخلی به وابستگی کاتالیست‌ها خاتمه داده خواهد شد. وی ادامه داد: توانمندی متخصصان داخلی در تامین تجهیزات صنعت پتروشیمی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کمپرسورها، ولوها، انواع پمپ و توربین، افزایشی خیره‌کننده دارد و به سمت خودکفایی گام برمی‌داریم. معاون وزیر نفت با تاکید بر افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای کسب دانش‌های فنی صنعت پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش صنعت گفت: ۲۱ محصول راهبردی که ما را به انتهای زنجیره نزدیک می‌کند، پارسال از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به هلدینگ‌ها ارائه شد و هلدینگ‌ها باید سریع‌تر در این مسیر حرکت کنند.

روایت صنعتگران از رکود فروش

آمارها حاکی از این است که بخش تولید دچار کم‌رشدی است و رشد این بخش روند پایداری ندارد و پیوسته دوره‌های رکود و رونق را تجربه می‌کند. این وضعیت تولید در حالی است که در راستای دستیابی به رشد اقتصادی هشت‌درصدی براساس برنامه هفتم توسعه، بخش صنعت باید سالانه رشد 5 /8درصدی داشته باشد. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: آمارهای رسمی اما نشان می‌دهد که در تابستان سال جاری رشد گروه صنعت‌ و معدن با احتساب نفت 7 /8 درصد و بدون احتساب نفت منفی 4 /0 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. رشد بخش صنعت در شش ماه ابتدایی سال روند ناپایداری را طی کرده؛ به‌طوری که رشد این بخش در بهار امسال، حدود 6 /3 درصد بوده و در تابستان به 6 /2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رسیده است. این روند همچنین در مورد سهم بخش صنعت در مشارکت رشد اقتصادی نیز که از 8 /0 درصد به 3 /0 درصد رسیده، اتفاق افتاده است. اما یکی از عوامل تاثیرگذار بر وضعیت بخش صنعت، افت تقاضای موثر است. بررسی‌ها حاکی از این است که به دلیل تورم، کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده و صنایع واسطه‌ای و همچنین کاهش تولید به دلیل موانعی همچون کمبود مواد اولیه و نقدینگی، فروش صنایع در بازارها افت داشته است؛ موضوعی که در گزارش شامخ اتاق ایران و پایش بخش حقیقی اقتصاد در آذرماه که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر می‌شود، مشهود است. بررسی شرکت‌های صنعتی بورسی حاکی از این است که روند کاهشی رشد شاخص فروش این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ که در پاییز نیز ادامه داشته، در این فصل به کمترین میزان بعد از افت پاییز و زمستان سال ۱۳۹۹ رسیده است. شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نیز تقریباً به کمترین میزان در دو سال اخیر رسیده است؛ وضعیتی که حاکی از این است که صنایع و تولید ایران در منطقه رکود جاگیر شده‌اند. براساس گزارش شامخ صنعت نیز تقاضای ضعیف داخلی و کاهش صادرات باعث شده در آذرماه شرکت‌های تولیدی شاخص میزان فروش مشتریان (27 /45) را برای ششمین ماه متوالی کاهشی ثبت کنند.

پرداخت وام ازدواج ۲۸ درصد بیشتر شد

بانک مرکزی در راستای اجرای دستورات ریاست‌جمهور مبنی بر تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن، علاوه بر اقدامات قبلی انجام‌شده جهت افزایش سقف و تسهیل شرایط بازپرداخت تسهیلات از جمله کاهش اقساط در سال‌های ابتدایی دریافت و کاهش نرخ تسهیلات موصوف و... به بانک‌های عامل تاکید کرده است نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضیانی که از سوی سامانه وزارت راه و شهرسازی معرفی شده، واجد شرایط بوده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کرده‌اند، حداکثر تا پایان سال جاری اقدام و برنامه عملیاتی و زمان‌بندی‌شده خود را بابت این موضوع به بانک مرکزی ارسال کنند.‌ آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: علاوه بر این، در راستای تاکید رئیس‌جمهور پیرامون صفر شدن و کاهش صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و همچنین دستور رئیس کل بانک مرکزی مبنی‌بر لزوم تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات مذکور، بانک مرکزی تمهیداتی اندیشید تا علاوه‌بر تعهدات و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل بابت اعطای تسهیلات ازدواج در سال جاری، جهت کاهش متقاضیان در صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج به ۱۲۵ هزار نفر از متقاضیان در صف ازدواج و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به تعداد ۱۱۰ هزار نفر از متفاضیان در صف تسهیلات مزبور تا پایان سال جاری اقدام کنند. براساس تفاهم انجام‌شده، مقرر شد دو بانک قرض‌الحسنه مهر و رسالت نیز نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری به متقاضیان اقدام کنند. 

♦♦♦

ایسنا: به گفته داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به بیش از ۱۲ کلان‌پروژه در این حوزه تخصیص یافته است.

ایلنا: سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای خطاب به دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات نان صنعتی را منتفی و غیرقابل اقدام دانست.

ایرنا: مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به راه‌اندازی سامانه خودنویس در این وزارتخانه گفت: این سامانه بدون دریافت هیچ وجهی از موجر و مستاجر با هدف تنظیم قرارداد راه‌اندازی شده که تاکنون حدود ۶۰ هزار قرارداد با دریافت کد رهگیری ثبت شده است.

ایسنا: سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: سیاست‌های جدید کمک معیشتی و تشویقی دولت را برای تاثیر بر قیمت‌ها اجرا می‌کنیم.

ایلنا: احمد وحیدی، وزیر کشور، تاکید کرد: اگر منطقه خودمان را دوست داریم و منطقه را سزاوار این می‌دانیم که نقش بزرگ‌تری ایفا کند، شرط تحقق این هدف آن است که کشورهای منطقه با هم متحد باشند و روابط اقتصادی را گسترش دهند.

ایرنا: علیرضا محمدی‌دانیالی، رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع لوازم خانگی، گفت: این صنعت از سال 1398، از تولید هشت میلیون قطعه به ۱۷ میلیون قطعه در سال رسیده است.

ایسنا: مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران، گفت: تاکنون ۸۰۵ هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد دلار وارد کشور شده و سهم هر یک از شرکت‌های واردکننده از این واردات حدود ۱۵ درصد است.

ایلنا: جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، برقی‌سازی حمل‌ونقل در ایران را به دلیل نبود زیرساخت‌های کافی غیرممکن دانست و گفت: فعلاً می‌توانیم به سمت هیبریدی شدن خودروها پیش برویم.

ایرنا: سیدمحمد موسوی، معاون ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به ظرفیت‌های مغفول‌مانده صنعت کفش کشور، گفت: از بازار ۳۸۰ میلیارددلاری صنعت کفش در دنیا، سهم صنعت کفش ایران سه میلیارد دلار است.

ایسنا: علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، گفت: توان تولیدی مناطق نفت‌خیز جنوب براساس یک برنامه پنج‌ساله به مرز سه میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه خواهد رسید.

♦♦♦

افت تورم اجاره پایتخت

دنیای اقتصاد نوشت: آمارهای بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن پایتخت نشان می‌دهد، آذرماه امسال، شاخص اجاره‌بهای واحدهای مسکونی شهر تهران نسبت به آذر سال گذشته (تورم نقطه‌به‌نقطه) معادل 50 درصد رشد کرد. تورم نقطه‌به‌نقطه 50درصدی اجاره تهران اگرچه رشد بالای هزینه اجاره‌نشینی به فاصله یک سال (آذر 1402 به آذر 1401) را نشان می‌دهد اما، از همه تورم‌های نقطه‌به‌نقطه در ماه‌های سپری‌شده از سال جاری کمتر است. اوج تورم نقطه‌به‌نقطه اجاره مسکن شهر تهران در سال جاری، رشد 59درصدی شاخص اجاره‌بها در شهریورماه بود. اما در آذرماه سرعت رشد اجاره‌بها نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافت.

 

اشتغال غیرقانونی سه میلیون نفر اتباع خارجی

اعتماد نوشت: محمود کریمی‌بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار، گفت: مطابق مصوبه شورای عالی امنیت در ۱۵ استان اشتغال اتباع خارجی ممنوع است. حدود 5 /1 میلیون نفر از اتباع خارجی پروانه کار داشته و حضور قانونی دارند که جمعیت افراد فاقد پروانه دو برابر این رقم برآورد می‌شود، یعنی حدود سه میلیون نفر. به گزارش تسنیم، کشور در چند دهه اخیر به ویژه بعد از دهه ۶۰ با حضور یک‌باره صدها هزار نیروی کار خارجی مواجه شده است که عموماً به راحتی در کشور فعالیت می‌کنند و بسیاری از فرصت‌های شغلی را تصاحب کرده‌اند.

 

انتقاد از توزیع سکه در بازار برای مقابله با افزایش قیمت

هم‌میهن نوشت: قرار است بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه و طلا، اقدام به توزیع سکه کند. هم کارشناسان بانک مرکزی می‌دانند و هم کارشناسان اقتصادی و هم مردم که این سیاست‌ها نزدیک به 40 سال است در ایران اجرا می‌شود و همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد. یعنی مدت کوتاهی قیمت سکه و طلا کاهش می‌یابد و پس از آن دوباره روند افزایشی خود را طی می‌کند. زیرا این سیاست از ریشه حل نمی‌شود. متاسفانه در این مدت 40ساله روسای کل بانک مرکزی ایران، سیاست توزیع سکه را برای کاهش قیمت به اجرا درآورده‌اند اما آنچه از دست رفت، طلاهای بانک مرکزی بود.

 

تخصیص بنزین به هر کد ملی؟

صنعت  نوشت: حسن مرادی، کارشناس انرژی، در واکنش به طرح اختصاص بنزین به هر کارت ملی می‌گوید: بارها تاکید کردم که این طرح کاملاً غیراجرایی و غیرکارشناسی است. در حال حاضر نزدیک به ۲۰ میلیون کارت سوخت در کشور وجود دارد. فرض کنید ۷۰ میلیون جمعیت از ۸۵ میلیون جمعیت کشور به سهمیه بنزین یارانه‌ای اضافه شوند، می‌دانید که این جمعیت چه فاجعه‌ای ممکن است به دنبال داشته باشد و چه رانتی ایجاد شود؟ آن ۱۵لیتری که به حساب افراد واریز می‌شود و آنها آزاد هستند که بفروشند، باعث هرج‌ومرج می‌شود و بازار بی‌حساب‌وکتابی راه می‌افتد که نتیجه‌اش افزایش قیمت بنزین است.