شناسه خبر : 45938 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روز اختلال در عرضه بنزین

جواد اوجی: شرایط ذخیره‌سازی در انبارهای سوخت کشور مطلوب است

اختلال در سامانه سوخت موجب ‌شده تا بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها با محدودیت در تحویل روبه‌رو شوند که به شلوغی جایگاه‌ها و توقف فعالیت برخی از آنها منتهی شد. جایگاه‌ها به مرور زمان در حال بازگشت به فعالیت بودند اگرچه در گام نخست تحویل بنزین با نرخ سه هزارتومانی انجام گرفت. گفته شد به مرور زمان برخی جایگاه‌ها حتی امکان تحویل بنزین ۱۵۰۰تومانی را هم داشته‌اند. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: در این زمینه جواد اوجی وزیر نفت با تاکید بر اینکه ظرف ساعات آینده کل جایگاه‌های عرضه سوخت کشور به‌صورت دستی عملیاتی می‌شوند، گفت: هم‌اکنون شرایط ذخیره‌سازی‌ها در انبارهای سوخت کشور مطلوب است. به گزارش «شانا»، اوجی طی بازدید از یکی از جایگاه‌های عرضه سوخت سطح شهر تهران با اشاره به ایجاد اختلال در سامانه سوخت کشور اظهار کرد: به‌محض بروز این اتفاق، کارگروه مدیریت بحران در وزارت نفت تشکیل و دستورهای لازم برای رفع این مشکل داده شد. وی با اشاره به اینکه سهمیه سوخت شهروندان در کارت‌های هوشمند سوخت محفوظ است و خللی در آن به‌وجود نخواهد آمد، اظهار کرد:‌ دو هزار و ۷۵۰ جایگاه سوخت به‌صورت دستی در کشور عملیاتی شده و سوخت‌رسانی در حال انجام است.

وزیر نفت با یادآوری اینکه صنعت نفت در سال۱۴۰۰ نیز تجربه ایجاد اختلال در سامانه سوخت کشور از سوی دشمنان را داشته است، تصریح کرد: تلاش می‌شود در کمترین زمان ممکن پمپ‌های جایگاه‌های عرضه سوخت به‌صورت دستی عملیاتی شوند تا وقفه‌ای در سوخت‌گیری خودروهای شهروندان پیش نیاید. اوجی با تشکر از مردم به‌واسطه صبوری برای اختلال در سامانه هوشمند سوخت کشور گفت: دشمنان می‌خواستند با اختلال در سامانه سوخت کشور، مردم ایران را دچار چالش و زحمت کنند، اما اطمینان داشته باشند این توطئه به‌زودی خنثی خواهد شد. وزیر نفت درباره عملیاتی شدن جایگاه‌های عرضه سوخت کشور به‌صورت سیستمی و پایدار نیز تصریح کرد: همکاران ما در بخش فناوری اطلاعات (IT) در حال بررسی این موضوع هستند و به‌زودی با مشخص شدن ابعاد فنی این اختلال، جایگاه‌ها به‌صورت تدریجی به‌صورت سیستمی و پایدار عملیاتی می‌شوند. به دنبال بروز اختلال سامانه‌ای برخی پمپ‌بنزین‌ها، جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد که در تلاش هستیم تا مشکل ایجادشده در جایگاه‌های سوخت هرچه سریع‌تر برطرف شود. به گزارش تسنیم؛ معاون وزیر نفت از آغاز عرضه پایلوت و ایمن بنزین ۱۵۰۰تومانی در برخی جایگاه‌ها خبر داد و گفت: در ساعات آینده تمامی جایگاه‌ها به‌صورت آفلاین وارد مدار خواهند شد. سالاری اظهار کرد: تا ساعت ۵ بعدازظهر (سه‌شنبه) دو هزار و ۷۵۰ جایگاه عرضه سوخت از مجموع ۴۳۰۰ جایگاه، به‌مدار بهره‌برداری وارد شده‌اند و با توجه به سرعت گرفتن ورود جایگاه‌ها به مدار بهره‌برداری، تا چند ساعت آینده تمامی جایگاه‌ها به‌صورت آفلاین وارد مدار خواهند شد.

مصائب بودجه 1403

در تازه‌ترین نشست نمایندگان بخش خصوصی در تهران، اعضا به نقد و بررسی بودجه 1403 پرداختند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: مشاور عالی رئیس اتاق تهران در این نشست، تحلیلی از کلیات بودجه سال 1403 ارائه کرد. ابراهیم بهادرانی با بیان اینکه افزایش رشد اقتصاد کلان، کنترل تورم و بهبود توزیع درآمد از اهداف اصلی بودجه است، ادامه داد: رشد اقتصادی توام با عدالت هفت درصد، افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید، اجرای طرح‌های پیشران ملی، کاهش نرخ تورم به کف کانال 30 درصد، ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها و تامین امنیت غذایی و همچنین تقویت رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی از جمله اهداف و رویکردهای مهم کلان بودجه است. او با اشاره به برخی مفروضات منابع و مصارف بودجه سال 1403 گفت: در این لایحه قیمت هر بشکه نفت 65 یورو در نظر گرفته شده و مقدار صادرات نفت خام و میعانات 1350 بشکه در روز، نرخ تسعیر هر یورو بر مبنای دلار 28 هزار و 500 تومانی نیز 31 هزار تومان خواهد بود. همچنین نرخ رشد ضریب حقوق کارکنان دولت 18 درصد و ارزش کل واردات معادل 60 میلیارد دلار برآورد شده است. بهادرانی در ادامه به منابع بودجه پرداخت و گفت: رقم پیش‌بینی‌شده در بخش درآمدها معادل 1498 هزار میلیارد تومان است که نسبت به درآمدهای پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه 1402 معادل 42 درصد رشد داشته است. درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 645 هزار میلیارد تومان و درآمد حاصل از دارایی‌های مالی 319 هزار میلیارد تومان تعیین شده است. مشاور عالی رئیس اتاق تهران ادامه داد: از کل منابع در نظر گرفته‌شده، حدود 61 درصد عمدتاً از طریق درآمد پایدار (مالیات + سود حاصل از مالکیت دولت و سایر درآمدها) تامین شده و 26 درصد آن از طریق فروش نفت و اموال منقول و غیرمنقول و حدود 13 درصد از طریق فروش شرکت‌های دولتی و اوراق (استقراض) حاصل خواهد شد.

کمبود شیرخشک حل شد

هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد، با بیان اینکه موضوع کمبود شیرخشک در بازار حل شده است، گفت: تامین شیر‌خشک مورد نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان داخلی انجام شده و برندهای وارداتی هنوز بعد از چند ماه از ورود به کشور در مرحله تست و آزمایش به سر می‌برند و تاثیری در حل این مشکل نداشتند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی ادامه داد: سه هفته پیش به یکباره ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد تبدیل به ارز نیمایی شد. این موضوع باعث شد که تولیدکنندگان مجبور شوند ماده اولیه مورد نیاز خود را هفت برابر گران‌تر خریداری کنند و فشار بیشتری به آنها وارد شود. رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد اضافه کرد: از طرفی بانک مرکزی دو هفته پیش بیانیه داده در صورتی که تولیدکنندگان ماده اولیه شیرخشک وارد و ترخیص کنند، از زمان ترخیص دو ماه فرصت دارند تا مابه‌التفاوت ارز نیمایی و ترجیحی را پرداخت کنند که این مابه‌التفاوت رقم بسیار زیادی است. وی تصریح کرد: علاوه بر تغییر نرخ ارز و فرصت دوماهه برای پرداخت مابه‌التفاوت، سازمان غذا و دارو برای شیرخشک نوزاد قیمت جدیدی تعیین کرده که مورد اعتراض تولیدکنندگان است و باعث می‌شود که آنها ضرر دهند. این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: اگر مشکلات تولیدکنندگان مرتفع نشود ممکن است مجدداً در ماه‌های آینده عرضه شیر خشک نوزاد با نوسان همراه شود. تحویل‌زاده در پایان گفت: شایسته است سازمان غذا و دارو و ارگان‌های مربوطه به جای تخصیص ارز به شرکت‌های فوریتی برای واردات محصول آماده، همان را در جهت حل نقدینگی تولیدکنندگان استفاده کنند تا مجبور به هزینه ارزی سه برابری از محل بانک مرکزی نشوند و شیرخشک با قیمت پایین‌تر و کیفیت بهتر در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

جمعیت ۶۰ میلیون‌نفری زیر خط فقر درست نیست

علی روحانی، معاون وزیر اقتصاد، درباره عوامل موثر در کاهش نرخ فقر از ۳۱ به ۳۰ درصد و میزان جمعیت زیر خط فقر در ایران و درباره صحت عدد ۶۰ میلیون‌نفری مطرح‌شده از سوی برخی از اقتصاددان‌ها اظهار داشت: به‌طور قطع جمعیت ۶۰ میلیون‌نفری زیر خط فقر درست نیست، نهاد رسمی اعلام‌کننده خط فقر و نرخ فقر وزارت کار است و این عدد با محاسبات فنی دقیق انجام می‌شود و آن فرمول مبنای محاسبه نرخ و خط فقر است. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: هر سال با این فرمول نرخ  فقر محاسبه و اعلام می‌شود و در چهار حوزه شهرهای بزرگ، کلانشهر تهران، مناطق روستایی و سایر شهرها طبقه‌بندی می‌شود. در حالی که هیچ دولتی نرخ فقر و خط فقر را اعلام نمی‌کرد این دولت در بالاترین سطح شفافیت تمام این موضوعات را با جزئیات نحوه محاسبه آن اعلام کرد. وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در  پس هر اصلاح سیاست‌های حمایتی دیده می‌شود چه در دهه ۸۰ بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، چه بعد از اجرای یارانه نقدی ریاست‌جمهوری روحانی و چه بعد از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و افزایش نرخ یارانه از سال گذشته، این است که نرخ فقر کاهش پیدا می‌کند. معاون وزیر اقتصاد افزود: پرداخت‌های نقدی حتی اگر بین همه به صورت یکسان توزیع شود باعث خواهد شد که بهره‌مندی دهک‌های پایین نسبت به گذشته افزایش پیدا کند. باید توجه داشت مصرف‌کننده بنزین ارزان و مصرف‌کننده مرغ و گوشت و... که با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کشور می‌شود عمدتاً از دهک‌های بالا هستند و دهک‌های پایین مصرف کمتری دارند. بنابراین انتفاع آنها از یارانه ارزی و انرژی که دولت ارائه می‌دهد، بسیار کمتر است و وقتی  دولت آن را به یارانه نقدی تبدیل می‌کند انتفاع‌ها یکسان می‌شود و بیشتر به نفع دهک‌های پایین‌تر است.

 آخرین وضعیت اجرای طرح مولدسازی

مالک رحمتی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، در گزارش عملکرد خود به رئیس‌جمهور اظهار کرد: با توجه به ابلاغ آیین‌نامه مولدسازی در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ به‌عنوان یک برنامه راهگشا برای تامین منابع طرح‌های نیمه‌کاره دولتی، تاکنون تقریباً ۴۹ جلسه شامل پنج نشست کمیته پایش، ۲۱ جلسه هیات عالی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و ۲۳ جلسه کمیته تخصصی مولدسازی برگزار شده است. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: رئیس سازمان خصوصی‌سازی به تغییر رویکرد در مولدسازی اشاره کرد و افزود: مولدسازی یک امر گسترده است که در آن مدیران باید رویکردی درآمدی در پیش بگیرند، یعنی باید ابتدا هزینه‌های خود را دربیاورند و بعد بروند طرح‌های در دست اقدام را عملیاتی کنند، به نحوی که در حال حاضر این طراحی و عملیات به‌طور همزمان در حال وقوع است و هم‌اکنون همه وظایف ساختاری و فرآیندهای مولدسازی تقریباً بالای ۸۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. وی به ارائه آمارهای مولدسازی پرداخت و خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۸۰۳ دارایی مازاد به ارزش برآوردی ۱۲۹ هزار میلیارد تومان معرفی شده و طبق دستور شما آنها به پیمانکاران بزرگ کشور معرفی شده است، که چندین پیمانکار بزرگ لیست را از ما دریافت کرده‌اند و در حال گزینش هستند که بتوانیم طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام را از این مسیر تامین منابع کنیم. رحمتی بر اهمیت ارزش‌افزایی دارایی‌های مازاد دولت تاکید کرد و گفت: در گذشته دستگاه‌ها دارایی‌های خود را خام واگذار می‌کردند، مثلاً دستگاهی یک زمینی داشت و آن را واگذار می‌کرد، ولی الان ما فرآیند ارزش‌افزایی داریم یعنی آن زمین باید بیاید در کمیسیون ماده ۵ و بالاترین ارزش افزوده را پیدا کند و در نهایت با حداکثر قیمت کارشناسی فروخته شود. به عبارتی در مولدسازی خام‌فروشی ممنوع است و این یک مقدار فرآیند را طولانی می‌کند. تاکنون ۴۷۱ ملک بزرگ ارزش‌افزایی شده که در مجاری قانونی برای اخذ مصوبات جریان دارد، همچنین ۸۵ ملک را آگهی کردیم که به اندازه 2 /2 همت ارزش‌گذاری شده است. 

♦♦♦

ایسنا: براساس مصوبات هزار و سیصد و هفتاد و سومین جلسه شورای پول و اعتبار سقف پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از سوی شبکه بانکی از ۴۰۰ هزار میلیارد ریال به ۸۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

ایرنا: مجید زاهدی، عضو انجمن لوازم خانگی، گفت: تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی با ارتقای تولیدات و کیفیت کالاها و روش‌های مختلف عرضه  محصولات، انحصار را در بازار از بین خواهند برند.

ایلنا: شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، گفت: مسائل اقتصادی به کریدورهای ترانزیت گره خورده است و اگر بتوانیم کریدورهای لجستیک را ایجاد کنیم به دنبال آن کریدور تجاری مطرح می‌شود و این می‌تواند بستری برای فعال‌سازی زیربنای کریدورهای اقتصادی باشد و در نهایت کریدورهای توسعه‌ای ایجاد می‌شود.

ایسنا: مجتبی توانگر، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳، از افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان به میزان ۱۸ درصد در اصلاحیه بودجه خبر داد و گفت که منابع حاصل از افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان می‌شود.

ایرنا: براساس اعلام مرکز آمار ایران، در آبان‌ماه ۱۴۰۲ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد 5 /282 رسیده که نسبت به ماه قبل (3 /278)، 5 /1 درصد افزایش داشته است.

ایسنا: جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به اتصال ۶۰ درصد جایگاه‌های عرضه کشور به سامانه هوشمند سوخت پس از اختلال پیش‌آمده، گفت: برای حل این اختلال، کل شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت همکاری کردند و با توجه به دستور وزیر نفت برای حل سریع مشکل، همبستگی بالایی در این وزارتخانه شکل گرفت.

ایلنا: علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم، در تشریح جزئیات گشایش نخستین ال‌سی میان ایران و روسیه آن را طرحی پایلوت مبتنی بر روبل معرفی کرد که با واردات آزمایشی نهاده‌های دامی اجرا می‌شود. وی همچنین از تعادل بازار گوشت قرمز و گوشت مرغ کشور در آینده نزدیک خبر داد.

ایرنا: بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده، هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار با صدور پروانه فعالیت تشکل‌های اقتصادی بخش تعاون موافقت کرده است.

♦♦♦

پایان «مِه» در بازار ساخت‌وساز؟

دنیای اقتصاد نوشت: تازه‌ترین بررسی‌ها و تحقیقات از بازار ساخت‌وساز مسکن شهر تهران از کاهش غلظت فضای مه‌آلود این بازار در نتیجه ادامه ثبات در بازارها از جمله بازار معاملات مسکن خبر می‌دهد. هر چند هنوز فضای مه‌آلود و نااطمینان بازار ساخت‌وساز برای سازنده‌ها به عنوان بازار بالادست معاملات مسکن به‌طور کامل برطرف نشده اما از شدت و میزان آن در هفته‌های اخیر کاسته شده است که این موضوع در وهله اول پیامد ثبات بازارها، از جمله پنج ماه کاهش و ثبات قیمت در بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی است.

 

زیان 34 هزار میلیارد‌تومانی خودروسازان

اعتماد نوشت: یکی از معضلات اساسی صنعت خودرو کشور که هر روز هم بر آن افزوده می‌شود زیان انباشته خودروسازان است، آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در شش‌ ماه ابتدای سال ۳۴ هزار میلیارد تومان زیان کردند که ۹۰ درصد بیشتر از زیان شش ماه سال گذشته بوده است. کارشناسان این حوزه بر این باورند که زیان خودروسازان ناشی از قیمت‌گذاری غلط و دخالت دستوری دولت‌هاست و در صورتی که قیمت‌گذاری‌ها به درستی انجام می‌شد، شاید خودروسازان به این اندازه زیان نمی‌دادند.

 

۲ /۸ میلیارد دلار برای ارزبگیران دامی

هم‌میهن نوشت: بازار سیاه نهاده‌های دامی، قیمت مرغ و تخم‌مرغ را افزایش داد. نهاده‌های دامی از جمله اقلام کالاهای اساسی است که منابع قابل‌توجهی از ارز کشور را در اختیار می‌گیرد. پرداخت دو میلیارد و ۸۵۸ میلیون دلار ارز عمدتاً ۴۲۰۰تومانی به دو شرکت واردکننده نهاده‌های دامی نشان‌دهنده اهمیت کالایی است که این روزها بازار مرغ و تخم‌مرغ را به هم ریخته است. رقم ذکرشده مربوط به دوره‌ای است که بانک مرکزی برای شفافیت اقدامات ارزی، فهرست دریافت‌کنندگان ارز را منتشر می‌کرد.

 

یارانه پنهان انرژی ایران سال گذشته به 127 میلیارد دلار رسید

اطلاعات نوشت: محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه موضوع انرژی به یکی از معضلات کشور بدل شده است، اظهار داشت: امروز بسیاری از عوارض آلودگی‌های زیست‌محیطی و تاثیر آن روی سلامت، به بحث مصرف انرژی بازمی‌گردد. وی اضافه کرد: به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، اختلاف قیمت حامل‌های انرژی عرضه‌شده در بازار داخل ایران با قیمت‌ها در بازار جهانی طی سال گذشته ۱۲۷ میلیارد دلار بوده که معادل حدود سه برابر بودجه جاری دولت است. از این رقم ۵۲ میلیارد دلار آن یارانه پنهان نفت، ۴۵ میلیارد دلار آن یارانه پنهان گاز و ۳۰ میلیارد دلار هم یارانه پنهان برق بوده است.