شناسه خبر : 45481 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شغل‌های تابستانی

داده‌های مرکز آمار از بیکاری و اشتغال چه می‌گوید؟

در گزارش اخیر مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان ١٤٠٢ نرخ بیکاری افراد ١٥ساله و بیشتر 9 /7 اعلام شده است. این نرخ نسبت به مدت مشابه سال قبل (تابستان ١٤٠١) حدود یک واحد درصد کاهش یافته و نشان می‌دهد تابستان امسال نسبت به تابستان قبل فصل بهتری برای کار بوده است. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی نیز با افزایشی 6 /0واحد درصدی به 6 /41 درصد رسیده است.

این گزارش حاکی از آن است که در سه‌ماهه تابستان ١٤٠٢، بخش خدمات با 5 /50 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و پس از آن بخش‌های صنعت با ٣٤ درصد و کشاورزی با 5 /15 درصد قرار گرفته‌اند. نکته قابل توجه در این گزارش بهبود 9 /2 واحد درصدی نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ساله نسبت به تابستان 1401 است و این رقم 1 /20 درصد برآورد شده است. بخشی از بهبود نرخ بیکاری این گروه از جوانان به احتمال زیاد به اشتغال‌آفرینی بخش خدمات برمی‌گردد چرا که به‌طور معمول مشمولان این گروه سنی بیشتر جذب این بخش اقتصادی می‌شوند.

بهبود آمار اشتغال و کاهش بیکاری در تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته می‌تواند تا حدودی متاثر از بهبود رشد اقتصادی باشد که در سال گذشته براساس داده‌های مرکز آمار با احتساب نفت 8 /4 درصد و بدون نفت 5 /4 درصد اعلام شده است. با این حال هنوز آمار بیکاری بین فارغ‌التحصیلان آموزش عالی قابل توجه است و نرخ بیکاری زنان نیز بسیار بالاتر از مردان است. در این گزارش نرخ بیکاری مردان 3 /6 درصد و نرخ بیکاری زنان 4 /15 درصد محاسبه و اعلام شده است.

دراین پرونده بخوانید ...