شناسه خبر : 43856 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شناسایی خانه‌های خالی

عرضه بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو داخلی

 
مهدی کلثومی / نویسنده نشریه

داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد مصوبات مجلس در مورد لایحه بودجه و تفاوت آن با پیش‌بینی دولت اظهار کرد: طبیعی است که وقتی لایحه دولت به مجلس می‌رود، نمایندگان تغییراتی در آن اعمال کنند. سازمان منتظر آخرین تصمیم مجلس است و هرچه تصویب شود اجرا خواهیم کرد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تفاوت برآورد دولت از درآمدهای ناشی از محل مالیات با مصوبات مجلس توضیح داد: آنچه در لایحه پیش‌بینی‌ شده، برآورد است که ممکن است در عمل کمتر یا بیشتر شود. ما تلاش می‌کنیم اگر مجلس تغییراتی اعمال کند که اثر کاهنده دارد با تمرکز بر شناسایی فرارهای مالیاتی آن را جبران کنیم. رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه در مورد آخرین وضعیت شناسایی خانه‌های خالی عنوان کرد: آخرین نسخه تعداد خانه‌های خالی را وزارت راه و شهرسازی در مرداد سال جاری در اختیار سازمان قرار داد. به‌طور کلی ۵۲۰ هزار رکورد معرفی شد اما بالغ بر ۲۰۰ هزار اعتراض وجود داشت. منظور ادامه داد: وزارت راه باید اطلاعات را دوباره پالایش و به تدریج ارسال کند. در این راستا چند بسته اطلاعات تکمیلی ارسال شد و سازمان بر اساس آن مطالبات را انجام می‌دهد. برخی اطلاعات مربوط به مالکانی است که بیش از ۲۰ تا ۱۰۰ خانه خالی دارند و وزارت راه اطلاعات آن را در اختیار سازمان قرار می‌دهد. طبق قانون مالیات مستقیم، وزارت راه تا تیرماه سال آینده فرصت دارد اطلاعات را در اختیار سازمان قرار دهد. وی در ادامه با بیان اینکه در سال جاری با همکاری شهرداری ۱۴۰ هزار خانه لوکس و باغ ویلا شناسایی شد، گفت: البته اطلاعات ثبتی باید به اطلاعات هویتی تبدیل شود. بخشی از اطلاعات هویتی مالکان در اختیار سازمان قرار گرفته است و بخش دیگر در روزهای آینده قرار خواهد گرفت.

تعویق پروژه گازی ایران-پاکستان

مهران امیرمعینی عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، درباره شکایت گازی ایران از پاکستان اظهار داشت: در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که طرف پاکستانی تمایل داشته باشد که از ایران برداشت گاز کند و طی این مدت نشان داده که به نوعی زمان می‌خرد، بنابراین مهم‌ترین اقدام شکایت است. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی تاکید کرد: ما در این مدت کوتاه یک‌ساله که زمان داریم، اگر شکایت نکنیم و مراحل قانونی آن طی نشود طرف پاکستانی آزاد می‌شود و ما از نظر حقوقی نمی‌توانیم هیچ اقدامی در مراجع بین‌المللی انجام دهیم. عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی تصریح کرد: اکنون پاکستان طرح‌های توسعه ال‌ان‌جی را دنبال می‌کند و بنا دارد نیاز خود را از طریق ال‌ان‌جی مرتفع کند، مذاکراتی هم با روسیه برای ساخت خط لوله البته از مسیر دیگری غیر از مسیری که در برنامه صادراتی ایران بوده، داشته است. با توجه به محدودیت‌هایی که در ارتباط با صادرات گاز برای روسیه به وجود آمده؛ پاکستان می‌تواند یک بازار جذاب برای این کشور باشد و به نوعی اولویت و دست برتر را در صادرات به این کشور خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: در هر حال نکته مهم در قرارداد گازی تهران-اسلام‌آباد این است که طرف پاکستانی هیچ اقدام مثبتی در ارتباط با احداث خط لوله برای دریافت گاز از مسیر ایران نداشته است، برای شمال به جنوب خط لوله دارد اما برای شرقی-غربی نیاز به احداث ۷۰۰ کیلومتر خط دارد تا گاز را به مراکز مصرف خود برساند که تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است. امیرمعینی گفت: در هر حال اجرایی شدن این قرارداد نیازمند بازنگری در مسیر خط لوله خواهد بود و به نظر می‌آید سخت نباشد، اما در هر حال نکته مهم تعلل طرف پاکستانی است. این کشور همیشه ادعا کرده که ایران تحریم است و ما نمی‌توانیم پروژه را تامین مالی کنیم بنابراین همواره این پروژه به تعویق افتاده است.

تحویل خودرو بدون قرعه‌کشی

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو داخلی از هفته آینده (هفته جاری) در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داد. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی افزود همه خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی به‌جز گروه بهمن در این طرح حضور خواهند داشت. وی بیان داشت: عرضه خودروها با قیمت‌هایی است که از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود. قالیباف ادامه داد: شرایط ثبت‌نام افراد، همان شرایط اعلامی در طرح‌های قبلی است و با ثبت‌نام در این سامانه مطابق وعده وزارت صمت دیگر چیزی به نام قرعه‌کشی نخواهیم داشت. وی اضافه کرد: در این طرح حدود نصف قیمت هر خودرو به عنوان ودیعه در حساب افراد مسدود می‌شود که خودرو به خودرو متفاوت خواهد بود. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: چنانچه تقاضای خودرویی از عرضه خودرو در این طرح بیشتر شود، یک فهرست انتظار تعریف شده و نوبت افراد برای تحویل خودرو مشخص می‌شود که به احتمال زیاد از سه ماه تا یک سال خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: با عرضه سنگین یادشده، همچنین انجام واردات خودرو و انجام واردات از مناطق آزاد، بازار خودرو شرایط خوبی خواهد داشت و انتظار می‌رود به تدریج به آرامش برسد. قالیباف تاکید کرد: عرضه این خودروها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خواهد بود و در بورس کالا انجام نخواهد شد. وی اظهار داشت: پس از انجام طرح واردات خودرو در سامانه یادشده و مشخص شدن وضعیت و تکلیف افراد، بلافاصله عرضه خودروهای داخلی در این طرح آغاز خواهد شد.

آخرین وضعیت واگذاری سهام عدالت 

 حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گردهمایی مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌های سراسر کشور با اشاره به حجم بالای موضع‌گیری‌ها در مورد مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: حقیقت قصه این است که به‌رغم نگرانی همه دوستان، به این مساله خوش‌بین هستم، چراکه این اصل را بسیار بدیهی می‌دانم و آغاز مولدسازی حرکتی مثبت و تحول‌آفرین در کشور خواهد بود و در این مسیر بسیاری از موضوعات پاسخ خود را دریافت می‌کنند. آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده: معاون وزیر اقتصاد همچنین در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت نیز گفت: اول باید شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تشکیل شود و شیوه اجرایی را مصوب کند تا بتوان پورتفوی سهام عدالت را نهایی کرد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در حال حاضر پورتفوی سهام عدالت جاماندگان مشخص است، احکام ضوابط آن هم به تصویب هیات وزیران رسیده بود، اما هیات تطبیق مجلس به آن ایراد گرفت و اعلام کرد که مطابق قانون اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ باید این شورا درباره آن تصمیم بگیرد، نه هیات وزیران؛ بنابراین در حال حاضر جز اینکه شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ این موضوع را تصویب کند، راه دیگری وجود ندارد. قربان‌زاده افزود: 5 /3 میلیون فرد جدید دارای سهام عدالت خواهند شد که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.

افزایش 90 هزار میلیاردتومانی سقف بودجه

در زمان تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس رئیس‌جمهور بر عدم افزایش سقف بودجه تاکید داشت. رئیس مجلس نیز با حضور در کمیسیون تلفیق بر این مساله تاکید کرد. اما دوم اسفندماه چند نماینده مجلس از افزایش ۹۰ هزار میلیاردتومانی سقف لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور خبر دادند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزایش سقف بودجه به دلیل افزایش حقوق‌ها و اضافه شدن پرداختی‌ها به برخی از گروه‌های مختلف در کمیسیون تلفیق بود. آن‌گونه که جعفر قادری نماینده مجلس می‌گوید «پرداخت‌هایی که برای برخی از گروه‌های آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده و همچنین افزایش حقوق‌ها موجب افزایش سقف بودجه ۱۴۰۲ شده است». قادری می‌گوید: «در زمینه افزایش حقوق، نظر دولت افزایش حقوق به هفت میلیون تومان بود، اما در کمیسیون تلفیق هفت میلیون و 900 هزار تومان به تصویب رسیده است.» سقف لایحه بودجه 1402 نوشته شده از سوی دولت ۱۹۸۴هزار میلیارد تومان بود که حالا با افزایش ۹۰ هزارمیلیاردی آن در کمیسیون تلفیق، سقف بودجه ۲۰۷۴ هزار میلیارد تومان می‌شود.

واگذاری معادن دولتی با شرایط قانونی انجام می‌شود

 وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به گزارش دلشوره‌های معدنی که در تاریخ ۲۰ بهمن امسال منتشر شده است، توضیحاتی ارسال کرده است: آن‌گونه که شرق گزارش داده: برخلاف آنچه در این گزارش در خصوص نحوه واگذاری معادن مطرح شده است، در رابطه با موضوع مزایده‌های محدوده‌های معدنی، وفق قانون معادن و آیین‌نامه اجرایی آن دو نوع سازوکار برای واگذاری محدوده‌های معدنی دیده شده است. اول ثبت محدوده مطابق با قوانین و مقررات جاری توسط متقاضی در سامانه کاداستر معادن و دوم واگذاری محدوده از طریق مزایده عمومی. برابر این مهم در چهار سال گذشته فقط بیش از ۱۰۰ مورد مزایده استانی و دو مورد مزایده سراسری برگزار شده است که برابر مقررات جاری مزایده سراسری از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و برابر مقررات مندرج در آیین‌نامه اجرایی قانون معادن اقدام شده است. شرایط ورود به مزایده تابع قوانین جاری بوده و وزارت صمت هیچ‌گونه دخل و تصرفی در شرایط قانونی موجود ندارد و مزایده به صورت عمومی و سراسری برگزار شده که این مهم به ایجاد بستر مناسب برای ورود حداکثری متقاضیان واجد شرایط به مزایده‌ها منجر شده است. در رابطه با صلاحیت فنی و مالی، بررسی‌های متعددی از سوی وزارت صمت صورت گرفت که نهایتاً به جهت ایجاد امکان بستر مناسب برای ورود متخصصان در حوزه معدن شرایط صلاحیت‌های فنی و مالی مورد بازبینی قرار گرفت و حداقل امتیاز لازم برای تایید توان فنی و مالی مزایده گران حقیقی و حقوقی به لحاظ لزوم داشتن توان فنی و مالی در گروه‌های مختلف معدنی به صورت رسمی درج و اعلام شد. اعمال این تغییرات مبتنی بر تجربیاتی بوده که از دوره‌های قبل مزایده حاصل شده است تا امکان حضور متخصصان فنی مهندسی بیشتری در بخش معدن که یک فرآیند مهندسی است، مهیا شود.

عرضه ارز دو برابر تقاضا و معاملات

مسعود توکلی مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا  درباره آخرین وضعیت عرضه ارز در مرکز مبادله ارز و طلا اظهار کرد: به صورت متوسط در مجموع تالار ارز خدماتی و حواله مرکز مبادله ۴۵۰ میلیون دلار در روز عرضه داریم و میزان تقاضا و حجم معامله‌ای که انجام می‌شود، تقریباً نصف این مقدار است و حدود ۲۰۰ میلیون دلار معامله در چند روز گذشته انجام شده است. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی افزود: تا چهارشنبه هفته گذشته مجموع عرضه صورت‌گرفته در تالار حواله ۸۶ میلیون دلار بوده که میزان تقاضا و معامله انجام‌شده به ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون دلار رسیده است. البته آمار دقیق در پایان امروز اعلام خواهد شد. مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا ادامه داد: همچنین در تالار ارز خدماتی ۲۸ هزار یورو ارز دانشجویی پرداخت شده است و شب گذشته بر اساس آماری که از فرودگاه‌های کشور دریافت کردیم، ۱۲۸۳ مسافر به اندازه ۶۳۸ هزار دلار ارز دریافت کرده‌اند. البته پرونده‌هایی که در این مسیر به تالار ارز خدماتی ارجاع شده، به صورت پیوسته است.

♦♦♦

ایلنا: فرهاد غنی‌زاده رئیس اتحادیه فناوران درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز بر تجهیزات و لوازم جانبی موبایل اظهار داشت: با توجه به اینکه تمام تجهیزات آی‌تی بیس واردات دارند اولین چیزی که روی آنها تاثیر دارد نرخ دلار است، دلاری که همراه با بی‌ثباتی باشد چه گران و چه ارزان شود، یک نتیجه دارد و آن هم ضرر مصرف‌کننده و واردکننده است.

ایرنا: مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با وجود آنکه تبعات قیمت‌گذاری دستوری کالاها در دولت گذشته هنوز در کشور قابل مشاهده است، برخی به بهانه التهاب ارزی، نسخه فشار به تولیدکنندگان برای فروش محصولات با نرخ‌های دستوری و ارزان را به صنایع پایین‌دستی مطرح می‌کنند که نتیجه این تفکر ایجاد رانت و فساد است.

مهر: نرخ مصوب دولت برای هر کیلو مرغ ۶۳ هزار تومان است اما قیمت‌ها در بازار به بیش از ۶۶ هزار تومان رسیده است. نرخ حبوبات هم صعودی بوده و لوبیا سفید به هر کیلو ۷۳ هزار تومان رسیده در حالی که هفته گذشته ۶۳ هزار تومان بود.

مهر: محرم سلطانی سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی از محدودیت صادرات سیب درختی و پرتقال در اسفندماه امسال خبر داد.

ایسنا: مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشریح دلایل صعود بازار سرمایه، بر این نکته تاکید کرد که صعود این بازار نگران‌کننده نیست و تمهیدات لازم برای حمایت از سرمایه‌گذاران خرد به‌کار گرفته شده است.

ایلنا: محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی گفت: در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما کنترل شده است و در چارچوب دامنه قیمت‌های مصوب به فروش می‌رسد. در صورت تخلف، دستگاه قضایی پس از ارائه گزارش مردمی به سازمان هواپیمایی، ورود می‌کند و سازمان در لحظه گزارش‌های گران‌فروشی را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

ایرنا: صادرات محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی، نفتی، گازی و پتروشیمی برای جلوگیری از خام‌فروشی مشمول مالیات و عوارض صادراتی شدند.

ایسنا: سیدصولت مرتضوی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه طرح کالابرگ را به سراسر کشور تعمیم می‌دهیم، گفت: آمادگی کامل برای اجرای کالابرگ الکترونیکی داریم، اما اقبال عمومی یک مقدار کم است، بستر کاملاً فراهم است که باید برنامه‌ریزی شده و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا این اقبال بیشتر شود.

♦♦♦

از پشت‌بام‌خوابی تا خانه‌های اشتراکی

هم‌میهن نوشت: مشکل مسکن در تهران خروجی‌های زیان‌بار زیادی ازجمله پشت‌بام‌خوابی، گورخوابی و اتوبوس‌خوابی داشته و حالا به خانه‌های اشتراکی رسیده است که در فرهنگ ایرانی‌ها با حضور خانواده و اقوام پیشینه منحصر به خود را دارد، اما این‌بار با همخانه‌شدن افراد با غیر از اعضای خانواده و اقوام خود، برای تقسیم کردن هزینه‌ها شکل نو به خود گرفته است. بر اساس گزارش مرکز آمار، هزینه اجاره مسکن در ایران ۳۵ تا ۵۰ درصد هزینه‌های یک خانوار ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد. در آشفته‌بازار اجاره مسکن در تهران و افزایش بیش از حد اجاره‌بها، بعضی خانواده‌ها هم سکونت در حاشیه تهران را انتخاب کرده‌اند. 

 

انباشت مطالبات بخش خصوصی

اعتماد نوشت: غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به مطالبات انباشته پیمانکاران و برخی بنگاه‌های بخش خصوصی از دولت و دستگاه‌های دولتی، تسویه این مطالبات در بزنگاه سخت اقتصاد را ضروری خواند و بر لزوم مذاکره با دولت برای رفع این معضل تاکید کرد. شافعی افزود: موضوع مطالبات بخش خصوصی از دستگاه‌های دولتی در حوزه‌های مختلف و عدم تسویه آن، دغدغه مهمی است که بارها مطالبه شده است. این رابطه یک‌سویه که خدمتی یا کالایی ارائه می‌شود اما در پرداخت هزینه‌هایش تعلل صورت می‌گیرد، ناعادلانه بوده و این مساله باید در چارچوب مذاکره با دولت چاره‌جویی شود.

 

اصولگرا هستم اما تیم اقتصادی دولت را قبول ندارم

شرق نوشت: کمال حسین‌پور، نماینده سردشت و پیرانشهر گفت: متاسفانه قیمت ارز سر به فلک کشیده و فشار اقتصادی زیادی به مردم وارد شده است؛ اما از میان مسوولان اقتصادی کشور کسی نیست که پاسخگوی این وضعیت آشفته و نابسامان باشد. دریغ از یک معذرت‌خواهی، دریغ از یک حرکت مفید و سازنده و دریغ از یک استعفا. چه بخواهیم و چه نخواهیم وضعیت ارز روی قیمت همه کالاها اثرگذار بوده و شرایط را به اینجا رسانده است. البته من هم مثل بسیاری از نمایندگان مجلس برای روی کار آمدن آقای رئیسی تلاش کرده‌ام و اصولگرا هستم؛ اما از نظر اقتصادی تیم اقتصادی دولت را قبول ندارم.

 

مغالطه دلاری دولتی‌ها

صنعت نوشت: پیمان مولوی، تحلیلگر بازارهای مالی، گفت: در ایران همواره فرافکنی و مغالطه‌ای تحت عنوان این مساله که «مشکلات نتیجه سیاست‌های دولت نیست و عوامل خارجی در حال برهم زدن نظم اقتصادی هستند» وجود داشته است. اما باید بپذیریم که عامل کاهش ارزش ریال چیزی جز عدم رشد اقتصادی و خلق بی‌پایه نقدینگی در اقتصاد نیست. مقامات دولتی که مدعی هدایت بازار از سوی عوامل خارجی هستند باید به داده‌های مرکز آمار مراجعه کنند. در این صورت پی می‌برند که متوسط رشد اقتصادی ایران در 10 سال گذشته صفر بوده است. نقدینگی اما در این بازه زمانی ۱۱ برابر شده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها