شناسه خبر : 38197 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نبود امکان پرداخت

واردات واکسن توسط بخش خصوصی به کجا رسید؟

ناصر ریاحی در مورد آخرین وضعیت واردات واکسن توسط بخش خصوصی اظهار کرد: ما دو سری سه میلیون‌دوزی واکسن کرونا را رزرو کرده بودیم، سه میلیون دوز آن از آسترازنکایی بود که در هند تولید می‌شود و سه میلیون دوز دیگر سینوفارم چینی بود. از آنجا که نه می‌توانستیم پول آن را یکجا پرداخت کنیم و نه امکان تزریق آن به صورت یکجا وجود داشت، قرار شد که در ماه‌ها و هفته‌های مختلف بخشی از تولید آنها را بگیریم. قرارداد نیز بستیم که هنوز بر جای خود باقی است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو افزود: برای واردات اولین بخش یک میلیون‌دوزی از واکسن هندی، اعتبار اسنادی هم در اروپا باز کردیم ولی مشکلاتی که در هند به وجود آمد باعث شد مجوز صادرات برای هر موردی فقط با امضای نخست‌وزیر هند انجام شود. البته سفیر ایران در هند نیز در حال کمک کردن به تسهیل واردات هستند. از آنجا که این واکسن برای خود هندی‌ها نیست و برای کمپانی آسترای سوئد است، تاکنون 10 یا 11 مجوز هم صادر کرده‌اند. ما تقریباً مطمئن هستیم که می‌توانیم این واکسن‌ها را وارد کنیم اما طول کشیده است.

وی تصریح کرد: در مورد سینوفارم نیز وزارتخانه و سازمان غذا و دارو مدارک بیشتری از ما خواسته و ما در حال تهیه آنها هستیم. متاسفانه موج کرونای هندی، آفریقایی و... کمی شرایط واردات واکسن کرونا را تغییر داد. تا دو یا سه ماه گذشته فرآیند کار آسان‌تر بود ولی این پیک‌های به‌وجود‌آمده محدودیت‌ها را بیشتر کرد.

ریاحی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت دریافت ارز توسط واردکنندگان دارو گفت: مدت زیادی بود که به ما ارز نداده بودند، روز گذشته سازمان غذا و دارو تخصیص ارز به شرکت‌ها را شروع کرد. همان‌طور که آقای وزیر گفتند شرکت‌هایی که در سال گذشته دارو وارد کرده‌اند و با حداقل اسناد و نامه وزارتخانه از گمرک ترخیص کرده‌اند ولی هنوز ارز نگرفته‌اند در اولویت هستند. اگر نرخ ارز دوباره تغییر کند این شرکت‌ها درگیر دردسرهایی می‌شوند که دو بار پیش از این هم درگیر آن شده‌اند. بعضی شرکت‌ها نتوانستند ارز با قیمتی که بر اساس آن کالای آنها قیمت‌گذاری شده و به فروش رفته بود دریافت کنند. شرکت‌هایی هم که توانسته‌اند این ارز را بگیرند با تاخیر و مشکلات دیگر مواجه بودند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: طبق قانون بودجه، ارز واردکنندگان دارو باید به مدت شش ماه به صورت ثابت و 4200 تومان می‌بود. به همین علت به نظر نمی‌رسد تا شهریور تغییری ایجاد شود. ولی ما طرفدار تغییر آن هستیم و راه‌حل‌هایی هم برای اینکه پول به بیمه برسد و بیماران دچار مشکل نشوند ارائه داده‌ایم. ما متخصص اقتصاد نیستیم اما متخصصان می‌توانند این پیشنهادها را بررسی کنند. امیدواریم که در دولت جدید به این موارد توجه شود و منابع کشور به این ترتیب هدر نرود.

 

درآمدهای مالیاتی در مرز ۶۰ هزار میلیارد

با توجه به اینکه در بودجه سال جاری بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده است، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی می‌گوید که در سه‌ ماه اول سال جاری نزدیک به ۵۹ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد که نسبت به سال گذشته از رشد ۷۰درصدی برخوردار شده است. 

آن‌گونه که ایسنا گزارش داده است، در سال گذشته صحبت‌های زیادی مبنی بر عبور بودجه کشور از اتکا به درآمدهای نفتی و در این راستا افزایش پایه‌های مالیاتی مطرح شد تا در نهایت در بودجه سال جاری سهم مالیات‌ها در درآمدهای دولت افزایش یافت و پایه‌های مالیاتی چون مالیات بر خانه‌های خالی، خانه و خودروهای لوکس و.‌.. به خانواده مالیاتی کشور افزوده شد. 

با وجود افزایش درآمدهای مالیاتی امسال به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان تاکنون اقدامات مناسبی برای اجرای پایه‌های مالیاتی جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی و هوشمندسازی مالیات انجام نشده که صدای انتقاد کارشناسان را درآورده است. 

از سوی دیگر، هر یک از مالیات‌های اشخاص حقوقی، درآمدها، ثروت، واردات و کالا و خدمات به ترتیب ۱۴ هزار میلیارد تومان، ۱۶ هزار میلیارد تومان، ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، دو هزار میلیارد تومان و هزار میلیارد تومان افزایش یافته که در این بین مالیات بر درآمدها بیشترین افزایش را در سال جاری داشته است. 

در این زمینه، محمد مسیحی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تحقق درآمدهای مالیاتی در فصل بهار ۱۴۰۰ گفت: در سه‌ ماه اول سال جاری نزدیک به ۵۹ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از رشد ۷۰درصدی برخوردار شده است. 

مسیحی ادامه داد: همچنین، در سه‌ ماه ابتدایی سال جاری سهم مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده از مجموع درآمدهای مالیاتی وصول‌شده به ترتیب معادل ۳۳ هزار میلیارد و ۲۶ هزار میلیارد تومان است. 

 

کمبود نهاده‌های دامی برای مرغداران

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به کمبود شدید نهاده‌های دامی، گفت: ادامه روند فعلی تولید مرغ را با خطر مواجه می‌کند. محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل اصلی تولید کمبود نهاده‌های دامی است، گفت: متاسفانه از سامانه بازارگاه به اندازه کافی نهاده توزیع نمی‌شود و برخی از تولیدکنندگان بیش از دو ماه است که پول واریز کرده‌اند اما سهمیه‌ دان آنها هنوز نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود و نوسان لحظه‌ای قیمت نهاده‌ها نمی‌توان نرخ تمام‌شده تولید برای مرغ تعیین و اعلام کرد، افزود: قیمت مصوب مرغ زنده ۱۷ هزار تومان و قیمت مصوب مرغ گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است اما فقط میادین میوه و تره‌بار مرغ را به این قیمت عرضه می‌کنند و در فروشگاه‌های سطح شهر، قیمت بالاتر از این میزان و بسته به نقاط مختلف بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است. ما نگران آینده صنعت مرغداری هستیم به جهت اینکه وضعیت تامین نهاده‌ها اصلاً خوب نیست.

یوسفی درباره اینکه آیا پیش‌بینی می‌کنید قیمت مرغ با این وضعیت طی هفته‌های آینده افزایش پیدا کند؟ اظهار داشت: در حال حاضر بحث اصلی که مطرح است، مساله بودن و نبودن است. زمانی که دان در اختیار مرغداران قرار نگیرد، جوجه‌ریزی نیست و بر اساس برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های انجام‌شده، صورت نخواهد گرفت و واحدهای مرغ مادر نیز تولید خود را کاهش می‌دهند. بنابراین این احتمال وجود دارد که با کاهش شدید تولید مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه کمبود نهاده‌های دامی طی سال‌های اخیر برای صنعت دام و طیور کشور مشکلات اساسی ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر دامداران نیز دام‌های آبستن خود را به کشتارگاه می‌برند که این واقعاً فاجعه است. با توجه به شرایط موجود از دولتمردان می‌خواهیم که فکری اساسی برای تامین نهاده‌های مورد نیاز تولید کنند چرا که ادامه روند فعلی خطرات بسیار زیادی را متوجه تولید و در نتیجه کشور خواهد کرد.

 

افزایش رشد اقتصادی

موسسه مالی بین‌الملل از بهبود وضعیت اقتصاد ایران پس از احیای توافق هسته‌ای خبر داد. موسسه مالی بین‌الملل در گزارشی به بررسی سناریوهای پیش‌روی اقتصاد ایران پرداخت و نوشت: پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری تغییری در روند مذاکرات هسته‌ای ایجاد نخواهد کرد اما ممکن است این اتفاق کار آمریکا را برای گسترش توافق هسته‌ای به حوزه‌های دیگر با دشواری مواجه سازد. اگر توافق هسته‌ای احیا شود و تحریم‌های متعدد غیرهسته‌ای به قوت خود باقی بمانند، بهره بردن ایران را از مزایای اقتصادی توافق دشوارتر خواهد ساخت چرا که شرکت‌های غربی سرمایه‌گذاری‌های سنگین خود را به تعویق می‌اندازند و این مساله رشد سریع را غیرمحتمل می‌سازد.

موسسه مالی بین‌الملل با اشاره به خروج دولت ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ نوشت: ایران تاکنون با درخواست آمریکا برای اضافه شدن مباحث موشکی و منطقه‌ای به مذاکرات هسته‌ای مخالفت کرده آن هم در شرایطی که با تحریم‌های سنگین و تبعات ناشی از کرونا، اقتصاد ایران در شرایط شکننده‌ای باقی ‌مانده است. نرخ بیکاری در ایران هنوز بالاست و تورم نیز به بالای ۵۰ درصد رسیده است.

در ادامه این گزارش با سناریو احیای توافق و رفع بیشتر تحریم‌ها، پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی امسال ایران به 3 /4 درصد برسد اما در سال‌های بعدی بیشتر شده و به 9 /5 و 8 /5 درصد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ برسد. در این حالت، ذخایر ارزی ایران طی سه سال می‌تواند از رقم ۷۰ میلیارد دلار در ماه می امسال به دو برابر افزایش یابد و در سال ۲۰۲۳ با پایان کسری بودجه شاهد مازاد بودجه دولت باشیم.

در صورتی که تنها توافق سال ۲۰۱۵ احیا شود و سایر تحریم‌ها حفظ شود، رشد اقتصادی خفیف‌تر بوده و به 5 /3 درصد در سال جاری، 1 /4 درصد در سال آینده و 8 /3 درصد در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. نرخ بیکاری نیز در چنین حالتی حدود ۲۰ درصد خواهد بود. همچنین در سناریوی بدبینانه و در حالتی که تهران و شش قدرت جهانی نتوانند به توافقی بر سر احیای برجام برسند، رشد اقتصادی بسیار کمتر و معادل 8 /1 درصد در سال جاری خواهد بود.

 

ادامه مسکن ملی بر اساس استقبال مردم

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در مرحله پنجم ۲۳ هزار نفر برای واحدهای اقدام ملی در شهرهای تحت مسوولیت اداره کل استان ثبت‌نام کرده‌اند گفت: تا حدود دو هفته دیگر افراد واجد شرایط مشخص می‌شوند؛ درباره قیمت نیز با توجه به اینکه نرخ مصالح ساختمانی در یک ماه اخیر نوسان چندانی نداشته، قیمت مسکن ملی فعلاً همان متری 7 /3 میلیون تومان است.

یاسر لک به ایسنا گفته است: به‌طور کلی در استان تهران، به جز شهرهای جدید هشت هزار واحد مسکن ملی در دست ساخت است که سایت دو هزار‌واحدی تهرانسر توسط پیمانکار بخش خصوصی احداث می‌شود و فعلاً شرایط واگذاری به متقاضیان را ندارد. ۳۵۵۰ واحد نیز رأساً توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ساخته می‌شود. احداث ۲۵۰۰ واحد نیز در شهرهای کوچک بر عهده بنیاد مسکن است.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در شهرهای پاکدشت، رباط‌کریم، شهریار، قرچک، نصیرشهر و اسلامشهر در حال ساخت مسکن ملی است و پروژه‌ها با سرعت مناسبی پیش می‌رود و تا پایان تیرماه به مراحل پایانی فوندانسیون می‌رسیم. مشکل چندانی هم در خصوص تامین منابع مالی نداریم.

معاون اداره راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه ۱۵۰۰ نفر ظرفیت خالی برای مسکن ملی استان وجود دارد گفت: در مرحله پنجم فراخوان از متقاضیان واحدهای اقدام ملی در محدوده تحت مسوولیت اداره کل، به‌جز شهرهای جدید ۲۳ هزار نفر در استان تهران تقاضا داده‌اند. تاکنون ۴۰۰ نفر از این افراد احراز شرایط شده‌اند. ۱۵۰۰ نفر برای پروژه‌های در حال احداث، ظرفیت خالی داریم که افراد واجد شرایط را به آنها معرفی می‌کنیم.

لک درباره جدیدترین برآورد از قیمت مسکن ملی استان تهران گفت: قراردادها با همان مدل مدنظر ما پیش می‌رود. برآوردی که از قیمت در اردیبهشت داشتیم متری 7 /3 میلیون تومان بود که با توجه به ثبات قیمت مصالح ساختمانی این نرخ تغییر نکرده است. اگر متقاضیان، آورده را به‌موقع پرداخت کنند، روند مناسب پیشرفت طرح‌ها ادامه می‌یابد و تا پایان سال ۱۴۰۱ تمامی پروژه‌های فعلی تکمیل خواهد شد. در شهرهایی که مسوولیت اجرای مسکن ملی به عهده اداره کل است بر اساس استقبال و تقاضای موثر جلو می‌رویم.

♦♦♦

ایسنا: حمیدرضا سهرابی، مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه ۵۰ درصد واحدهای روستایی کشور نوسازی شده است گفت: خانه‌هایی که مقاوم‌سازی شده در زلزله و سیل‌های اخیر کوچک‌ترین آسیبی ندیدند.

ایرنا: محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت که اکنون نه‌تنها اتصال ۹۷درصدی روستاهای فارس به اینترنت صورت گرفته، بلکه مرکز تبادلات هوشمند شبکه پستی استان فارس نیز راه‌اندازی شده است.

مهر: در حالی که گرانی و کمبود نهاده‌های دامی و علوفه و افزایش سایر هزینه‌های تولید، دامداران را با چالش جدی مواجه کرده، دولت حاضر نیست از قیمت‌گذاری دستوری دست بردارد.

ایسنا: محمد فربد، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، با اشاره به بالا رفتن دستمزدها، افزایش قیمت مواد پتروشیمی و کرایه‌های حمل‌ونقل گفت: اگر قرار باشد قیمت شیرخام به حدود ۶۴۰۰ تومان برسد کف افزایش قیمت لبنیات ۶۰ درصد خواهد بود و در برخی محصولات نیز این افزایش بیشتر خواهد شد.

تسنیم: نبی‌الله خون‌میرزایی، رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه ناوگان صیادی ایران رتبه دوم اقیانوس هند را در اختیار دارد، گفت: صیادی باید به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شود.

ایلنا: نبی‌الله خون‌میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران، از همکاری ایران با چین در بخش شیلات بر اساس سند جامع 25ساله خبر داد و گفت: این همکاری عمدتاً در زمینه واردات دانش فنی و پس از آن و در صورت نیاز برای جذب سرمایه‌گذاری چینی‌ها برنامه‌ریزی شده است.

فارس: سیدرضا عظیمی، معاون وزیر اقتصاد، اعلام کرد:‌ کانون وکلای دادگستری مرکز و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به عنوان مراجع صدور مجوز شناخته شدند و مکلف‌اند، ظرف مدت زمانی مقرر، عنوان مجوزهای صادره را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری و نسبت به تکمیل اطلاعات شناسنامه‌ای آنها اقدام کنند.

تسنیم: مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک با هشدار درباره ماندگاری طولانی‌مدت هزار تن اقلام اساسی در شمال کشور گفت: به دلیل طولانی شدن رسوب کالا و احتمال بالای فاسد شدن این اقلام بایستی مجدداً اظهار نظر از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گیرد.

ایلنا: کرامت ویس کریمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره تامین سوخت مورد نیاز مردم در فصل تابستان اعلام کرد: هیچ مشکلی برای تامین فرآورده‌های نفتی و بنزین در کشور وجود ندارد.

♦♦♦

نقطه کور ارائه وام

دنیای اقتصاد نوشت: دور جدید تزریق پول به بنگاه‌ها با هدف رونق تولید استارت خورد. طرح «رونق تولید» در حالی چندین سال است که به اعطای وام‌های ارزان گره خورده که تاکنون راستی‌آزمایی از سوی سیاستگذار صورت نگرفته که آیا به هدف اصلی خود اصابت کرد یا خیر؟ در واقع میزان اثربخشی این وام‌ها در تولید و اشتغال یا راه‌اندازی و بازسازی بنگاه‌ها روشن نیست و سیاستگذار صرفاً به اعلام اعداد و ارقام در خصوص تعداد متقاضیان و میزان پرداخت تسهیلات از سوی شبکه بانکی بسنده کرده است. در این سیستم تخصیص دستوری، هیچ‌وقت نمی‌توان خوب یا بد بودن دستورالعمل‌ها را ارزیابی کرد، بلکه آنچه ملاک قضاوت است، راستی‌آزمایی دوره‌های قبلی پرداخت وام بوده که هیچ وقت منتشر نشده است.

 

تجمع دامداران علیه قیمت‌گذاری

اعتماد نوشت: دامداران چند استان کشور با تجمع مقابل نهادهای دولتی و ریختن شیر دام‌های خود به کف خیابان اعتراض خود را نسبت به قیمت‌گذاری شیر و کمبود و گرانی نهاده‌های دامی اعلام کردند. آنها خواستار افزایش قیمت شیر و حذف نشدن دلار ۴۲۰۰تومانی از نهاده‌های دامی بودند. هر چند وزارت صمت موافق افزایش قیمت شیر خام است اما تصمیم‌گیری در این خصوص را به آینده موکول کرده است. در این راستا محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن لبنیات ایران، می‌گوید: ۶۵ درصد قیمت تمام‌شده تولید لبنیات وابسته به نرخ شیر خام است و با توجه به افزایش قیمت شیر خام به ۶۴۰۰ تومان، با احتساب افزایش سایر هزینه‌های تولید مانند بسته‌بندی و حقوق و دستمزد و هزینه‌های سربار، قیمت لبنیات نیز احتمالاً قریب به ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

 

فصل تقسیم پست

همشهری نوشت: فصل تقسیم سمت‌های دولتی است و سیاسیون نزدیک به دولت رقابت تنگاتنگی برای کسب کرسی‌های دولتی دارند. در غیاب احزاب قدرتمند و مردمی، گروه‌های سیاسی در آستانه انتخابات شکل می‌گیرند و ستاد انتخاباتی نامزدها را تشکیل می‌دهند. رئیس‌جمهور جدید هم بر اساس میزان قدرت لابی هر گروهی سهمی به آنها‌ می‌پردازد. در این میان کمتر به شایستگی‌ها و توانایی افراد توجه می‌شود. در این میان بخش اقتصاد از همه مظلوم‌تر است. وزارتخانه‌ها و مناصب اقتصادی به‌واسطه منافعی که قهراً ایجاد می‌کنند پرطرفدارترین‌ها هستند و بنابراین بین گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. این موضوع سبب شده در دوره‌های قبلی گاهی شاهد مدیرانی با طرز فکرهای متناقض و متضاد در تیم دولت باشیم.

 

رفتار تکراری وزیرانه

شرق نوشت: محمد اسلامی، وزیر کار در مصاحبه با ایسنا همان کاری را کرد که یک وزیر می‌کند. جواب دادن به سوال با جمله‌ای که خود سوال است؛ فقط فرم آن خبری شده است. در پاسخ به این سوال که چرا نوسازی ناوگان جاده‌ای تا این اندازه کُند انجام می‌شود، در حالی‌ که در بخش جاده‌ای با تحریم خاصی مواجه نیستیم، گفت: «نوسازی ناوگان یکی از ضرورت‌هاست و چندین سال است که وزارت راه پیگیر نوسازی ناوگان است و منابع خود را برای نوسازی اختصاص داده است.» وی سپس در جایگاه خبرنگار از وزارتخانه خود انتقاد کرد و گفت هیچ نتیجه‌ای از برنامه مدون وزارت راه حداقل برای کامیون‌ها حاصل نشده است و با ارائه آماری ترسناک گفت «۵۵ هزار کامیون بالای ۴۹ سال در کشور داریم و...».

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها