شناسه خبر : 37847 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پایان دوران آزمون و خطا

بخش خصوصی به دولت بعد پیشنهادهایی ارائه کرد

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، با انتشار گزارشی تحت عنوان «درباره انتخابات ریاست‌جمهوری؛ پیشنهادهای بخش خصوصی» اولویت‌های اصلی رئیس‌جمهور آینده را برای مدیریت شرایط حاضر برشمرده و از منظر بخش خصوصی پیشنهادهای مشخص خود را به دولت آتی ارائه کرده است. در مقدمه بسته سیاست‌های پیشنهادی اتاق ایران برای رئیس‌جمهور آینده آمده است: اکنون هم مردم و هم فعالان اقتصادی نسبت به قبل درباره آینده اقتصادی خود و فرزندان و کسب‌وکارهایشان نگران هستند، این در حالی است که تمامی کارشناسان و فعالان اقتصادی و سیاستمداران بر ظرفیت‌های پرشمار کشور برای رشد و توسعه تاکید می‌کنند.  همچنین در بخشی از چکیده این گزارش آمده است: رئیس‌جمهور آینده نیز وارث همه مشکلاتی است که روسای جمهور قبلی قول و وعده حل آن را داده بودند؛ از بحران آب و محیط زیست گرفته تا کسری بودجه قابل توجه و تورم و بیکاری و فساد، نابرابری و... .  یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر همراه با تورم‌های دورقمی سطح بالا، افزایش بیکاری قشر تحصیل‌کرده و گسترش نابرابری زندگی بسیاری از ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده است.  در گزارش اتاق ایران با عنوان «درباره انتخابات ریاست‌جمهوری؛ پیشنهادهای بخش خصوصی» بر چالش‌های پیش‌روی اقتصاد کشور از قبیل بحران آب و محیط زیست تا کسری بودجه قابل توجه و تورم، بیکاری، فساد، نابرابری و... تاکید شده و آمده است که کشور در دهه آتی با مسائل پیچیده‌تری نسبت به قبل روبه‌رو است و اگرچه برخی همه این مشکلات را به تحریم‌های اقتصادی ربط می‌دهند؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که تحریم‌ها، ضعف‌های ساختاری اقتصاد ایران و ناکارآمدی سیاستگذاری اقتصادی در ایران را آشکارتر و مخرب‌تر کرده است. پیشنهاد مشخص اتاق ایران به دولت آینده در این گزارش، تحقق‌بخشی به افزایش توان رشدزایی اقتصادی به شکل پایدار و باثبات و فراگیر عنوان شده است.  بنابراین اتاق ایران از منظر بخش خصوصی، اولویت‌هایی را برای دولت جدید از جنبه راهبردی برشمرده و به دولت جدید توصیه کرده است که با درس‌گیری از تجربه‌های گذشته، از تکرار سیاستگذاری‌های آزمون‌وخطایی و نادرست گذشته حذر کند و در نهایت با توجه به‌مراتب یادشده کلیات بسته سیاست‌های پیشنهادی اتاق ایران به دولت آتی در راستای رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زایی ارائه شده است.

 

کاهش نگران‌کننده واردات کالاهای اساسی

آمار واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی وضعیت نگران‌کننده‌ای به خود گرفته و آن‌گونه که این آمار می‌گویند واردات ذرت ۵۳ درصد و کنجاله ۶۸ درصد کاهش داشته است. در واقع، بررسی آمار و ارقام مربوط به واردات کالاهای اساسی در بازه زمانی ۱ فروردین تا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، نشان‌دهنده آن است که وضعیت در این حوزه چندان مطلوب نیست و اگر تدابیر و اقدامات لازم انجام نشود، مانند سال گذشته با چالش جدی در تامین و توزیع کالاهای اساسی مواجه می‌شویم که به‌خصوص زنگ هشدار آن در کاهش تولید مرغ و تخم‌مرغ و در پله بعدی، لبنیات به صدا درآمده است.‌

به گواه این آمار، ترخیص کالاهایی مانند روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت از نظر وزنی ۵۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته؛ به نحوی که طی این مدت، یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۶۹ تن از این اقلام ترخیص شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل دو میلیون و ۳۶۷ هزار و ۵۸۴ تن بوده است. اما این تمام ماجرا نیست بلکه به گفته سادات‌نژاد، نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی، جوجه‌‌ریزی هم به شدت کاهش یافته و اگر قرار باشد تطبیقی میان واقعیت و مصوبات ستاد تنظیم بازار در تحقق این امر داشته باشیم متوجه می‌شویم جوجه‌ریزی نسبت به هدف‌گذاری ۱۱۵ میلیون‌قطعه‌ای تفاوت چشمگیری دارد و برخی از عقب‌ماندگی ۳۰درصدی نسبت به رقم مصوبه ستاد تنظیم بازار خبر می‌دهند؛ چراکه قیمت جوجه یک‌روزه واقعی نیست، بر این اساس کمبود جوجه‌ریزی در آینده‌ای نزدیک، تامین مرغ را نیز دچار مشکل می‌کند و قیمت این کالا را به بالای ۳۰ هزار تومان خواهد رساند. در عین حال، ارزش روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت ترخیص‌شده در سال جاری ۴۸۶ هزار و ۳۹۶ دلار و در مدت مشابه سال قبل ۶۲۵ هزار و ۷۶۳ دلار بوده است؛ ضمن اینکه در بحث تامین ارز این کالاها اگرچه در مجموع نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد رشد را شاهد هستیم اما درباره کالاهایی مانند ذرت و دانه‌های روغنی به ترتیب ۴۵ و ۹۴ درصد کاهش را شاهد هستیم. این در حالی است که در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ معادل ۳۳۸ هزار و ۴۲۳ دلار ارز برای واردات این اقلام تامین شده و این رقم امسال به ۶۴۴ هزار و ۶۶۲ دلار رسیده است.

 

توصیه همتی به سرمایه‌گذاران رمزارزها

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اخبار منتشرشده در مورد بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارزی توسط بانک مرکزی طی روزهای اخیر گفت: درخواست بنده همچون گذشته این است که مردم سرمایه‌های خود را به بازارهای غیررسمی که هیچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند، وارد نکنند. عبالناصر همتی در خصوص رمزهای استخراج‌شده در داخل کشور گفت: در مورد رمزارزهای استخراج‌شده در داخل هم که تکلیف روشن است و می‌توان از آن برای واردات کالا استفاده کرد. عالی‌ترین مقام بانک مرکزی در خصوص مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر رمزارزها اظهار کرد: مدیریت و تنظیم‌گری مبادلات سایر رمزارزها نیازمند بررسی همه‌جانبه، جامع و منسجم است و معتقدم پیش از هرگونه اقدام سلبی یا حتی تسهیل‌گری باید هماهنگی لازم بین تمام عوامل و ذی‌نفعان ایجاد شود. طبق اعلام بانک مرکزی، وی با تاکید بر اینکه این بانک در خصوص رمزارزها منفعل نبوده است، تصریح کرد: برخلاف شایعات و اخبار منتشرشده، بانک مرکزی به هیچ عنوان در این حوزه منفعل نبوده و برای ترسیم نقشه جامع مدیریت فضای فعلی، ضمن رایزنی با حوزه‌های مختلف حاکمیت و دولت در راستای تبیین راهبرد کلان کشور در مواجهه با پدیده رمزارزها، اقدام موثری را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی انجام داده و امیدواریم بتوانیم با ایجاد الگوی فکری و ذهنی یکسان در بدنه اجرایی و تقنینی کشور، شرایط بهینه‌ای را برای کشور عزیزمان مهیا کنیم و قطعاً در این راه نقش مجلس در تنظیم قوانین مربوطه بسیار پررنگ است. رئیس کل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: بانک مرکزی تا زمان ترسیم نقشه راه مذکور از انجام هر اقدام شتاب‌زده‌ای که این روزها شایعه شده است، خودداری می‌کند.

 

علت خاموشی‌های پراکنده در تهران 

سخنگوی صنعت برق درباره علت خاموشی‌های پراکنده در تهران گفت: این مساله ممکن است به دلیل افزایش مصرف در برخی نقاط و ضعف شبکه باشد اما از هم‌اکنون خاموشی برنامه‌ریزی‌شده برای تهران تعریف نشده است و جداول خاموشی منتشر نخواهد شد. مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا در روزهای آینده نیز ممکن است با خاموشی‌های این‌چنینی مواجه باشیم، اظهار کرد: فردا و احتمالاً شنبه روزهای گرمی هستند اما اگر مشترکان صرفه‌جویی لازم را داشته باشند، ان‌شاءالله شاهد خاموشی نخواهیم بود. وی ادامه داد: در صورت مدیریت مصرف از سوی مشترکان شاهد اتفاقات و حوادث کمتر در شبکه خواهیم بود و امیدواریم در روزهای آینده اگر مشکلی وجود داشته باشد، در سریع‌ترین زمان برطرف شود.سخنگوی صنعت برق درباره احتمال انتشار جداول خاموشی در تهران نیز گفت: امسال تابستان بسیار سختی از نظر گرما و افزایش مصرف پیش‌رو داریم، از این‌رو برنامه‌ریزی شده تا با طرح‌های مدیریت مصرف، مشترکان پرمصرف به ویژه در بخش اداری و تجاری، شناسایی شده و با برخورد با رمزارزهای غیرمجاز مانع از بروز خاموشی‌های گسترده شویم. به گفته رجبی‌مشهدی اگر طرح‌های مدیریت مصرف مورد نظر اجرایی شود، تابستان را بدون خاموشی سپری خواهیم کرد و نیازی به ارائه جداول خاموشی‌ برنامه‌ریزی‌شده نیست و تمام تلاش صنعت برق کشور این است تا از خاموشی‌های گسترده جلوگیری کنیم.

 

جزئیات واردات 6 /5 میلیون دوز واکسن کرونا اعلام شد

بر اساس اعلام گمرک ایران به وزارت بهداشت، تاکنون بیش از 6 /5 میلیون دوز واکسن وارد کشور و تحویل این وزارتخانه شده است. به گزارش ایسنا، در تازه‌ترین مکاتبه ارونقی، معاون فنی گمرک با شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، جزئیات ورود و ترخیص واکسن کرونا از نیمه اسفند سال گذشته تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه اعلام شده است. در مجموع ۷۲۰ هزار دوز واکسن از روسیه، ۱۲۵ هزار دوز واکسن از هند، ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز کوواکس از کره جنوبی و یک میلیون و ۴۵۲ هزار دوز کوواکس از ایتالیا وارد ایران شده که باید به جمع آن دو میلیون و ۶۵۰ هزار دوز واکسن از چین و سایر را نیز اضافه کرد. همچنین معاون فنی گمرک اعلام کرده که تاکنون طی ۱۴ مرحله پنج میلیون و ۶۴۷ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا از کشورهای مختلف وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده که پس از انجام تشریفات گمرکی در حداقل زمان، تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است.

 

وجود ۹ میلیون تن کالا در گمرک

رئیس کل گمرک ایران چند عامل مختلف در کنار یکدیگر را عامل افزایش مدت زمان رسوب کالاها در گمرکات کشور عنوان کرد و گفت: بیش از ۹ میلیون تن کالا در گمرک وجود دارد که نیمی از آن کالای اساسی است. از سوی دیگر هر کالایی که به ایران می‌آید ۲۰ درصد گران می‌شود.

مهدی میراشرفی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، بیان کرد: نمی‌توان یک عامل را دلیل رسوب کالا در گمرک دانست و برای پاسخ به این سوال باید چند موضوع را در کنار یکدیگر ببینیم. یکی از اصلی‌ترین دلایل دشوار شدن ترخیص کالا از گمرک در سال‌های گذشته تحریم‌های اقتصادی بوده است. تا پیش از تحریم، امکان اظهار کالاهای وارداتی در زمانی ۲۰روزه فراهم بود اما امروز این عدد به ۵۰ روز رسیده است که در کنار طولانی کردن زمان ترخیص، هزینه گمرکی و قیمت تمام‌شده محصول را نیز افزایش می‌دهد. وی با اشاره به مشکلات داخلی طولانی‌کننده فرایند گمرکی، توضیح داد: در سال گذشته تقریباً هر دو روز با یک بخشنامه جدید در گمرک مواجه بودیم که بسیاری از آنها متضاد یا متناقض با دیگری بودند و همین موضوع تجارت را کند می‌کند. رئیس کل گمرک ادامه داد: در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان به سمت مدیریت یکپارچه مرزی حرکت کرده‌اند، در ایران ۲۵ سازمان خود را متولی تجارت دانسته و دخیل در بخشی از آن می‌بینند که در نتیجه دریافت مجوز از این سازمان‌ها خود فرآیندی بسیار طولانی است که به ماندگاری بیشتر کالاها در گمرک منجر می‌شود. میراشرفی با بیان اینکه بخش مهمی از واردات امروز کالاها به کشور، مواد اولیه یا کالاهای واسطه‌ای است، توضیح داد: تحریم باعث می‌شود که هزینه تمام‌شده این کالاها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و با توجه به طولانی شدن فرآیند، زمان ترخیص این کالاها افزایش پیدا کند. وی درباره آخرین وضعیت محموله‌های موجود در گمرکات کشور نیز گفت: در حال حاضر، میزان کالاهای غیرکانتینری در گمرک ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که در میان آنها بیش از 5 /4 میلیون تن کالای اساسی دیده می‌شود. همچنین از ابتدای سال تا ۲۵ اردیبهشت میزان صادرات و واردات ایران هر یک 6 /5 میلیارد دلار بوده که واردات ۲۸ درصد و صادرات ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

♦♦♦

مهر: حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: به دنبال افزایش مصرف برق در کشور، مصرف برق ادارات و دستگاه‌های اجرایی پایتخت، رصد و با پرمصرف‌ها برخورد می‌شود.

فارس: بانک مرکزی در گزارش خود از تحولات کلان در فروردین‌ماه 1400، کاهش انتظارات تورمی را دلیل اصلی ثبات بازار ارز و مسکن دانست و اعلام کرد: این ثبات نسبی موجب کاهش تورم ماهانه در این ماه شده است.

ایلنا: محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آبفای استان تهران، با بیان اینکه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان مصرف 5 /2 درصد افزایش یافته، گفت: اگر مردم پنج درصد کاهش مصرف داشته باشند ۲۰۰ هزار مترمکعب یعنی به اندازه یک شهر ۵۰۰ هزارنفری در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

ایرنا: با راه‌اندازی سامانه متمرکز الکترونیکی اطلاعات تسهیلات و تعهدات موسوم به سمات، امکان نظارت بر تک‌تک تسهیلات اعطایی بانک‌ها به مشتریان برای بانک مرکزی قابل انجام خواهد بود. عبدالناصر همتی در آیین رونمایی از «سامانه سمات» با بیان اینکه این سامانه ماحصل سال‌ها تلاش همکاران بخش فناوری‌های نوین، اعتبارات و اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی است، اظهار کرد: این سامانه نقش حیاتی در فعالیت‌های اصلی نظام بانکی و به صورت ویژه اعطای تسهیلات دارد.

ایسنا: فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دو باشگاه پرسپولیس و استقلال آماده واگذاری است و تلاش داریم در این دولت انجام شود.

ایسنا: اتاق اصناف از دولت تقاضا کرده همان‌طور که نرخ خدمات دولتی مانند انرژی را برای جلوگیری از بروز خسارت به واحدهای تولیدکننده افزایش می‌دهد، نرخ نان را نیز متناسب با تورم کشور افزایش دهد و تاکید کرده تا زمان تصویب اصلاحیه نرخ هیچ یک از واحدهای نانوایی مجاز به افزایش نرخ به‌صورت غیرقانونی نیستند.

مهر: امیرحسین صیرفی، عضو اتحادیه صنفی لوازم یدکی، با بیان اینکه حجم قاچاق لوازم یدکی خودرو سه میلیارد دلار برآورد می‌شود، گفت: سود بازار را قاچاقچی قبل از ورود کالا به زنجیره می‌برد اما کسی با آن برخورد نمی‌کند.

فارس: مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به علت بوروکراسی‌های اداری وزارت بهداشت فعلاً محقق نشده است.

ایلنا: علی بختیار،‌ نماینده سابق مجلس، گفت: اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد و تحریم‌های نفتی لغو شود، ما باید به فکر بازارهای قبلی در اروپا و آسیا باشیم و بازارهای جدیدی را هم رصد کنیم تا بتوانیم بدون دردسر به بازار برگردیم، بنابراین نیاز است که بازار را به صورت جدی و آپدیت کردن شرایط فعلی رصد کنیم؛ باید برای ورود به بازارهای پرمنفعت سناریوسازی کنیم.

♦♦♦

12 پرسش از نامزدهای انتخابات

دنیای اقتصاد نوشت: تجربه نشان می‌دهد نامزدهای انتخابات معمولاً یک برنامه شعاری، آرمان‌گرا و دور از واقعیت ارائه می‌دهند. ۱۲ پرسش عیار برنامه‌ها را نشان می‌دهد. این سوالات با محورهای «هدف‌گذاری برای رشد اقتصادی و تورم»، «برنامه پیشگیری از شوک در بازارها»، «سیاست‌های حمایتی از تولید»، «حمایت از گروه‌های کم‌درآمد»، «نحوه فعالیت اقتصادی کارگزاران حکومتی»، «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی»، «تحریم‌ها و ‌FATF»‌، «سیاست خصوصی‌سازی»، «معرفی تیم اقتصادی»، «بهبود فضای کسب‌وکار» و «سیاست خارجی مناسب برای اقتصاد» طرح شده است. پاسخ به این سوالات می‌تواند از یکسو جهت‌گیری فکری هر یک از نامزدها را مشخص کند و از سوی دیگر، یک معیار برای ارزیابی عملکرد چهارساله رئیس‌جمهور آینده باشد.

 

چرا تصمیمات یک‌شبه

اعتماد نوشت: محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معامله روزانه رمزارزها در کشور را بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان می‌داند.‌ در حالی ‌که رئیس مجلس در نامه‌ خود به رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد خواستار اعمال محدودیت‌هایی بر فعالیت صرافی ارزهای دیجیتال شده است. تصمیمات یک‌شبه باعث می‌شود افرادی که در این صنعت حضور دارند، راهی جز ادامه دادن در مسیرهای غیرقانونی نداشته باشند. در این صورت این صنعت چند هزار میلیارددلاری که تقریباً تمام کشورهای جهان را به خود مشغول کرده، از مسیر قانونی خود خارج خواهد شد. اگر فعالان این صنعت هیچ روز تعطیلی نداشته باشند، در یک سال حدود یک میلیون و 825 هزار میلیارد تومان گردش مالی به دست خواهد آمد.

 

در انتظار سیگنال مثبت

ایران نوشت: بررسی تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری از دوره هفتم تاکنون نشان می‌دهد که همواره شاخص بورس در آستانه برگزاری انتخابات رو به کاهش می‌گذارد و پس از یک وقفه زمانی دوباره صعود می‌کند. بنابراین در سال پایانی دولت‌ها شاهد روند نزولی شاخص بورس هستیم. هرچند در دولت دوم روسای جمهوری شاخص بورس بدون استثنا رشد قابل توجهی داشته است، اما این رشد در سال آخر فعالیت دولت‌ها متوقف شده است. اکنون بازار سرمایه در انتظار دریافت سیگنال از کاندیداها و همچنین دولت پیش‌رو است تا بر اساس اندازه‌ای که بازار سرمایه در برنامه دولت سیزدهم دارد، به توسعه فکر کند. به نظر می رسد حضور 57 میلیون سهامدار در این بازار و آزادسازی بخش عمده‌ای از سهام عدالت در انتخابات پیش رو موثر است.

 

عرضه قطره‌چکانی مسکن

همشهری نوشت: از اوایل امسال اطلاعات 3 /1 میلیون واحد مسکونی که به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده بود، از وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد. در شرایطی که فقط 20 روز تا پایان مهلت ثبت املاک حقیقی و حقوقی در سامانه ملی املاک و اسکان باقی مانده است، باید منتظر تطبیق نهایی این فهرست با اطلاعات حاصل از خوداظهاری مردم در سامانه ملی املاک و اسکان ماند. یک ماه تا صدور نخستین قبوض مالیاتی برای خانه‌های خالی در شهرهای بالای 100 هزارنفری باقی است و نزدیک شدن این ضرب‌الاجل به عرضه قطره‌چکانی خانه‌های خالی به بازار مسکن دامن زده است؛ اما بررسی‌های میدانی همشهری نشان می‌دهد فعلاً این اتفاق اثر مثبت و مشهودی بر بازار اجاره نداشته است.