شناسه خبر : 35908 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رمز پیشرفت

ربیعی: ۱۰۸ صادرکننده متعهد ۲۶ میلیارد دلار به چرخه اقتصاد کشور برگردانده‌اند

رمز پیشرفت

سخنگوی دولت روز سه‌شنبه 15 مهرماه در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه به افزایش صادرات غیرنفتی و تمهیداتی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور نیاز داریم، اعلام کرد: به منظور تحقق این امر روز یکشنبه (13 مهرماه)، ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت، صادرکنندگانی که نسبت به انجام تعهدات ارزی خود به موقع اقدام کنند حداکثر تا دوهفته، مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از آنها، عودت داده خواهد شد.

علی ربیعی درباره بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی کشور گفت: مبلغ هشت میلیارد دلار از خردادماه وارد چرخه اقتصاد کشور شده است و بسیاری از واردات کشور هم بر اساس همین ارزها انجام شده است؛ اگر این ارزها نیامده بود معادل تامین هشت میلیارد برای برخی کالاها با کمبود مواجه می‌شدیم. سخنگوی دولت افزود: برای بازگرداندن ارز، سیاست‌های تشویقی تصویب کردیم که یکی از آنها گسترش صادرات غیرنفتی موضوع جدی مورد نظر دولت است که وزارت صمت با برنامه‌ریزی برای صادرات هدفمند آن را بیشتر از گذشته دنبال می‌کند. ربیعی بیان کرد: هر وزارتخانه‌ای که می‌تواند صادرات انجام دهد، کمیته ویژه آن تشکیل شده است، از طرفی تلاش برای برگرداندن ارزهایی که در سایر کشورها داریم، یکی از برنامه‌های دولت است. وی ادامه داد: برخی از کشورها با فشار آمریکا و در برخی از موارد با بهانه‌گیری‌هایی که خودشان انجام می‌دهند در شرایطی که ایران امروز بیشترین نیاز را به منابع مالی خود دارد با مردم ایران همراهی نمی‌کنند که در خاطره تاریخی ما باقی می‌ماند. وی افزود: وزارت خارجه و بانک مرکزی با روش‌های مختلف برای برگرداندن منابع مالی ایران در سایر کشورها در حال رایزنی هستند و توفیقاتی هم در تعدادی از این کشورها به دست آورده‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به جلسات دولت با صادرکنندگان گفت: ۱۰۸ صادرکننده متعهد که صادرات هر کدام از آنها از صادرات ۹۷ و ۹۸ و دوماهه اول سال ۹۹ بیش از ۱۰ میلیون دلار بوده است، مجموعاً ۲۶ میلیارد دلار به چرخه برگردانده‌اند که عملاً ۱۰۰ درصد ارز صادراتی دو سال گذشته و دو ماه اول سال ۹۹ است و بدون تردید در سال ۹۹ صادرات غیرنفتی بیش از سال‌های گذشته خواهد بود.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به منتقدان اظهار کرد: رمز پیشرفت این است که بتوانیم با نقدهای راهگشا مسائل کشور را دنبال و با حسن نیت به تصمیمات نگاه کنیم.