شناسه خبر : 34876 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

رشد 3 /7 درصدی نقدینگی در سه‌ماهه اول امسال

ایسنا نوشت: حجم نقدینگی در سه‌ماهه ابتدایی امسال به بیش از ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال قبل معادل 3 /7 درصد رشد را نشان می‌دهد. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که حجم پایه پولی در پایان خرداد ۱۳۹۹ نیز به رقم ۳۸۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال قبل 8 /8 درصد رشد را نشان می‌دهد. مقایسه آمار رشد نقدینگی با رقم مشابه سال قبل (3 /5 درصد) حاکی از آن است که تحت تاثیر حمایت‌های صورت‌گرفته در پی شیوع ویروس کرونا و افزایش میزان تنخواه‌گردان دولت، رشد نقدینگی در مقایسه با سال گذشته دو واحد درصد افزایش یافته که امری مورد انتظار بوده است.

سبدگردانی بیکاران تحصیل‌کرده در روستاها

ایران نوشت: رونق بازار بورس به ماه‌ها قبل برمی‌گردد اما آمارها نشان می‌دهد در دو ماه گذشته روند ورود سهامداران تازه‌وارد به بورس تا 5 /2 برابر افزایش یافته و پای مردم شهرهای کوچک و روستاها نیز به کارگزاری‌ها باز شده است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: سال گذشته در بازار بورس ۸۲۰ هزار کد معاملاتی صادر شده بود که این عدد در سه ماه نخست امسال به 5 /1 میلیون رسیده است. مسوول یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت در کرمانشاه نیز می‌گوید: رونق بورس فرصت اشتغال خوبی برای جوانان تحصیل‌کرده در روستاها ایجاد کرده؛ جوانان مستعدی را می‌شناسم که در روستاها حسابی سرشان با کار در بورس شلوغ شده و برای اهالی سبدگردانی می‌کنند.

اقتصاد ایران در سال آینده به رشد خواهد رسید

دنیای اقتصاد نوشت: «بانک جهانی» تازه‌ترین گزارش «دیده‌بانی اقتصاد ایران» خود را با محوریت تسکین و سازگاری با تحریم‌ها و «کووید ۱۹» منتشر کرد. براساس یافته‌های گزارش «بانک جهانی» اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ بر مبنای قیمت‌های ثابت عوامل تولید، رشد اقتصادی منفی ۳ /۵درصدی را تجربه خواهد کرد. این نرخ نسبت به پیش‌بینی منفی ۷ /۳درصدی گزارش فروردین منفی‌تر شده، اما برای سال آینده (۱۴۰۰) بانک ارزیابی خود را از رشد اقتصادی ایران ارتقا داده و به رقم ۱ /۲درصدی رسانده است. «بانک جهانی» در ارزیابی جدید خود نرخ تورم امسال و سال آینده اقتصاد ایران را نیز بهبود داده و به ترتیب در نرخ‌های ۷ /۲۸ و ۲۳ درصد پیش‌بینی کرده است.

ایران تنگه هرمز را دور می‌زند

خراسان نوشت: رئیس‌جمهور از طرح استراتژیک آغاز لوله‌گذاری خط انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران خبر داد؛ خط لوله‌ای که می‌تواند وابستگی صادرات نفت کشورمان را به تنگه هرمز کم کند تا در صورت بسته شدن آن صادرات نفت لطمه‌ای نبیند. روحانی در بخشی از ویدئوکنفرانسی که طی آن دستور عملیات احداث این خط لوله را می‌دهد، می‌گوید: «تنها کشوری که اگر روزی تنگه هرمز به دلیلی بسته می‌شد، صادرات نفتش به‌طور کامل متوقف می‌شد، ایران بود. یعنی این شعاری که ما می‌دادیم که تنگه هرمز در اختیار ماست، کاملاً درست بود اما برای روز مبادا مشکل عظیمی برای خود ما به وجود می‌آمد که از این مشکل عبور کردیم.»

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها