شناسه خبر : 34572 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

ترکمانچای بانکی برای سهام عدالت!

خراسان نوشت: فرآیند فروش سهام عدالت از طریق بانک‌ها با وکالت مردم، دارای شرایط یک‌‌سویه‌ای است. فارس به نقل از برخی دارندگان سهام عدالت مدعی شد این افراد پس از مراجعه به بانک و درخواست فروش 30 درصد از سهام، با این پاسخ عجیب بانک مواجه شده‌اند که آنچه به شما تعلق می‌گیرد، فقط 450 هزار تومان است. با توجه به اینکه ارزش یک سهام عدالت کامل حدود 15 میلیون و ارزش سهام دارندگان نیم آن، حدود هفت تا هشت میلیون تومان است، این موضوع حساسیت‌برانگیز شد و معاون سازمان خصوصی‌سازی آن را تکذیب کرد. البته با فرض صحت توضیحات این مقام مسوول، شرایط عجیبی که بانک‌ها در وکالت‌نامه فروش گذاشته‌اند، شائبه‌برانگیز است.

کاهش 34درصدی قدرت خرید خانوارها

خبرگزاری فارس نوشت: محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور به نمایندگان مجلس یازدهم ارائه داد. بخشی از این گزارش، به بررسی آمارهای مرتبط با درآمد سرانه کشور اختصاص داشت. براساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، درآمد سرانه کشور از سال 1390 تا سال 1398، کاهشی 34درصدی داشته است. در واقع، به‌رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال 1390 حدود یک‌سوم کاهش یافته است. بازوی کارشناسی مجلس پیش‌بینی کرده است که در صورت تحقق رشد اقتصادی هشت‌درصدی از سال 1399 به بعد، حداقل به شش سال زمان نیاز خواهد بود تا به سطح درآمد سرانه سال 1390 بازگردیم.

آرامش فولاد با پایان مداخله

دنیای اقتصاد نوشت: حذف مداخله قیمتی در بازار فولاد به کاهش نرخ منجر شده است و رفته‌رفته آرامش بیشتری در بازار خودنمایی می‌کند. از اواخر فروردین تا اواسط هفته گذشته بهای شمش فولادی در بورس کالا رشد حداکثر نزدیک به ۵۰ درصد را تجربه کرد؛ آن‌ هم در شرایطی که قیمت‌های جهانی کاهشی بود. مداخله قیمتی در این بازه زمانی با فشار بر تولیدکنندگان بزرگی که سهام آنها بعضاً در زمره سهام عدالت دادوستد می‌شود حتی به منافع بخش مهمی از مردم ضربه زد. اما کاهش مداخله دستوری در بازار از یکسو با رشد عرضه مصنوعات فولادی در بورس کالا همراه شد و از سوی دیگر توجیه سفته‌بازی و واسطه‌گری را از رمق انداخت.

برگشت خوردن 13 هزار میلیارد تومان چک در فروردین کرونایی

اعتماد نوشت: تازه‌ترین آمار بانک مرکزی پیش‌بینی‌ها از افزایش چک‌های برگشتی در فروردین‌ماه امسال را تایید می‌کند. این آمار نشان می‌دهد که علاوه بر کاهش مبادلات چک، «وصول چک» نیز نسبت به اسفندماه بیش از 40 درصد کاهش داشته است. در فروردین‌ماه ۹۹ در کل کشور حدود پنج میلیون فقره چک به ارزش بیش از 1 /52 هزار میلیارد تومان وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 3 /41 درصد و 4 /60 درصد کاهش را نشان می‌دهد. آن‌گونه که بانک مرکزی گزارش داده فروردین امسال 1 /13 هزار میلیارد تومان برگشت داده شده که نسبت به اسفند سال قبل، از نظر تعداد 4 /7 درصد افزایش و از نظر مبلغ ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...