شناسه خبر : 33441 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

بزرگ‌ترین طلبکار دولت «نظام بانکی» است

دنیای اقتصاد نوشت: بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، بزرگ‌ترین طلبکاران دولت بانک‌ها هستند با سهم ۲۷درصدی. پس از بانک‌ها، حدود یک‌چهارم از بدهی دولت به بانک مرکزی است. در نتیجه بیش از نیمی از بدهی‌ها، به نظام بانکی است. سومین طلبکار بزرگ دولت، بخش عمومی غیردولتی شامل صندوق تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی است. سهم دارندگان اوراق از کل بدهی‌ها، در حدود ۹ درصد است که نشان از عمق کم بازار بدهی دارد. طبق آخرین تخمین‌ها میزان بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی در پایان سال گذشته حدود ۷۳۶ هزار میلیارد تومان است. نسبت بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی در پایان سال گذشته به تولید ناخالص داخلی به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

اگر حوادث اخیر نبود، رشد اقتصادی 5 /2 درصد می‌شد

ایرنا به نقل از محمد قاسمی، سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس، نوشت: اگر اتفاقات آبان و آذر رخ نمی‌داد، پیش‌بینی می‌شد بخش‌های اقتصادی (به جز نفت و خدمات) با رشد خارق‌العاده‌ای به فعالیت ادامه دهند و شاهد رشد غیرنفتی نزدیک 5 /2 درصد در سال ۹۸ باشیم. اکنون باید منتظر انتشار آمارهای سه‌ماهه سوم شد تا تحلیل شود که حوادث آبان و آذرماه چگونه بر رشد اقتصادی تاثیر گذاشت. آمار شش‌ماهه سال ۹۸ نشان می‌داد رشد بخش‌های مسکن، صنعت و کشاورزی، بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود. در شش‌ماهه ابتدای امسال نه‌تنها شوک ناشی از تحریم‌ها تا حدود زیادی هضم شده بود، بلکه بخش‌های اقتصادی در حال تامین زنجیره‌های لازم برای رشد در اقتصاد ایران بودند.

خسارت پنج هزار میلیارد تومانی سیل به کشاورزان

ایران نوشت: برآورد خسارت سیل اخیر به زیرساخت‌ها و کشاورزی استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان یک هزار و 119 میلیارد تومان است. خسارت سیل بهار امسال در خوزستان چهار برابر سیل این سه استان و حدود چهار هزار و 662 میلیارد تومان بود. بنابراین از ابتدای سال تاکنون سیل بیش از پنج هزار میلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل کرده است. با وجود گستردگی خسارت سیل اخیر به‌ ویژه در سیستان و بلوچستان آنچه مقایسه اعداد و ارقام خسارت‌های سیل اخیر و سیل بهار امسال در خوزستان نشان می‌دهد حیرت‌انگیز است. رئیس جهاد کشاورزی خوزستان آبان امسال برآورد نهایی از خسارت سیل خوزستان به زیرساخت‌های کشاورزی این استان را چهار هزار و 662 میلیارد تومان اعلام کرد.

سودده‌ترین بازار ۱۰ سال اخیر ایران

فرهیختگان نوشت: طی چند سال اخیر چالش اصلی برای افرادی که سرمایه‌های راکد دارند این است که در کدام بازارها (طلا، ارز، مسکن، زمین، خودرو و...) سرمایه‌گذاری کنند تا بالاترین بازدهی را داشته باشد. بین همه بازارهای دارای قابلیت سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه بالاترین بازدهی را در 10 سال اخیر داشته است. طبق آمار اعلام‌شده، در 10 سال اخیر از میان شش بازار سرمایه‌گذاری، بورس با بازدهی 2382درصدی در رتبه اول، سکه با بازدهی 1466درصدی در رتبه دوم، ارز با بازدهی 1035درصدی در رتبه سوم، مسکن با بازدهی 672درصدی در رتبه چهارم، خودرو با بازدهی 587درصدی در رتبه پنجم و سپرده بانکی با بازدهی 516درصدی در رتبه ششم قرار دارند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها