شناسه خبر : 31246 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

پشت پرده عدم بازگشت ارز صادراتی

ایران نوشت: تولید صادرکننده اتفاقی است که این روزها در حال شکل‌گیری است. برخی از صادرکنندگان خوشنام برای اینکه لقب قاچاقچی نگیرند یا اسمشان در لیست سیاه بانک مرکزی به جهت برگشت ندادن ارز صادراتی قرار نگیرد، با واسطه‌هایی که به آنها اعتماد دارند یا گرفتن تضامین از افرادی که کارت بازرگانی دارند، آنها را صادرکننده می‌کنند و این‌گونه صادرکننده می‌سازند. فقط در فروردین 1370 نفر یا شرکت به فهرست صادرکنندگان اضافه شده یعنی از سال 97 تا پایان فروردین‌ماه 98 معادل 7372 صادرکننده به مجموع صادرکنندگان اضافه شده است. در حالی که از سال گذشته روند صادرات کشور نزولی بوده است. یک مقام ارشد دولتی می‌گوید: «تعداد صادرکنندگان جدید در حال افزایش است.»

با الفاظ رکیک از سازمان خصوصی‌سازی یاد می‌شود

تسنیم به نقل از پوری‌حسینی، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی، نوشت: این روزها بنده و سازمان خصوصی‌سازی با افترا و هجمه‌های بسیار شدید مواجه هستیم. با الفاظ بسیار رکیکی از سازمان خصوصی‌سازی یاد می‌شود و نسبت‌های بد، فسادآمیز و تهمت‌های زیادی به ما زده می‌شود. عمده بحث مخالفان این است که چرا ارزان فروختید و اهلیت را بررسی نکردید. این موضوع از اختیارات من خارج است. تنها مجری مصوبات هیات واگذاری هستم. در هیات واگذاری حق رای نداریم. از همه مصوبات هیات واگذاری دفاع می‌کنم و همه آنها خوب و درست است. نمی‌توانیم همه را راضی نگه داریم اما به وظایف خود عمل می‌کنیم. تا بخش دولتی کوچک نشود محال است اقتصاد مقاومتی در کشور تحقق پیدا کند.

روند نزولی تولید خودرو

دنیای اقتصاد نوشت: طبق آمار اعلامی خودروسازان به بورس، تولید محصولات سواری آنها در دو ماه ابتدایی امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تقریباً نصف شده است. سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع ۱۰۱ هزار و ۳۵۱ دستگاه انواع محصول سواری را در دو ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده‌اند، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۹۴ هزار دستگاه تیراژ داشتند (تیراژ این محصولات حدود ۴۸ درصد افت کرده است). تیراژ ماهانه محصولات سواری خودروسازان در اردیبهشت نسبت به فروردین رشدی 5 /93درصدی را تجربه کرده است. دلیل این رشد بزرگ پایین بودن عدد پایه تولید در فروردین به واسطه تعطیلات نوروز بوده است.

استخراج بیت کوین با برق مجانی مساجد و مدارس

خبرگزاری مهر نوشت: یارانه برق در کشور باعث شده ایران به یکی از معادن استخراج ارز دیجیتال در جهان بدل شود. چند ماهی است استخراج ارز دیجیتال در ایران به دلیل ارزان‌قیمت بودن نرخ برق رواج زیادی پیدا کرده. معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو گفته است: «روند راه‌اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال، به گونه‌ای است که در برخی مراکز برخوردار از برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت‌کوین هستیم. برای استخراج هر بیت کوین ۷۲ مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود.» در کشور ما به ازای هر کیلووات برق ۵۰۰ تومان یارانه تعلق می‌گیرد. با این حساب برای تولید هر واحد بیت کوین در ایران، حدود ۳۵ میلیون تومان یارانه دولتی مصرف می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها