شناسه خبر : 30712 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

مهاجرت به البرز و گیلان

دنیای اقتصاد نوشت: رشد قابل توجه در تولید مسکن و همچنین سکونت معناداری در ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه استان تهران اتفاق نیفتاده. اما حجم ساخت‌وسازها در استان‌های البرز و گیلان به ‌عنوان مهاجرپذیرترین استان‌ها از تهران به ترتیب پنج و دو برابر شده است. معاملات نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷۳ و ۳۲ درصد کاهش یافته. این در حالی است که گفته می‌شود حدود ۹۰ درصد خرید و فروش‌ها را دلال‌ها رقم می‌زنند. اگر متوسط مساحت خانه‌های خالی شهر تهران را ۸۶ مترمربع فرض کنیم، ارزش هر خانه خالی ۹۶۹ میلیون تومان و ارزش ۴۹۰ هزار خانه خالی ۴۷۴ هزار و ۸۱۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

کشور به درآمد نفت وابسته‌تر شد

ایران نوشت: در ۹ماهه سال گذشته، نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی 5 /4 درصد بوده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش یافت. در فرانسه سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی، ۴۶ و در نروژ ۳۸ درصد است. میانگین سهم مالیات از GDP در کشورهای در حال توسعه حدوداً ۱۵ درصد است؛ یعنی سه برابر ایران. در 9ماهه اخیر سهم مالیات از درآمدهای دولت حدوداً ۳۰ درصد بوده که فاصله‌ای هفت‌درصدی با رقم ۳۷ درصد پیش‌بینی‌شده در بودجه ۹۷ را نشان می‌دهد. سهم نفت در درآمدهای دولت هم در همین مدت شش درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد اقتصاد ایران بیش از گذشته به نفت وابسته شده است.

قاچاق ۱۰ میلیارددلاری کالا در سال ۹۷

ایسنا به نقل از محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران نوشت: حدود هشت هزار صادرکننده واقعی در کشور وجود دارد اما سیاست‌های دولت در سال گذشته سبب شد به تعداد صادرکنندگان واقعی، صادرکنندگان غیرواقعی وارد بازار شوند. صادرکنندگان غیرواقعی کارت‌های بازرگانی خود را در اختیار بقیه قرار می‌دادند و از آنجا که ارز حاصل از صادرات این صادرکنندگان به کشور بازگشت نداشت، با وجود جهش نرخ ارز، ارزش صادرات شش درصد کاهش یافت. اگر سیاست‌های صادراتی آغاز سال ۹۷، اجرا نمی‌شد صادرات کاهش نداشت و ارز بیشتری به کشور وارد می‌شد. میزان قاچاق کالا در سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار بوده و در سال گذشته برای نخستین‌بار شاهد قاچاق صادراتی بودیم.

40 سال انتظار برای خانه‌دار شدن

خبرگزاری فارس نوشت: رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته خانه‌دار شدن را به یک شوخی تبدیل کرده است. در سال ۱۳۸۹، هر خانوار ایرانی با ذخیره یک‌سوم درآمد خود برای خانه‌دار شدن باید ۳۵ سال انتظار می‌کشید و این میزان در سال ۹۰ به ۳۳ سال و در سال ۱۳۹۱ به ۳۶ سال رسید. اما گزارش جدید بانک مرکزی که متوسط قیمت مسکن در تهران را ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان اعلام کرده است نشان داد باید مدت انتظار برای خرید یک واحد مسکونی را بیش از ۴۰ سال در نظر گرفت. شاخص دسترسی به مسکن شهری با ذخیره تمام حقوق سالانه خانوار در سال ۱۳۷۶ پنج سال بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها