شناسه خبر : 29784 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترکه رکود

رکود تورمی بازار مسکن با مستاجران چه ‌می‌کند؟

بازار اجاره در شرایطی به خواب زمستانی رفته و رکود بر این بازار حاکم شده که تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از وضعیت شاخص کرایه خانه در آذرماه نشان از ادامه روند افزایش قیمت‌ها به نسبت سال گذشته دارد.

سایه فتحی: بازار اجاره در شرایطی به خواب زمستانی رفته و رکود بر این بازار حاکم شده که تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از وضعیت شاخص کرایه خانه در آذرماه نشان از ادامه روند افزایش قیمت‌ها به نسبت سال گذشته دارد.

در سال جاری به تناسب افزایش قیمت مسکن بر اثر شوک نوسانات ارزی و هجوم نقدینگی به بازار مسکن، نرخ اجاره‌بها نیز به تبعیت از آن با رشد بالایی به نسبت سال گذشته مواجه شد به‌طوری که طی ماه‌های قبل شیب رشد نقطه‌ای شاخص اجاره از ۳۰ درصد هم عبور کرد.

 اگرچه هرقدر از فصل نقل و انتقال خانه دور شده‌ایم در حال حاضر از تب و تاب قیمت‌ها در این بازار کاسته شده و تعداد مالکانی که در شرایط رکودی بازار تا حدودی مجبور به تعدیل قیمت‌ها شده‌اند بیشتر شده‌اند اما شرایط کنونی بازار مسکن تداوم روند کاهش معاملات و افزایش قیمت‌ها در مجموع درگیر شدن این بازار با رکود تورمی نگرانی‌ها نسبت به وضعیت بازار اجاره را افزایش داده چراکه از این ناحیه این بازار دچار مخاطرات جدی خواهد شد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت معاملات بازار مسکن در آذرماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 8 /6 هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 7 /61 درصد کاهش نشان داده و در مقابل نیز قیمت مسکن در تهران در همین مدت 8 /91 درصد افزایش یافته است. تداوم روند ریزش معاملات در ماه‌های اخیر به همراه تداوم افزایش قیمت مسکن گویای عمیق‌تر شدن ابعاد رکود تورمی در این بازار است. در چنین شرایطی که به‌زعم کارشناسان خرید و فروش به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است، این وضعیت می‌تواند به کاهش عرضه در بازار اجاره و افزایش تقاضای اجاره‌نشینی منجر شود. در نتیجه شاهد برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار اجاره و احتمال تشدید قیمت‌ها هستیم.

اگرچه ممکن است با توجه به رابطه تورم ملک با تورم اجاره در چند دهه اخیر روند افزایش قیمت اجاره به نسبت آنچه در تابستان امسال رخ داد چندان شدید نباشد ولی ممکن است با توجه به شرایط نااطمینانی اقتصاد ایران و وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی چون تورم، نقدینگی و ارز شاهد اتفاقات غیرمنتظره در این بازار باشیم.

 به هر ترتیب پیامد رکود تورمی بر مستاجران باعث خواهد شد تا با توجه به افزایش سهم اجاره ‌بها در سبد مصرفی خانوار بخش قابل توجهی از آنها به تغییر منطقه زندگی به مناطق پایین‌تر در کلانشهرها یا کوچ از آن کلا‌شهرها به شهرک‌های حاشیه آنها منجر شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها