شناسه خبر : 28484 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خطرسازان

همتی: اراده‌ای برای کند شدن رشد نقدینگی وجود ندارد

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، کمتر اظهارنظر می‌کند و کمتر مقابل رسانه‌ها حاضر می‌شود. اما همایش بانکداری اسلامی فرصتی بود تا مخاطبان مواضع او در خصوص شرایط موجود را بشنوند.

خطرسازان

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، کمتر اظهارنظر می‌کند و کمتر مقابل رسانه‌ها حاضر می‌شود. اما همایش بانکداری اسلامی فرصتی بود تا مخاطبان مواضع او در خصوص شرایط موجود را بشنوند. اما شاید حاضران در این همایش و رسانه‌ها، انتظار چنین مواضعی را از همتی نداشتند. حداقل تنها یک ماه بعد از سکانداری در بانک مرکزی. او هم از کنترل نقدینگی اظهار ناتوانی کرده و عدم استقلال بانک مرکزی را به رخ کشیده است و هم از سیاست تک‌نرخی کردن ارز در روزهای نخست امسال به جد گله کرده است.

از نگاه همتی رشد بالای نقدینگی از مشکلات ریشه‌ای اقتصاد است. مشکلی که او معتقد است در حال حاضر اراده‌ای برای کند شدن آن وجود ندارد. این همان بخش سخنان همتی است که نشان می‌دهد بانک مرکزی استقلال لازم را ندارد.

نقد دیگر او به نظام بانکی بود. او گفته متاسفانه اکنون بانک‌ها درگیر ناترازی ترازنامه‌ها هستند که این مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و از سویی به سمت اضافه‌برداشت از بانک مرکزی آنها را سوق داده است و از سویی عمده نقدینگی امروزی از سود بانکی نشات گرفته که باید گفت رشد سریع شبه‌پول به دلیل مسابقه بی‌انتها و بی‌ضابطه بانک‌ها در سود بوده است. در حالی که نباید آنها بی‌کفایتی خود را از طریق اضافه‌برداشت از بانک مرکزی جبران کنند و شخصاً اجازه چنین کارهایی را دیگر به بانک‌ها نخواهم داد. ادامه روند موجود موجب به پایین کشیده شدن کل نظام اقتصادی خواهد شد. این در حالی است که ما در جنگ اقتصادی قرار داریم و نباید مثل بچه پولدارها زندگی کنیم.

همتی در بخش دیگر سخنانش به مسائل ارزی هم اشاره کرده و گفته ذخایر ارزی عین ناموس این بانک بوده و از آن برای خرج در بازار استفاده نمی‌کند مگر در شرایط خاص. او نقد جدی به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی وارد کرده و گفته با فشاری که آمریکا در حوزه ارزی و نقل‌وانتقال برای ما داشت درست نبود خود را در تله سیاست این کشور قرار دهیم. در این شرایط ارز تک‌نرخی نمی‌توانست کارایی داشته و موفق باشد از این‌رو سیاست ارزی تغییر کرد. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها