شناسه خبر : 28011 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مرثیه FATF

چرا پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی به کف خیابان آمد؟

احتمالاً یکی از دلایل اصلی مخالفت با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گره زدن عامدانه یا ناآگاهانه آن با برجام بود؛ در واقع این‌طور به نظر می‌رسد که منتقدان برجام که مخالف برجام بودند و از تصویب آن در خانه نمایندگان ملت برآشفته، اولین انتقام را از اف‌ای‌تی‌اف گرفتند و او را به‌جای برجام به قتلگاه فرستادند.

  رسول صادق: احتمالاً یکی از دلایل اصلی مخالفت با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گره زدن عامدانه یا ناآگاهانه آن با برجام بود؛ در واقع این‌طور به نظر می‌رسد که منتقدان برجام که مخالف برجام بودند و از تصویب آن در خانه نمایندگان ملت برآشفته، اولین انتقام را از اف‌ای‌تی‌اف گرفتند و او را به‌جای برجام به قتلگاه فرستادند. در حالی که اف‌ای‌تی‌اف بار سیاسی به مراتب کمتری نسبت به برجام داشت و خلاف آنچه در کوی و برزن فریاد زده شد، تعهد الزام‌آوری برای نظام مالی ایران نداشت. با وجود اینکه مذاکره‌کنندگان برجام بارها تاکید داشتند که در متن توافق برجام بندی که به لزوم پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف اشاره داشته باشد، وجود ندارد؛ گوش منتقدان بدهکار نبود و با تفسیر و تاویل‌های غریبی خود را به گروه ویژه اقدام مالی می‌رساندند.

مخالفت با اف‌ای‌تی‌اف از سوی غیرکارشناسان و غیرمتخصصان حوزه مالی و بانکی بسیار برجسته شد. اختلاف و تنش‌های سیاسی باعث شد تا این مساله کاملاً تخصصی که آشنایی با اصول آن و آگاهی از چند و چون حوزه نفوذ و اثرپذیری آن نیازمند دانش پایه‌ای و البته تحقیق و مطالعه است، به بطن مجادلات سیاسی آورده شود و تبلیغات خلاف واقعی صورت گیرد مانند اینکه با پذیرفتن اف‌ای‌تی‌اف «باید سردار سلیمانی را دست بسته تحویل آمریکا بدهیم» یا اینکه «باید حزب‌الله، حماس و مقاومت را گروه تروریستی قلمداد کنیم». این اظهارات  در عرصه عمومی موفق بود و توانست بسیاری از تصمیم‌گیران، نه لزوماً مردم را تحت تاثیر قرار دهد که در صورت رای دادن به پیوستن به این کنوانسیون، مقدمات دخالت را در نظام مالی و سیاسی کشور فراهم می‌کنند. مخالفان حتی برای تحت تاثیر قرار دادن مردم از این گفتند که با پذیرفتن اف‌ای‌تی‌اف اطلاعات تمام حساب‌های بانکی مردم به این گروه ارائه می‌شود؛ این القائات در تهییج فضای عمومی جامعه و حساس کردن مردم نسبت به این موضوع کارگر افتاد و مباحثه و مجادله بر سر پذیرش اف‌ای‌تی‌اف یا زیر بار نرفتنش به گروه‌های خانوادگی و دوستانه در فضای مجازی هم کشیده شد، و سطح یک بحث کاملاً کارشناسی کاملاً به انحراف رفت، نه نقدی جدی صورت گرفت و نه دفاعی محکم؛ فضا غبارآلود و آب گل‌آلود شد.

اف‌ای‌تی‌اف، آن‌طور که کارشناسان خبره بانکی و مالی می‌گویند هیچ‌کدام از آن تهدیدها که نیست، قوانینی الزام‌آور هم ندارد؛ توصیه‌هایی است که با پذیرفتن آنها می‌توان به جامعه مالی و بانکی جهانی این پیام روشن و صلح‌آمیز را مخابره کرد که ایران تلاش می‌کند با پولشویی مقابله کند و اجازه ندهد پول از مسیرهای غیرشفاف و مبادی غیرمعلوم به گروه‌های تروریستی برسد، گروه‌هایی که ایران می‌تواند دشمنان خودش مانند منافقین را هم در زمره آن محسوب کند. بانکداری بین‌المللی، امروز به اجرای مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به چشم یک پیش‌شرط مهم برای همکاری و مشارکت نگاه می‌کند و اگر بانک یا کشوری این قانون را، به هر دلیلی، رعایت نکند نمی‌تواند وارد بازی شود. همان‌طور که نمی‌شود بدون استفاده از وسایل ایمنی وارد هیچ رقابت ورزشی بین‌المللی شد. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها