شناسه خبر : 26693 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گردهمایی برجامی‌ها

ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا برگزار شد

دو روز اول هفته گذشته، فعالان بانکی و تجاری ایران و اروپا در هتل اسپیناس پالاس تهران گرد هم آمدند تا در مورد روند همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کنند. سخنرانان این نشست اعم از ایرانی و اروپایی با اذعان به فشارهای آمریکا برای ممانعت از برقراری و توسعه روابط بانکی، همچنان به بقای برجام امیدوار بودند و بر تلاش برای اجرایی کردن مفاد آن تاکید کردند.

گردهمایی برجامی‌ها

دو روز اول هفته گذشته، فعالان بانکی و تجاری ایران و اروپا در هتل اسپیناس پالاس تهران گرد هم آمدند تا در مورد روند همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کنند. سخنرانان این نشست اعم از ایرانی و اروپایی با اذعان به فشارهای آمریکا برای ممانعت از برقراری و توسعه روابط بانکی، همچنان به بقای برجام امیدوار بودند و بر تلاش برای اجرایی کردن مفاد آن تاکید کردند. این همایش در سه سال گذشته به طور مرتب در تهران و فرانکفورت با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی و گروه مالکی برگزار می‌شود و به گفته برگزارکنندگان آثار مثبت قابل توجهی روی روابط دوجانبه داشته است.

در این همایش علی دیواندری با اشاره به اینکه در دوره تحریم‌ها و قبل از به ثمر رسیدن برجام تعداد انگشت‌شماری بانک با ایران روابط کارگزاری داشتند، عنوان کرد که اکنون حدود 835 رابطه کارگزاری با 278 بانک برقرار شده است. در همین رابطه آنه ماری فندر هیدن، مسوول پروژه چشم‌انداز ایران در اتحادیه اروپا، از اتصال 250 بانک اروپایی از طریق سیستم سوئیفت به ایران در دوره پسابرجام گفت. فندر هیدن نیز تاکید کرد که اگرچه توافق زیر فشار زیادی است و یکی از طرفین برجام را زیر سوال برده است، اما نباید نسبت به آینده آن گمانه‌زنی کرد و اتحادیه اروپا تاکید دارد که توافق را حفظ کند.

رئیس‌ کل بانک مرکزی در این نشست، سعی کرد تا با پررنگ جلوه دادن اصلاحات بانکی بیشتر توجه اروپاییان را به نظام بانکی ایران جلب کند. او علاوه بر تاکید روی دستاوردهایی چون کنترل و تک‌رقمی کردن نرخ تورم، از مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به عنوان محور اصلاحات بانک مرکزی سخن گفت. سیف خبر داد که تا چند ماه دیگر سند ریسک پولشویی ملی تدوین می‌شود که ضعف‌های نظام مالی را دقیق‌تر نشان می‌دهد و اولویت‌بندی اصلاحات، اجرای نظام‌مند مبارزه با پولشویی را تسهیل خواهد کرد.

مدیران بانکی ایران و اروپا در این همایش دوروزه در نشست‌ها و پانل‌های مختلفی با یکدیگر به بحث و بررسی پرداختند.