شناسه خبر : 25429 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

تراز تجاری، فدای تصمیمات اداری

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصاد نوشت: چرا تراز تجاری کشور در 9ماه اول سال قبل مثبت بود و امسال منفی است؟ متولیان نبود حمایت‌های صادراتی و نداشتن آمادگی صادرکنندگان در اقلام مهم را دلیل آن می‌دانند اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد مصوبات سال گذشته ستاد تنظیم بازار مبنی بر کاهش حقوق ورودی برخی کالاهای اساسی با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، منجر به رشد واردات این گروه از کالاها شده است. از سوی دیگر، افزایش تولید در بخش خودروهای سواری، جهش واردات در بخش قطعات منفصله خودرو را ثبت کرده. در واقع دلیل عقب‌ماندگی صادرات غیرنفتی از واردات به تصمیمات اداری برای برخی کالاهای وارداتی و از دست رفتن بخشی از صادرات به واسطه نبود حمایت‌های موثر بازمی‌گردد.

♦♦♦

درگیری 90درصدی کشور با خشکسالی

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایران  نوشت: بر اساس شاخص ۱۲ماهه  (SPEI‌) در بازه یک‌ساله گذشته حدود ۹۰ درصد از مساحت کل کشور با خشکسالی‌های مختلف اعم از خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید مواجه بودند. علاوه بر این آمار 100روزه بارندگی بیانگر ادامه خشکسالی در دهه اخیر و همچنین خشک‌ترین پاییز ایران طی سال‌های آماربرداری است. در برخی از استان‌ها مانند قم، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان میزان بارندگی نسبت به آمار بلندمدت بیش از ۹۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد و در ۱۰۰ روز اخیر بارندگی پاییزه این استان‌ها کمتر از پنج میلی‌متر بوده. در صورتی که میزان بارندگی انتظاری در این استان‌ها با توجه به آمار درازمدت بیش از ۵۰ میلی‌متر بود.

♦♦♦

این اقتصاد را به پای اسلام ننویسید

تجارت فردا- لوگو جماران به نقل از غلامرضا مصباحی‌مقدم نوشت: بالاترین نرخ بهره را در منطقه داریم و این هیچ ربطی به اقتصاد اسلامی ندارد. وضع موجود را به پای اسلام ننویسید. سال 62 قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان عدم مغایرت آن را با شرع اعلام کرد، آنجا بهره نبود. اما پاشنه‌آشیل نظام بانکی ما اختصاص سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران بود که با ورود بانک‌های خصوصی، رقابت‌ها زیادتر هم شد. اینها عملکرد مدیران اقتصادی است، نه اسلام. سیستم بانکی ما را هم اندیشمندان اقتصاد سرمایه‌داری درست کرده و تنها کلاهی سرش گذاشته‌اند به نام عقود تا دهان شورای نگهبان را ببندند.

♦♦♦

خطر حذف ایران از مسیر پروازهای عبوری

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری مهر نوشت: بر اساس اعلام ایکائو، عراق اگرچه مشمول عدم امنیت هوایی پروازهای عبوری تجاری است، توانسته با تخفیف و لابی با ایرلاین‌ها، بخشی از پروازهای قطر را به آسمان خود ببرد. اما ایران در شرایطی که می‌توانست با یک برنامه‌ریزی کاملاً حساب‌شده و منعطف، روند عبور هواپیماهای قطری از آسمان ایران را حفظ کند، به دلیل ضعف مدیریت نتوانسته برنامه مدونی برای تداوم رشد پروازهای عبوری اجرا کند. در این شرایط به نظر می‌رسد اگر نتوانیم نرخ پروازهای عبوری از آسمان ایران را به نرخ رقابتی با سایر کشورها نزدیک کنیم، امکان حذف کامل ایران از پروازهای عبوری منطقه به جز در مواردی که در گذشته برقرار بود، وجود دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها