شناسه خبر : 24829 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

سه روند جمعیت در سال 95

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: بررسی سرشماری سال ۱۳۹۵، حکایت از سه روند مشخص دارد. نخست اینکه جمعیت ایران در پایان نیمه دهه ۱۳۹۰، به حدود ۸۰ میلیون نفر رسید. موضوع دوم، کاهش رشد جمعیت در نیمه نخست دهه ۱۳۹۰ نسبت به نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ است. رشد متوسط سالانه جمعیت در نیمه نخست دهه ۱۳۸۰معادل ۲۹ /۱ درصد بود که این رقم برای نیمه نخست دهه ۱۳۹۰ به ۲۴ /۱ درصد کاهش یافته. موضوع سوم، افزایش نسبت جمعیت مردان به زنان است که این روند افزایشی در روستاها بیشتر از نقاط شهری است. همچنین بر اساس این گزارش رشد جمعیت روستایی کشور در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ منفی ۳ /۳ درصد گزارش شده است.

♦♦♦

نمی‌توانیم با کشاورزی ریشه کشور را بخشکانیم

تجارت فردا- لوگو دیده‌بانبه نقل از عیسی کلانتری نوشت: سال ۶۷ حضرت امام به من گفتند تو به ‌عنوان وزیر کشاورزی کاری باید بکنی که رفاه زندگی این قشر (کشاورزان) بیشتر شود. نگفتند در گندم، گوشت قرمز و... خودکفا شویم، سیاستگذار کلان باید این را بگوید. کشاورزی با پول نفت دیگر جای کار ندارد. ما نمی‌توانیم با کشاورزی ریشه کشور را بخشکانیم. کشاورزی‌مان هم مثل محیط‌زیستمان است. همه تالاب‌هایش خشکیده، همه دریاچه‌هایش خشکیده، هیچ رودخانه‌ای به مقصد نمی‌رسد. این دیگر افتخار نیست که ۱۹تا ۲۱ درصد از اشتغال کشور در بخش کشاورزی است. این کشاورزی هزینه‌اش در بسیاری از محصولات کشاورزی بیش از دو برابر قیمت جهانی است.

♦♦♦

قیمت 55 برابری آب در جهان

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایراننوشت: به‌رغم بحران آب در ایران، قیمت این کالا نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار پایین است. قیمت هر مترمکعب آب شرب در ایران ۴۵۰ تومان است اما در دانمارک مشترکان باید برای هر مترمکعب آب ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان پرداخت کنند. در استرالیا قیمت هر مترمکعب آب ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان، در آلمان ۲۴ هزار تومان و در آمریکا ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان، در هلند ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، در بریتانیا ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان  و در امارات ۹۲۰۰ تومان است. اگر میانگین قیمت آب در کشورهای توسعه‌یافته ۲۵ هزار تومان باشد بالغ بر ۵۵ برابر گران‌تر از قیمت آب در ایران است.

♦♦♦

تعرفه واردات مسواک، پنج برابر سیگار!

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری مهربه نقل از نایب رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی ایران نوشت: تعرفه واردات مسواک ۲۶ و خمیر دندان ۲۰ درصد است. این در حالی است که تعرفه واردات سیگار پنج درصد است. حدود دو هفته پیش در سامانه ثبت سفارشات واردات مسواک و خمیر دندان، ممنوع یا با افزایش تعرفه واردات مواجه شد. اینکه تولید این دو قلم محصول بهداشتی در کشور، بسیار کمتر از نیاز مصرفی است، باعث می‌شود مردم به سراغ کالاهای بی‌کیفیت بروند. از طرفی ممنوعیت واردات رسمی مسواک و خمیر دندان که تولید آنها در کشور بسیار کمتر از نیاز داخلی است، چراغ سبز برای واردات قاچاق این کالاها خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها