شناسه خبر : 23947 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

تجربه موفق همسایگان

a-12-1نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازه زمانی بین سال‌های 2007 تا 2015، کشورهای عربستان و کویت در مدیریت صندوق ذخیره ثروت عملکرد موفق‌تری از ایران داشته‌اند. افت قیمت نفت در نیمه دوم دهه 1980 و حمله عراق به کویت در دهه 1990، دو راه‌حل کاهش هزینه‌های دولتی و تقویت بخش خصوصی را به ‌عنوان تنها گزینه‌های موجود برای رهایی از شوک‌های نفتی پیش روی این کشورها گذاشت و نتیجه آن در ذخایر ارزی این دو کشور مشهود است. اما در ایران صندوق ذخیره ارزی به صندوق ذخیره ثروت در ایران تبدیل شده و در برخی از برهه‌ها کارکرد صندوق صرفاً به تامین مالی کوتاه‌مدت دولت تقلیل پیدا کرده است.

♦♦♦

جنگ آب در خاورمیانه

a-12-2در گفت‌وگو با عباس عراقچی نوشت: ارزیابی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ کل منطقه خاورمیانه رسماً به ‌عنوان منطقه خشک شناخته خواهد شد که ایران نیز شامل آن می‌شود. این وضعیت تا سال ۲۰۵۰ به مراتب وخیم‌تر خواهد شد و کمبود آب و خشکسالی به یک موضوع بسیار جدی برای کشورهای خاورمیانه از جمله ایران تبدیل خواهد شد و حتی احتمال جنگ آب در منطقه وجود دارد. در اخبار می‌شنویم که ادارات فلان شهر جنوبی کشور در تابستان به خاطر شدت گرما، ساعت یک بعدازظهر تعطیل می‌شوند یعنی این شهر از ساعت یک بعدازظهر کارایی ندارد. در سال‌های آتی این‌گونه مشکلات به شکل گسترده‌تری ایجاد خواهند شد.

♦♦♦

رنج سوخت‌بران سیستان

a-13-2نوشت: سوخت‌بران استان سیستان و بلوچستان، مصیبت‌هایشان کم از کولبران کردستان نیست. تاریکی شب و فرار از دست ماموران مرزی و پلیس پاکستان اگر به تصادف و آتش گرفتن خودرو یا افتادن در چنگال دزدان ختم نشود، در نهایت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نصیب‌شان می‌کند. پولی که چندین روز برایش خطر می‌کنند. اما این سفرها پرخطر است و احتمال مرگ و از دست دادن عضوی از بدن در آن زیاد است. مانند وهاب که قرار بود تابستان امسال با دخترخاله‌اش ازدواج کند اما دست‌وپایش را در این راه از دست داد و حالا خانه‌نشین شده و به قول خودش سربار مادر و پدر پیرش.

♦♦♦

تاناکوراهای مجازی

a-13-3نوشت: تاناکوراهای مجازی هم از راه رسید! کانال‌های تلگرامی و صفحه‌های اینستاگرامی که کفش و پوشاک دست دوم عرضه می‌کنند، پدیده تازه فضای مجازی هستند. قیمت‌ها هم البته چیزی از قیمت اجناس نو کم ندارد. کفش‌های نایک و آدیداس همگی بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورده‌اند و لباس‌ها هم با نرخ‌های متفاوت عرضه می‌شوند. یک تی‌شرت نخی معمولی بین ۲۰ تا ۵۰‌ هزار تومان قیمت دارد و نرخ لباس‌های مجلسی زنانه تا ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. حرف همه‌شان یکی است: «ما جنس اصل می‌فروشیم» و این برای بازار پر از تقلب ایران برای مشتری‌ها یک مزیت است که حاضرند برای کالای دست دوم اما اصل پول بدهند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها