شناسه خبر : 34757 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نقابداران

آیا خلق پول می‌تواند خطرناک‌تر از حمله مسلحانه به بانک مرکزی باشد؟

تازه‌ترین فصل سریال «سرقت پول» (Money Heist) کمتر از سه ماه قبل توسط نتفلیکس منتشر شده است؛ سریالی به زبان اسپانیایی ولی آنچنان خوش‌ساخت که توانسته در سراسر جهان مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. تماشای این سریال برای اقتصاددانان و مخاطبان «تجارت فردا» اما دربردارنده پیام‌هایی فراتر از سرگرمی است. داستان این سریال، حکایت یک گروه متشکل از سارقان حرفه‌ای است که به ضرابخانه سلطنتی اسپانیا نفوذ می‌کنند، فرآیند چاپ پول را در دست می‌گیرند و موفق می‌شوند ظرف چند روز، میلیاردها یورو اسکناس برای خودشان چاپ کنند و در نهایت به سلامتی از محل خارج شوند.

تصویری که از تماشای این سریال به ذهن‌ها خطور می‌کند، یادآور عملکرد سیاستمدارانی است که به بانک مرکزی نفوذ و برای اهداف شخصی، حزبی یا گروهی خود فرمان چاپ پول را صادر می‌کنند. اقتصاددانان سال‌های طولانی است تلاش می‌کنند جامعه و سیاستمداران را متوجه این واقعیت کنند که خلق تورم، همان سرقت از بانک مرکزی است با این تفاوت که اولی کار شریک قافله است و دومی کار سارقان.

در پرونده ویژه این هفته «تجارت فردا» به این موضوع می‌پردازیم که چاپ پول توسط بانک مرکزی به نفع صاحبان ثروت و به ضرر کسانی است که درآمدشان صرف خرید روزمره کالا و خدمات می‌شود. هرچند هدف سیاستمداران از اعمال نفوذ به بانک مرکزی به ظاهر با اهداف خیرخواهانه صورت می‌گیرد اما در عمل، شکافی عمیق بین هدف سیاستمداران و نتیجه اقتصادی آن به وجود می‌آید. اهمیت استقلال بانک مرکزی و ایمن‌سازی آن در برابر نفوذ سیاستمداران موضوع بخش دیگری از این پرونده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها