شناسه خبر : 33036 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سفر به شرق

رئیس‌جمهوری: مسیر باخت-باخت تحریم متوقف خواهد شد

سفر به شرق

حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ و دیدار با نخست‌وزیر ژاپن از ایران خارج شده بود،‌ روز چهارشنبه 27 آذر در جریان دیدار با ماهاتیر محمد در مالزی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات مسلمانان به دلیل دخالت‌های آمریکا، نظیر تحریم علیه ایران است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران در دو سال گذشته زیر فشار تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه بوده، گفت: تحریم آمریکا علیه ایران با وجود قطعنامه 2231 سازمان ملل اجرا شده است. آمریکا بدون دلیل و بهانه از توافق برجام خارج شد. روحانی با تاکید بر اینکه آمریکا در تحریم علیه ایران به دلیل مقاومت مردم ناموفق بوده است، گفت: در پنج ماه گذشته به‌رغم فشارهای حداکثری آمریکا، ما توانسته‌ایم وضع اقتصادی خود را بهتر کنیم. ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی، نیز در این دیدار گفت: ایرانی‌ها مورد حمایت ما هستند. او ضمن محکوم کردن تحریم غیرقانونی ایران برخلاف قوانین سازمان ملل گفت: ما همواره تحت فشار قدرت‌های بزرگ بوده‌ایم. معتقدیم ایران به‌رغم فشارهای آمریکا و اروپا مسیر خود را طی می‌کند. مدیریت فشار خارجی تجربه ایران است که ما نیازمند یادگیری آن هستیم.

رئیس‌جمهوری همچنین در حاشیه اجلاس سران کوالالامپور در دیدار با سلطان عبدالله، پادشاه مالزی، گفت: فلسطین از زخم‌های مزمن جهان اسلام است که در اجلاس سران کوالالامپور باید مورد توجه جدی قرار گیرد. پادشاه مالزی هم ضمن قدردانی از حضور روحانی در اجلاس سران کوالالامپور، حضور دانشجویان ایرانی در آن کشور را از نقاط قوت روابط دو کشور دانست و بر اهتمام دولت مالزی برای ایجاد شرایط مساعد اقامت و تحصیل برای آنان تاکید کرد.

روحانی در دیدار با ایرانیان مقیم مالزی نیز با بیان اینکه تحریم یک مسیر باخت-باخت بوده و نمی‌تواند بلندمدت ادامه یابد و باید در جایی متوقف شود، اظهار کرد: از نظر من این تحریم نمی‌تواند ادامه پیدا کند. آمریکایی‌ها ناچارند از مسیری که در پیش گرفته‌اند بازگردند. ما هم با مقاومت و ایستادگی آنها را وادار به این کار خواهیم کرد. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: فضای امروز کشور برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری بسیار مناسب است. آمار و ارقام بیانگر این است که هر دو روز سه ایرانی متخصص و تحصیل‌کرده در خارج از کشور برای کار و فعالیت وارد کشور می‌شوند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها