شناسه خبر : 31088 لینک کوتاه

قانون استرداد، هنگ‌کنگ را فلج کرد

جو بایدن و دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی آمریکا از خجالت هم درآمدند

قانون استرداد، هنگ‌کنگ را فلج کرد

هفته گذشته شاید تظاهرات گسترده در هنگ‌کنگ یکی از مهم‌ترین خبرهای صحنه بین‌الملل بود. دولت هنگ‌کنگ رویارو با موج گسترده اعتراضات مردمی مجبور شد نشست پارلمان درباره تصمیم‌گیری بر سر قانون استرداد را به تعویق بیندازد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمعیت بسیار زیادی از جوانان تمام خیابان‌های هنگ‌کنگ را پر کرده‌اند و پلیس مجبور شده اطراف ساختمان‌های دولتی و شورای قانونگذاری نیروی زیادی مستقر کند. اعتراضات گسترده هنگ‌کنگ علیه قانون استرداد باعث فلج شدن این منطقه شده است. برخی از معترضان در این مرکز تجاری آسیایی برای متوقف کردن عبور و مرور خودروها موانعی ایجاد کرده و برخی دیگر از پلیس خواستند تا عقب‌نشینی کند. کری لام، مدیر اجرایی دولت‌شهر هنگ‌کنگ وعده داده است که قانون مورد مناقشه استرداد را با وجود نگرانی‌های گسترده‌ای که از روز یکشنبه در هنگ‌کنگ رخ داده، پیش ببرد. معترضان هنگ‌کنگی تاکید می‌کنند که قانون جدید انتخاباتی اعمال‌شده توسط چین به پکن اجازه دخالت در انتخابات هنگ‌کنگ را می‌دهد. گروه‌های دموکرات‌طلب در هنگ‌کنگ تهدید کرده‌اند که در اعتراض به قانون جدید انتخاباتی وضع‌شده توسط چین، منطقه تجاری این منطقه را اشغال خواهند کرد. به گزارش ایلنا، انتخابات مورد مناقشه نخستین‌باری خواهد بود که فرماندار هنگ‌کنگ با رای مستقیم مردم این منطقه انتخاب می‌شود اما چین به تازگی قانونی وضع کرده که به موجب آن نامزدها ابتدا باید توسط بیش از نیمی از اعضای کمیته ویژه کاندیداها، تایید شوند. این تصمیم دولت چین هواداران «جنبش اشغال مرکز» را که ماه‌هاست برای تضمین برگزاری یک انتخابات مستقل تلاش می‌کند خشمگین کرده است. در ماه ژوئن گذشته جنبش اشغال مرکز در ارتباط با خواست مردم برای چگونگی انتخاب فرماندار یک همه‌پرسی برگزار کرد که در آن ۸۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

ترامپ: بایدن که از من حرف می‌زند، انگار از من تعریف می‌کند

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فعلی و «جو بایدن» معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه یک روز پرحاشیه را رقم زدند و با زبان تند و تیز به سوی یکدیگر آتش پرتاب کردند؛ به امید آنکه یکی از آنها دیگری را زمین‌گیر کرده و از سال ۲۰۲۰ میلادی به بعد خود صاحب کاخ سفید شود. «جو بایدن» معاون باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و «دونالد ترامپ» هر دو تاکنون شاخص‌ترین نامزدهای حزب دموکرات و جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هستند. از این‌رو، این دو گویی خود را موظف می‌دانند که شدیدترین هجمه‌ها را علیه یکدیگر سامان دهند. سفر همزمان بایدن و ترامپ به ایالت کلیدی آیووا این فرصت را فراهم کرد تا هر دو یک جنگ انتخاباتی تن‌به‌تن را مقابل رای‌دهندگان به نمایش بگذارند. بایدن و ترامپ در آیووا به دنبال جمع کردن آرای طبقه کارگر سفیدپوست هستند. حزب دموکرات اولین انتخابات درون‌حزبی را ماه فوریه از همین ایالت شروع می‌کند. ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ آرای این ایالت را از آن خود کرد. بایدن در این ایالت رویکردهای ترامپ را به باد انتقاد گرفت اما رئیس‌جمهوری آمریکا شخصیت و فردیت معاون سابق اوباما را هدف قرار داد. بایدن در سخنانی در آیووا، ترامپ را «تهدید وجودی علیه نجابت، جایگاه جهانی و دموکراسی آمریکا» نامید. رئیس‌جمهوری آمریکا سعی کرد سن و سال و وضعیت سلامتی و تجارب قبلی بایدن در انتخابات را به نقطه‌ضعف او تبدیل کند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا طی کارزار انتخاباتی‌اش در آیووا گفت که اگر در انتخابات سال ۲۰۲۰ به پیروزی برسد، «سرطان را درمان می‌کند». ترامپ که به زودی ۷۳ساله می‌شود درباره بایدن ۷۶ساله گفت که او در مبارزات انتخاباتی ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ شکست خورده و «هرگز بیشتر از یک درصد رای به دست نیاورد. اوباما او را از زباله‌دان جمع کرد». رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: تمام مبارزه انتخاباتی بایدن به حمله به ترامپ اختصاص داده شده است. وقتی بارها و بارها از من نام می‌برد احساس می‌کنم که از من تعریف می‌شود. طبق تازه‌ترین نظرسنجی «دانشگاه کوینیپیاک»، جو بایدن در سطح ملی آرای اکثر رای‌دهندگان آمریکایی را با خود دارد و با ۱۳ امتیاز از ترامپ جلوتر است. بر این اساس، بایدن ۵۳ امتیاز و ترامپ ۴۰ امتیاز دارند. برنی سندرز، کامالا هریس و الیزابت وارن دیگر نامزدهای حزب دموکرات نیز هر کدام به ترتیب ۹، ۸ و ۷ امتیاز از ترامپ جلوتر ایستاده‌اند.

نامه‌نگاری کیم با ترامپ

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد نامه‌ای زیبا و بسیار گرم از «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دریافت کرده است. به گزارش یونهاپ کره جنوبی، ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید افزود: روابط بسیار نزدیکی با رهبر کره شمالی دارد و معتقد است که برگزاری نشست سوم با «کیم جونگ اون» امکان‌پذیر است. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: کیم در این نامه به وی گفته است که به تعهداتش پایبند است و این موضوع برای من خیلی امیدوارکننده است. دریافت نامه «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی است که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرده بود سومین دیدار دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی کاملاً امکان‌پذیر است اما این ‌رویداد به رهبر کره شمالی بستگی دارد. واشنگتن هروقت کیم اعلام آمادگی کند برای دیدار تمایل دارد. ترامپ و کیم تا چند هفته پیش از اولین دیدارشان و آغاز مذاکرات رسمی میان دو طرف در سنگاپور، شدیدترین حمله‌های لفظی را علیه یکدیگر داشتند اما ناگهان این حملات قطع شد و هیات‌های مذاکراتی از دو طرف در دو کشور دیدار کرده و زمینه اولین نشست رسمی رهبران کره شمالی و آمریکا را فراهم کردند. در حالی که دیدار سران دو کشور بی‌سابقه بود، دو نشست ترامپ و کیم بی‌حاصل بوده و به هیچ موفقیتی منجر نشده است.

برنامه اصلاحات اقتصادی همزمان با کاهش اعتراض جلیقه‌زردها

همزمان با کاهش تعداد معترضان جلیقه‌زرد، رئیس‌جمهور فرانسه بخش‌های دیگری از برنامه‌های اصلاحات اقتصادی‌اش را ارائه می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه قرار است در جریان سخنرانی در پارلمان جزئیات بیشتری را به‌خصوص در مورد تغییرات مدنظر گرفته‌شده برای سیستم بازنشستگی و مزایای بیکاری ارائه دهد. این اقدامات که بخش‌های کلیدی برنامه مدرن‌سازی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مقابل چشمان سرمایه‌گذاران بین‌المللی و شرکای ناحیه یوروی فرانسه محسوب می‌شود به خاطر شش ماه تظاهرات جلیقه‌زردها به تعویق افتاد. اعتراضات جلیقه‌زردها که ابتدا به عنوان قیامی علیه مالیات بر سوخت آغاز شد به چالشی بزرگ‌تر برای ریاست‌جمهوری ماکرون تغییر یافت. ماکرون پیشتر گفته بود که این بحران درست زمانی آغاز شد که وی در حال عبور کردن از فاز حیاتی «دره مرگ» بود. وی گفت در آن زمان اصلاحات اولیه آشکار شده بودند، اما هنوز نتایج آنها پدیدار نشده بود. ماکرون افزود: هنگامی که شما اصلاحاتی را آغاز می‌کنید تا زمانی که نتایج ملموس و قطعی برای مردم مشخص شود، باید از دره مرگ عبور کنید. تظاهرات جلیقه‌زردها هنگامی آغاز شد که ما دقیقاً در میانه این دره مرگ قرار داشتیم.

نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه دیمونا رژیم صهیونیستی

مدیران نیروگاه اتمی «دیمونا» متعلق به رژیم صهیونیستی به نشت مواد رادیواکتیو اعتراف کردند. به گزارش پایگاه خبری «عرب ۴۸»، مرکز تحقیقات اتمی در دیمونا برای نخستین‌بار به نشت مواد پرتوزا در طول سال‌های گذشته از این نیروگاه اتمی اعتراف کرد. اطلاعات نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه اتمی دیمونا پس از آن فاش شد که «فریدی طویل» یکی از کارکنان این مرکز اتمی به دلیل ابتلا به سرطان خواستار دریافت خسارت شده است.‌ بر اساس اعلام رادیو رژیم صهیونیستی، مدیران نیروگاه اتمی دیمونا پس از این شکایت، به نشت مواد پرتوزا از این مرکز اعتراف کرده و شکایت این کارمند را پذیرفتند. رژیم صهیونیستی عملیات ساخت مخفیانه این نیروگاه را از سال ۱۹۵۸ میلادی به کمک فرانسه آغاز کرد و از سال ۱۹۶۳ فعالیت این نیروگاه آغاز شد. نیروگاه اتمی دیمونا در سکوت خبری و به صورت محرمانه توسط فرانسه ساخته و در ابتدا ادعا شد که در حال ساخت یک کارخانه نساجی هستند. «مردخای وانونو» تکنسین هسته‌ای نیروگاه اتمی «دیمونا» در سرزمین‌های اشغالی در سال ۱۹۸۶ در مصاحبه با هفته‌نامه بریتانیایی «ساندی تایمز» اطلاعات و تصاویری محرمانه از این نیروگاه و کلاهک‌های اتمی رژیم صهیونیستی را در اختیار این نشریه انگلیسی قرار داد. وانونو در ایتالیا ربوده و به سرزمین‌های اشغالی منتقل شد و بعدها به اتهام خیانت به شش سال زندان محکوم شد.

حمایت مشروط ماکرون از ریاست مرکل بر کمیسیون اروپا

رئیس‌جمهور فرانسه در یک مصاحبه تاکید کرده که در صورت تمایل «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان برای ریاست کمیسیون اروپا، او از انتخابش حمایت می‌کند. به گزارش فارس، در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره تحرکات کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا برای انتخاب رئیس کمیسیون اروپا ادامه دارد، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرده که در صورت تمایل آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای این سمت، از او حمایت می‌کند. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، رئیس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه با شبکه سوئیسی «آرتی‌اس» درباره انتخاب جایگزین «ژان کلود یونکر» رئیس کنونی کمیسیون اروپا اظهاراتی مطرح کرد. پیش‌تر در خبرها آمده بود که امانوئل ماکرون و آنگلا مرکل درباره اینکه به دنبال انتخابات پارلمانی اروپا چه کسی به سمت ریاست کمیسیون اروپا منصوب شود دچار اختلاف‌نظر شده‌اند. ماکرون در مصاحبه تازه خود با رسانه سوئیسی ضمن تاکید بر اینکه «اتحادیه اروپا به فردی قدرتمند در رأس کمیسیون اروپا نیاز دارد»، از ریاست آنگلا مرکل بر کمیسیون اروپا حمایت کرد اما این حمایت را به تمایل مرکل برای بر عهده گرفتن این منصب منوط کرد. ماکرون گفته که به دلیل دوستی خود با صدراعظم آلمان، نمی‌خواهد بر روی تصمیم او در خصوص حضور یا عدم حضور در منصب ریاست کمیسیون اروپا تاثیری بگذارد و این تصمیم را به خود مرکل وامی‌گذارد.

فرزند مسعود بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق شد

یک روز پس از آنکه نچیروان بارزانی به عنوان رئیس جدید اقلیم کردستان سوگند یاد کرد، مسرور بارزانی فرزند مسعود بارزانی از سوی وی مامور تشکیل دولت جدید این منطقه شد. به گزارش تسنیم، پارلمان اقلیم کردستان عراق در نشست خود به نامزدی مسرور بارزانی برای تصدی دولت جدید اقلیم رای داد. بر اساس گزارش الفرات، مسرور بارزانی در این جلسه، در حالی 87 رای از مجموع 97 نماینده حاضر را کسب کرد که فراکسیون جنبش نسل جدید جلسه را تحریم کرده بود. قرار است نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، پسرعموی خود، مسرور بارزانی را مامور تشکیل دولت جدید طی یک ماه آینده کند. نچیروان بارزانی روز دوشنبه 20 خرداد، در مراسمی در اربیل، رسماً فعالیت خود به ‌عنوان رئیس جدید اقلیم کردستان عراق را با ادای سوگند آغاز کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها