شناسه خبر : 30464 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مجلس سبزپوش شد

دو فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه در مقابل آمریکا تصویب شد

مجلس سبزپوش شد

فرمان 19 فروردین رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص اعلام نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی واکنش مجلس را در پی داشت. نمایندگان مجلس20 فروردین در حرکتی نمادین، با پوشیدن لباس سپاه و سردادن شعار «مرگ بر آمریکا‌» حمایت خود را از سپاه و مخالفت با این اقدام آمریکا اعلام کردند.  پوشیدن لباس سپاه، تنها یکی از اقدامات نمایندگان بود. طرح مقابله با اقدام آمریکا هم در مجلس تصویب شد. امیدی‌ها طرح‌شان را با سه فوریت و ولایی‌ها با دو فوریت تهیه کرده بودند. اما نهایتاً هر دو طرح در همدیگر ادغام شدند و تصمیم گرفته شد، طرح اقدام متقابل علیه آمریکا با همان دو فوریت بررسی شود. طرحی که بر اساس آن «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام به عنوان گروه تروریستی» اعلام می‌شود.  طرح مجلسی‌ها دارای یک ماده واحده است که بر اساس آن «کلیه نیروهای نظامی امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا که در غرب آسیا فعالیت می‌کنند تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به این دسته از نیروها معاونت در اقدامات تروریستی به حساب می‌آید.»

این ماده واحده دارای چهار بند است که بند اول آن از نیروهای مسلح خواسته تا پس از اذن رهبری و در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی با اقدامات نیروهای آمریکایی که با منافع جمهوری اسلامی در تضاد است، اقدام کنند. بند دوم این طرح هم از دولت و نیروهای مسلح خواسته که «در زمان لازم به گونه‌ای عمل کنند که نیروهای آمریکایی و سایر تروریست‌ها نتوانند از توان و امکانات موجود علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.» بر اساس بند سوم این طرح «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی و دیپلماتیک خود بهره‌مندی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی موضوع این قانون را از تاسیسات، تجهیزات، منابع مالی و دیگر کمک‌های احتمالی کشورهای منطقه به حداقل ممکن برساند.» همچنین بند چهارم طرح مجلسی‌ها دولت را موظف کرده که «از طریق مراودات دوجانبه و چندجانبه با کشورها و رایزنی با مجامع و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از حداکثر توان خود برای بی‌اثر کردن اقدام آمریکا در معرفی نیروی رسمی نظامی ایران به عنوان گروه تروریستی استفاده کند.»

امیر حاتمی، وزیر دفاع هم برای اعلام حمایت از طرح مجلسی‌ها در صحن مجلس حاضر شده بود و او نیز چون نمایندگان مجلس لباس سپاه پاسداران را بر تن کرده بود.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها