شناسه خبر : 43518 لینک کوتاه

ماجرای پرابهام سانچی

چالش‌های برخورد با ترنس‌های معتاد بی‌خانمان چیست؟

فرهاد حسین‌پور: دنیای امروز عصر دانش و سرریز اطلاعات است و آموزش به‌عنوان یک حق انسانی و منفعت همگانی مورد تاکید است. سودسازترین و پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری برای مردم در اولویت قرار دادن آموزش است و هزینه کردن اندک و تنگ‌نظرانه در آموزش خطری است که زیست‌بوم اجتماعی و درهم‌تنیده انسان‌ها را به مخاطره خواهد انداخت. آموزش خاستگاه صلح، آزادی و مسیری برای رسیدن به عدالت اجتماعی است. به گزارش روزنامه شرق، کودکانی هستند که با توجه به شرایط اقتصادی یا فقر فرهنگی از این حق محروم شده‌اند. با توجه به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی گذشته با رشد 17درصدی نسبت به سال قبل‌تر خود به عددی نزدیک به یک میلیون نفر رسیده است و از آنجایی که آموزش عمومی یکی از اهداف توسعه معرفی شده است، این اعداد و ارقام نشانگر این خواهد بود که توسعه در کشور ما با این روند در بلندمدت هم امکان‌پذیر نخواهد بود و همچنان در همان شعارزدگی‌های معمول در حال بالا و پایین رفتن‌های آماری خواهیم ماند. تنها امیدواری‌مان به این شرایط خاکستری حق آموزش در سطح «بین‌الملل و ایران» این است که نظام‌های سیاسی در اولین گام این حق را با اما و اگرهای سیاسی و ایدئولوژیک گره نزنند و بدانند که حق آموزش نه‌تنها جهان درونی انسان‌ها را دگرگون خواهد کرد، بلکه با گره خوردن انسان‌های آگاه، نبض جهان زیباتر و مرتب‌تر از قبل خواهد زد. اگر دولتمردان و مدعیان توسعه در کشور و تحول در آموزش و پرورش از همین امروز هم شروع کنند، بدون شک سال بعد در روز جهانی آموزش تعداد بازماندگان از تحصیل درصدی رو به کاهش را به خود خواهد دید؛ در غیر این صورت با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، این آمار در بازه زمانی یک‌ساله بیشتر از قبل خواهد شد و فقط اقدام مسوولان به تکان دادن سری و ابراز تاسفی تمام خواهد شد. زمان با سرعت در حال حرکت است و اگر سرعت پیگیری و پیشگیری مسوولان از عقربه بازبماند، حق آموزش در کشور ما نیز به بحران‌های موجود در آموزش و پرورش اضافه خواهد شد.

ماجرای تعرض به کودکان در باشگاه فوتبال

خبری منتشر شد که بسیاری را شوکه کرد؛ ماجرای تعرض به 15 نوجوان در تیم فوتبال پایه مشهد که جواد طاری‌بخش، مدیر رسانه سابق تیم شهر خودرو، با انتشار یک استوری از آن خبر داد. به گزارش اعتماد آنلاین، چیزی نگذشت که بخشی از خبر تایید شد؛ نداشتن مجوز رسمی این مدرسه فوتبال. طاری‌بخش در استوری خود نوشته بود: والدین 15 نفر از بازیکنان یک باشگاه و مدرسه فوتبال در مشهد با مراجعه به حراست اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی از یک باشگاه و مربی‌نماهای آن، به خاطر تعرض به فرزندانشان شکایت کردند. این پرونده در دادستانی نیز مفتوح شده است. نکته تامل‌برانگیز این است که این تیم بدون مجوز در مسابقات لیگ مشهد و استان حضور داشته است و خانواده‌ها بی‌خبر از همه‌جا اعتماد کرده‌ و فرزندانشان را ثبت‌نام کرده‌اند. وقتی فوتبال استان متولی ندارد و دنبال شوآف است و نظارت ندارد، این بدبختی‌ها هم به بار می‌آید. این گفته‌ها با واکنش‌های بسیاری همراه بود. علی‌اکبر هاشمی‌جواهری، مدیرکل ورزش خراسان رضوی، در این‌ باره گفت: «پس از مطرح‌ شدن خبر اولیه دستور داده شد حراست اداره کل ورزش و جوانان به دقت تمامی ابعاد موضوع را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد تا صحت و سقم و ابعاد آن مشخص شود و در مبارزه با فساد ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم. تا به امروز کوتاهی‌های متعددی از هیات فوتبال استان مشاهده شده که اگر این موضوع نیز در بررسی‌های ما مورد تایید قرار بگیرد، مسلماً با عوامل دخیل در ماجرا برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.» اگرچه تیتر برخی رسانه از «شایعه تعرض» حکایت داشت و برخی نیز نداشتن مجوز این تیم را شایعه‌ای بیشتر نمی‌دانستند، هاشمی‌جواهری تاکید کرد: «فعالیت بدون مجوز این باشگاه و حضورش در مسابقات از موارد مهم و در حال بررسی است و اینکه باشگاهی بدون مجوز چگونه در مسابقات شرکت کرده، تخلف آشکار است.»

ماجرای پرابهام سانچی

نفتکش سانچی شانزدهم دی ‌سال 96 در آب‌های چین با کشتی کریستال چینی برخورد کرد و آتش گرفت. به گزارش خبرآنلاین هشت روز بعد کشتی در دریا غرق شد. از میان 32 خدمه سانچی در این سانحه، پیکر سه نفر به خانواده‌هایشان تحویل داده شد. از 29 نفر باقی‌مانده اما نشانه‌ای نبود و همین موضوع در کنار اخباری که از احتمال زنده بودن آنها شنیده می‌شد، مثل تماس‌های مشکوک و خصوصی، مشخص نشدن سرنوشت قایق نجات دوم در سمت راست کشتی، پیام‌هایی از مسوولان دریایی خارجی و اعلام دیده شدن خدمه کشتی در سواحل چین و تایوان و... موجب شد بسیاری از خانواده‌ها در روزهای اول، ماجرای مرگ را باور نکنند و در ادامه از جمع 29نفره، 9 نفر هیچ‌وقت زیربار نرفتند، همان‌ها که یک ‌سال ‌و نیم بعد، توانستند در شعبه 115 مجتمع قضایی باهنر، گواهی‌های فوت را باطل کنند با کمک دو وکیل در ایران، چهار پرونده علیه شرکت ملی نفت‌کش که متولی کشتی است تشکیل دهند و خواستار پرداخت غرامت و بیرون کشیدن کشتی و پرداخت حق و حقوق مالی و معنوی به خانواده‌ها شوند. آنها به این پرونده‌ها بسنده نکردند و از حدود چهار سال پیش تاکنون با پرداخت 170 هزار دلار به وکیلی در آمریکا، در دادگاه فدرال این کشور پرونده تشکیل دادند. حالا از زمانی که برخی اسناد ارائه‌شده در این دادگاه که قبلاً محرمانه بود، منتشر شده، ماجرا دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است؛ اسنادی که در قالب یک مستند در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد و در شبکه‌های اجتماعی چرخید. مستند اسنادی را نشان داده و مدعی است بر اساس آن کارکنان سانچی در همان ماه‌های اول حادثه تحویل یکی از ارگان‌ها شد. گفته می‌شود این اسناد نتیجه برگزاری دادگاه فدرال آمریکا با شکایت خانواده‌هاست و طی آن 84 فایل شامل صوت و مکاتبات در اختیار این دادگاه قرار گرفته است. هرچند که 28 دی‌ماه، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگاران درباره موضوعات مطرح‌شده اعلام کرد: «این ادعایی بدون پشتوانه و قصه‌پردازی رسانه‌های معاند است.» این نخستین‌بار نیست که درباره زنده بودن کارکنان سانچی خبری منتشر و هربار رد می‌شود. در سال‌های ابتدایی وقوع حادثه شهرام فرحبد، به‌عنوان مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران، بارها تاکید کرده بود که موضوعات مطرح‌شده از سوی خانواده‌ها درست نیست. امکان زنده ماندن کارکنان کشتی وجود ندارد، تمام آنها در لحظات اولیه به دلیل استنشاق دود ناشی از گازهای سمی جان باخته‌اند. او هر سندی را که این مساله را زیر سوال برده، یک ادعا خوانده بود؛ مثل استفاده کردن از قایق نجات یا تماس با خانواده‌ها و بیرون کشیدن کشتی یا مشاهده کارکنان در سواحل چین و تایوان. فرحبد این را هم اضافه کرده بود که به تمام ابهامات خانواده‌ها در جلسه‌ای تخصصی پاسخ داده شده است. او در همان سال‌ها اعلام کرد که 5 /2 میلیون دلار به خانواده‌ها پرداخت شده است. تا آن سال هم بنابر اعلام او، 16 نفر از بستگان کارکنان در شرکت استخدام شده‌اند. در سال‌های گذشته مصاحبه‌های فراوانی با خانواده‌های کارکنان سانچی انجام شده، حالا هم‌میهن به سراغ تعدادی از آنها رفته و پنج سال چشم‌انتظاری‌شان را روایت کرده؛ آنها حالا امیدوارترند. هم‌میهن پیرو اسناد منتشرشده، برای گفت‌وگو با یکی از مسوولان شرکت ملی نفت‌کش و پاسخ به ابهامات جدید خانواده‌ها، تلاش فراوانی کرد اما به نتیجه‌ای نرسید.

اقلیت محروم

شاید مهم‌ترین موضوعی که این روزها در محافل و گروه‌های مجازی مرتبط با افراد دارای معلولیت مطرح شده است، موضوع حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان، مصوب 1396 و افزودن مبلغی نامشخص به بودجه سازمان بهزیستی در لایحه 1402 است. به گزارش شرق‌آنلاین صرف‌نظر از شعارهای رئیس‌جمهور در جریان انتخابات 1400 درباره حمایت از اقشار کمتربرخوردار و محروم جامعه که البته رویه فعلی دولت کاملاً با آنها در تضاد قرار دارد، موضوع حذف ردیف بودجه مربوط به قانون موردنظر با اصولی مانند مشارکت، پاسخگویی، حاکمیت قانون، اثربخشی و کارایی و ایجاد فرصت‌های برابر و حذف تبعیض‌های ناروا در تقابل قرار دارد. به‌ویژه آنکه اگر از یاد نبرده باشیم، یکی از علل و عوامل تدوین و تصویب قانون جدید درباره حقوق افراد دارای معلولیت، ناشی از عدم پیش‌بینی بودجه به‌منظور اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب 1383 بود؛ بنابراین در قانون جدید تلاش شد برای این چالش در کنار دیگر چالش‌هایی که قانون مذکور با آن درگیر بود، چاره‌اندیشی شود اما متاسفانه از زمان تصویب این قانون تاکنون یا بودجه کافی برای اجرای آن تخصیص نیافته است یا مانند لایحه پیشنهادی اخیر، ردیف اعتباری حذف شده است. این در حالی است که مطابق با نص صریح ماده 30 قانون حمایت از حقوق معلولان «به‌منظور شفاف‌سازی منابع مالی اختصاص‌یافته برای اجرای این قانون و حمایت از افراد دارای معلولیت، سازمان برنامه‌وبودجه کشور مکلف است نسبت به ایجاد ردیف اعتباری ذیل فصل رفاه اجتماعی متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند».

درباره ترنس‌های معتاد بی‌خانمان

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در خصوص نگهداری ترنس‌های معتاد متجاهر اظهار کرد: تاکنون درباره نحوه پذیرش و نوع رفتار با این افراد دچار چالش بوده‌ایم، زیرا باید وضعیت هر یک از انواع ترنس‌ها با توجه به وضعیت جراحی و نوع نگهداری آنها مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس قرار است طرحی به صورت پایلوت درباره وضعیت نگهداری و مدت درمان این افراد در تهران طراحی شود. به گزارش ایسنا، چندی پیش در خصوص وضعیت یکی از ترنس‌های معتاد متجاهر بی‌خانمان که به دلیل بلاتکلیفی هویت جسمی‌اش نه به گرمخانه راهش می‌دهند و نه به سرپناه شبانه (شلتر)، گزارشی منتشر شد که در این راستا فرهاد اقطار، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، درباره نحوه درمان و پذیرش ترنس‌ها در مراکز ماده ۱۶ به ایسنا می‌گوید: تاکنون درباره نحوه پذیرش و نوع رفتار با این افراد دچار چالش بوده‌ایم، زیرا باید وضعیت هر یک از انواع ترنس‌ها با توجه به وضعیت جراحی و نوع نگهداری آنها مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا چند روز گذشته جلسه‌ای در سطح کلان با استان‌هایی که تعداد این افراد در آنجا بیشتر است برگزار و سعی شد طرحی به صورت پایلوت درباره وضعیت نگهداری و مدت درمان این افراد در تهران طراحی شود و پس از توافق با ستاد مبارزه با مواد مخدر این طرح راه‌اندازی شود. 

♦♦♦

خبرگزاری صداوسیما: سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: مراجعات سرپایی در چند روز گذشته به بیمارستان‌ها کمتر شده و این‌طور که به نظر می‌رسد، می‌شود این خبر خوش را داد که از موج هشتم کرونا عبور کرده‌ایم. کیفیت واکسن‌های ایرانی از واکسن‌های خارجی، کمتر نبوده و از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با واکسن‌های جهانی است؛ اما صادرات واکسن نیاز به بازاریابی دارد.

ایرنا: سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، گفت: با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و موضوع سفرهای نوروزی، ایمنی راه و حفظ جان مردم و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی در دستور کار پلیس بوده و قرارگاهی در این رابطه در تهران تشکیل شده و به‌زودی در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

ایرنا: سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس اطلاعات تهران، از کشف ۱۲۱ کیلوگرم گوشت فاسد از یک واحد صنفی در یافت‌آباد خبر داد.

ایسنا: «بیل گیتس» بنیانگذار شرکت مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد جهان به تازگی به استرالیا هشدار داد که خود را برای همه‌گیری بعدی آماده کند. چرا که همه‌گیری بعدی می‌تواند ساخته دست بشر و بسیار بدتر از کووید ۱۹ باشد.

ایلنا: سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در تشریح جزئیات هشتمین مرحله از طرح اقتدار پلیس امنیت عمومی گفت: عملیات بزرگ یورش به مخفیگاه‌های اوباش، قماربازان، مجرمان و متخلفانی که در پایتخت لانه کرده بودند در هشتمین مرحله از طرح اقتدار با تلاش همکاران در پلیس امنیت، فتا و اطلاعات به مرحله اجرا درآمد. در مجموع ۱۲۴ نفر در این عملیات از اوباش سطح‌دار دستگیر شدند.

ایسنا: سرهنگ ضرغام آذین، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، از بازداشت یک عامل فروش قرص‌های روانگردان و کشف بیش از ۴۵۰۰ حب قرص از این فرد خبر داد.

ایسنا: سیدصولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی مدعی شد: به استحضار می‌رسانم که وعده داده‌شده در رابطه با یک میلیون فرصت شغلی تحقق یافته و از یک میلیون فرصت شغلی در سال عبور کردیم.

تسنیم: وزیر آموزش و پرورش گفت: در دنیا مدارس را به دنبال این شاخص آلودگی هوا (شاخص ۱۵۰) تعطیل نمی‌کنند. سلامت دانش‌آموز اولویت و اصل اول ماست اما نه اینکه با شاخص آلودگی ۱۵۰ تعطیل کنیم.

♦♦♦

وضعیت نگران‌کننده درختان بلوط ایلام

همشهری نوشت: 90 درصد درختان جنگلی بلوط استان ایلام به علت فعالیت‌های عامل انسانی دچار زوال و عدم تجدید حیات جنسی و زادآوری طبیعی شده است. فشار فعالیت‌های عامل انسانی بر طبیعت باعث کاهش تراکم حجم جنگل‌ها و تخریب اکوسیستم طبیعی و میکروارگانیسم‌های خاک شده است. زادآوری طبیعی درختان بلوط و رشد نهال‌های نورس این ‌گونه در برخی مناطق استان که فشار عامل انسانی بیشتر بوده تقریباً به صفر رسیده و تنها معدودی از نواحی دور از دسترس افراد و احشام زادآوری طبیعی دارند. 

 

مقوله اجتماعی کارتن‌خوابی چیست

شرق نوشت: کارتن‌خوابی فقط محدود به یک قشر خاص مانند معتادان، بزهکاران، افراد الکلی و... نیست؛ بلکه گاهی اوقات دیده شده است که مردان به دلایلی مانند ورشکستگی مالی یا زنان به دلایل مختلف مانند جدایی و نداشتن سرپناه به بی‌خانمانی و خیابان‌خوابی روی می‌آورند. حتی گاهی اوقات کارتن‌خوابی که خود معلول دلایل متفاوتی است، باعث بسیاری از بزه‌های اجتماعی می‌شود و به روایتی دیگر این آسیب به‌تنهایی می‌تواند مولود بسیاری از بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی در سراسر دنیا باشد. کارتن‌خوابی ارتباط مستقیم با اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه دارد.

 

بهشت‌آباد بعد از طرح

هم‌میهن نوشت: لغو توقف اجرای طرح بهشت‌آباد توسط دیوان عدالت اداری، بار دیگر نام این پروژه پرحاشیه را بر سر زبان‌ها انداخت؛ طرحی که سال‌هاست مخالفان و موافقان اجرای آن در برابر یکدیگر صف کشیده‌اند. بهشت‌آباد به محلی برای بحث و جدل تبدیل شده و موجب ایجاد تنش در خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری و اصفهان شده؛ استان‌هایی که مخالفان و موافقان اجرای این طرح سال‌هاست پایشان را در یک کفش کرده‌اند و باعث توقف یا ازسرگیری اجرای این طرح شده‌اند. کلنگ پروژه بهشت‌آباد در سال ۱۳۹۰ و زمان تصدی‌گری زده شد. اما در سال ۹۳ شورای ‌عالی آب اعلام کرد، روند اجرای پروژه متوقف شده است.

 

ایده عجیب تغییر شاخص آلودگی هوا

اعتماد نوشت: احمد وحیدی، وزیر کشور، در اظهارنظری عجیب از احتمال تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس خبر داد. بهزاد اشجعی، کارشناس آلودگی هوا، در واکنش به این اظهارنظر گفت: به نظر این ادعا همان پاک کردن صورت‌مساله است. یعنی ما به جای اینکه مساله آلودگی هوا را حل کنیم می‌گوییم حالا که آلودگی هوا هست استانداردها را تغییر دهیم. ما در پایش کیفیت هوا آن را در جاهای مختلف شهر اندازه‌گیری می‌کنیم و بر اساس یکسری فرمول‌ها این داده‌ها تبدیل می‌شوند به یک شاخص کیفیت هوا که شاخصی بی‌بعد است.