شناسه خبر : 43120 لینک کوتاه

70 درصد داروها تولید داخل است

ماجرای پیامک زلزله چه بود؟

اخیراً برخی از مشترکان همراه اول به دلیل آنچه خطای تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست یک سرویس جدید، اعلام شد، به اشتباه پیام هشدار زلزله دریافت کردند و پس از مشخص شدن علت این اشتباه، این سوال به وجود آمد که اپراتور اول در حال تست چه سرویسی بوده است؟ به گزارش ایسنا، ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۶ آذر) برخی مشترکان همراه اول اعلام کردند پیامی را از سوی گوگل و تحت سیستم عامل تلفن‌های همراه دریافت کردند. این پیام که با عنوان اخطار زلزله بر روی گوشی تلفن همراه برخی از شهروندان ظاهر شده بود، دارای چنین محتوایی بود: هشدار زلزله؛ آرام باشید و به پناهگاهی در اطراف بروید اما پیگیری‌ها نشان داد که چنین پیامی صحت نداشته و جعلی بود. پس از آن اپراتور همراه اول در اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از مشترکان خود اعلام کرد هیچ‌گونه هک یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این پیام به دلیل خطای یک تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست سرویس جدید هشدار بلایای طبیعی بوده و تیم تحقیقاتی که در حال تست سرویس هشدار بلایای طبیعی بود به اشتباه پیام را برای جمعی از مشترکان همراه اول در شهر تهران ارسال کرده است. در همین رابطه امید توکلی -رئیس اداره سامانه‌ها و تجهیزات شبکه مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول- در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات این سامانه هشدار بلایای طبیعی و اتفاق رخ داده هفته گذشته اظهار کرد: بعد از هشدارهایی که سازمان هواشناسی درباره تغییر ناگهانی شرایط آب‌وهوا در برخی مناطق کشور داد، تیم فنی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول که سامانه هشدار عمومی این اپراتور را توسعه داده، تلاش کردند تا هرچه سریع‌تر آزمون‌های نهایی این سامانه را انجام دهند و آن را به شکل عملیاتی در اختیار نهادهای واجد صلاحیت ارسال هشدارهای عمومی مانند سازمان مدیریت بحران و سازمان هواشناسی قرار دهند. وی افزود: این تیم بعد از انجام آزمون‌های لازم در محیط‌های شبیه‌سازی‌شده، در حال تست محصول بودند که به دلیل یک اشتباه فنی، به جای ارسال پیام در محیط ایزوله‌ای که در اختیار داشتند، پیام را در سطح وسیع‌تری ارسال کردند که متاسفانه باعث ایجاد نگرانی برخی هموطنان که این پیام را در قالب هشدار زلزله دریافت کرده بودند، شد؛ البته تیم ارتباطات همراه اول به سرعت طی بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی از آن مشترکان، علت خطا را بیان کرد و در گام بعدی بسته‌ای ویژه برای دلجویی از تمامی مشترکان نیز تدارک دید. توکلی درباره معرفی طرحی که به دنبال آن این اتفاق رخ داد و نحوه عملکرد این سرویس تشریح کرد: در شرایط بحرانی، مردم تلاش می‌کنند از طریق تماس‌های موبایل و ارسال پیامک از شرایط عزیزانشان مطلع شده یا به یکدیگر وضعیت را اطلاع دهند؛ این موضوع سبب می‌شود در منطقه‌ای که تحت تاثیر شرایط بحرانی قرار دارد، شبکه‌های موبایل بسیار شلوغ و پرترافیک شوند.

خودکشی دو دانشجو، کمتر از یک هفته

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران درباره دو خودکشی دانشجوی این دانشگاه در کمتر از یک هفته گفت: یکی از موضوعاتی که به آن توجه ویژه داریم، بحث‌های مرتبط با فشارهای روانی است که به هر حال بخشی از این فشارها ویژگی‌های زندگی مدرن و امروزی است که کم‌و‌بیش گریبانگیر بشریت در تمام کشورهای دنیاست. او افزود: شرایط مرتبط با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دوساله آموزش حضوری دانشگاه‌ها به این فشارهای روانی دامن زده است. وقتی کرونا به پایان رسید، شاهد تقاضاها و فشارهای روحی و روانی انباشته‌شده‌ای در جامعه دانشجویی بودیم که با بازگشایی حضوری دانشگاه یکجا تخلیه شدند و دانشگاه‌ها نیز آمادگی کافی برای مواجهه با چنین شرایطی نداشتند که همه اینها منجر به تشدید تنش روانی در قیاس با شرایط عادی شد. دانشگاه تهران با محوریت مرکز مشاوره دانشگاه اقدام به ارزیابی کلی از وضعیت روحی همه دانشجویان کرد و بر اساس گزارش‌ها با مراجعه مستقیم دانشجویان اقدام به تشکیل پرونده مشاوره کرد. مقیمی اضافه کرد: آمار این افراد نسبت به قبل از کرونا به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و اگر شرایط سایر دانشگاه‌های کشور را ارزیابی کنید، متوجه می‌شوید که میزان مراجعات به مرکز مشاوره و مشکلات روحی بیشتر شده است که البته برای مشکلات دانشجویان به تناسب دسته‌بندی که از موردها صورت گرفته، برنامه مشخصی داریم و در حال اجرای آنها هستیم و ضمن دعوت از دانشجویان تحت مشاوره به مرکز مشاوره و کلینیک‌های درمانی، مشاورین در خوابگاه‌ها حضور می‌یابند و در تعامل با دانشجویان دچار آسیب روانی و دوستانش و همچنین خانواده آنها، مراحل درمانی را پیگیری می‌کنند. مقیمی با تاکید بر اینکه روی افزایش مشکلات روحی در دوران کرونا و فشارهایی که به جوانان وارد می‌شود، آسیب‌شناسی انجام شده است، اضافه کرد: ما متوجه شدیم که می‌توانیم بخشی از این فشارها را مدیریت کنیم و بخش قابل مدیریت در داخل دانشگاه می‌تواند از طریق مشاوران خوبی که در دانشگاه‌ها حضور دارند مورد بررسی و بهبود قرار بگیرد. بخش دیگری از مشکلات روحی برخی دانشجویان مربوط به تعامل با سایر ذی‌نفعان است که اگر تعامل درست برقرار شود می‌تواند برطرف شود. وی ادامه داد: عموماً آنچه به عنوان عرف در فضای دانشگاه جا افتاده، این است که استادان بیشتر نگران کیفیت علمی دانشجو هستند و اگر مشاوره یا هدایتی هم از سمت استادان برای دانشجویان صورت می‌گیرد، برای جنبه‌های علمی است و شاید هنوز استادان ما مهارت کافی برای هدایت جنبه‌های روانی و عاطفی دانشجویان را ندارند تا بتوانند از این جهت نیز همراه دانشجویان خود باشند.

درباره برخورد با متهم 15ساله

مادر امیرحسین رحیمی متهم 15ساله‌ای که دو ماه زندانی است از مشکلات و مطالباتش گفته و اعلام کرده وکیل تسخیری با آنان تند برخورد می‌کند. به گزارش اعتماد، «خانم من نمی‌دانم درباره کدام پرونده صحبت می‌کنید؟ پرونده‌های زیر دست من زیاد است. احتمالاً هرچه در پرونده لازم بوده، من نوشته‌ام.» این عباراتی است که وکیل تسخیری امیرحسین رحیمی، زندانی 15ساله رخدادهای اخیر در پاسخ به الهام نجف، مادر امیرحسین مطرح کرده است. عباراتی که نشان می‌دهد، روند بررسی حقوقی به پرونده‌های افراد دستگیرشده در رخدادهای اخیر بر اساس خواسته و مطالبات خانواده‌ها پیش نمی‌رود. روایت امروز درباره مادرِ سرپرست خانواری است که ناچار می‌شود خودرو زیر پایش را برای تامین هزینه پول پیش یک سرپناه حداقلی بفروشد و زمانی که فرزندش در رخدادهای اعتراضی پس از مرگ مهسا امینی دستگیر می‌شود و قاضی وثیقه 500 میلیون‌تومانی برای آزادی‌اش تعیین می‌کند، امکان تامین پول وثیقه را نداشته است. هر زمان که درباره این فقدان صحبت می‌کند، بغض گلویش را می‌فشارد و طنین صدایش به لرزه می‌افتد. روایت امروز، روایت پسربچه‌ای است که 15 آذر جشن تولد 15سالگی خود را نه در جمع خانواده، بلکه در کانون اصلاح و تربیت پشت‌سر گذاشته است. مادر امیرحسین در گفت‌وگو با «اعتماد» از همه مشکلات، نگرانی‌ها، دلهره‌ها و تنهایی‌هایی می‌گوید که طی این ماه‌ها او را گرفتار ساخته است. مادر امیرحسین گفته است: او 15 سال دارد. 21 مهرماه در فردیس کرج بازداشت شد. یک هفته از او بی‌خبر بودیم و هر جا که مراجعه می‌کردیم اسمی از او نبود. بعد از یک هفته هم به کانون اصلاح و تربیت زندان کچویی منتقل شد. دو ماه است در این زندان حضور دارد. پرونده امیرحسین در بازپرسی شعبه 8 دادسرای عمومی کرج بود، قاضی برایش 500 میلیون تومان وثیقه برید که ما نتوانستم این مبلغ را تهیه کنیم. هر چقدر هم التماس کردیم که این رقم را به کفالت بدل کنند، بازپرس قبول نکرد. هر اندازه تلاش کردیم با شرایط ساده‌تری-مثلاً فیش حقوقی- اجازه داده شود امیرحسین تا زمان دادگاه بیرون بیاید، باز هم اجازه ندادند. گفتند اتهامات سنگینی به او وارد شده و نمی‌توانند تخفیفی بدهند. آنجا هم بازپرسی و بازجویی شد و نهایتاً قرار نهایی‌اش صادر شد و به دادگاه انقلاب شعبه یک کرج ارسال شد. روزسه‌شنبه گذشته قرار بود بازپرسی امیرحسین توسط قاضی آصف‌الحسینی انجام شود.

دعوت به مراسم اعدام

روزنامه همدلی در گزارشی مراسم اعدام مجیدرضا رهنورد و تماشاچیان آن را روایت کرده است. چند روز پیش،‌ صبح در هوای گرگ‌ومیش مشهد در حالی که بیشتر اهالی شهر خواب بودند، عده‌ای به‌طور اختصاصی برای تماشای یک اعدام دعوت شده بودند. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مردم ایران وقتی از خواب بیدار شدند با خبر اعدام یکی دیگر از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر مواجه شدند. خبری که مانند خبر اعدام «محسن شکاری» واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. مجیدرضا رهنورد بنابر اعلام قوه قضائیه در ملأعام اعدام شد؛ اما آن‌گونه که برخی منابع اعلام کرده‌اند تنها عده‌ای خاص از این مراسم مطلع بوده‌اند. حتی خانواده رهنورد از اعدام فرزند خود اطلاع نداشتند و با وجود دیداری که شب قبل از اعدام با فرزند خود داشته‌اند خبری در این باره به آنها نداده‌اند.

فرآیند واردات دارو

یک عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: بیش از ۷۰ درصد اقلام مصرفی و غیرمصرفی پزشکی در ایران تولید می‌شود و قرار است به ۹۰ درصد افزایش یابد. به گزارش ایرنا، عبدالله مستعلی‌پور گفت: فرآیندهای وارداتی و صدور مجوزها، گاهی اوقات حتی تا هشت ماه طول می‌کشد تا کالا وارد کشور شود و تولیدکننده مجبور است همه مواد اولیه را خریداری کند و کم‌کم تولید را آغاز کند؛ گاهی، تامین‌کننده‌های خارجی یا داخلی، فرآیند طولانی‌مدت دارند و اگر فرآیند اداری به‌موقع انجام نشود و مواد تامین نشود، دچار چالش و مشکل خواهیم شد. با همه این مشکلات، تولیدکننده، تولید می‌کند و به مراکز درمانی می‌رساند. وی با تاکید بر اینکه در چالش‌های پرداخت، خوش‌بینانه، سه سال زمان‌بر است تا سرمایه در سیستم تولیدکننده برگردد، گفت: هنگامی که تولید انجام می‌شود و به دانشگاه‌ها، مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی ورود پیدا می‌کند، تازه با چالش پرداخت آنها روبه‌رو می‌شویم و یکی از مشکلات ما عدم پرداخت دانشگاه‌هاست؛ البته بیمه‌ها نیز از طرفی مدعی هستند که ما تا مرداد با دانشگاه‌ها تسویه کردیم. اکنون تولیدکننده‌ها، مشکل خرید و تامین مواد اولیه دارند. 

♦♦♦

ایسنا: درخواست اعاده دادرسی متهم «ماهان صدرات‌مرنی» نسبت به رای صادره دادگاه انقلاب در اجرای ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری در شعبه نهم دیوان عالی کشور ثبت و اصول پرونده محاکماتی نامبرده برای رسیدگی و بررسی تقاضای ثبت‌شده از دادگاه مربوطه مطالبه شده است.

ایلنا: حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به اعتبارات جذب‌شده از سازمان برنامه و بودجه؛ تمامی فرآیند صدور سند برای زمین‌های کشاورزی رایگان است و هیچ وجهی برای تهیه نقشه و دیگر امور ثبتی از کشاورزان دریافت نمی‌شود.

تسنیم: علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست درباره وضعیت دو توله یوز توران گفت: این دو توله یوز صحیح و سالم هستند و حاشیه مربوط به آنها کذب است. وضعیت مادر و دو توله یوز در منطقه خوب و سالم است. این توله یوزها به دلیل اینکه در دو هفته اول از شیر مادر استفاده کردند بنیه خوبی دارند و نسبت به پیروز وضعیت بهتری دارند.

ایرنا: ابوالفضل رحیمی، معاون فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: تکمیل مرحله نخست تصفیه‌خانه فاضلاب شهر گنبدکاووس ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تخصیص کامل منابع موردنیاز، این طرح با پیشرفت فعلی افزون بر ۹۰درصدی تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

ایسنا: داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری  و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از کاهش نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های سراسر کشور خبر داد و گفت: عمده قربانیان حوادث رانندگی در کشور جوانان هستند، افرادی که باید آینده این کشور را بسازند و سرپرست خانواده‌ای باشند.

ایلنا: صابر جباری‌فاروجی رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کشور ما با معضلی به نام بی‌فرزندی مواجه است و نگاه ما به فرزندآوری نیز هزینه‌ای شده. او افزود: یکی از شاخص‌های مهم در فهم وضعیت باروری کشور، میانگین سنی مادران است چرا که با افزایش آن، فرصت باروری نیز کاهش می‌یابد.

ایرنا: نورالله قدرتی، معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه گفت: لایحه جامع قضازدایی باعث جلوگیری از ورود دو میلیون و ۵۰۰ پرونده به دستگاه قضایی می‌شود و وصف بیش از ۴۰۰ عنوان مجرمانه گرفته خواهد شد.

♦♦♦

پیشنهادی برای حل بحران

خبرآنلاین نوشت: عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با انتشار پیامی به شرایط کنونی جامعه و پرداخت. «اگر مدعی هستید وضعیت اعتراضی موجود ناشی از فضاسازی رسانه‌های فرامرزی است پس کافی است که صداوسیما را چنان اصلاح کنید که مردم برای دریافت حقیقت پای آن بنشینند. همین یک کار برای حل بحران ایران کفایت می‌کند. »پیشتر کارشناسان سیاسی و اجتماعی دیگری به جریان حاکم بر صداوسیما انتقاد داشتند. انتشار مصاحبه‌هایی با متهمان پرونده‌های سیاسی-اجتماعی معروف به اعترافات تلویزیونی انتقادات زیادی به همراه داشته است.

 

در انتظار دارو

هم‌میهن نوشت: یک سال پس از وعده رئیسی برای تامین داروهای بیماران اس.ام.ای، دارو فقط به 50 نفر رسیده است. روی بنرهای مقابل وزارت بهداشت مردم منتظر هستند تا نماینده‌ای از آن ساختمان بیرون بیاید. روی یکی از بنرها خطاب به وزیر بهداشت نوشته شده: «بیش از یک سال از دستور ریاست‌جمهوری گذشت، داروی بیماران «اس.ام.ای» چه شد؟» پس از سه سال پیگیری مستمر، بالاخره پاییز امسال اولین محموله داروی مورد نیازشان وارد کشور شد، اما هنوز توزیع سراسری آن انجام نشده است.

 

احتمال بازگشت کرونا

شهروند نوشت: پیش‌بینی‌ها خبر از شیوع یک سویه جدید از اومیکرون می‌دهد. خبرها حاکی از این است که این سویه قدرت و سرایت بالایی دارد، اما مرگ‌ومیر آن نسبت به سویه‌های دیگر کاهش پیدا می‌کند. مردم پروتکل‌ها فراموش کرده‌اند، همین موضوع سبب شد که آنفلوآنزا فراگیر شود. اما در کشاکش این ماجرا بار دیگر خبر از ظهور ویروسی جدید از کرونا شنیده می‌شود که باز هم نگرانی از ماسک‌زدن‌های طولانی و استفاده از الکل و موارد دیگر را در افراد ایجاد کرده است. سازمان بهداشت جهانی نیز به‌تازگی هشدار داده که کاهش رعایت مراقبت‌های بهداشتی در میان مردم جهان، خیز دوباره‌ای از ویروس کرونا را به دنبال خواهد داشت.

 

شرایط حاکم بر روزنامه‌نگاران

شرق نوشت: ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار پیشکسوت، درباره شرایط حاکم بر روزنامه‌نگاران و نویسندگان می‌گوید: «توقیف، دادن تذکر به نشریات یا دستگیر کردن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، راهبرد و اقدامی است که سال‌های گذشته نیز در پیش گرفته شده و در آینده هم وجود خواهد داشت. افزایش گفتمان تک‌صدایی و تولید فرآورده‌های دولتی آن‌چنان گسترده شده که نویسندگان نو، به‌ویژه در ادبیات داستانی، به ادبیات سمبلیک و گرایش‌های نمادین روی آورده‌اند؛ یعنی همان ادبیاتی که در ابتدای دهه 50 شمسی نیز با وجود غیرقانونی بودن، رواج یافت.»