شناسه خبر : 42312 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جولان ویروس‌ها و بیماری‌ها

آینده مدیریت پسماند کشور چگونه خواهد بود؟

به گزارش ایسنا، ابوعلی گلزاری عضو شورای راهبردی پژوهش و فناوری سازمان حفاظت محیط ‌زیست و عضو هیات‌مدیره کانون بازیافت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: میانگین میزان تولید پسماند در کشور ۸۰۰ گرم است. وی با بیان اینکه به آینده مدیریت پسماند امیدوار نیستیم، تصریح کرد: مدیریت پسماند بحث رفتاری است که باید آنقدر درست رفتار کرده و آموزش ببینیم تا یاد بگیریم. وی با اشاره به اینکه حتی در دانشگاه‌های کشور به‌‌رغم برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های متعدد، تفکیک پسماند نداریم، اضافه کرد: اسناد بالادستی و چشم‌انداز خوبی در حوزه مدیریت پسماند وجود دارد؛ اما به‌درستی به این اسناد عمل نمی‌کنیم. میانگین روزانه تولید پسماند شهری در کشور ۸۰۰ گرم و میانگین روزانه تولید پسماند روستایی در کشور ۵۰۰ گرم است. هر روز ۵۸ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود. گلزاری تاکید کرد که اقتصاد چرخشی، جایگزینی مناسب و پایدار برای اقتصاد خطی است که برخی از کشورها و بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و تجاری-بازرگانی کشورهای توسعه‌یافته، مطالعات و فعالیت‌های گسترده‌ای را در این زمینه شروع کرده‌اند. این مسوول اضافه کرد: اقتصاد چرخشی در سراسر جهان به‌عنوان شیوه‌ای برای افزایش غلبه بر مدل‌های تولید و مصرف فعلی بر اساس رشد مداوم اقتصادی و افزایش توانایی منابع تولیدی است که با ترویج پذیرش الگوهای بسته تولید درون نظام اقتصادی چرخشی، با هدف افزایش بهره‌وری، منابع تولیدی و حفظ محیط‌زیست را همزمان مورد توجه قرار می‌دهد.

زنگ خطر «برده‌داری مدرن» به صدا درآمد

به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، گزارش جدیدی که از سوی دو نهاد سازمان ملل منتشر شد، نشان داد تعداد افرادی که برده‌داری مدرن را در جهان تجربه می‌کنند در پنج سال گذشته ۱۰ میلیون نفر افزایش یافته و در بین آنها گروه زنان و کودکان «به‌طور نامتناسبی آسیب‌پذیر» هستند. بر اساس این تحقیق که روز دوشنبه هفته گذشته منتشر شد، تخمین زده شد، در سال ۲۰۲۱، ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دام برده‌داری افتاده‌اند که از این میان ۲۸ میلیون نفر قربانی کار اجباری و ۲۲ میلیون قربانی ازدواج اجباری شده‌اند. این گزارش با عنوان «گزارش برآوردهای جهانی از بردگی مدرن» از سوی دو نهاد وابسته به سازمان ملل شامل «سازمان بین‌المللی کار» و «سازمان بین‌المللی مهاجرت» و با مشارکت بنیاد مستقل «آزادانه راه بروید» تهیه شده است. این مطالعه «بحران‌های تشدیدکننده» را دلیل اصلی افزایش چشمگیر آمار ذکر کرد که شامل همه‌گیری کووید ۱۹، درگیری‌های مسلحانه و تغییرات آب‌وهوایی هستند. این بحران‌ها «به اختلال بی‌سابقه در حوزه اشتغال و آموزش، افزایش شدید فقر، مهاجرت اجباری و ناایمن، و افزایش موارد گزارش‌شده خشونت جنسی منجر شد». بر اساس برآورد نویسندگان این گزارش، تعداد زنان و دختران در دسته قربانیان کار اجباری معادل 8 /11میلیون و در دسته ازدواج‌های اجباری بیش از 9 /14 میلیون تن بوده است. این مطالعه بیان داشت، بیش از 3 /3 میلیون نفر از همه قربانیان کار اجباری کودک هستند. به نوشته این گزارش، بیش از نیمی از موارد کار اجباری در کشورهای با درآمد بالاتر از سطح متوسط یا با درآمد بالا صورت می‌گیرد و کارگران مهاجر بیش از سه برابر بیشتر از سایر کارگران در معرض کار اجباری هستند. این مطالعه با بیان اینکه این مشکل «تمام مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد» خاطرنشان کرد که منطقه آسیا-اقیانوسیه بیشترین آمار افراد قربانی کار اجباری را داشته و بیشترین میزان شیوع کار اجباری و ازدواج اجباری در کشورهای عربی وجود دارد.

شناورسازی دوساعته فعالیت ادارات تهران از مهر

به گزارش ایرنا، محسن منصوری استاندار تهران در مورد تصمیمات اتخاذشده جهت تسهیل ترافیک استان با اشاره به هماهنگی صورت‌گرفته با معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور جهت کاهش پیک ترافیکی مهرماه اظهار کرد: به منظور کاهش پیک ترافیکی مهرماه مقرر شد شروع کار ادارات و سازمان‌های شهر تهران از ساعت ۷ تا ۹ صبح به صورت شناور در نظر گرفته شده و مطابق این مصوبه تغییری در میزان حضور کارمندان در طول روز مطابق ضوابط و مقررات در محل کار ایجاد نخواهد شد و متناسب با ساعت ورود کارمندان به صورت شناور در محل کار، ساعت پایان کار در همان روز به صورت شناور تعیین می‌شود. ساعت شروع خدمات‌رسانی بانک‌ها ساعت ۷ صبح و زمان حضور کارمندان در بانک ساعت ۶:30 است. وی در مورد ساعت فعالیت مدارس عنوان کرد: ساعت فعالیت شیفت صبح مقاطع متوسطه ۷:30 و مقاطع ابتدایی شهر تهران ۸:30 در نظر گرفته شد. منصوری سپس گفت: ساعت شروع به کار شیفت صبح کارخانه‌ها و کارگاه‌ها ۶‌صبح تعیین شده که متناسب با آن سایر شیفت‌های کاری کارخانه‌ها و کارگاه‌ها انجام می‌شود. وی در مورد سایر مصوبات خاطرنشان کرد: هرگونه تردد، تخلیه و بارگیری کامیونت و کامیون از ساعت ۶:30 تا ۹ صبح ممنوع است و پلیس راهور نسبت به اجرای طرح تشدید، برخورد و اعمال قانون با متخلفان توقف‌های غیرمجاز و سد معبر اقدام می‌کند. استاندار تهران افزود: مقرر شد تا فرمانداران استان نسبت به پیگیری و ساماندهی سرویس مدارس در قالب کارگروه ماده ۱۸ و با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های متولی اقدام کنند. وی همچنین خاطرنشان کرد: این مصوبات برای مهرماه اعمال شده و بازخورد آن مبنای تصمیمات بعدی خواهد بود. استاندار تهران همچنین با اشاره به هماهنگی با معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی کشور برای اجرای شناورسازی ساعات کار ادارات و دستگاه‌های دولتی گفت: ساعات کار سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی شهر تهران از ۷ صبح تا ۹ صبح به صورت شناور است که برای تحقق ۴۴ ساعت حضور کارمندان در هفته و عدم تغییر در ساعات حضور آنها برای ساعت پایان کار نیز متناسب با شروع کار به صورت شناور خواهد بود. وی افزود: با هماهنگی بانک مرکزی ساعت شروع به کار بانک‌ها ۷ صبح خواهد بود که کارمندان برای آماده‌سازی مقدمات ارائه خدمات، از ساعت ۶:30 در محل کار خود حاضر خواهند شد.

خط آب‌های آلوده

پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد که از ابتدای امسال ۳۸ مورد آلودگی دریایی در بوشهر رخ داده که ۹ مورد از این میزان مربوط به آلودگی‌های نفتی فراساحل، سه مورد آلودگی ناشی از تاسیسات خشکی و مابقی مربوط به کشتی‌های متردد و سایر عوامل موثر در ایجاد آلودگی دریایی بوده است. سواحل جنوبی استان بوشهر از ابتدای نیمه مردادماه امسال شاهد آلودگی نفتی وسیع بوده که در مرحله نخست بررسی برای شناسایی منبع آلودگی در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر قرار گرفت. در این زمینه سعی شد از ظرفیت پایش‌های پهپادی، کوادکوپتر و شناورهای تندرو استفاده و همچنین روش نوین استخراج تصاویر ماهواره‌ای منطقه خلیج‌فارس استفاده شود. با بررسی‌ها و مدل‌سازی‌های انجام‌گرفته مشخص شد احتمال قریب به یقین آلودگی آب‌های سواحل جنوبی از محل مناطق نفتی کشورهای همسایه (میادین نفتی العربیه) است. در این راستا هماهنگی برای انعکاس موضوع به متولی محیط زیست منطقه خلیج‌فارس از طریق سازمان‌های محیط زیست و بنادر و دریانوردی انجام شده است، همچنین در آلودگی اخیر سواحل سیراف تیم مقابله با آلودگی به منطقه اعزام و به صورت فیزیکی نسبت به جمع‌آوری لکه‌ها و تاربال‌های نفتی رسیده به ساحل اقدام کرد؛ این آلودگی به صورت صددرصد قابل پاک‌سازی نبوده و هنگام وقوع، اثرات مخربی در محیط زیست ساحل باقی می‌گذارد، اما با این حال از تمام ظرفیت‌ها برای پاک‌سازی به صورت حداکثری استفاده شد.

تایید مرگ یک بیمار در لس‌آنجلس بر اثر آبله میمونی

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، اداره بهداشت عمومی لس‌آنجلس اعلام کرد مرگ یک بیمار آبله میمونی در این شهر تایید شده و هرچند پیش از این نیز دو مورد فوت دیگر بر اثر این بیماری در ایالات‌متحده گزارش شده بود اما موارد قبلی همگی احتمالی بوده در حالی که این بیمار در لس‌آنجلس، اولین فرد مبتلا در آمریکاست که دلیل قطعی مرگ وی بر اثر عفونت ناشی از آبله میمونی تایید شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) نیز مرگ این فرد بر اثر عوارض ابتلا به آبله میمونی را تایید و اعلام کرد وی دچار نقص سیستم ایمنی بوده و در بیمارستان نیز بستری شده است. با این حال تاکنون جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نشده است. مقامات بهداشتی آمریکا اعلام کردند: افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی و مشکوک به ابتلا به آبله میمونی هستند، می‌بایست به‌موقع به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و در طول بیماری نیز تحت نظر پزشک باشند. به گفته یکی از متخصصان، سیستم ایمنی ضعیف این فرد نتوانست ویروس را پس از ورود به بدنش کنترل کند، ویروس به شکلی نامحدود تکثیر شد و احتمالاً به چندین اندام گسترش یافته و باعث اختلال در عملکرد آنها شده است. به گفته پزشکان، مرگ‌ومیر ناشی از بیماری آبله میمونی بسیار نادر است و اغلب نوزادان، زنان باردار و افرادی را که سیستم ایمنی ضعیفی دارند تحت تاثیر قرار می‌دهد. اداره خدمات بهداشتی ایالتی تگزاس نیز حدود یک ماه قبل، اولین مورد مرگ یک بیمار مبتلا به آبله میمونی را در این ایالت اعلام کرد با این حال پزشکان معالج، مرگ وی بر اثر این بیماری را احتمال داده‌اند و به تایید نهایی نرسید و هنوز علت فوت وی بر اثر این بیماری قطعی نشده است. همچنین یک بیمار مبتلا به آبله میمونی در کالیفرنیا هم جان خود را از دست داد. با این حال مقامات بهداشتی این ایالت اعلام کردند برای تعیین نقش این بیماری در مرگ بیمار لازم است کالبدشکافی انجام شود و این کار ممکن است چند روز یا چند هفته زمان ببرد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، تا روز گذشته ۲۲ هزار مورد تاییدشده یا احتمالی ابتلا به آبله میمونی در این کشور گزارش شده است. همچنین ایالت کالیفرنیا نیز با ۴۳۰۰ مورد ابتلا، بیشترین موارد ابتلا به آبله میمونی را در آمریکا به ثبت رسانده است. بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون ۵۸ هزار مورد ابتلا به آبله میمونی و ۱۸ مورد مرگ تاییدشده ناشی از عوارض این بیماری در سطح جهان به ثبت رسیده است. 

♦♦♦

ایلنا: رئیس بخش آربوویروس‌ها و تب‌های خونریزی‌دهنده ویروسی انستیتو پاستور ایران از راه‌اندازی شبکه تشخیصی تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در کشور خبر داد و گفت: با این کار و پس از ارزیابی ۱۰ دانشگاهی که در این شبکه قرار دارند، دیگر نیاز نیست که نمونه‌های سراسر کشور برای تشخیص نهایی به تهران ارسال شود.

فارس: سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران در بازدید از منطقه ۱۲، بر ضرورت ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برای احیا و باززنده‌سازی ارزش‌های هویتی و فرهنگی بافت‌های تاریخی پایتخت تاکید کرد.

ایسنا: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از اعزام اتوبوس‌های مازاد در خاک عراق و به‌کارگیری آنها در مرز مهران خبر داد.

ایرنا: معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: تعداد ۲۸۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن با حمایت و نظارت بنیاد در مناطق شهری و روستایی در حال ساخت است که در این زمینه با استفاده از تجربه مسکن مهر، تقاضامحور بودن را مدنظر قرار داده‌ایم و در مناطقی که متقاضی نیست پروژه اجرا نمی‌کنیم.

ایسنا: آژانس‌های سازمان ملل اعلام کردند تعداد کودکان خردسال در سومالی که با سوءتغذیه شدید مواجه هستند به بیش از نیم‌میلیون نفر افزایش یافته است. این آمار بالاتر از قحطی سال ۲۰۱۱ میلادی است که ده‌ها هزار کودک جان خود را از دست دادند.

ایرنا: مقامات بهداشتی پاکستان اعلام کردند هفت بیمار مبتلا به تب دنگی که در چند بیمارستان شهر کراچی بستری بوده‌اند جان خود را از دست دادند. این بیماری از طریق پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود.

خبرآنلاین: مقامات بهداشتی سوریه اعلام کردند پس از گزارش بیش از ۲۰ مورد ابتلا به وبا و دست‌کم پنج مورد مرگ ناشی از این بیماری، بیمارستان‌های دمشق، پایتخت این کشور در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. علت اصلی شیوع این بیماری، نوشیدن آب آلوده توسط مردم و همچنین آبیاری گیاهان در برخی مناطق با آب آلوده است.

تسنیم: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با تاکید بر اینکه کارکرد استان تهران شبیه سایر استان‌ها نیست و دولت قصد دارد در بلندمدت و کوتاه‌مدت هوشمندسازی پایتخت سیاسی کشور را محقق کند، گفت: در تهران بیش از سه هزار و ۶۶۵ شرکت دانش‌بیان وجود دارد.

♦♦♦

فضای آموزشی برای سال تحصیلی جدید

ایسنا نوشت: مهدی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: مشکل خاصی از نظر فضای آموزشی و نیروی انسانی برای آغاز سال تحصیلی جدید وجود ندارد و وزارت آموزش و پرورش بر اساس ماموریتی که دارد باید در مسیر برقراری عدالت آموزشی در جای‌جای کشور گام بردارد. برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت حضوری از اوایل سال جاری و اواخر سال تحصیلی گذشته پس از کنترل بیماری کرونا کلید خورد، بنابراین دانش‌آموزان ما به صورت حضوری در کلاس‌های آموزشی حضور یافته‌اند و به نظر می‌رسد مشکل جدی در فضای آموزشی برای حضور دانش‌آموزان نباشد.

 

انتقاد به طرح جداسازی کتابخانه‌های کانون

ایرنا نوشت: حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پیامی در مورد واگذاری کتابخانه‌های کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در روزهای اخیر انتشار خبری مبنی بر گردش کار یک پیشنهاد اداری باعث نگرانی علاقه‌مندان به کانون شد. لازم است به همه علاقه‌مندان به کانون اطمینان بدهم که طرح و پیشنهاد این موضوع، با ضعف بررسی‌های دقیق و کارشناسی همراه بوده است و در حال پیگیری برای منتفی کردن این پیشنهاد هستیم. خاطرات نسل‌های مختلف در کتابخانه‌های کانون رقم خورده است؛ به تعبیری آشیانه مرغک کانون، کتابخانه‌های کانون است و پرنده از آشیانه جدا نخواهد شد.

 

فانتزی خودکشی نوجوانان

خبرگزاری فارس نوشت: نسرین دودانگی، عضو هیات‌مدیره انجمن علمی روانپزشکی کودک و نوجوان ایران، درباره خودکشی در میان کودکان و نوجوانان گفت: بعضاً رویاپردازی نوجوانان و فانتزی‌هایی که درباره پس از مرگ دارند می‌تواند برای اقدام به خودکشی به آنها انگیزه دهد. از جمله این فانتزی‌ها و رویاپردازی‌ها این است که نوجوان تصور می‌کند «اگر خودم را بکشم معروف می‌شوم»، «اگر خودکشی کنم افرادی که به من بدی کرده‌اند عذاب وجدان گرفته و این‌گونه می‌توانم از آنها انتقام بگیرم» و این رویاپردازی‌ها احتمال اقدام به خودکشی را در میان نوجوانان زیاد می‌کند.

 

درباره تجاوز به جوان مبتلا به اوتیسم

ایران نوشت: روز یکشنبه ۲۰ شهریورماه سعیده صالح‌غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران از ربایش و آزار و اذیت یک بیمار مبتلا به اوتیسم خبر داد و گفت که فردی ۲۱ساله روز ۱۲ شهریورماه ربوده شده، فردای آن روز با آثار ضرب‌وشتم در بیمارستان پیدا شده است. پس از آن سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ، نیز به موضوع واکنش نشان داد و با اشاره به پیگیری پلیس درباره این پرونده گفت: پلیس قطعاً با متخلفان پرونده فرد مبتلا به اوتیسم برخورد می‌کند. بلافاصله پس از گزارش این پرونده در دستور کار پلیس قرار گرفت.