شناسه خبر : 42033 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اومیکرون و آبله میمون

آخرین تغییرات در طرح ترافیک تهران چیست؟

مجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به نقل از ایسنا، درباره «تغییر در اجرای طرح ترافیک شهر تهران»، اظهار کرد: طرح ترافیکی که در حال اجراست نسبت به طرح‌های قدیمی، پیشرفته‌تر، عادلانه‌تر و هوشمندانه‌تر است اما نواقصی دارد. نسل‌های جدید اجرای طرح ترافیک و روش‌های مدیریت ترافیک مدام در حال به‌روزرسانی است و باید مدیریت شهری تهران هم به سمت آن حرکت کند. تیمی بر اساس نظر شورای ترافیک تهران از مجموعه همکاران معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تشکیل شده است. شفیعی بیان کرد: این تیم روی طرح جدید در حال بررسی و فعالیت است تا بتوانند این طرح جدید را به سمت عادلانه‌تر شدن نزدیک کنند. بهایی که از مردم بابت طرح ترافیک دریافت می‌شود، نوعی از عوارض شهری به‌شمار می‌رود. او با تاکید بر اینکه مبلغ دریافتی باید متناسب با میزان عوارضی باشد که یک خودرو برای شهر ایجاد می‌کند، افزود: عوارض باید بر اساس زمان، مکان و ایجاد آلایندگی متغیر باشد و نباید یک عدد ثابت برای شهر تنظیم شود. بنابراین تلاش می‌شود که این طرح به سمت پویاتر شدن عوارض حرکت کند. جریان ترافیکی در سطح شهر دائم در حال تغییر است. برای مثال باید عوارض در زمان و مکان‌هایی که ترافیک، وضعیت بحرانی دارد، تغییر کند تا مردم تشویق شوند که شبکه معابر را خلوت کنند. شفیعی با بیان اینکه باید مبلغ عوارض در معابر خلوت کاهش یابد، افزود: همچنین عوارض در روزهای آلوده‌تر هوا باید نسبت به روزهای عادی تغییر کند یا بالعکس. به هر حال یک تیم متخصص منتخب در حال کار کردن روی این موضوع است و امیدواریم تا پایان شهریور طرح اولیه‌ای برای تصویب به شورای عالی ترافیک تهران ارائه شود. اگر این طرح تصویب شود، از سال آینده اجرا خواهد شد.

 

افزایش سالانه آمار طلاق

 مسوول اشتغال سازمان بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تنوع و تعدد آسیب‌ها بیشتر شده و هر سال تعداد زنان بی‌سرپرست و سرپرست خانوار با توجه به طلاق بیشتر می‌شود. مینا رجایی گفت: اشتغال یک مشکل کشوری است و تنها مختص مددجویان سازمان بهزیستی نیست، افراد تحت پوشش این سازمان به دلیل داشتن مشکلات بیشتر نسبت به افراد عادی، باید فراهم شدن زمینه اشتغال‌شان نسبت به افراد عادی در اولویت قرار گیرد، وظیفه اصلی سازمان بهزیستی ایجاد شغل نیست و این امر نیازمند همراهی دستگاه‌های متولی است. مسوول اشتغال سازمان بهزیستی استان تهران گفت: سه گروه تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، این سه گروه عمده معلولان دارای تمامی طیف‌های معلولیت مانند سالمندان، زنان سرپرست خانوار، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست و معتادان هستند. تنوع و تعدد آسیب‌ها بیشتر شده و هر سال تعداد زنان بی‌سرپرست و سرپرست خانوار با توجه به طلاق بیشتر می‌شود. او همچنین گفت: ۱۴۶ هزار نفر افراد دچار معلولیت‌های مختلف در استان تهران داریم، ۱۲ هزار و ۳۹۹ نفر زن سرپرست خانوار هستند که بیش از پنج هزار نفر آنها غیرقابل بازتوانی هستند، در حوزه کودکان ۲۶ هزار نفر تحت پوشش هستند، که ۷۱ نفر بالای ۱۹ سال مانند دانشجویان و ۲۳۶ نفر ۱۶ تا ۱۸ سال هستند که در آستانه ورود به بازار کار قرار دارند.

 

اطلاعات به‌روزشده درباره علائم و شیوع اخیر آبله میمونی

با افزایش شیوع بیماری آبله میمونی در برخی از کشورها، کارشناسان و متخصصان حوزه پزشکی در حال جمع‌آوری شواهد بیشتری درباره چگونگی ابتلای افراد به این بیماری و علائم معمول آن، به‌ویژه در مورد اخیر شیوع آن در کشورهای خارج از قاره آفریقا، هستند. با گذشت چندین ماه از شیوع جهانی آبله میمونی واضح است که این بیماری عمدتاً مردانی را که با مردان دیگر رابطه جنسی داشته‌اند، مبتلا می‌کند.  به گزارش خبرآنلاین بر اساس آخرین آمارهای رسمی، طی سه ماه گذشته (ژوئن تا آگوست ۲۰۲۲) نزدیک به ۲۸ هزار مورد ابتلا به آبله میمونی در سراسر جهان تایید شده است و اولین موارد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری نیز در برخی کشورها در حال ثبت است. آبله میمونی ده‌ها سال است که در چندین کشور آفریقایی وجود داشته است با این حال برخلاف موارد قبلی شیوع این بیماری در این قاره، اکنون این ویروس در خارج از آفریقا عمدتاً از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، حدود ۹۹ درصد از موارد ابتلا به آبله میمونی در ایالات متحده تاکنون در میان مردانی بوده است که با مردان دیگر رابطه جنسی داشته‌اند و این آمار منجر به مطرح شدن سوال در این خصوص شده که آیا این شیوه، تنها راه انتقال ویروس آبله میمونی است؟ مجله پزشکی «لانست» در این مورد گزارش کرد: داده‌های مطالعه ما شواهدی را تقویت می‌کند مبنی بر اینکه تماس پوستی در این نوع رابطه فیزیکی، مکانیسم غالب در انتقال آبله میمونی است و به نظر می‌رسد این مشاهدات، ایده برخی از متخصصان مبنی بر انتقال این بیماری از طریق هوا را نیز تضعیف می‌کند. به گزارش دِ استار، دو علامت مهم این بیماری عبارت‌اند از «تب اغلب همراه با دردهای عضلانی» و «ضایعات پوستی»، با این حال بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که علائم آبله میمونی در شیوع فعلی این بیماری کمی نسبت به علائم آن در شیوع‌های قبلی در آفریقا متفاوت است. به گفته متخصصان، علت این تفاوت احتمالاً نوع انتقال این بیماری است که در کشورهای خارج از قاره آفریقا اندکی متفاوت است.

 

کلاشینکف اسلحه آدم‌کشی است نه محیط‌بانی

پیام محبی، دامپزشک در خبر آنلاین  نوشت: در خصوص قتل محیط‌بان برومند نجفی چند نکته وجود دارد. نکته اول اینکه در محیط زیست دو گروه محیط‌بانان و شکارچیان اسلحه دارند و هر دو از قشرهای متفاوتی هستند، با وجود این بخشی از گروه شکارچیان را کنار می‌گذاریم، گروهی که متاسفانه به خاطر افزایش فقر و قیمت‌ها دست به شکار می‌زنند و تعدادشان هم کم نیست، اما بخشی از آنها افراد متمولی هستند؛ این در حالی است که محیط‌بانان قشر کم‌درآمدی‌اند که کار سخت و پرمشقت را انتخاب کرده‌اند؛ بنابراین تا همین‌جا معادله برابری وجود ندارد و این مساله می‌تواند خطرناک شود. نکته دوم اینکه اسلحه کلاشینکف برای محیط‌بانی ساخته نشده است، در صورتی که اکثر محیط‌بانان ما کلاشینکف دارند، این اسلحه جنگی است و برای کشتن آدم‌ها در جنگ ساخته شده است، اینکه سازمان محیط زیست دست محیط‌بانان کلاشینکف بدهد و بعد به او این اعتماد را بدهد در مواقع ضروری می‌توانی از اسلحه استفاده کنی، اما در هنگام ضرورت، مانند اتفاق اخیر، پشت محیط‌بان را خالی کند، تا یک محیط‌بان به عنوان قاتل مقابل قاضی فرستاده شود، کار درستی نیست؛ من جای محیط‌بانان بودم از فردا اسلحه را کنار می‌گذاشتم و مدعی می‌شدم یا موقع ضرورت باید از اسلحه استفاده کنم، مانند پلیس، یا اسلحه را حمل نمی‌کنم. اگر قرار است دست محیط‌بانان اسلحه جنگی بدهیم و بگوییم استفاده نکنند، می‌شود با هزینه بیشتر اسلحه‌های خفیف یا نیمه‌خفیف برایشان تهیه کرد، برای اینکه کلاشینکف حتماً آدم را می‌کشد اما اسلحه خفیف یا نیمه‌خفیف این‌طور نیست. نکته سوم اینکه در اتفاق اخیر یک نفر به عنوان محیط‌بان به هر دلیلی به فرد دیگر شلیک کرده و آن فرد کشته شده است، بعد محیط‌بان را به جرم قتل دادگاه برده‌اند و در مقابل تلاش دارند با فشار افکار عمومی رضایت ولی‌دم را بگیرند، در حالی که قبل از همه این کارها باید زودتر قانون را عوض کنند، وقتی به کسی گفته می‌شود قصاص حق تو است، اما بعد او را تحت فشار قرار می‌دهند که قصاص را اجرا نکند، قاضی و افکار عمومی به بازمانده فشار وارد می‌کنند که قصاص را جدی نگیرد، معلوم است که کار به اینجا می‌رسد و ولی دم به خودش می‌گوید پس من حق داشتم در حالی که می‌خواهند این حق را از من بگیرند، اینجاست که ممکن است فرد تصمیم بگیرد حق را خودش جاری کند. به نظرم تا زمانی که این قانون تغییر نکرده هیچ محیط‌بانی با اسلحه نباید وارد منطقه شود، به خاطر اینکه هر لحظه ممکن است به سرنوشت برومند نجفی گرفتار شود. نکته آخر اینکه با بررسی کل روند متوجه می‌شویم سازمان محیط زیست به شدت درباره محیط‌بانان کم‌کاری می‌کند، همان‌قدر که محیط زیست برای این سازمان مهم نیست محیط‌بانان هم مهم نیستند، به‌همین دلیل است که الان شغل محیط‌بانی دیگر برای کسی اهمیت ندارد، اگر این مساله را حل نکنند نشان می‌دهد محیط زیست و محیط‌بان برایشان جایگاهی ندارند.

 

بریتانیا پیشگام برای مقابله با اومیکرون

فارس خبر داد بریتانیا، روز دوشنبه ۱۵ آگوست، از تایید نسخه جدیدی از واکسن مدرنا که سویه اومیکرون را هدف قرار می‌دهد، خبر داد. بریتانیا، به عنوان اولین کشور، این نسل جدید واکسن مدرنا را تایید کرده است. این نسخه از واکسن کووید به عنوان دوز یادآور تا پاییز در دسترس خواهد بود و گفته شده که ایمنی بالاتری در برابر سویه‌های مختلف ویروس کرونا ایجاد می‌کند. بیشتر همه‌گیری‌های اخیر در کشورهای مختلف به‌واسطه سویه جدیدتر کرونا یعنی اومیکرون بوده است. اکنون واکسن مدرنا هم سویه اصلی و هم اولین زیرسویه اومیکرون (BA.۱) را که زمستان گذشته ظاهر شد، هدف قرار می‌دهد؛ از این‌رو به عنوان یک واکسن دوگانه شناخته می‌شود زیرا دو سویه کووید را هدف قرار می‌دهد. این واکسن دوگانه، معروف به «Spikevax bivalent Original /Omicron»، حاوی ۲۵ میکروگرم واکسن اومیکرون و ۲۵ میکروگرم واکسن اصلی کروناست. آژانس تنظیم مقررات دارو و محصولات بهداشتی بریتانیا (MHRA) با بررسی استانداردهای ایمنی، کیفیت و اثربخشی این واکسن، تزریق آن را در بزرگسالان تایید کرده است. این واکسن همچنین برای تایید بین‌المللی به استرالیا، کانادا و اتحادیه اروپا ارسال شده است. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا این دوز را تا ماه سپتامبر تصویب کند. کارآزمایی و آزمایش این واکسن روی ۴۳۷ نفر نشان داده که دریافت آن بی‌خطر است و مصونیت قابل‌قبولی در برابر سویه‌های جدیدتر ویروس کرونا می‌دهد. سویه‌های شایع در بریتانیا اکنون بیشتر BA.۴ و BA.۵ هستند و واکسن جدید در مقابل آنها نیز ایمنی بهتری ایجاد کرده است. دریافت دوز یادآور واکسن در بریتانیا به این گروه‌ها توصیه می‌شود: کارکنان سازمان بهداشت و درمان یا مددکاران اجتماعی، افراد ۵۰ساله و بالاتر، پرستاران خانگی و خصوصی که مراقبت از بیمار یا سالمند را برعهده دارند (از ۱۶ سال به بالا)، کودکان بالای پنج سال که بیشتر در معرض خطر بیماری قرار دارند و زنان باردار. ابتدا تصمیم بر این نبود که به افراد ۵۰ تا ۶۵ سال، این دوز از واکسن تزریق شود اما شیوع سریع سویه‌های جدید و اینکه معلوم نیست ویروس در پاییز و زمستان امسال چه تغییراتی بکند، باعث شده واکسن یادآور به‌صورت همگانی توصیه شود. 

♦♦♦

فارس: شهردار تهران گفت: یکی از مدیران بخش حقوقی توسط مجموعه‌های داخل شهرداری بازداشت شده است. این موضوع یک امر صیانتی است و تا ابعاد آن روشن نشود قابل توضیح بیشتر نیست.

ایرنا: رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به پرسشی مبنی بر رفتن علیرضا زاکانی از شهرداری تهران گفت: خوشحال نشوید آقای زاکانی نمی‌رود.

فارس: رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس، نسبت به تعطیلی مطب‌هایی که تجهیزات و داروی سقط جنین داشته باشند، هشدار داد.

ایسنا: رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای فراجا نسبت به کلاهبرداری با پیامک‌های جعلی هشدار قطع برق هشدار داد.

ایلنا: یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه در حال حاضر از قله موج هفتم عبور کرده‌ایم، گفت: با این حال ممکن است قله دیگری هم ایجاد شود و واریانت اومیکرون را که تاکنون در کشور ما دو قله داشته، سه‌قله‌ای کند؛ البته در این باره نمی‌توان اظهارنظر قطعی داشت.

ایرنا: به اولیای ۶۱ دختری که برای رشته موسیقی هنرستان شهید کامیاب شیراز ثبت‌نام کرده بودند، اعلام شده که ثبت‌نام‌شان منتفی است. رشته موسیقی برای دختران در شیراز حذف شد.

فارس: معاون ارزیابی انطباق اداره‌کل استاندارد تهران گفت: در اجرای طرح کنترل تابستانه مراکز تفریحی استان تهران، بازرسان استاندارد، شش شهربازی غیراستاندارد را پلمب کردند.

ایسنا: رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از نظر کمیسیون در کنار مالک ساختمان متروپل، شهرداری آبادان و سازمان نظام مهندسی بیشترین تخلف را داشته‌اند و دستگاه‌های ناظر نیز به وظایف خودشان به‌خوبی عمل نکرده‌اند.

تسنیم: عضو شورای شهر تهران نسبت به اپیدمی شدن قطع درختان در تهران هشدار داد و گفت: متاسفانه به‌تازگی شاهد بودیم که یک نهاد علمی که نام یکی از ائمه را به همراه دارد اقدام به قطع درختان کرده است.

خبرآنلاین: مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از مراجعه ۷۴۳ مصدوم ناشی از حوادث کار در بهار امسال به مراکز پزشکی قانونی این استان خبر داد.

♦♦♦

بیمه‌ها و پرداخت هزینه دارو

رسالت نوشت: قیمت داروهای تولید داخل افزایش یافته و به همان نسبت نرخ هزینه‌های ثبت سفارش دارو برای داروخانه‌ها نیز بالا رفته و چنانچه بدهی بیمه‌ها روی هم تلنبار شود، بار مالی داروخانه‌ها بیش از پیش افزایش می‌یابد. طبق اعلام وزیر بهداشت چهار هزار میلیارد تومان به بیمه‌ها برای طرح دارویار اختصاص یافته اما داروخانه‌ها نگران‌اند که سازمان‌های بیمه‌گر این اعتبار را در جای دیگری هزینه کنند. هرچند بیمه سلامت خوش‌قول بوده و مبالغی را با سرفصل «دارویار» تسویه کرده است. اما برخی از سازمان‌های بیمه‌گر از جمله تامین اجتماعی همین حالا نیز به داروخانه‌ها بدهکارند.

 

دستگیری ۱۴۲۴ محتکر در ۲۰ روز

اعتماد نوشت: سردار رضاییان فرمانده قرارگاه امین پلیس امنیت اقتصادی فراجا از کشف بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن انواع کالای اساسی احتکارشده و دستگیری یک هزار و ۴۲۴ متهم طی ماه گذشته در کشور خبر داد. او گفت: با عنایت به اینکه سوداگران اقتصادی برای دستیابی به سودهای کلان اقدام به احتکار می‌کنند، تشدید اجرای طرح‌های مقابله با قاچاق، احتکار و اخلال به‌صورت جدی ادامه دارد. کارآگاهان با تشکیل هشت هزار و ۲۶۴ گروه مشترک در ماه گذشته از ۱۴ هزار و ۷۸۹ مرکز و انبار نگهداری و توزیع اقلام و کالاهای اساسی بازدید و بازرسی کردند.

 

نام‌نویسی و انتخاب رشته با سوابق تحصیلی

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سازمان سنجش با صدور اطلاعیه‌ای از نام‌نویسی و انتخاب رشته بدون کنکور سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها تا ۶ شهریور خبر داد. پیرو انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی سراسری سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۱۸ مرداد، ضمن اعلام اصلاحات جدید دفترچه راهنمای مذکور، به اطلاع داوطلبان این مرحله از پذیرش می‌رساند افرادی که تا تاریخ ۲۳ مرداد برای ثبت‌نام و انتخاب رشته این مرحله از پذیرش سراسری اقدام نکرده‌اند، می‌توانند تا پایان روز یکشنبه مورخ ۶ شهریور نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام کنند.

 

انتقاد پدر علم ژنتیک ایران به حذف غربالگری جنین

ایسنا نوشت: پروفسور فرهود بنیان‌گذار، مدیر و استاد پیشکسوت گروه ژنتیک انسانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و «پدر علم ژنتیک ایران»، بر اهمیت موضوع غربالگری و خطراتی که حذف این موضوع می‌تواند به همراه داشته باشد تاکید کرد. او گفته: از آنجا که دستورالعمل غربالگری، به‌طور واضح و جامع در تضاد با پیشگیری از تولد نوزادان معلول است، لذا باید نام وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و شاید سازمان جهانی بهداشت و هرآنچه همراه کلمه بهداشت به معنی پیشگیری است، برداشته شود.