شناسه خبر : 41960 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خطر گسترش وبا

احتمال تعارض پلنگ و یوزپلنگ در پارک ملی توران چقدر است؟

سرپرست دفتر حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مشاهده پلنگ در پارک ملی توران گفت: در این پارک دشت‌ها و مناطق کوهستانی وجود دارد و با توجه به مساحت بالای آن احتمال تعارض پلنگ و یوزپلنگ وجود ندارد. طی روزهای گذشته تصاویر و فیلم‌هایی از حضور سه قلاده پلنگ ایرانی در پارک ملی توران توسط محمد کلانتری، محیط‌بان پارک ملی توران ثبت و منتشر شد. انتشار این تصاویر در کنار اخبار امیدوارکننده حضور پلنگ در این زیستگاه، نگرانی‌هایی را نیز بابت حضور پلنگ در نزدیکی زیستگاه یوز و احتمال تعارض این دو گونه ارزشمند ایجاد کرد. در رابطه با این موضوع، غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: به طور کلی زیستگاه پلنگ بیشتر در مناطق کوهستانی و زیستگاه یوزپلنگ در دشت است که این دو زیستگاه با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. در پارک ملی توران نیز هم دشت‌ها و هم مناطق کوهستانی وجود دارد و با توجه به مساحت بالای پارک احتمال تعارض پلنگ و یوزپلنگ وجود ندارد. وی با بیان اینکه تاکنون در کشور ما هیچ تعارضی بین این دو گونه مشاهده و ثبت نشده است، گفت: مشاهده پلنگ در پارک ملی توران به این معنی نیست که پلنگ به تازگی در منطقه دیده شده باشد بلکه از قبل در آنجا بوده و تصویر آن به تازگی ثبت شده است. با توجه به اینکه پلنگ از قبل در آنجا بوده و در این مدت هیچ مشکلی در زمینه تقابل یوز و پلنگ نداشته‌ایم، نگرانی از این بابت نداریم؛ با وجود این بازهم این مورد را در سازمان محیط زیست بررسی می‌کنیم. سرپرست دفتر حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد هم‌پوشانی طعمه‌های مشترک یوزپلنگ ایرانی و پلنگ گفت: ممکن است که این دو گونه از نظر برخی طعمه‌ها با یکدیگر مشترک باشند اما مساحت پارک ملی توران به قدری زیاد است که از این نظر مشکلی به وجود نمی‌آید.

 

برگزاری عروسی در کوه‌های دماوند

کوهنورد حرفه‌ای و مربی امداد و نجات کوهستان از بی‌توجهی کوهنوردان به هشدارهای صادرشده گله کرد و اعلام داشت با توجه به صعودهای زیاد به دماوند، این کوه نسبت به ۲۰ سال گذشته تغییرات زیادی کرده است. محمد خادم‌الشیخ کوهنورد حرفه‌ای و مربی امداد و نجات کوهستان، در زمینه علت حوادث ایجادشده در کوه‌ها به‌خصوص در دماوند به‌رغم هشدارهای صادرشده گفت: دماوند با ارتفاع فعلی ۵۶۱۰ متر بلندترین قله ایران است که بهترین زمان صعود برای کوهنوردان به این کوه بین تیر و مردادماه خواهد بود چرا که وضعیت آب‌و‌هوایی دماوند در زمان گفته‌شده نسبتاً پایدار است. البته موارد خاصی مانند سیل اخیر هم وجود دارد که هشدارهای لازم صادر می‌شود. او ادامه داد: پس از سیل‌های اخیر با بالگرد در دماوند گشت زده و متوجه شدیم بسیاری از دهلیزها و... شسته شده و سنگ‌های ریزشی از بالا به پایین کوه هدایت شده بودند. علاوه بر سیل، گرم شدن هوا و کره زمین هم می‌تواند عامل ایجاد همچون خطرهایی باشد. اگر عکس‌های گذشته دماوند مانند ۲۰ سال گذشته را مشاهده کنید درخواهید یافت که این کوه با الان بسیار فرق کرده است. در برخی از مواقع، حتی زیر پناهگاه‌ها در فصل تیرماه برف وجود داشت اما اکنون برف بسیار کم شده است. گرم شدن زمین تنها مختص به ایران نیست و بسیاری از کوه‌ها با گرم شدن زمین دچار مشکل شده‌اند. به عنوان مثال، چندی پیش در کوه‌های ایتالیا توده‌ای یخ جدا شد و کوهنوردان زیادی جان خود را از دست دادند. همچنین در قزاقستان هم توده بزرگ یخ جدا و باعث ایجاد مشکل شد. گرمایش زمین به کوه‌های ایران از جمله دماوند و علم کوه صدمه زیادی زده است. در این کوه‌ها یکسری مورن و یخچال‌های بزرگ وجود دارد که فکر می‌کنید جزئی از کوه است اما این‌طور نیست و باید گفت که زیر برف‌ها یخچال طبیعی وجود دارد. مربی امداد و نجات کوهستان ادامه داد: در دماوند پیک محدود دوماهه برای صعود در هوای مناسب داریم. در این پیک دوماهه، کوهنوردان با کتانی، لباس سربازی و شلوار بادگیر دماوند را صعود می‌کنند و این در صورتی است که مشکل ارتفاع برای آن کوهنورد پیش نیاید یا هوا بد نشود. با افزایش ارتفاع، اکسیژن کاهش پیدا می‌کند و این باعث شده حرکت کندتر شود. حتی هیمالیانوردهای حرفه‌ای از ارتفاع بالای هفت هزار متر، از اکسیژن استفاده می‌کنند تا بتوانند صعود داشته باشند. افرادی که بی‌تجربه هستند در دماوند به مشکل خواهند خورد. عطش صعود در کوهنوردان بالاست چرا که در سال‌های گذشته کرونا وجود داشت و امکان صعود نبود. به دلیل اینکه در سال جاری محدودیتی وجود ندارد و ترس افراد از کرونا ریخته، کوهنوردان بیشتری به دماوند صعود داشته‌اند. او گفت: در کوه دماوند عروسی می‌گیرند! حتی اگر تذکر دهید با عبارت به شما چه ربطی دارد مواجه خواهید شد! خادم‌الشیخ در پایان گفت: دماوند در روزهای گذشته بسیار شلوغ بود. حتی چادر زدن هم محدودیتی دارد. برخی کوهنوردان کنار پد بالگرد چادر زده بودند که خیلی عجیب بود. این موضوع عین آن است که وسط اتوبان چادر بزنید و بخواهید بخوابید! زمانی که بالگرد می‌نشیند چادر خود کوهنوردان خراب می‌شود اما با دانستن این موضوع باز هم رعایت نمی‌کنند. حتی فردی اصرار داشت که در پد بالگرد چادر بزند! اصلاً نمی‌دانست اچ بزرگ برای بالگرد است!

 

ابتلای قطعی ۶۲ نفر به بیماری وبا

سرپرست اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت گفت: نیمی از مبتلایان سابقه سفر به کشورهای همجوار را دارند و بقیه بر اثر تماس با فرد آلوده مبتلا شده‌اند. مریم مسعودی‌فر گفت: در حال حاضر ۶۲ نفر به صورت قطعی مبتلا به بیماری وبا در کشور شناسایی شده‌اند که ۴۴ مورد مربوط به استان کردستان و ۱۵ مورد کرمانشاه هستند. دو بیمار در آذربایجان غربی هستند و یک مورد ابتلا در استان بوشهر است. تا به این لحظه هیچ فردی به دلیل ابتلا به بیماری وبا در کشور فوت نکرده است. به گفته وی اغلب مبتلایان بین ۳۰ تا ۶۰ سال هستند و ۷۵ درصد مبتلایان مرد هستند. تقریباً نیمی از مبتلایان سابقه سفر به کشورهای همجوار را دارند و بقیه بر اثر تماس با فرد آلوده دچار بیماری وبا شده‌اند. وی افزود: به مردم توصیه می‌شود حتی‌الامکان از آب شرب شهری یا آب‌های بسته‌بندی مصرف کنند. مسعودی‌فر اضافه کرد: تشدید نظام مراقبتی وبا به ویژه در قالب اجرای نظام مراقبت سندرمیک در دستور کار اکیپ‌های سلامت قرار دارد. فرد مبتلا به بیماری وبا عامل آلودگی را از طریق مدفوع دفع می‌کند. مصرف آب، میوه و سبزی آلوده باعث ابتلای افراد به بیماری وبا می‌شود. به همین دلیل مردم باید بهداشت فردی و شستن دست با آب و صابون به خصوص هنگام مصرف مواد غذایی را نیز فراموش نکنند. مسعودی‌فر اعلام کرد که اگر افراد دچار علائمی مانند ضعف و استفراغ شدند؛ بلافاصله به پزشک یا مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی مراجعه کنند. وی گفت: افرادی که در زمینه عرضه مواد غذایی مشغول هستند، باید دست‌های خود را با آب و صابون قبل و بعد از شروع فعالیتشان به مدت حداقل ۲۰ ثانیه شست‌وشو دهند و موادی مانند سبزی را با مواد گندزدا ضدعفونی کنند.

 

افزایش بیماری تالاسمی بعد از قانون جوانی جمعیت

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص گفت: من هنوز آماری درباره افزایش بیماری تالاسمی بعد از اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت ندارم، ولی قطعاً افزایش داشته است. چون وقتی شما آزمایش غربالگری ندهید، مشاوری نباشد که شما را راهنمایی کند، خودتان کم‌خونی مینور داشته باشید و با یک مینور دیگر ازدواج کنید و بعد حامله شوید، بچه مبتلا به تالاسمی به دنیا می‌آید. بالاخره ما در کشور افراد مینور کم نداریم. فاطمه هاشمی افزود: ولی در کل، قبل از اجرایی شدن این قانون، کل سقط جنین درمانی در کشور برای همه بیماری‌ها به ۱۰ هزار نفر نمی‌رسید؛ یعنی رقم خیلی بزرگی نیست. و حالا شما فکر کنید با این قانون، این ۱۰ هزار نوزاد بیمار به دنیا خواهند آمد. او گفت: ما نامه‌ای در این باره به آقای روحانی نوشتیم و خواستیم که در مجلس از این طرح جلوگیری کنند. دولت قبل موافق این طرح نبود ولی بالاخره مجبورش می‌کردند که این کار را انجام دهد. من زمانی تعجب می‌کردم که می‌دیدم مثلاً فردی مخالف این طرح است اما در تلویزیون از آن تعریف می‌کند! برایم سوال پیش می‌آمد چگونه می‌توانی آنقدر راحت عقیده‌ات را عوض کنی؟ هاشمی ادامه داد: من موارد زیادی دیدم که نه فقط در مورد بیماری‌های خاص که در موارد دیگر هم زنان می‌روند و سقط جنین را غیرقانونی انجام می‌دهند. بالاخره هرکسی یک دکتر آشنا پیدا می‌کند و این کار را انجام می‌دهد. در مورد خانواده‌های بی‌بضاعت که این امکان برایشان وجود ندارد، یا این کارها را جای دیگری با هزینه کمتری انجام می‌دهند که هزار بیماری برایشان به دنبال خواهد داشت یا اصلاً این کار را انجام نمی‌دهند و بچه‌هایشان به دنیا خواهند آمد. اگر این بچه‌ها مریض و دارای معلولیت باشند که کلی مشکلات برای آن خانواده ایجاد خواهد شد. اگر هم بچه سالم باشد در هزینه‌های زندگی‌شان مشکلاتی خواهند داشت. می‌خواهم بگویم در این قضیه هم قشر آسیب‌پذیر جامعه، آسیب جدی و اصلی را خواهند دید. او گفت: بیماری سندروم داون، بیماری‌های ژنتیکی و بچه‌هایی که ناقص به دنیا می‌آیند، حتماً افزایش پیدا می‌کنند. ما بیماری‌های زیادی داریم که بچه‌ها نقص عضو دارند و از طریق همین آزمایش‌ها می‌شد این نقص عضوها را تشخیص داد. رئیس بنیاد بیماری‌های خاص ادامه داد: به دلیل وضعیت اقتصادی دستگاه خارجی دیالیز دیگر وارد نمی‌شود؛ مرگ‌ومیر بیماران دیالیزی چند برابر شده و دستگاه‌های ایرانی که این بیماران را چاق می‌کند، برای حالشان مضر است. او گفت: برای بیماران ام‌اس، دارو خیلی گران شده (دارویی مثل آوونکس و ربیف). اگر در گذشته بیمار برای دارویی ۷۰۰ هزار تومان پول می‌داده، الان برای دوره یک‌ماهه، باید هشت میلیون تومان بپردازد که این موضوع فشار زیادی به بیمار می‌آورد. قرار بود بیمه‌ها، مابه‌التفاوت این داروها را پرداخت کنند، ولی برای این چند قلم دارو، بیمه‌ها مابه‌التفاوت‌ها را خیلی کم افزایش دادند. یک بیمار، چگونه می‌تواند ماهی هفت، هشت میلیون تومان برای درمان بدهد؟ 

♦♦♦

فارس: رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد فرآیند فرزندخواندگی، گفت: هر نوزادی که در شیرخوارگاه جانمایی می‌شود، قابلیت واگذاری ندارد و درصد کمی از این کودکان به فرزندخواندگی می‌روند؛ در حال حاضر مراحل فرزندخواندگی به کوتاه‌ترین مدت ممکن رسیده است.

مهر: معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون زائران حاضر در راهپیمایی اربعین توضیحاتی ارائه داد. محسن فرهادی گفت: ملاک شرکت در راهپیمایی اربعین، تزریق دوز یادآور واکسن کروناست. وی افزود: دوز یادآور، یعنی اینکه شش ماه از آخرین تزریق واکسن کرونا گذشته باشد. به‌طوری که اگر شش ماه قبل دوز دوم را تزریق کرده باشد، دوز سوم را باید تزریق کند و اگر شش ماه قبل دوز سوم را زده باشد، باید دوز چهارم را بزند.

ایسنا: رئیس اداره مدیریت سرطان وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعیت بروز سرطان دهانه رحم در کشور، گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا واکسن HPV وارد برنامه کشوری واکسیناسیون شود یا خیر؛ در صورت اتمام اقدامات کارشناسی ممکن است این واکسن هم به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه شود.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: رئیس سازمان سنجش گفت: اگر متقلب بودن داوطلبان کنکور امسال اعلام شود از یک تا 10 سال نمی‌توانند در کنکور شرکت کنند. عبدالرسول پورعباس درباره دلایل منتشر نشدن کارنامه برخی داوطلبان کنکوری گفت: دلیل منتشر نشدن کارنامه اولیه برخی داوطلبان به این علت است که متقلب شناخته شده‌اند. سازمان سنجش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ دانشجویی نمی‌تواند همزمان در دو رشته دانشگاه دولتی و غیردولتی تحصیل کند.

ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یک قلاده خرس قهوه‌ای بالغ در تصادف با خودرو در مسیر جوزک به آشخانه تلف شد. لاشه این خرس به پارک پردیسان باباامان بجنورد منتقل شده است و خودرو هم با دستور دادستان شهرستان به پارکینگ منتقل شد تا تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

فارس: تصاویر و فیلم‌های فضای مجازی به تازگی وجود چندین حلقه مار سمی در نقاطی از سواحل شهر چالوس و نوشهر را نشان می‌دهد که مسوولان ذی‌ربط سیل اخیر را عامل انتقال این موجودات خزنده به این منطقه می‌دانند.

♦♦♦

واکسن اختصاصی فایزر برای اومیکرون

ایسنا نوشت: شرکت بیون‌تک مدعی شد که دو واکسن تطبیق داده‌شده با سویه اومیکرون ویروس کرونا می‌توانند از ماه اکتبر وارد بازار شوند. هرچند این کمپانی در تلاش برای کسب مجوزهای لازم برای استفاده از این دو واکسن تا آن زمان است. شرکت آلمانی بیون‌تک با همکاری شرکت دارویی فایزر اکنون در حال طی کردن مراحل دریافت مجوز برای دو واکسن تطبیق داده‌شده با سویه اومیکرون است. پیش از این نیز گفته شده بود که واکسن‌های تطبیق داده‌شده، پاییز سال جاری آماده ورود به بازار می‌شوند. شرکت بیون‌تک اعلام کرد این کار احتمالاً از ابتدای اکتبر ۲۰۲۲ انجام می‌شود.

 

ایران در راه قله موج هفتم کرونا

ایلنا نوشت: عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به آخرین شرایط موج هفتم این بیماری در کشور، درباره سویه جدید شناسایی‌شده، گفت: به‌‌رغم اینکه سرایت‌پذیری سویه هندی BA2.75 حدود 5 /1 یا ۲ برابر بیش از BA4 و BA5 است، اما مرگ‌ومیر در این زیرسویه با سایر زیرسویه‌ها تفاوتی نداشته؛ بر این اساس هنوز BA2.75 به عنوان سویه نگران‌کننده در نظر گرفته نمی‌شود. مختاری با تاکید بر اینکه سویه غالب کرونا در ایران همچنان BA4 و BA5 است، گفت: خوشبختانه هنوز سویه هندی BA2.75 در ایران مشاهده نشده است. البته روند منحنی موارد ابتلا به سمت بالاست.

 

پلیس به ماجرای قطع و خشکاندن درختان ورود می‌کند؟

ایرنا نوشت: فرمانده انتظامی پایتخت توضیحاتی را درباره نحوه ورود پلیس به پرونده‌های مربوط به تخریب محیط زیست از جمله قطع و خشک کردن درختان ارائه کرد. خشک کردن عمدی درختان به گفته علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اقدامی مجرمانه محسوب می‌شود. سردار حسین رحیمی گفت: پلیس ضابط قانون و تنها ضابط رسمی قانون است و اگر موضوعی در چارچوب وظایف پلیس باشد حتماً به آن ورود می‌کنیم. تا به این لحظه چیزی به ما اعلام و گفته نشده است، اما اگر با دستور قضایی نیاز به حضور پلیس باشد ما حتماً به موضوع ورود خواهیم کرد.

 

تامین قلاده‌های ردیاب لازمه بقای یوز ایرانی

فارس نوشت: در پی تلف شدن توله یوز ماده در محور عباس‌آباد-میامی، مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی ضمن اشاره به لزوم فنس‌کشی و نورپردازی جاده‌ها به صدور مجوز قلاده‌های ردیاب توسط سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد. مرتضی پورمیرزای به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در زمینه حفاظت از زیستگاه‌های یوز اشاره و اظهار کرد: جاده‌ها باید به هر روشی برای یوزپلنگ‌ها ایمن شوند؛ بخشی فنس‌کشی شده است و بخشی باید با نورپردازی روشن شود که هم راننده یوز را در جاده ببیند و هم یوز در تاریکی شب به چراغ‌های ماشین خیره نشود تا چنین اتفاقاتی برایش رخ دهد.