شناسه خبر : 40972 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتقاد از خودروسازان

آیا ایرانیان افسرده‌ترین مردمان جهان هستند؟

اختلال افسردگی یک ناخوشی جهانی است. علل و عوامل متعددی در بروز و شیوع آن نقش دارد. از هر صد نفر جمعیت بالغ تا حدود 25 نفر در زندگی ممکن است افسردگی را تجربه کنند. در زنان شایع‌تر است و بیشتر در سنین میانسالی ایجاد می‌شود. در کودکان و سالمندان نیز این بیماری گزارش شده است. در ایران نیز بخشی از مردم از ناخوشی افسردگی رنج می‌برند. نکته مهم در تبیین وضعیت افسردگی آحاد مردم این است که وقتی از افسردگی صحبت می‌کنیم، مراد ما اختلال افسردگی است. شاید برخی‌ها نوسانات طبیعی خلقی را که به صورت غمگینی و غصه‌دار شدن گذرا، متعاقب از برخی حوادث ناخوشایند تجربه می‌شود، با اختلال افسردگی اشتباه بگیرند و به همین دلیل به نادرست نتیجه بگیرند که میزان افسردگی در ایران از میانگین جهانی بالاتر است؛ در حالی‌ که این‌گونه نیست. این مهم درمورد سایر اختلالات که در قالب آسیب‌های اجتماعی طبقه‌بندی می‌شوند نیز صادق است. مثلاً میزان «اقدام به خودکشی» یا «اقدام به خودکشی منجر به مرگ» که با عنوان «خودکشی» در ادبیات علمی بیان می‌شود، در ایران بالاتر از نرخ جهانی نیست. هرچند به دلیل پرداختن به این موضوع به صورت غیرعلمی در رسانه‌ها این ذهنیت ایجاد شده است که گویا نرخ خودکشی در این کشور بالاتر از معمول جهانی است. همچنین نرخ طلاق و اعتیاد نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نکته دیگری که درباره میزان اختلال افسردگی در ایران اهمیت دارد، این است که بسیاری از مردم نمی‌توانند افسردگی را به‌درستی و به‌موقع بشناسند یا به دلیل انگ اجتماعی‌ای که بی‌دلیل بر این نوع بیماری‌ها خورده است، برای درمان اقدام نمی‌کنند یا دیر مراجعه می‌کنند. دسترسی به خدمات درمانی ارزان و خصوصاً داروهای ضدافسردگی نیز موضوع بااهمیت بعدی است که در پرداختن به مساله افسردگی نباید از ذهن دور بماند. بنابراین ادعاهایی که مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه نرخ افسردگی در مقایسه با سایر کشورها در ایران خیلی بالاتر است یا در سال‌های اخیر بیشتر شده، از اساس نادرست است. البته دلمردگی و بی‌انگیزگی و ناامیدی و بیماری‌های روان‌تنی و عدم مهارت حل مشکلات و تاب‌آوری، موضوعات متفاوتی هستند که در جای خودش باید به آن پرداخته شود. بحث ما در اینجا اختلال افسردگی است. ادعای نادرست دیگر این است که آمار مربوط به افسردگی پنهان است و منتشر نمی‌شود. مراجعه به سایت‌های علمی و مراجع دانشگاهی آمارهای به‌روزی را که منتج از کارهای پژوهشی دانشگاهی است، منتشر کرده و می‌کنند. البته در پاسخ به این سوال که چرا در رسانه‌های عمومی آمارها منتشر نمی‌شود یا اینکه اصولاً تیتر کردن این آمار درست است یا نادرست، باید گفت که در صورتی‌ که مبتنی بر دانش و فهم درست از تفسیر نتایج مطالعات این کار صورت گیرد، کمکی است به افزایش دانش و آگاهی مردم ولی اگر با هدف تیترسازی و جلب مخاطب به طمع اقتصادی و اغراض غیرعلمی باشد، تحقیقاً نه‌تنها کمکی نمی‌کند بلکه می‌تواند به غایت مضر نیز باشد. این امر درمورد سایر ناهنجاری‌های اجتماعی نیز صدق می‌کند. در دوران کرونا و پساکرونا نیز احتمال افزایش شیوع افسردگی در همه‌جا و از جمله ایران وجود دارد؛ چراکه عوامل تنش‌زا می‌توانند شعله‌ورکننده افسردگی در افراد مستعد باشند. بحران کرونا شاید استرس بی‌بدیل قرن بود که همه ابعاد زندگی بشر را تحت‌تاثیر قرار داد و متعاقب این استرس بزرگ و مهیب انتظار بسیاری از اختلالات و عواقب بهداشتی و روانی از جمله افسردگی بسیار محتمل است.

 

خشکسالی به روایت آب پشت سدها

تازه‌ترین وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۰) تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه بیانگر کاهش ۱۰درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.

روزهای اخیر بود که «اشکان فرخ‌نیا» مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از وضعیت نگران‌کننده سدهای کشور خبر داد و گفت: وضعیت بدتر هم خواهد شد. اکنون تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان از آن دارد که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰) تا روز دهم اردیبهشت‌ماه حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور درحالی به رقم ۲۶ میلیارد و ۵۷ میلیون متر‌مکعب رسیده که پارسال در همین بازه زمانی این رقم ۲۹ میلیارد و ۵۶ میلیون متر‌مکعب بوده است. تفاوت این دو حدود ۱۰ درصد است و درصد پرشدگی سدها به این ترتیب به ۵۳ درصد رسیده به این معنا که کمی بیش از نصف سدهای کشور پرآب‌اند و این درحالی است که میزان مصرف این روزهای کلانشهر تهران بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر برآورد شده است. کل آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه به رقم ۲۲ میلیارد و ۴۲ میلیون متر‌مکعب رسید و این درحالی است که در سال آبی پارسال این میزان ۲۲ میلیارد و ۸۵ میلیون متر‌مکعب بوده که کاهش دودرصدی را نشان می‌دهد. میزان خروجی آب از سدهای کشور هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۵ میلیارد و 9 /0 میلیون متر‌مکعب است که در مقایسه با ۲۰ میلیارد و ۶۴ میلیون متر‌مکعب پارسال ۲۷ درصد کاهش یافته است. مجموع سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه (پرشدگی: ۷۴ درصد) با افزایش هشت‌درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو است. مجموع سدهای استان تهران (پرشدگی: ۲۸ درصد) با کاهش ۳۳درصدی نسبت به سال گذشته همراه است. مجموع سدهای استان خوزستان ۱۰ سد (پرشدگی: ۵۸ درصد) با کاهش ۹درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است.

 

غیبت سربازان متاهل بخشیده می‌شود

رئیس سازمان وظیفه عمومی فرماندهی کل انتظامی کشور گفت: در سطح کشور دست‌کم ۲۱ میلیون مشمول غایب سربازی داریم که ۸۵ درصد آنها تعیین تکلیف شده‌اند. سردار تقی مهری در نشست قرارگاه احضار و اعزام مشمولان غایب خدمت دوره ضرورت در ستاد فرماندهی انتظامی گلستان، افزود: در ضیافت افطاری که با حضور جمعی از سربازان وظیفه در ستاد فرماندهی انتظامی کل کشور برگزار شد، با اعلام سردار «اشتری» غیبت پشت دفترچه‌ای سربازان متاهل که فرمانده مستقیم رضایت کامل از آنان داشته باشد به‌طور کامل بخشیده شد. وی با اشاره به اینکه نصف غیبت پشت دفترچه‌ای سربازان مجرد بخشیده شد، گفت: برای آن دسته از سربازانی که غیبت سنواتی ندارند در صورت رضایت فرمانده مستقیم، می‌توانند از یک ماه مرخصی تشویقی در طول خدمت استفاده کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فرماندهی کل انتظامی کشور با اشاره به مشوق‌های در نظر گرفته‌شده برای سربازان، افزود: با پیگیری‌های صورت‌گرفته و حمایت مجلس و دولت، در سال جاری حقوق سربازان وظیفه افزایش چشمگیری داشته که در صورت تامین اعتبار از اردیبهشت‌ماه در فیش‌های حقوقی منظور شده و معوقه فروردین‌ماه در ماه‌های آینده به حساب آنان واریز خواهد شد.

 

انتقاد از خودروسازان

رئیس پلیس راهور ناجا از سازمان استاندارد و خودروسازان دعوت کرد هرچه زودتر از مردم به دلیل تولید خودرو با نازل‌ترین کیفیت عذرخواهی کنند. سردار کمال هادیانفر در واکنش به انتقاد مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد که گفته بود «ژنرال‌های سلبریتی اخیراً در برخی فضاها ورود می‌کنند» تاکید کرد: من ژنرال سلبریتی نیستم و برای رئیس سازمان استاندارد متاسفم که از چنین عناوینی استفاده می‌کند. وی افزود: ما اصلاً در کشور ژنرال سلبریتی نداریم؛ ما سربازیم و به سربازی ولایت افتخار می‌کنیم. به همین خاطر به ایشان می‌گویم در ایران چنین کسی پیدا نمی‌کنند. رئیس پلیس راهور در ادامه با انتقاد مجدد از کیفیت خودروهای ساخت داخل گفت: ما درباره کیفیت خودرو همچنان پیگیر هستیم چون این وظیفه خدایی است و فردا باید در آن دنیا پاسخگو باشیم. ضمن اینکه افزایش کیفیت خودرو مطالبه مقام معظم رهبری و شخص رئیس‌جمهور است و از همه مهم‌تر پای جان مردم و امنیت مردم در میان است. وی با طرح این سوال که وقتی در هر ساعت دو نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند می‌شود خودروساز بگوید نقشی ندارد؟، افزود: تصادف هر روز اتفاق می‌افتد اما این دلیل نمی‌شود که هر روز مردم هم بمیرند. کجای دنیا چنین اتفاقی می‌افتد که با هر تصادف کسی بمیرد؟ پراید الان به هر شیء ثابت یا متحرکی می‌خورد تلفات یا مجروح می‌دهد برای همین من برای این ماشین از عنوان ارابه مرگ استفاده کردم. ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که هر روز خانواده‌هایمان در ماشین مچاله شوند و بمیرند و ما سکوت کنیم. رئیس پلیس راهور در ادامه با خطاب قرار دادن رئیس استاندارد گفت: برای ما جای تاسف است که رئیس سازمان استاندارد هنوز نرفته آلیاژ باک خودرو را اندازه بگیرد اما ایشان پاسخ بدهد که در تصادف بهبهان چرا چهار خودرو آتش گرفتند؟ بگویند که در ۱۰ سال گذشته چگونه نظارت کردند که وضعیت خودروها این شد. وی تصریح کرد: باید کیفیت ایمنی خودروها درست شود. این قطعی است. ما هر ساعت دو کشته داریم و از این موضوع نمی‌گذریم. تصادف امر اجتناب‌ناپذیری است اما اینکه کسی داخل ماشین آتش بگیرد و از آهن‌پاره نتواند خارج شود به هیچ چیزی به غیر از غیراستاندارد بودن خودروها ربط ندارد.

 

 درباره مصوبه افزایش ۱۰درصدی ضریب حقوق 

مصوبه هیات وزیران در مورد افزایش ۱۰درصدی ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان ارتباطی به بازنشستگان تامین ‌اجتماعی ندارد. سازمان تامین ‌اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با انتشار خبری از مصوبه اخیر هیات ‌دولت در خصوص میزان افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱، ابهاماتی در خصوص میزان افزایش مستمری‌ها برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران مشمول سازمان تامین‌ اجتماعی ایجاد شده است که به این وسیله اعلام می‌شود مصوبه مذکور، ارتباطی به افزایش مستمری بازنشستگان تحت‌پوشش تامین ‌اجتماعی ندارد. بر اساس این اطلاعیه، حسب قوانین و مقررات جاری، پیشنهاد مصوب این سازمان در مورد میزان و چگونگی افزایش مستمری‌ها در سال جاری، با رعایت مفاد مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین ‌اجتماعی، هفتم اردیبهشت‌ماه برای بررسی و تصویب به هیات ‌وزیران ارسال شده که هنوز در هیات ‌دولت بررسی نشده است. 

♦♦♦

ایسنا: فرمانده پلیس راه پایتخت از ثبت بیش از سه میلیون و ۱۸۵ هزار تردد در محورهای برون‌شهری پایتخت در روز اول تعطیلات عید فطر خبر داد. وی گفت: به طورکلی شاهد افزایش تردد خودروها در سطح محورهای استان تهران نسبت به سه سال گذشته بودیم به‌طوری که در این روز در آزادراه تهران- کرج ۲۰۷ هزار و دو مورد تردد ثبت شد که بیشترین تردد را به خود اختصاص داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند: در صورت لایروبی کانال آشوراده در تالاب میانکاله، جریان قوی آب دریا که از غرب به شرق در جریان است، می‌تواند رسوب بیشتری را وارد تالاب میانکاله کند و این تالاب را خشک کند.

ایلنا: به گفته رئیس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، تاکنون ۳۲۲ درخواست انتقال دانشجویان ایرانی اوکراین به داخل کشور در سامانه ثبت شده و از این تعداد، ۱۶۰ نفر صلاحیت شرکت در امتحان ارزشیابی سال جاری را دارا هستند و با آن دسته از دانشجویانی که در دانشگاه‌های مورد تایید مشغول به تحصیل و حائز شرایط انتقال هستند و تاکنون به هر دلیل متقاضی انتقال نبوده‌اند؛ پس از ثبت درخواست طبق ضوابط اقدام خواهد شد.

ایرنا: مدیرکل امور رسانه سازمان حفاظت محیط‌زیست از برگزاری پویش مردمی نام‌گذاری سه فرزندِ ماده یوزپلنگ ایرانی که ۱۱ اردیبهشت در مرکز تکثیر یوز آسیایی به دنیا آمدند خبر داد. علاقه‌مندان می‌توانند از ۲۰ اردیبهشت تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ از طریق سامانه پیامکی برنامه طبیعت ۳۶۰ شبکه دو سیما (۳۰۰۰۰۳۶۰) یا سامانه http: / /Farzandan-e-iran.ir اسامی پیشنهادی را اعلام کنند.

مهر: نتایج یک تجزیه و تحلیل جدید نشان می‌دهد که عفونت‌های بیمارستانی و مقاوم به آنتی‌بیوتیک در طول پاندمی کووید ۱۹ افزایش یافته است. محققان حدس می‌زنند که افزایش تجویز آنتی‌بیوتیک و کاهش کنترل عفونت در طول بحران ممکن است تا حدی عامل این امر باشد. پژوهشگران برای برطرف کردن این مشکل به دنبال راه حل هستند.

ایلنا: دادستان نظامی تهران، خواجه‌وند صالحی، از اجرای طرح «بازگشت به سنگر» در سال ۱۴۰۱ خبر داد و با تاکید بر اینکه اجرای این طرح منوط به حمایت و استقبال نیروهای مسلح است، افزود: امسال هم جزو طرح‌های مصوب سالانه قرار خواهد گرفت که برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده‌ایم.

♦♦♦

نگرانی جدی درباره گلستان

ایلنا نوشت: کارشناسان می‌گویند وضعیت دشت‌های گلستان بحرانی شده و پدیده فرونشست حتی از حد مجاز هم فراتر رفته است. پدیده فرونشست چندسالی است که گریبان‌گیر استان گلستان شده است، هرچند مسوولان این استان چیز زیادی در این باره نمی‌گویند اما خطر از آنچه تصور می‌شود، جدی‌تر است. مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی کشور معتقد است برداشت‌های بی‌رویه منابع آب زیرزمینی در استان گلستان پدیده فرونشست را تشدید کرده و اولین موارد از این پدیده نیز حوالی سال ۹۵ در چندین پهنه کوچک در شرق گرگان مشاهده شد. 

 

چه کسانی در کشور بیمه ندارند؟

خبرگزاری مهر نوشت: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از تحت پوشش قرار گرفتن پنج میلیون و ۷۹۲ هزار نفر خبر داد و گفت: در حال حاضر فقط ۵۰۰ هزار نفر در کشور بیمه ندارند. وی گفت: با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر پوشش بیمه‌ای سه دهک پایین کشور تاکنون بیش از پنج میلیون و ۷۹۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت رایگان قرار گرفتند و فقط ۵۰۰ هزار نفر دیگر در کشور بدون بیمه باقی مانده‌اند. وزرای کشور و بهداشت در حال بررسی بیمه اتباع خارجی هم هستند تا آنها بتوانند از حداقل خدمات پایه بیمه سلامت برخوردار شوند.

 

تغییر ساعت طرح ترافیک

تسنیم نوشت: ساعات اجرای طرح ترافیک از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت تغییر می‌یابد. پیش از کرونا ساعات اجرای طرح ترافیک از ۶:30 صبح تا ۱۹ بود اما در زمان کرونا، ساعت اجرای طرح به 8:30 تا ۱۶ با مجوز یک‌بار خروج رایگان از ساعت ۱۴:30 تغییر یافت. با بازگشت بخشی از فعالیت‌های جامعه به حالت عادی، بازگشایی مراکز آموزشی و گسترش واکسیناسیون، شورای ترافیک تهران در سال گذشته اعلام کرد ساعت صبحگاهی طرح ترافیک از ساعت ۸:30 به ۷:30 صبح و ساعت عصرگاهی از ۱۶ به ۱۷ تغییر کند و در صورت بازگشایی کامل مراکز آموزشی زمان اجرای طرح به زمان پیش از کرونا بازگردد.

 

کرونا تمام نشده است

ایسنا نوشت: دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: حداقل در ۱۴ کشور جهان، مبتلایان به کرونا در هفته گذشته دو برابر شده و این یک هشدار است اما در ایران مبتلایان به کرونا نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته است. کاهش موارد کرونا در هفته گذشته در کشور، باعث خوشحالی است اما در برخی کشورها مانند هند، موارد ابتلا صعودی بوده که این برای ما هشداردهنده است. پاندمی کرونا در ایران هنوز پایان نیافته چرا که متاثر از سایر کشورهای دنیا هستیم و هنوز در خیلی از کشورها، موارد ابتلا، بستری و فوت بیماران کرونایی وجود دارد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها