شناسه خبر : 40396 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زن‌کشی در اهواز

روزهای سخت کرونایی در پیش است

مهدی کلثومی: معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ از کشف پنج تن و ۸۵۰ کیلو گوشت و مرغ، خارج از شبکه توزیع کالا، خبر داد. بر اساس اعلام سایت پلیس، سرهنگ نادر مرادی در تشریح جزئیات این خبر، گفت: در پی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر دپوی گوشت و مرغ به صورت غیربهداشتی در یک انبار بزرگ در محله فردوس،‌ ماموران پلیس نظارت بر اماکن عمومی تهران با انجام بررسی‌های تخصصی از صحت گزارش‌های دریافتی اطمینان حاصل کردند. پس از هماهنگی‌های قضایی، تیمی از ماموران این پلیس به نشانی اعلامی اعزام شد و در بازرسی از این محل پنج تن و ۸۵۰ کیلو گوشت و مرغ که فاقد مجوزهای لازم از اداره بهداشت بودند و در یک محیط غیربهداشتی دپو و نگهداری شده بود، کشف و برای بررسی‌های بیشتر به اداره دامپزشکی شهر تهران تحویل شد. سرهنگ مرادی در ادامه با بیان اینکه بخش زیادی از گوشت و مرغ‌های موجود در این انبار به علت فقدان محیط مناسب سردخانه‌ای فاسد و غیرقابل استفاده شده بود، تصریح کرد: در این رابطه دو متهم دستگیر و به جرم ارتکابی معترف شدند. کارشناسان ارزش اقلام کشف‌شده را ۲۰ میلیارد ریال محاسبه کرده‌اند. 

 

جایگاه ایران میان آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) از انتشار نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در سال ۲۰۲۱ خبر داد. وی گفت: نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام (Islamic World University Rankings) در سال ۲۰۲۱ منتشر شده و ۵۸ دانشگاه از ایران در میان ۳۹۸ دانشگاه از ۲۸ کشور اسلامی در این فهرست حضور دارند. رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام از سوی ISC می‌تواند نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها را بر اساس هر معیار نشان دهد. دانشگاه‌های کشورهای بحرین و موزامبیک امسال برای اولین‌بار در این رتبه‌بندی حضور دارند. بیشترین تعداد حضور دانشگاه‌ها متعلق به کشورهای ترکیه، ایران و مالزی است که به ترتیب ۱۰۱، ۵۸ و ۳۱ دانشگاه در این رتبه‌بندی دارند. رئیس ISC گفت: وضعیت سایر کشورهای اسلامی به لحاظ تعداد دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی به این صورت است: مصر (۳۰ دانشگاه)، پاکستان (۲۹)، اندونزی (۲۸)، عربستان سعودی (۲۶)، الجزایر (۱۴)، مراکش (۱۲)، نیجریه (۱۱)، عراق (۹)، تونس (۸)، بنگلادش (۷)، اردن و امارات (هر کدام ۶)، لبنان و قطر (هر کدام ۴)، قزاقستان (۳)، اوگاندا (۲)، آذربایجان، بحرین، برونئی، کامرون، کویت، موزامبیک، عمان، سنگال و سودان (هر کدام یک دانشگاه).

 

اطلاعاتی درباره کلاهبرداری پیامکی

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا هشدار داد: چنانچه پیام‌هایی با عنوان ابلاغیه‌های قضایی دریافت کردند که حاوی لینک پرداخت بود، به‌هیچ‌وجه روی لینک مربوطه کلیک نکنند. در ماه‌های اخیر شاهد دریافت گزارش‌های قابل‌توجهی از هم‌وطنان به خاطر سوءاستفاده افراد سودجو و کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته از طریق پیامک هستیم که عنوان سامانه ثنا به دفعات در آنها دیده می‌شود. وی درباره شگرد کاری این کلاهبرداران خاطرنشان کرد: در این روش فرد کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا (سامانه ثبت‌نام الکترونیک قضایی) پیامکی با محتواهایی نظیر ابلاغیه، ثبت شکایت در سامانه و... که در نهایت به یک لینک پرداخت برخط یا نصب اپلیکیشن جعلی منتهی می‌شود برای شهروندان ارسال می‌کند و از آنجا که برخی از شهروندان از این سامانه‌ها و نحوه فعالیت آنها آگاهی ندارند و مبلغ عنوان‌شده نیز بسیار ناچیز است بر روی لینک کلیک کرده و اقدام به عملیات پرداخت وجه یا نصب اپلیکیشن می‌کنند. پس از کلیک بر روی لینک جعلی، کاربر به درگاه پرداخت جعلی یکی از بانک‌های معتبر هدایت می‌شود و فرد کلاهبردار نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب وی اقدام می‌کند. وی از دقت به سرشماره ارسال‌کننده پیامک به‌عنوان یکی از روش‌های تشخیص پیامک جعلی با پیامک اصلی اشاره کرد و افزود: پیامک‌های اصلی قضایی فقط با سرشماره ADLIRAN برای شهروندان ارسال می‌شود.

 

90 درصد بستری‌شدگان موج جدید کرونا واکسن نزدند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد افرادی که در این سویه بستری می‌شوند واکسن تزریق نکرده‌اند از مردم خواست برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. وی گفت: متاسفانه تاکنون حدود ۳۰ درصد مردم برای تزریق دوز سوم مراجعه کرده‌اند. با توجه به شیوع سویه اومیکرون که سرعت انتشار بیشتری نسبت به سایر سویه‌ها دارد از کسانی که هنوز دوز سوم واکسن خود را نزده‌اند می‌خواهیم هرچه سریع‌تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. در نوبت سوم واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک به کسانی که هنوز دوز سوم نزده‌اند، تزریق می‌شود. وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون کودکان، خاطرنشان کرد: سویه اومیکرون کودکان را بیشتر درگیر می‌کند و مدتی است واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ساله شروع شده و این برنامه با واکسیناسیون کودکان بالای پنج سال ادامه می‌یابد.

 

زن‌کشی در اهواز

شنبه فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که دیدن آن مو بر تن بینندگان سیخ می‌کرد. مردی خندان در حالی که در خیابان پابرهنه راه می‌رفت سر بریده‌ای را از موهایش به دست گرفته بود و با قمه خون‌آلودی در دست، در میان کوچه حرکت می‌کرد. ابتدا پایگاه خبری رکنا این تصاویر ترسناک از این رویداد را منتشر کرد. این خبرگزاری درباره این حادثه خبر داده بود: یک مرد جوان در اهواز ظهر شنبه سر بریده همسر ۱۷ساله‌اش را در مقابل چشم مردم در میدان کسایی اهواز چرخاند. البته پایگاه خبری رکنا امروز بنا به تصویب هیات نظارت بر مطبوعات، توقیف شد و پرونده‌اش به دادسرا رفت. به فاصله چند ساعت نهادهای انتظامی این مساله را تایید کردند و گفتند این رویداد در پی اختلافات خانوادگی رخ داده است. سرهنگ سهراب حسین‌نژاد شامگاه شنبه در این خصوص گفت: با تلاش مستمر و کار اطلاعاتی کار‌آگاهان پلیس آگاهی قاتلان را که شوهر و برادر شوهر مقتوله بودند، در کمتر از چهار ساعت شناسایی و در یک عملیات ضربتی در مخفیگاهشان دستگیر کردند. وی افزود: متهمان در تحقیقات پلیس به قتل ارتکابی اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند. پیش از این سرهنگ کیومرث کشوری سرپرست فرماندهی انتظامی اهواز بر شناسایی قاتل در کمترین زمان تاکید کرده و گفته بود یکی از متهمان در صحنه جرم شناسایی و دستگیر شده است. انگیزه قاتلان مشکلات خانوادگی بوده ولی موضوع در دست بررسی بیشتر است. پس از آن بود که مقامات قضایی نیز درباره این رویداد اطلاع‌رسانی کوتاهی داشتند و واکنش نشان دادند. رئیس کل دادگستری استان خوزستان از برخورد قاطع و سریع دستگاه قضایی با عوامل قتل زن جوان اهوازی خبر داد.

 

10 مورد قانونی استفاده پلیس از اسلحه

قانون «به‌کارگیری سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح در موارد ضروری» مشتمل بر ۱۷ ماده و ۱۳ تبصره در جلسه هجدهم دی‌ماه سال ۱۳۷۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۸ دی‌ماه همان سال به تایید شورای نگهبان رسیده است. ماده ۳ قانون «به‌کارگیری سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح در موارد ضروری» ناظر بر موارد ۱۰گانه‌ای است که ماموران انتظامی حق به‌کارگیری سلاح را دارند. طبق ماده ۳ قانون مذکور، ماموران انتظامی در موارد زیر حق به‌کارگیری سلاح را دارند: 1- برای دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم به آنان حمله کند. 2- برای دفاع از خود در برابر یک یا چند نفر که بدون سلاح حمله می‌آورند ولی اوضاع و احوال طوری باشد که بدون به‌کارگیری سلاح مدافعه‌شخصی امکان نداشته باشد. 3- در صورتی که ماموران مذکور مشاهده کنند که یک یا چند نفر مورد حمله واقع شده و جان آنان در خطر است. 4- برای دستگیری سارق و قاطع‌الطریق و کسی که اقدام به ترور یا تخریب یا انفجار نموده و در حال فرار باشد. 5- در موردی که شخص بازداشت‌شده یا زندانی از بازداشتگاه یا زندان یا در حال انتقال فرار کند، از اقدامات دیگر برای دستگیری یا توقیف ‌وی استفاده کرده و ثمری نبخشیده باشد. 6- برای حفظ اماکن انتظامی (مقر نیروهای انتظامی از قبیل مرکز فرماندهی، ستاد، پاسگاه، پایگاه، انبار سلاح یا مهمات و مرکز آموزشی). ۷- برای حفظ سلاحی که جهت انجام ماموریت در اختیار آنان است. ۸- برای حفظ اماکن طبقه‌بندی‌شده به‌ویژه اماکن حیاتی و حساس در مقابل هر گونه هجوم و حمله جهت ترور، تخریب، آتش‌سوزی، غارت اسناد و اموال، گروگان‌گیری و اشغال. ۹- برای جلوگیری و مقابله با اشخاصی که از مرزهای غیرمجاز قصد ورود یا خروج را داشته و به اخطار ماموران مرزبانی توجه نمی‌کنند. 10- برای حفظ تاسیسات، تجهیزات و اماکن نظامی و انتظامی و امنیتی.

 

روزهای سخت کرونایی در پیش است

معاون درمان بیمارستان بهارلو تهران با اشاره به اینکه روزهای سخت کرونایی طی یک تا دو ماه آینده در انتظارمان خواهد بود، گفت: اکنون با درگیری بالایی که اومیکرون ایجاد می‌کند در اکثر بخش‌ها با کمبود نیرو مواجه هستیم. آمار ابتلای کادر درمان به این سویه از کرونا تصاعدی است و تا زمان بهبودی نیز باید به مرخصی استعلاجی بروند. دکتر بهنام بهنوش با اشاره به افزایش مراجعات بیمارستانی کرونا در بخش سرپایی و بستری، گفت: مراجعان با علائم سرماخوردگی و علائم گوارشی هستند که با بررسی‌های بیشتری که انجام می‌شود نهایتاً مشخص می‌شود مبتلا به اومیکرون هستند. تعداد مراجعان نسبت به ماه قبل افزایش قابل توجهی داشته است. وی افزود: برخلاف نوع دلتا که درصد قابل توجهی از مراجعان بستری می‌شدند، اکنون تقریباً حدود ۱۰ درصد مراجعان نیاز به بستری دارند ولی با توجه به اینکه در شیب تصاعدی کرونای اومیکرون هستیم آمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ‌ومیر افزایش خواهد یافت. او با تاکید بر لزوم انجام و تکمیل تزریق واکسیناسیون، اظهار کرد: این بیماری در هر دو طیف واکسن‌زده و واکسن‌نزده بروز پیدا می‌کند اما، بیشتر موارد بستری که علائم شدیدی را هم تجربه می‌کنند، کسانی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند.

 

بیمه دانشجویی و سوابق بازنشستگی

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: بر اساس طرح جدید بیمه دانشجویی، چهار سال بیمه دانشجویی جزو سوابق بازنشستگی آنها محسوب می‌شود. در شرایط فعلی از میان بیش از سه میلیون دانشجوی کشور، تنها حدود ۲۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند. فراگیری پوشش سازمان تامین اجتماعی در سطح کشور بعد از انقلاب اسلامی حدود شش برابر افزایش یافته و از عدد شش میلیون نفر تحت پوشش در پیش از انقلاب اسلامی، به نرخ ۴۴ میلیون نفر رسیده است. امروز به صورت تجمعی، نرخ پوشش بیمه‌ای کشور حدود ۷۰ درصد است که ۵۳ درصد از جامعه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و ۱۷ درصد ذیل پوشش سایر صندوق‌ها هستند که ۳۰ درصد باقی‌مانده تحت پوشش قرار می‌گیرند. دانشجویان می‌توانند سه نرخ حق بیمه دانشجویی ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد را برحسب تعهدات انتخاب کنند. دولت هم دو درصد حق بیمه دانشجویان را تقبل کرده است و بر این اساس، بیمه بازنشستگی به بیمه اشتغال دانشجویان متصل می‌شود. این تسهیلات برای اولین‌بار است که برای دانشجویان فراهم شده است و دانشجویان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

 

علت مهاجرت پزشکان

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: میزان پرداختی به پزشکان واقع‌بینانه نیست. وی در خصوص مهاجرت پزشکان به کشورهای اطراف اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی مهاجرت پزشکان به کشورهای اطراف مساله واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی است. متاسفانه خیلی از پزشکانی که در مراکز دولتی فعالیت دارند مالیات ۳۵درصدی برای آنها حساب می‌شود و این در حالی است که برای پزشکانی که در مراکز خصوصی فعالیت دارند فقط ۱۰ درصد مالیات گرفته می‌شود و این قوانین ضدونقیض است که همه ما به آن معترض هستیم. 

♦♦♦

ایلنا: عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید گفت: اینکه گفته شده است پنج روز برای قرنطینه درگیری با اومیکرون کافی است، یک زمان حداقلی است و امکان دارد دوره بروز علائم تا ۱۰ روز نیز ادامه پیدا کند.

فارس: معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ازسرگیری آموزش حضوری با جدیت در وزارت علوم دنبال می‌شود و برگزاری حضوری واحدهای درسی عملی و برگزاری امتحانات پایان‌ترم قطعاً حضوری است.

ایسنا: نماینده سازمان بهداشت جهانی در عمان، گفت: افراد مبتلا به سویه اومیکرون تنها در ۱۵ ثانیه افراد سالم را به ویروس کرونا آلوده می‌کنند. فاصله‌ای که دو نفر در کنار هم ایستاده‌اند و با هم صحبت می‌کنند، در گسترش عفونت کووید بسیار مهم است. اگر یکی از آنان آلوده باشد و بیش از میزان توصیه‌شده به فرد سالم نزدیک شود، خطر ابتلا به بیماری در فرد سالم افزایش می‌یابد.

ایسنا: جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران با هدف تصمیم‌گیری در خصوص وضعیت حمل‌ونقل عمومی و بررسی محدودیت‌های طرح ترافیک به‌منظور کاهش تعداد مسافران و اتخاذ تصمیمات جدید برای کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع سویه جدید بیماری در سازمان مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

تسنیم: کیفیت هوای تهران همچنان در وضعیت قابل قبول قرار دارد. در حال حاضر کیفیت هوای تهران با شاخص ۷۸ در وضعیت قابل قبول قرار دارد، با این حال توصیه می‌شود افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین را کاهش دهند. اگرچه چهار روز از هفت روز اخیر هوای تهران در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بوده اما، طی سه روز اخیر وضعیت قابل قبول در هوا ایجاد شده است.

ایسنا: سردار مهدی حاجیان درباره قانون به‌کارگیری سلاح گفت: قانون به‌کارگیری سلاح مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است. برای حمل و به‌کارگیری سلاح، قانون «به‌کارگیری سلاح» را در ۱۷ ماده، مصوب سال ۸۰ یا ۸۱ داریم. پلیس بعد از استفاده از سلاح باید اثبات کند که در چه شرایطی از سلاح استفاده کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: دادستان کل کشور گفت: متاسفانه افغانستان یکی از تولیدکنندگان مواد مخدر است و این همجواری و همسایگی باعث شده بخش زیادی از مواد مخدر به ایران وارد و به کشورهای دیگر ترانزیت شود.

مهر: طرح متمرکز معاینه زندانیان بیمار در زندان اوین از سوی کارشناسان پزشکی قانونی اجرا شد. در راستای دستورالعمل موضوع ماده ۱۲ سیاست‌های کلان قضایی در موضوع مجازات حبس زندانیانی که قادر به تحمل حبس نیستند در معایناتی بررسی می‌شوند که قادر به تحمل حبس هستند یا خیر؟

♦♦♦

جرم جدید شهری، سنگ‌پرانی

اعتماد نوشت: مردی که از بالای پل‌های بزرگراه‌های نواب، یادگار امام و شیخ فضل‌الله نوری روی ماشین‌های عبوری سنگ‌پرانی می‌کرد و باعث مرگ چند راننده شده بود، دستگیر شد. اولین‌بار در آذرماه با پرتاب سنگ از بزرگراه یادگار امام روی یک خودرو باعث مرگ سرنشین ۳۳ساله خودرو شده بود. همچنین مشخص شد در این ایام به چندین خودرو سواری در حال حرکت نیز خساراتی وارد کرده است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در مصاحبه‌ای اعلام کرد؛ پلیس در یک‌ ماه و نیم گذشته حدود ۱۰ نفر سنگ‌پران را دستگیر کرده است. حتی یکی از این افراد با سنگی ۵۰کیلوگرمی دستگیر شده است.

 

تخریب یک خانه تاریخی

شرق نوشت: ناصر امانی در جلسه روز گذشته شورای شهر به تخریب خانه موسوم به خانه شهرداران اشاره می‌کند و می‌گوید یک ساختمان معروف در اقدسیه در دوره گذشته فروخته شده، تخریب این خانه که دارای معماری منحصربه‌فرد بود، آغاز شده، با وجود اینکه در دوره‌های گذشته املاک زیادی واگذار شده؛ اما شهرداران سعی می‌کردند این خانه را به دلیل نوع معماری حفظ کنند. هرچند این خانه میراثی نیست؛ اما خانه باارزشی بود که می‌توانستیم آن را به مرکز فرهنگی تبدیل کنیم. پیروز حناچی در پاسخ به این انتقاد گفت: تلاش کردیم در این مدت که ما در شهرداری تهران مسوولیت داشتیم، این ملک تخریب نشود و در دوره ما نیز پروانه تخریب و نوسازی برای آن صادر نشد.

 

اومیکرون، ترسناک‌تر از آنچه تصور می‌شد

خراسان نوشت: اینکه 90 درصد بستری‌شدگان مبتلا به اومیکرون، واکسن‌نزده‌ها هستند، دوباره ثابت می‌کند که هیچ راهی بهتر از واکسینه‌شدن برای مقابله با کرونای منحوس وجود ندارد و تعلل در تزریق دوزهای اول، دوم و سوم، می‌تواند اوضاعمان را بحرانی‌تر کند. دیگر همه فهمیده‌ایم که سویه اومیکرون، نه‌تنها کم‌خطر نیست بلکه قدرت کشندگی هم دارد و بعد از قتل‌عامی که در برخی کشورها به راه انداخته، حالا آمار فوتی‌های روزانه ما را هم دوباره سه‌رقمی کرده است. دیروز 114 هموطن دیگرمان را به دلیل کرونا از دست دادیم و به نظر می‌رسد روزهای تلخ‌تری هم پیش‌رو داشته باشیم، با این حال هنوز برخی از مردم حتی برای تزریق دوز اول واکسن هم مراجعه نکرده‌اند.

 

پدرکشیِ پسر

شرق نوشت: پسر جوانی که از شدت خشم خانه را به آتش کشیده و باعث مرگ پدرش شده بود، در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. رسیدگی به این پرونده به‌دنبال وقوع آتش‌سوزی شبانه در خانه‌ای در شرق تهران آغاز شد. مردی با آتش‌نشانی تماس گرفت و از وقوع حریق در خانه همسایه‌اش خبر داد. وقتی ماموران آتش‌نشانی به محل رفتند و به مهار شعله‌ها پرداختند، با جسد مرد سالخورده‌ای به نام مرتضی روبه‌رو شدند که شواهد نشان می‌داد به‌خاطر خفگی جان سپرده است. جسد با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد و کارشناسان پزشکی قانونی علت مرگ را استنشاق گاز مونوکسیدکربن ناشی از آتش‌سوزی اعلام کردند. با مرگ پیرمرد کارشناسان آتش‌نشانی به بررسی پرداختند و آتش‌سوزی را عمدی اعلام کردند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها