شناسه خبر : 40325 لینک کوتاه

پیشگیری از بارداری ممنوع

مهریه‌های بالاتر باید تعرفه بیشتری برای ثبت ازدواج پرداخت کنند

بالا بودن روند افزایشی سرطان در کشور نسبت به کل جهان

نیلوفر نیاورانی: مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات نظام ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت، بروز استاندارد‌شده سنی سرطان در کشور نزدیک به ۱۶۸ در ۱۰۰ هزار نفر است. دکتر افشین استوار افزود: سالانه حدود ۱۳۵ هزار مورد سرطان در کشور اتفاق می‌افتد که متاسفانه با شیب افزایشی مواجه هستیم. بیشترین سرطان‌هایی که در کشور رخ می‌دهد در مردان سرطان پروستات و در بانوان سرطان پستان است. استوار افزود: از نظر بروز فعلی سرطان در دنیا ایران وضعیت متوسطی دارد ولی به دو دلیل روند افزایشی سرطان در کشور نسبت به کل جهان بیشتر است. دلیل اول این است که جمعیت ما به سرعت در حال پیر شدن است. با رشد جمعیت سالمندی میزان بروز سرطان افزایش می‌یابد، زیرا سرطان بیماری دوران سالمندی است. از طرفی عوامل خطر سرطان هم در کشور روند افزایشی دارند. اصلی‌ترین عوامل خطر بروز سرطان آلودگی هوا، مصرف دخانیات، چاقی و کمبود فعالیت بدنی و مصرف الکل هستند. با شیوع سبک زندگی شهرنشینی متاسفانه شیوع بعضی از عوامل خطر مثل چاقی در حال افزایش است. میزان مصرف دخانیات در کشور نیز بالاست و باید توجه جدی در این زمینه انجام شود.

 

هرکه مهرش بیش، هزینه‌اش بیشتر

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تدوین نظام‌نامه جدید برای تعیین تعرفه ثبت دفاتر ازدواج و طلاق گفت: ملاک تعرفه ثبت ازدواج میزان مهریه می‌شود و مهریه‌های بالاتر باید تعرفه بیشتری برای ثبت ازدواج پرداخت کنند. حسن بابایی درباره بخشنامه‌ای که قرار است برای تعیین میزان تعرفه ثبت ازدواج در دفاتر ازدواج و طلاق صادر شود، اظهار داشت: این نظام‌نامه هنوز ابلاغ نشده است. وی با بیان اینکه مهریه‌های بالاتر باید تعرفه بیشتری برای ثبت ازدواج پرداخت کنند، افزود: تعرفه تعیین‌شده در این نظام‌نامه پیشنهادی، بر اساس میزان مهریه است و ما به دنبال هدفی بودیم که هرچه میزان مهریه بالاتر برود، تعرفه ثبت ازدواج هم افزایش یابد و این مساله انگیزه‌ای باشد تا مهریه کمتری برای ازدواج در نظر گرفته شود. بابایی درباره مبلغ پیشنهادی تعرفه جدید گفت: مبلغ پیشنهادی تقریباً از ۴۰۰ هزار تا دو میلیون تومان است. اکنون تعرفه ثبت ازدواج در دفاتر مربوط به چند سال قبل است و هزینه‌های بالا در دفاتر ازدواج و طلاق به ویژه برای اجاره و هزینه‌های کارکنان، به هیچ عنوان متناسب نیست. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نرخ تعرفه ثبت اسناد ازدواج و طلاق در سال ۱۳۹۹ را اعلام کرده بود که این مبالغ ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش داشت.

 

پیشگیری از بارداری ممنوع

طی بخشنامه‌ای توزیع رایگان اقلام پیشگیری از بارداری ممنوع شد. حمیدرضا اینانلو، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در بخشنامه‌ای خطاب به معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در راستای اجرای ماده ۵۱ «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اعلام کرد: هرگونه توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری، کار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آنها در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ممنوع است. هرگونه ارائه داروهای جلوگیری از بارداری در داروخانه‌های سراسر کشور و شبکه بهداشت و کار گذاشتن اقلام پیشگیری باید با تجویز پزشک باشد.

 

افزایش 30درصدی طرح ترافیک تهران

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران آخرین جزئیات تغییر در اجرای طرح ترافیک برای سال آینده را تشریح کرد. شفیعی در جریان بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال آینده در ارائه گزارشی گفت: در خصوص لایحه محدودیت کنترل ترافیک و کنترل آلودگی هوا یک سیاست کلی اتخاذ شد از این جهت که ساختار کلی طرح که حدود چهار سال است دچار تغییرات اساسی شده است در سال آینده تغییر داده نشود. وی اضافه کرد: هر‌چند در سال‌هایی که طرح اجرا شده تدریجاً مشکلات و ضعف‌هایی که داشته برطرف شده و در حال حاضر وضعیت بهتری پیدا کرده است. از این‌رو برای جلوگیری از سردرگمی شهروندان ساختار کلی طرح حفظ شد و فقط قیمت پایه‌ای که در نحوه مدیریت طرح وجود داشت تغییر کرده و حداکثر به میزان ۳۰ درصد افزایش داشته است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در تشریح وضعیت فعلی اجرای طرح گفت: برای محدوده طرح ترافیک ۱۰۳ هزار تردد مجاز بر اساس مصوبه شورای ترافیک تهران وجود دارد که از این تعداد ۵۳ هزار مجوز برای افراد دارای سهمیه‌های خاص در نظر گرفته شده و ۵۰ هزار مجوز نیز به صورت روزانه اخذ می‌شود.

 

علت کمبود واکسن آسترازنکا

کمبود واکسن آسترازنکا در کشور در روزهای اخیر بحث‌برانگیز شده است. متقاضیان دریافت این نوع از واکسن کرونا می‌گویند آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون نیست و برخی از مقامات دولتی تاکید دارند این واکسن عوارض سخت و مرگبار دارد، و واکسن‌های واردشده برای اتباع خارجی استفاده می‌شود. پس از آنکه در واپسین روزهای دی‌ماه اعلام شد بیش از دو میلیون دوز واکسن آسترازنکا به کشور وارد شده، برخی از هموطنان در شبکه‌های اجتماعی گفتند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون و درخواست آسترازنکا، مسولان مراکز گفته‌اند این واکسن در دسترس قرار ندارد و به زودی قرار است کمبود واکسن آسترازنکا رفع شود. با وجود گزارش‌های مردمی از نبود واکسن آسترازنکا در مراکز، سیدروح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک گفته: محموله‌های ۹۱، ۹۰ و ۹۲ واکسن آسترازنکا به میزان ۱۹۳ هزار دوز از یونان و دو محموله ۳۵ هزار‌دوزی از ژاپن وارد کشور شده بود که با ورود محموله دو میلیون و ۲۰۴ هزار‌دوزی واکسن آسترازنکا از اسپانیا، واکسن‌های آسترازنکای وارده به ۱۵ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دوز از ابتدای فراگیری کرونا تاکنون رسیده است. این مقام مسوول در ۲۹ دی‌ماه گذشته گفته بود: محموله جدید با حضور سفیر اسپانیا در تهران و با حضور مدیران گمرک، به صورت حمل یکسره تحویل مقامات وزارت بهداشت شد.

 

قمه‌کشی در روز روشن

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با تشریح جزئیات نزاعی در پارک دانشجو و محوطه مجموعه تئاتر شهر که عکس‌ها و فیلم‌هایش در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود از دستگیری چهار نفر از عاملان این نزاع خبر داد. سرهنگ جلیل موقوفه‌ای در این‌ باره گفت: روز گذشته دو گروه از افراد در محوطه پارک دانشجو با هم درگیری کلامی پیدا کردند که دقایقی بعد با بالا گرفتن نزاع کلامی، شکل درگیری آنان نیز به فیزیکی بدل شده و در همین حین این افراد از چاقو و تیزی برای درگیری استفاده کردند. وی با بیان اینکه بلافاصله ماموران پلیس ۱۱۰ و کلانتری در محل حاضر شدند، افزود: با حضور ماموران این افراد متواری شده و پا به فرار گذاشتند که در همان محل یکی از این افراد که دچار جراحت نیز شده بود، دستگیر شد. رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادامه داد:‌ ساعاتی بعد حدود سه تن دیگر از افراد حاضر در این درگیری نیز شناسایی و دستگیر شدند که دو نفر اصلی از دو گروه درگیرشده نیز جزو دستگیرشدگان هستند. وی گفت تحقیقات برای شناسایی و دستگیری دیگر افراد حاضر در این درگیری در حال انجام است و سه نفر از چهار متهم دستگیرشده دچار آسیب‌دیدگی شده بودند که به مراکز درمانی منتقل شدند اما آسیب‌دیدگی و جراحت آنان سنگین نبود.

 

برهم زدن رویه‌های فساد در شیلات

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از بی‌توجهی وزیر جهاد کشاورزی نسبت به پاکسازی شبکه‌های فساد در سازمان شیلات انتقاد کرد و گفت: در این سازمان با فرماندهی افراد محدود با تخلفات عمده مواجهیم که صید ترال نمونه کوچکی از آن بود. سمیه رفیعی درباره انتظاراتش از وزیر جهاد کشاورزی سخن گفت و با تاکید بر اینکه سازمان شیلات، یکی از محل‌های فساد در دولت است، از وزیر جهاد کشاورزی خواست این سازمان را پاکسازی کند: با مدیران شیلاتی که بانیان وضع موجود هستند آنقدر برخوردی صورت نگرفته که در کمال وقاحت پرورش تیلاپیا را به استاندار هرمزگان پیشنهاد می‌دهند تا زمینه‌سازی غلطی را برای مدیریت کشور داشته باشند. در حالی که به‌محض ورود این ‌گونه به آب‌های کشور، تمام گونه‌های ماهی‌مان از بین خواهند رفت. وی گفت: انتظار جدی و صریح نمایندگان مجلس از وزیر جهاد این است که هرچه سریع‌تر نه‌تنها نسبت به تغییر نفر اول سازمان اقدام کند، بلکه نسبت به برهم زدن رویه‌ها و شبکه‌های فساد در سازمان شیلات نیز اقدام سریع و عاجل داشته باشد. او با تاکید بر اینکه هر یک روز ماندن این افراد بر سرکار به مثابه ضرر و زیان برای کل کشور است و باعث مشاوره‌های غلط با شکل دلسوزانه درباره پرورش تیلاپیا می‌شود، خواستار ورود وزیر جهاد برای جلوگیری از این اقدامات غیراصولی شد.

 

جریمه برای تندروها

سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از رصد ویژه سرعت غیرمجاز در معابر پایتخت خبر داد و اعلام کرد رانندگانی که برای سومین بار با سرعت ۵۰ کیلومتر بیشتر از حد مجاز رانندگی کنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. وی با اشاره به فعالیت قرارگاه کنترل سرعت در پلیس راهور تهران بزرگ گفت: فعالیت این قرارگاه همچنان به منظور مدیریت سرعت و برخورد با تخلف حادثه‌ساز سرعت غیرمجاز ادامه دارد و ماموران پلیس به شکل محسوس و نامحسوس اقدام به رصد سرعت خودروها در طول شبانه‌روز می‌کنند.

 

خداحافظی با کنکور مکتوب

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام اینکه کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت تمام‌الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: کنکور ۱۴۰۱ نیز سه تغییر اساسی شامل «کاهش تعداد سوالات»، «کاهش زمان پاسخگویی» و «افزایش دفترچه سوالات» خواهد داشت. دکتر عبدالرسول پورعباس در اولین نشست خبری خود که امروز در محل ساختمان مرکزی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، به مهم‌ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: اولین قولی که به داوطلبان دادیم این است که دفترچه و پاسخ‌نامه آزمون ارتقا پیدا کند، به این معنی که یک دفترچه عمومی و دو دفترچه تخصصی به همراه یک پاسخ‌نامه عمومی و دو پاسخ‌نامه تخصصی در بین داوطلبان توزیع شود. یکی از تغییرات این است که پاسخ‌نامه‌ها حداقل ۷۰ تا ۸۰ دقیقه در اختیار داوطلب قرار داشته باشند و بعد از اتمام کار داوطلب با پاسخ‌نامه اول، پاسخ‌نامه بعدی به داوطلب داده شود که این تصمیم امنیت آزمون را به شدت تقویت می‌کند. به تبع تغییر دفترچه‌ها در آزمون ۱۴۰۱، تعداد سوالات آزمون نیز تغییر خواهد کرد و ممکن است تعداد پنج یا شش سوال کمتر از گذشته باشد اما در عین حال محتوایی کردن سوالات مدنظر سازمان سنجش قرار دارد. او با بیان اینکه کنکور از سال ۱۴۰۲ به صورت تمام‌الکترونیکی برگزار می‌شود، اظهار کرد: اگرچه تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۱ شروع شده اما تغییرات اساسی و عمده آن از سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اعمال خواهد شد و تصمیم داریم کنکور در این سال‌ها به صورت تمام‌الکترونیکی برگزار شود.   

♦♦♦

جماران: بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت: مرتب پیشنهادها را با توجه به شرایط گرفتاری به ستاد ملی کرونا می‌دهیم ولی یک بخشی مصوب می‌شود و یک بخشی مصوب نمی‌شود. وقتی وضعیت به پیک برسد قرنطینه هوشمند دیگر ارزشی ندارد و باید محدودیت کامل ایجاد شود.

فارس نوشت: رئیس مرکز ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تبدیل سند دفترچه ازدواج به سند تک‌برگ در آینده نزدیک، عنوان کرد: از محاسن سند تک‌برگ ازدواج، دسترسی آسان به آن به دلیل قرار گرفتن در سامانه ثنا و همچنین منتفی شدن امکان جعل سند است.

مهر: عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با اشاره به قدرت سرایت اومیکرون، گفت: این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده آمار روزانه اومیکرون به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر برسد، به شرطی که تست انجام شود.

ایسنا: هفته پایانی دی‌ماه و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، دانش‌آموزان ملزم به حضور در کلاس درس شدند و آموزش حضوری در نیمسال تحصیلی دوم به صورت جدی‌تری در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. اما در پی آغاز پیک ششم کرونا با سویه به‌شدت مُسری اومیکرون در کشور، تصمیمات جدیدی درباره فعالیت مدارس در تهران اتخاذ شد.

ایسنا: مدیر باغ وحش ارم با اشاره به آخرین وضعیت «پلنگ باغ وحش ارم» گفت: «ماوی» دچار بیماری عفونی خشک شده است و وضعیت ثابتی ندارد. به گفته مدیر باغ وحش ارم این ماده پلنگ دچار بیماری حاد عفونی شده است و حال مساعدی ندارد.

فارس: رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا درباره کمین کلاهبرداران مجازی و ارسال پیامک‌های جعلی سامانه ثنا هشدار داد و گفت: اخیراً مجرمان سایبری با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثبت‌نام الکترونیک قوه قضائیه و با ارسال پیامکی از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می‌کنند.

ایسنا: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: میانگین سن اعتیاد در ایران، ۲۴ سال و چند ماه است و این سن اعتیاد در دنیا، ۱۹ سال است. همچنین نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال کشور پنج درصد است و این نرخ در دنیا بالای هفت درصد است.

تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره علائم شایع اومیکرون و زمان طلایی برای انجام تست کرونا گفت: شایع‌ترین علائم شامل سردرد، عطسه، تهوع، آبریزش بینی و بدن درد است البته برخی از افراد سرفه دارند و در درصد بسیار پایینی از بیماران نیز ممکن است حس بویایی و چشایی از بین برود.

♦♦♦

بی‌خبری مردم از کم‌آبی

خراسان نوشت: خروجی نظرسنجی اخیر مرکز افکارسنجی ایسپا نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از مردم یا چیزی درباره بحران آبی نشنیده‌اند یا بحرانی‌ بودن شرایط آبی کشور را باور ندارند. در این نظرسنجی از ۱۵۸۴ شهروند بالای 18 سال ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور، پرسیده شده است که «به نظر شما ایران از نظر منابع آبی، کشور کم‌آبی است یا پرآب؟». اگرچه 5 /61 درصد مردم معتقدند ایران کشور کم‌آبی است اما در نقطه مقابل، 7 /31 درصد آنها ایران را کشور پرآبی می‌دانند و 8 /6 درصد هم گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب کرده‌اند. این یعنی در مجموع حدود 40 درصد مردم اطلاعات کافی درباره بحران آبی کشور ندارند. از هر ۱۰ شهروند بالای ۱۸ سال کشور، سه نفر معتقدند کشور ایران از نظر منابع آبی، پرآب است.

 

آیا هر زمین‌لرزه پیش‌لرزه است؟

شرق نوشت: در سراسر جهان، احتمال اینکه یک زلزله در مدت هفت روز به یک زلزله بزرگ منجر شود، حدود 20 درصد است. درباره زلزله‌های ایران با توجه به آمار 15 سال اخیر رخدادها، در حدود 25 درصد موارد برای زلزله‌های با بزرگای پنج به بالا چنین شده است. به این معنی که در حدود یک‌چهارم از موارد قبل از رخداد زلزله‌ای با بزرگای بزرگ‌تر از پنج، زلزله‌ای کوچک‌تر، در حدود یک هفته قبل از روز رخداد آن زلزله با بزرگای کمتر در همان محدوده مکانی رخ داده که می‌توان آن را پیش‌لرزه در نظر گرفت. به زبان دیگر تقریباً 75 درصد احتمال دارد که هر زمین‌لرزه‌ای پیش‌لرزه نباشد. زمین‌لرزه‌های بزرگ می‌تواند باعث آسیب جدی به زیرساخت‌ها و تلفات جانی شود.

 

درباره اعتراضات بیماران دیالیزی

شهرنامه نوشت: جمعی از بیماران دیالیزی و پیوند کلیه در ادامه اعتراض به وضعیت مدیریتی انجمن خیریه حمایت از بیماران ایران مقابل ساختمان وزارت کشور تجمع کردند. این افراد در تجمع روز شنبه نهم بهمن‌ماه، از مقامات وزارت کشور خواستار برکناری مدیرعامل و برخی از مدیران فعلی این انجمن شدند. در پی این تجمع، دکتر رادان ریاست سازمان‌های مردم‌نهاد وزارت کشور با چهار نفر از نمایندگان بیماران تشکیل جلسه داد. در این نشست، خواسته‌های بیماران به صورت مستند و در قالب گزارش کتبی به وزارت کشور ارائه شد. این مقام مسوول در وزارت کشور، با تاکید بر اولویت داشتن حمایت از بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، قول مساعد داد که برای بررسی و تحقق خواسته‌های بیماران اقدام خواهد شد.

 

ازدواج و طلاق فقط در ساعت اداری

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گفت: فرآیند ثبت الکترونیکی ازدواج از شنبه ۱۶ بهمن فقط در ساعات اداری انجام خواهد شد. بر اساس دستور ریاست سازمان ثبت و معاون قوه قضائیه، فقط مراسم‌های تشریفاتی زوجین می‌تواند در ساعات غیر‌اداری و روزهای تعطیل انجام شود. او گفت: اگر زوجین در روزهای غیر‌کاری یا ساعات خارج از ساعت کاری بخواهند ازدواج یا طلاق خود را ثبت کنند باید ابتدا به صورت سنتی این فرآیند را انجام دهند و ثبت رسمی آنها در ساعت اداری روز بعد انجام می‌شود. از ۱۸ مهر ثبت الکترونیکی ازدواج در سراسر کشور فعال و دفاتر ثبت سنتی ازدواج حذف شد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها