شناسه خبر : 39414 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگرانی زنان نسبت به اعتیاد

هجوم بیکاری، مشاغل ناپایدار و درآمد ناکافی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در تشریح نتایج آخرین رصد وضعیت جمعیت در سن اشتغال غیر از کارمندان لشکری و کشوری اعلام کرد که بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت بزرگسال کشور با تهدید جدی بیکاری، درآمد ناکافی، از دست دادن شغل و شغل ناپایدار مواجه‌اند. به گزارش اعتماد، حجت‌الله عبدالملکی، در تفکیک این آمار گفت: «حدود دو میلیون نفر، از پیدا کردن شغل ناامید شده‌اند، 9 میلیون و 700 هزار نفر شاغل با درآمد ناکافی و اندک دارند، چهار میلیون و 500 هزار نفر، اشتغال غیررسمی دارند و از بیمه تامین اجتماعی محروم‌اند، دو میلیون و 400 هزار نفر، بیکار و فاقد شغل هستند و دو میلیون و 200 هزار نفر هم اشتغال ناقص یا ناپایدار دارند. همه این گروه‌ها باید مخاطب برنامه اشتغال دولت باشند اما مهم‌ترین گروه از این جمع، بیکاران مطلق هستند، علاوه بر آنکه برای افرادی که اشتغال آنها آتیه ندارد و فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند هم برنامه‌هایی داریم و همچنین لازم است درآمد شاغلان کم‌درآمد افزایش پیدا کند. آن تعداد افرادی هم که از پیدا کردن شغل ناامید شده‌اند، در صورت رونق فضای کسب‌وکار، حتماً از فعالان بازار کار خواهند بود و با حضور آنها، استانداردهای رشد اشتغال هم افزایش می‌یابد.» به استناد مجموع آماری که وزیر تعاون اعلام کرده، در حال حاضر 20 میلیون و 800 هزار نفر از جمعیت بزرگسال و در سن اشتغال کشور، به نوعی در وضعیت شکست شغلی قرار دارند؛ جمعیتی که به تعبیر عبدالملکی، در سن کارآفرینی، تولید و موثر در گردش چرخه اقتصادی کشور هستند اما به دنبال شکست شغلی، به نیروی غیرمولد و بی‌بازده بازار کار کشور تبدیل شده‌اند. بیکاری و اشتغال کاذب این جمعیت عظیم در حالی مورد اشاره وزیر تعاون قرار گرفت که طبق آخرین گزارش «شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی کشور» که چند روز قبل توسط مرکز آمار ایران منتشر شد هم، نرخ بیکاری در سه‌ ماه دوم سال جاری نسبت به سه‌ ماه ابتدای سال، در گروه سنی 18 تا 35ساله، دو درصد افزایش یافته و به 6 /17 درصد رسیده است. طبق این گزارش، در سه ماه ابتدای امسال، نرخ بیکاری در جمعیت 18 تا 35ساله کشور 6 /15 درصد بوده که در تفکیک جزئی‌تر این آمار، اعلام شده که در سه ماه اول امسال، نرخ بیکاری مردان 9 /12 درصد، نرخ بیکاری زنان 8 /27 درصد، نرخ بیکاری در مناطق شهری 8 /16 درصد و در نقاط روستایی، 7 /11 درصد بوده است. در سه‌ ماه دوم سال و در فصل تابستان، مجموع این اعداد افزایش قابل توجهی یافته چنان‌که نرخ بیکاری در سه‌ ماه دوم سال با دو درصد افزایش نسبت به فصل بهار، به 6 /17 درصد، نرخ بیکاری مردان با 7 /1 درصد افزایش نسبت به فصل بهار به 6 /14 درصد، نرخ بیکاری زنان با 2 /3 درصد افزایش نسبت به فصل بهار به 

31 درصد، نرخ بیکاری در نقاط شهری با 4 /2 درصد افزایش نسبت به فصل بهار به 2 /19 درصد و در نقاط روستایی با 7 /0 درصد افزایش نسبت به فصل بهار به 4 /12 درصد رسیده است. به استناد این گزارش مرکز آمار همچنین نرخ بیکاری جمعیت 18 تا 35ساله کشور در سه‌‌ ماه دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال 1399 هم افزایش 7 /0درصدی دارد چنان‌که در سه‌ ماه دوم سال 1399، 9 /16 درصد از جمعیت 18 تا 35ساله کشور بیکار بوده‌اند که در تابستان و سه‌ ماه دوم سال جاری این عدد به 6 /17 درصد افزایش یافته است.

 

لایحه رتبه‌بندی معلمان به سرانجام رسید

بعد از ماه‌ها انتظار، سرنوشت لایحه رتبه‌بندی معلمان به سرانجام رسید. در جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان امور استخدامی برگزار شد، معاونان رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس توافق کردند که لایحه رتبه‌بندی معلمان با اختصاص 25 هزار میلیارد تومان اعتبار، اجرایی شود. پس از پایان این جلسه، نماینده مردم تبریز در مجلس، در توضیح جزئیات بیشتر خبر داد که معاونان رئیس‌جمهوری بر تعیین سقف 25‌هزار میلیاردتومانی برای لایحه رتبه‌بندی معلمان تاکید داشتند. در حالی که در این جلسه، میثم لطیفی که ریاست سازمان امور استخدامی را بر عهده دارد، به عنوان نماینده دولت در پیگیری لایحه رتبه‌بندی معلمان حاضر بود، احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در تشریح جزئیات دیگری از این جلسه غیرعلنی افزود: «دولت در این جلسه اعلام کرد که لایحه پیشنهادی برای رتبه‌بندی معلمان در مجلس دچار تغییرات زیادی شده است و ۴۴ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل خواهد شد که موجب افزایش پایه پولی، تحمیل گرانی و تورم به مردم می‌شود.» بیگی با اشاره به نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره ضرورت تصویب لایحه رتبه‌بندی در چارچوب بودجه تعیین‌شده در مجلس، از ابهام در برآورد دقیق جمعیت هدف و مشمول این لایحه خبر داد و گفت: «تعداد این جمعیت از ۶۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار نفر در نوسان است در حالی که این اختلاف 300 هزارنفری، جای سوال دارد و به همین سبب دیروز از معاونان رئیس‌جمهوری و نماینده دولت در مراحل بررسی و تصویب این لایحه خواستیم ابهامات موجود پیرامون تعداد معلمان مشمول این لایحه و میزان بار مالی این لایحه برای دولت را برطرف کنند.» در حالی که به گفته بیگی دولت و مجلس برای تصویب این لایحه در چارچوب سقف بودجه پیشنهادی هم متفق‌اند، چنین اقدامی، یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از آزردگی جامعه آموزش و پرورش خواهد بود، چراکه دولت اعلام کرده در غیر این صورت، به دنبال افزایش بار مالی توسط مجلس و خارج از این سقف و به دنبال تحمیل هر هزینه جدید به بودجه، ضریب جینی افزایش یافته و فقر به گروه‌های ضعیف جامعه تحمیل می‌شود و دولت ناچار به استرداد لایحه خواهد شد آن هم در حالی که کمتر از دو ماه به موعد تقدیم لایحه بودجه 1401 باقی مانده است. بیگی هم تاکید داشت که باید تکلیف این لایحه قبل از تصویب بودجه مشخص شود تا دولت با نگاه جامع‌تری لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس ارائه کند.

 

نگرانی زنان نسبت به اعتیاد

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از ۲۸۱ هزار و ۲۷۶ تماس موفق از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه با خط ملی اعتیاد (۰۹۶۲۸) خبر داد و گفت: ۸۲ درصد این تماس‌گیرندگان زن بودند. مادران و همسران بیشترین تماس‌گیرنده‌های زن را تشکیل داده‌اند. فاطمه رضوان‌مدنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه خط ملی اعتیاد به شماره تلفن ۰۹۶۲۸، مرکز تلفنی برای ارائه راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد، راهنمایی در زمینه درمان اعتیاد و ارجاع به مراکز درمان و بازتوانی اعتیاد است، اظهار کرد: مردم در هر نقطه از کشور می‌توانند از خدمات تخصصی اعتیاد بهره گیرند. به گفته وی، در خط ملی مشاوره اعتیاد هر روز از ساعت ۸ تا ۲۰ متخصصان حوزه اعتیاد به ارائه مشاوره به افرادی که درباره پیشگیری از اعتیاد، مواد اعتیادآور و احتمالاً شیوه‌های درمان نیازمند اطلاعات تخصصی هستند، می‌پردازند. رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن ارائه گزارش شش‌ماهه از میزان تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، ۲۸۱ هزار و ۲۷۶ نفر با خط ملی اعتیاد تماس موفق داشته‌اند و به این ترتیب تا پایان مهرماه به 11 /95 درصد تماس‌گیرندگان پاسخ داده شده است. به گفته وی، ۸۲ درصد این تماس‌گیرندگان زن بودند که مادران و همسران بیشترین تماس‌گیرنده‌ها را تشکیل داده‌اند. رضوان‌مدنی در پاسخ به این سوال که شایع‌ترین سوالات تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد طی ماه گذشته چه بوده است؟ توضیح داد: به ترتیب، درخواست کمک و راهنمایی در مورد ترغیب فرد معتاد برای درمان، درخواست دستگیری فرد معتاد به علت آزار و اذیت خانواده و درخواست راهنمایی برای انتخاب مرکز ترک اعتیاد از شایع‌ترین سوالات تماس‌گیرندگان طی ماه گذشته بوده است.

 

احتمال شیوع آنفلوآنزای فصلی در کشور

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جمعیت عمومی، احتمال شیوع آنفلوآنزای فصلی دور از انتظار نیست، گفت: تاکنون ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا جهت واکسیناسیون گروه‌های پرخطر، در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا نجاری گفت: این میزان واکسن برای توزیع و پوشش گروه‌های پرخطر شامل کارکنان سیستم بهداشت و درمان به صورت رایگان در اختیار این دانشگاه‌ها قرار گرفته و زمان تزریق آنها نیز تا انتهای فصل سرماست. وی افزود: در سال ۹۹ با توجه به پاندمی کرونا و رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و استفاده عمومی از محلول‌های شست‌وشوی دست‌ها موارد قابل توجهی از آنفلوآنزای فصلی گزارش نشد. نجاری ادامه داد: در حال حاضر ضمن ابلاغ توصیه‌های لازم برای مراقبت از بیماری به دانشگاه‌ها، بروز قابل ملاحظه آنفلوآنزای فصلی گزارش نشده است ولی با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جمعیت عمومی، احتمال شیوع آنفلوآنزای فصلی دور از انتظار نیست. رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: چالش اصلی در ابتلا به آنفلوآنزا، ایجاد عوارض و افزایش احتمال مرگ‌ومیر در افراد پرخطر شامل اطفال زیر پنج سال یا افراد مسن بالای ۶۵ سال و ساکنان مراکز مراقبت اعم از خانه سالمندان، بهزیستی و مانند آن است. نجاری اضافه کرد: دو نوع آنفلوآنزای

 A و B عامل ایجاد بیماری در انسان هستند که عمدتاً از طریق قطرات تنفسی، آلودگی دست‌ها یا وسایل آلوده منتقل می‌شوند. از این‌رو بهترین راهنمایی پیشگیری از ابتلا در جمعیت عمومی رعایت فاصله در صورت وجود علائم و شستن دست‌هاست. روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت افزود: آنفلوآنزا یک بیماری حاد و تبدار تنفسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود و طیفی از علائم را ایجاد می‌کند که با علائم ناشی از کووید ۱۹ همپوشانی دارد. نجاری ادامه داد: بنابراین در شرایط حاضر افتراق آن از ابتلا به کرونا بسیار مهم است. آنفلوآنزای ۱۹۱۸ اسپانیا و پاندمی حاصل از آن یک چالش بشر در قرن گذشته بوده است.

 

درآمد ثروتمندان 14 برابر دهک‌های فقیر

در وضعیت تورمی و حتی تشدید نابرابری‌های درآمدی و افزایش ضریب جینی نیز ممکن است وضعیت درآمدی برخی افراد بسیار خوب شود در حالی که نزدیک به اکثریت جامعه وضعیت بدتری پیدا می‌کنند. به گزارش اعتماد و بر اساس گزارش‌های رسمی در دهه 90، سهم ثروتمندترین به فقیرترین افراد جامعه افزایش یافت و از 09 /11 به حدود 14 رسید. به این معنا که در طول این دهه درآمد ثروتمندترین افراد در ابتدای دهه 90، 09 /11 برابر فقیرترین افراد جامعه بوده و با گذر زمان این رقم به حدود 14 برابر رسیده است. البته که همه‌چیز به درآمد محدود نمی‌شود و دهک دهم به تنهایی 30 درصد از هزینه‌های ناخالص سرانه کشور را نیز در اختیار دارد. آنچه در گزارش‌های رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی وجود دارد، افزایش متوسط درآمد خانوارهای کشور است.

البته باید توجه داشت این افزایش درآمد عمدتاً به دلیل تورم است و کیک اقتصادی تغییری نکرده؛ این را می‌توان از یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر متوجه شد. اما آنچه در دهه 90 باید به عنوان تجربه از آن یاد شود، افزایش نابرابری و مشکلاتی است که تورم و البته نوسان‌های ریز و درشت و ناگهانی برای کشور ایجاد کرده؛ در این دهه و به دلیل افزایش نرخ ارز در دو بازه و به‌خصوص تاثیری که از سال 97 به بعد بر اقتصاد کشور گذاشت، ثروتمندان به دلیل دارایی‌هایی که داشتند و به لطف تورم، ثروتمندتر شدند. البته یکی دیگر از دلایلی که سهم 10 درصد ثروتمندترین به 10 درصد فقیرترین را در کشور از سال 97 به بعد افزایش داد، نوسان در بازارهایی بود که عمده افراد ثروتمند در آن حضور یا نقدینگی مورد نیاز برای حضور در آن بازارها را در اختیار داشتند. این امر نشان می‌دهد تورم تا چه اندازه می‌تواند نه‌تنها بر نابرابری که بر تداوم آن نیز تاثیر بگذارد و به سایر بازارها نیز سرایت کند. در آن صورت هر سیاستی که خروج از رکود در یک بازار را نشانه بگیرد، به شکست می‌انجامد. 

♦♦♦

ایسنا: رئیس اداره ملزومات پزشکی وزارت بهداشت گفت: موضوع مفقود شدن بخشی از محموله اهدایی پانسمان بیماران پروانه‌ای که یونیسف به صورت رایگان به ایران اهدا کرد، به‌هیچ‌وجه صحیح نبوده و مستندات این امر موجود است.

ایرنا: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در واکنش به نارضایتی مردم از تاخیر ورود اتوبوس به ایستگاه‌ها که به دلیل کمبود ناوگان رخ می‌دهد، اظهار کرد: حمل‌و‌نقل عمومی خدمتی است که به آحاد مردم ارائه می‌شود و بخش خصوصی می‌بایست هزینه ارائه این خدمات را دریافت کند.

ایلنا: رئیس پلیس تهران بزرگ با اشاره به معتادان متجاهر در شهر تهران گفت: در حال حاضر بیش از 10 هزار معتاد متجاهر در سطح شهر تهران داریم. همچنین حدود چهار هزار معتاد متجاهر که دارای مشکلات و بیماری‌های مختلف هستند نیز در شهر تهران وجود دارد.

فارس: «پیام طبرسی» عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: حدود ۲۲ درصد مردم واکسن کرونا نزدند و از همین‌رو این افراد بیماری را می‌گیرند و به بقیه منتقل می‌کنند که این باعث می‌شود بیماری به واکسن‌زده‌ها نیز منتقل شود.

ایرنا: رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی نیروی انتظامی با اعلام اینکه طبق قانون فعالیت هرگونه شرکت هرمی ممنوع است، خبر از انهدام چند شرکت هرمی در کشور داد و گفت: مردم مراقب ترفند شرکت‌های هرمی باشند.

ایسنا: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: هم‌اکنون حجم بسیار بالایی از ناوگان فعال در خطوط هفت‌گانه مترو، با گذشتن از محدوده مجاز برای اورهال با وضعیت اضطراری مواجه هستند.

ایرنا: مدیر‌کل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: انگ اجتماعی، ارائه خدمات برای اختلالات سلامت روان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

ایلنا: دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: ۳۲ درصد از حوزه دانش‌آموزی در معرض خطر آسیب‌های اجتماعی، پنج درصد در محدوده پرخطر و یک درصد در محدوده فوریت‌های اجتماعی هستند.

ایرنا: رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: پیامک‌های ارسالی تخلف به دارندگان خودروها که فاقد شناسه و شماره قبض پرداخت است هیچ‌گونه اعتباری نداشته و نیازی به پرداخت ندارد.

ایسنا: رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم با تاکید بر ضرورت تحول حکمرانی در حوزه زنان با رویکرد سیاستگذاری مشارکتی گفت: نمی‌توان منکر وجود ضعف‌ها، خلأها و عقب‌ماندگی‌ها در حوزه زنان و خانواده شد.

ایسنا: سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم این است که خباثت‌های آمریکا را به جامعه دانش‌آموزی بنمایانیم و یکی از ظرفیت‌های موثر، کتاب‌های درسی هستند که در این راستا نیازمند بازبینی جدی‌اند.

♦♦♦

درخواست حداقل دستمزد قانونی معلولان

اعتماد نوشت: کمپین حمایت از افراد دارای معلولیت خواهان پرداخت حداقل دستمزد قانونی به افراد دارای معلولیت شد. امضاکنندگان این کمپین در نامه‌ای خطاب به مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، خواهان اجرای بند یک ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان در خصوص پرداخت حداقل دستمزد حقوق کار به افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «به‌رغم تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در اسفندماه ۱۳۹۶ از سوی نمایندگان محترم ملت در مجلس شورای اسلامی و لازم‌الاجرا شدن آن در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ مورد غفلت قرار گرفته‌اند. غفلتی که همانا ناشی از عدم حاکمیت قانون یاد شده است.»

 

فرونشست زمین در ۱۸ استان

شرق نوشت: دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه نزدیک به حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری در نواحی فرونشستی با نرخ‌های متفاوت واقع شده‌اند، گفت: در بررسی‌هایی که به‌صورت کشوری انجام ‌شده نشان داده می‌شود که از ۳۱ استان در ۱۸ استان شاهد رخداد فرونشست هستیم. دکتر علی بیت‌الهی درباره فرونشست زمین و چالش‌هایی که ایجاد کرده است، اظهار کرد: فرونشست زمین روی میز مسوولان آمده است؛ درحالی‌که پیش از این به این طریق نبود. البته از این نظر که آیا اقدامی برای کاهش این پدیده صورت گرفته یا خیر، باید گفت که این شرایط تفاوتی با بیست و چند سال قبل ندارد و اقدام چشمگیرانه یا قابل ملاحظه‌ای در این خصوص انجام نشده است.

 

مرگ یخچال دائمی کوهرنگ

ایران نوشت: «خسرو کیانی»، مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: کاهش شدید آب چشمه کوهرنگ قابل پیش‌بینی بود و ما از شش ماه قبل نسبت به این مساله هشدار داده بودیم ولی واقعیت این است که از دستمان کاری برنمی‌آید مگر اینکه بار دیگر زردکوه انباشته از برف بشود. به‌گفته وی هر چند میزان بارش در استان به‌طور قابل توجهی کاهش یافته اما مصارف شرب، کشاورزی و صنعت سر جایش باقی است و در واقع برداشت آب و میزان بارندگی با هم تناسب ندارند. مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ذخیره برف استان به صفر نزدیک است، تصریح کرد: بحران کم‌آبی در این استان از سال‌ها پیش آغاز شده و امروز تبدیل به فاجعه بزرگ شده است.

 

بانک خون تهران در وضعیت قرمز

همشهری نوشت: محمدرضا مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: ذخیره خونی در استان تهران در حدود چهار تا پنج روز است. ما در حال پشت سر گذاشتن روزهای حساسی هستیم و سازمان انتقال خون نیازمند حضور مردم برای اهداست؛ علاوه بر بیماران ساکن در استان تهران، بیماران بسیاری از سایر استان‌ها به مراکز درمانی آن معرفی می‌شوند. در کنار این، آمار بیماران تالاسمی، هموفیلی، حوادث و سوانحی که در این استان اتفاق می‌افتد خیلی زیاد است. همه اینها باعث شده که مصرف فرآورده‌های خونی در تهران خیلی بالاتر از سایر نقاط کشور باشد. البته در یک ماه اخیر به خاطر افزایش بالای عمل جراحی، درخواست مراکز درمانی برای مصرف خون افزایش پیدا کرده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها