شناسه خبر : 38605 لینک کوتاه

صدور مجوز واردات واکسن‌های ممنوعه

زیر گرفتن دو زن به بهانه بد‌حجابی در ارومیه

عصر ۱۷ مرداد دو زن در خیابان کاشانی ارومیه توسط یک راننده به بهانه «تذکر حجاب» زیر گرفته شدند. به دنبال درگیری لفظی میان یک راننده سواری پژو پارس با دو عابر زن به بهانه بدحجابی، راننده سواری اقدام به زیر گرفتن این دو نفر کرد. راننده این خودرو پس از زیر گرفتن این دو زن و تصادف با خودروهای دیگر از صحنه متواری شد اما در ساعات پایانی شب گذشته دستگیر شد. هر دو زن زیرگرفته‌شده نیز به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس منتقل شدند. حال هر دو نفر آنها نیز مساعد اعلام شده، هر چند یکی از آنها دچار آسیب‌دیدگی زیادی شده است. به دنبال وقوع این حادثه نماینده ولی فقیه در ستاد امر به معروف و نهی از منکر در آذربایجان‌غربی نسبت به برخورد با متخلفان خیابان کاشانی ارومیه تاکید کرد و گفت: این رفتار نادرست است. حجت الاسلام بهنام دلریش، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، ضمن محکوم کردن حرکت این راننده خاطی افزود: باید در مقابل رفتارهای نادرست ایستادگی کرد. وی تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم این گونه مسائل امر به معروف و نهی از منکر را زیر سوال ببرد. وی بیان کرد: از رسانه‌ها می‌خواهیم روشنگری کنند زیرا این‌گونه صحنه‌ها مربوط به امر به معروف و نهی از منکر نیست و نباید اجازه سوءاستفاده به برخی داده شود. دادستان عمومی و انقلاب ارومیه هم از دستگیری راننده خاطی در حادثه تصادف خیابان کاشانی ارومیه خبر داد. مجیدی بیان کرد: پس از اطلاع از وقوع تصادف عمدی در خیابان کاشانی و مجروح شدن دو بانو در این حادثه فوراً دستورات لازم به بازپرس محترم صادر و اقدامات لازم برای دستگیری عامل جرم انجام شد که نهایتاً با همکاری موثر نیروهای انتظامی متهم متواری شناسایی، دستگیر و تحت نظر قرار گرفت. وی تاکید کرد: با قاطعیت به اتهام فرد خاطی رسیدگی شده و مورد مجازات قرار خواهد گرفت. مجیدی افزود: اجازه خودسری و بی‌قانونی به کسی نخواهیم داد و هر کسی جان و مال و ناموس و امنیت مردم را به مخاطره بیندازد به شدت با او برخورد خواهد شد. به گزارش ایسنا، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌‌جمهوری در دولت دوازدهم، با اشاره به این اتفاق گفت: این نوع رفتارهای هیجانی برگرفته از تعالیم دینی ما نیست بلکه برگرفته از سطحی‌نگری است که متاسفانه رواج داشته و برخی فکر می‌کنند با این رفتارها تکالیف خود را انجام می‌دهند و هیجانات خود را این‌گونه نشان می‌دهند در حالی که قطعاً این کار مردود است و اگر این دو زن با ماشین زیر گرفته شده‌اند، جنایت است و فرد باید به کیفر خود برسد.

 

فایزر و مدرنا در راه ایران

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتی تاکید کرد که هیچ منعی برای واردات واکسن‌های مورد تایید وجود ندارد. به گزارش ایرنا، جهانپور در این توئیت نوشت: منعی برای واردات انواع واکسن کرونا مورد تایید WHO (سازمان جهانی بهداشت) یا سازمان غذا و دارو از جمله آسترازنکا، مدرنا و فایزر و... (غیر از تولیدی آمریکا و بریتانیا) وجود نداشته و ندارد. وی افزود: در مورد آسترازنکا این امر محقق شده و در مورد سایر واکسن‌ها نیز کماکان تلاش برای خرید از منابع مورد تایید ادامه دارد. جهانپور همچنین در توئیت دیگری نوشت: واکسن سینوفارم در مقابل واریانت لاندا هم ۹۰ درصد در پیشگیری از مرگ موثر است. سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از واردات ۱۲۰ میلیون دوز واکسن به کشور خبر داد و گفت: در سه ماه آینده بیش از حدود ۱۲۰ میلیون دوز واکسن فراهم می‌شود و در صورت خوش‌قولی طرف‌های خارجی تا پایان تابستان این رقم به ۴۰ میلیون دوز خواهد رسید. او همچنین درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور افزود: خوشبختانه با ایجاد نظم در سامانه ثبت‌‌نام و نوبت‌دهی، موفق به کسب رکورد بیش از 646 هزار دوز تزریق واکسن کرونا در کشور شده‌ایم. او ادامه داد: درحال حاضر بیش از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده و بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دوز اول و حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دومین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. این درحالی است که به گزارش ایرنا، اپیدمی کرونا در ایران به بدترین روزهای خود رسیده است، تعداد مبتلایان روزانه از مرز ۳۹ هزار نفر عبور و تعداد جانباختگان مرز ۵۰۰ نفر را رد کرده و هر روز بیشتر می‌شود. طبق آمار وزارت بهداشت استان‌های مازندران، ایلام، گلستان و سمنان در هفته گذشته به ترتیب دارای بیشترین موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند. بیشترین موارد مرگ ناشی از کووید ۱۹ نیز در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر گزارش شده است.

 

بیشتر طلاق‌ها در سن ۳۰ تا ۳۹‌سالگی اتفاق می‌افتد

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: براساس آمار منتشر‌شده از سوی مرکز آمار ایران، از ابتدای فروردین تا آذر سال ۱۳۹۹، بیشترین طلاق‌ها در سن ۳۰ تا ۳۹سالگی اتفاق افتاده که با توجه به بالا رفتن میانگین سنی ازدواج، طلاق در این سن دور از ذهن نبود. سیدحسن موسوی‌چلک در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فاصله سنی ازدواج و فاصله سنی بین مرد و زن در ایران تقریباً پنج سال است و از سوی دیگر میانگین سن ازدواج هم بالا رفته است. وی افزود: همچنین بیشترین طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی اتفاق می‌افتد بنابراین دور از انتظار نیست که بیشترین طلاق‌ها در سن ۳۰ تا ۳۹سالگی روی دهد. موسوی‌چلک درباره عوامل طلاق نیز گفت: عوامل کلان و خرد در طلاق موثر است. به‌طور مثال در سطح کلان، هنگامی که حال اقتصاد خوب نیست و افسردگی بیشتر شده و فقر و بیکاری افزایش یافته، طبیعی است در چنین شرایطی، بخشی از پیامدهای خود را در طلاق نشان می‌دهد. رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران اظهار داشت: جامعه‌ای که در آن اخلاق و اقتصاد ضعیف‌تر شده و در کنار آن مهارت‌های ارتباطی وجود ندارد، پیامدهایی مانند طلاق در خانواده‌ها مشاهده می‌شود. موسوی چلک افزود: کارکرد خانواده و کارکرد نهادهای اجتماعی می‌توانند در کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق تاثیرگذار باشند. به گزارش ایرنا، بنابر آمار منتشره مرکز آمار ایران، از ابتدای فروردین تا آذر سال ۱۳۹۹ همانند سال ۹۸، بیشترین ازدواج‌ها در سن ۲۰ تا ۲۹ سال و بیشترین طلاق‌ها در سن ۳۰ تا ۳۹ سال برای زنان و مردان در کشور به ثبت رسیده است.

 

کمیاب‌ترین پرنده ایران در دام غیرمجاز

سیاه‌خروس قفقازی (Caucasian Black Grouse, Tetrao mlokosiewiczi) یک پرنده جنگلی و سردسیری است که در حدفاصل دریای خزر و دریای سیاه در شیب‌های کوهستان‌های قفقاز بزرگ در روسیه، گرجستان، آذربایجان و ترکیه (یک کمربند ارتفاعی 1500 تا 3000 متر از سطح دریا) و همچنین قفقاز کوچک در ایران و ارمنستان پراکنده است. کل محدوده پراکنش این‌ گونه، حدود 12 هزار کیلومترمربع است که هشت درصد آن در ایران قرار دارد. روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با محمدرضا مسعود، کارشناس بازنشسته سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرعامل انجمن غیردولتی حفاظت از تنوع زیستی آذربایجان تلاش کرده تا وضعیت این ‌گونه و تهدیدهای پیش‌روی آن را بررسی کند. در این گفت‌وگو مسعود تاکید دارد که در حال حاضر در منطقه قفقاز بزرگ، جمعیت‌های بزرگی از این پرنده داریم به خصوص مرز روسیه و گرجستان که اکثر جمعیت این پرنده را در خود جای داده ولی در قفقاز کوچک، جمعیت‌ها خیلی کوچک و در عین حال از‌هم‌گسیخته هستند که شامل یک بخش خیلی کوچک از ایران (حدود 32 هزار هکتار) و یک بخش ارمنستان است. جالب است که مردم ساکن در نواحی مرزی ایران و آذربایجان هم این‌ گونه را می‌شناسند چون در جنوب آذربایجان سیاه‌خروس پراکنش دارد، در قسمتی که در عین حال هم‌مرز ارمنستان است، یعنی در ارتفاعات بارتاز شواهدی از حضور این‌گونه را یافته‌اند. تغییراتی که با گرم شدن هوا برای زیستگاه این‌گونه در ایران به وجود خواهد آمد، جالب توجه خواهد بود. این را باید بگویم که عمده‌ترین دلیل کم بودن جمعیت سیاه‌خروس قفقازی در تمامی منابع بدون استثنا، سختی شرایط زیستگاهی ذکر شده که این شامل مه‌های سرد طولانی، دوره‌های طولانی انجماد در زمان جوجه‌آوری پرنده و وقوع تگرگ و برف مقارن با دوره انکوباسیون و پرورش جوجه‌هاست. از اواسط دهه 90 با گرم شدن هوا، عوامل مذکور به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کردند و جوجه‌ها بالطبع شانس زنده ماندن بیشتری داشتند. نتیجه آن را هم می‌توان از طریق مشاهده افزایش تعداد جوجه‌های هر مادر به چشم دید. مشکل اصلی سیاه‌خروس، معضل چرای دام به شکل سنتی است که در این چند‌‌ساله هم مرتفع نشده است. البته شکار سیاه‌خروس را هم گاهی به عنوان تهدید مطرح می‌کنند اما باز هم من آن را زیاد تاثیرگذار نمی‌دانم، هرچند حفاظت از حتی یک فرد هم در جمعیت‌های کوچک مهم است. تا زمانی که جوامع محلی از وجود سیاه‌خروس یا هر گونه دیگری بهره‌مند نشوند هرگز در حفاظت مشارکتی با دولت همکاری نخواهند کرد، از این‌رو باید برای درآمدزایی جوامع محلی با تعریف معیشت‌های جدید مانند گردشگری پایدار و معیشت‌های سازگار با محیط زیست اقداماتی صورت گیرد.

 

رتبه‌های برتر دانشگاه‌ها در انحصار مدارس خاص

پرس‌وجو از مدیران ارشد سابق در وزارت آموزش‌وپرورش نشان می‌دهد که جا ماندن دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی فقط محدود به‌ دست نیافتن در کسب رتبه‌های برتر نیست بلکه عمق این ناکامی بیش از حضور نداشتن آنها بین 40 برگزیده نخست کنکور است. علی زرافشان، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با روزنامه همشهری می‌گوید: «یک بررسی در آموزش‌وپرورش شهر تهران انجام شد که نشان می‌داد 10 درصد دانش‌آموزان تهران در مدارس خاص مانند مدارس غیردولتی، نمونه و شاهد تحصیل می‌کردند و 90 درصد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دانشگاه‌های تهران به همین 10 درصد می‌رسید. این درحالی بود که فقط 10 درصد دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی شهر تهران در دانشگاه‌های تهران قبول می‌شدند. البته این نسبت تقریباً در طول همه این سال‌ها ثابت مانده و امسال یک مقداری موضوع حضور فارغ‌التحصیلان مدارس خاص در میان برگزیدگان کنکور جدی‌تر هم شده است ولی آمارهای سال‌های گذشته هم همین‌طور بوده است.» محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش نیز در گفت‌وگو با همشهری درباره وضعیت میزان موفقیت دانش‌آموزان مدارس دولتی و دیگر مدارس در کنکور طی یک ‌دهه که او ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش را بر‌عهده داشت، می‌گوید: «استنباط از برگزیدگان ادوار مختلف کنکور نشان می‌دهد که عموماً 80 درصد دانش‌آموزانی که در رشته‌های خاص و دانشگاه‌های برتر مانند صنعتی‌شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علم‌وصنعت ایران، اصفهان، تبریز و مانند اینها قبول می‌شوند، مربوط به مدارس غیردولتی، سمپاد، هیات‌امنایی و نمونه‌دولتی هستند و فقط حدود 20 درصد قبول‌شدگان در رشته‌ها و دانشگاه‌های خاص را فارغ‌التحصیلان مدارس دولتی عمومی تشکیل می‌دهند.» محمدیان تصریح می‌کند: «اما درصورتی که کل پذیرفته‌شدگان کنکور در همه رشته‌ها و دانشگاه‌ها و حتی در مقاطع فوق‌دیپلم و دانشگاه‌های شهرهای دورافتاده و رشته‌های کم‌متقاضی را درنظر بگیریم، می‌بینیم که 50 درصد پذیرفته‌شدگان از بین فارغ‌التحصیلان مدارس عمومی دولتی و 50 درصد دیگر از بین سایر مدارس هستند.» محمدیان در تحلیل این آمارها گفت: «این آمار نشان می‌دهد که هنوز نتوانسته‌ایم آموزش‌وپرورش باکیفیت را در اختیار همگان قرار دهیم، هرچند توسعه کمی داشته و دسترسی به آموزش برای همه وجود دارد اما عدالت آموزشی از منظر در دسترس قرار دادن آموزش باکیفیت که فارغ از موقعیت استانی، قومی و موقعیت اجتماعی و مالی والدین باشد، هنوز محقق نشده است. با نظام آموزشی فعلی در دوران مدرسه، نخبه‌پروری‌های خاص اتفاق می‌افتد، طبقات اجتماعی خاصی در کنکور برتر می‌شوند و طبقات نخبه‌ای به‌وجود می‌آیند که به پشتوانه موقعیت‌های اجتماعی و مالی پدرانشان به چنین درجه‌ای می‌رسند نه با اتکا بر استعداد خودشان.»

♦♦♦

ایلنا: مهدی چمران، رئیس جدید شورای شهر تهران، درباره نامه سازمان بازرسی درباره انتخاب شهردار اعلام کرد: نامه سازمان بازرسی محرمانه است و نباید توضیح بدهم. همچنین در پاسخ به این سوال که پاسخ شورا به این نامه چیست؟ گفت: مساله داخلی خودمان است و پاسخ نمی‌خواهد.

فارس: محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌های کشور، با اعلام رقم اشتغال ۵۴درصدی زندانیان واجد شرایط گفت: اداره کل زندان‌های استان تهران تقریباً ۱۶ درصد جمعیت کیفری را به خود اختصاص داده است.

ایرنا: رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ سه سمپوزیوم با موضوع شهرهای سالم در تهران برگزار شده است، گفت: اخیراً شش شهر سهند، جلفا و مراغه در استان آذربایجان شرقی، اردکان در استان یزد، کاشان در استان اصفهان و گرمی در استان اردبیل در شبکه شهرهای سالم سازمان جهانی بهداشت، ثبت شده‌اند.

میزان: علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با اعلام اینکه تمام معلمان مدارس واکسینه خواهند شد گفت: در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت، حوزه‌های بهداشتی این موضوع را اجرا می‌کنند و در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت با هماهنگی وزارت بهداشت از امکانات آموزش و پرورش استفاده خواهد شد.

ایسنا: مدیر مرکز حفاظت فوک خزری اعلام کرد: شرایط دریای خزر به‌ویژه برای فوک خزری بسیار بد است چون در فصل زادآوری نیاز به مهاجرت به شمال دریای خزر دارد تا در سطح یخ‌زده آب، توله‌های خود را به دنیا بیاورد اما گرمایش باعث شده آب دریاچه کمتر یخ بزند.

ایرنا: نخستین فرهنگ‌سرای ویژه افراد دارای معلولیتِ کشور در آخرین و شصت‌وسومین آیین پویش افتتاح شهرداری، در کرمان به بهره‌برداری رسید.

ایسنا: معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت طرح معلمان تمام‌وقت گفت: هنوز پرونده باز است و در حال رایزنی با دیوان عدالت اداری هستیم، فعلاً هیچ‌کدام از احکام معلمان تمام‌وقت را لغو نکرده‌ایم و امید است همان فوق‌العاده ویژه 5 /17 درصد برایشان ادامه یابد.

ایرنا: رئیس سازمان امداد و نجات اعلام کرد: براساس برآوردها، ۱۹ هزار میلیارد تومان باید در راستای تامین تجهیزات در حوزه امداد و نجات هزینه شود تا به نقطه مطلوب برسیم.

ایلنا: محسنی بندپی، استاندار تهران در جلسه شورای بخش خصوصی و دولت، اظهار کرد: اصلاح قانون منع استقرار صنایع جدید در شعاع ۱۲۰ کیلومتر باعث می‌شود صنایع استان تهران را از حالت عقب‌ماندگی تکنولوژی به حالت روز تغییر دهیم و این باعث افزایش دوبرابری تولید و اشتغال می‌شود.

♦♦♦

آشفته‌بازار دارو در روزهای سیاه کرونا

خبرگزاری فارس نوشت: جلیل سعیدلو، دبیر انجمن داروسازان گفت: در روزهای اخیر شاهد کمبود سرم و داروهایی از قبیل رمدیسیویر، فاویپیراویر و تمزیوا در داروخانه‌ها و مراکز درمانی کشور هستیم که واقعاً جای تاسف دارد. سیاستی که در پیش گرفته‌شده برای مدیریت اوضاع، این است که این اقلام از طریق داروخانه‌های دولتی توزیع شود که سبب تراکم بیماران و افراد سالم در این داروخانه‌ها شده. ما دارای ۱۳ هزار داروخانه هستیم و الان که مردم مراجعه می‌کنند و داروخانه‌ها نمی‌توانند داروهای آنها را تامین کنند، اتفاق تلخ و گزنده‌ای است که دلیل آن، عدم توزیع دارو در داروخانه‌هاست و باید مسوولان در این رابطه هرچه سریع‌تر تجدید نظر کنند.

 

کارکنان بیمارستان‌ها خسته شده‌اند

ایرنا نوشت: رئیس کل سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: در بیمارستان‌ها پرسنل خسته‌اند، اکثر آنها دو‌شیفته و سه‌شیفته کار می‌کنند، فعالیت طولانی با ماسک N-95 و لباس‌های خاص واقعاً سخت است، با وجود این استخدام نیرو هنوز انجام نشده است. مجوز استخدام ۵۲ هزار نفر در وزارت بهداشت صادر شد اما بیشتر از هشت هزار نفر در بیمارستان‌ها جذب نشدند و همین تعداد هم بازنشسته شده یا به علل مختلف از سیستم خارج شدند. در تعطیلی‌هایی که اعلام می‌شود، پرستاران و خانواده نظام سلامت همچنان سر کار هستند و با افزایش بار مراجعات و سختی کار بیشتری هم مواجه هستند، از این‌رو باید فعالیت آنها در مراکز درمانی ضریب بالایی بخورد.

 

آموزش زبان آلمانی و فرانسوی در مدارس

همشهری نوشت: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از آموزش آزمایشی زبان فرانسه و آلمانی در مدارس خبر داده و گفته است: کتاب این دو زبان تالیف شده ‌است. حسن ملکی با توضیح اینکه باید به‌تدریج وابستگی دانش‌آموزان را به زبان انگلیسی کم کنیم، گفت: این دو، جزو دروس انتخابی هستند؛ البته چالش‌هایی در این‌باره وجود دارد که تامین معلم برای اجرا و تدریس از جمله آنهاست. ملکی در پاسخ به اینکه در سنوات گذشته از ورود زبان چینی به مدارس هم صحبت‌هایی به میان آمده بود گفت: خب هنوز انجام نشده است؛ زبان چینی هم شرایط خاص خودش را دارد. هم‌اکنون کتب آموزش آلمانی و فرانسه تولید شده است.

 

گزارش پیروز حناچی به شورای شهر ششم

شرق نوشت: پیروز حناچی، شهردار سابق تهران، در گزارش شورای شهر ششم اعلام کرد: در موضوع بلندمرتبه‌سازی کاهش ۸۸درصدی در تعداد پروانه‌ها و مهار رشد بی‌رویه بلندمرتبه‌سازی و کاهش ۹۰درصدی زیربنای پروانه‌ها را شاهد بودیم. در حوزه توسعه فضای سبز و افزایش بوستان‌های شهری، تملک ۲۱ باغ و اراضی مشجر و کاهش تعداد محلات فاقد بوستان از ۱۷ به هشت محله را داشتیم. همچنین در بخش مالیه پایدار شهری، به نسبت ثابت سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد شهر را ارزان‌تر اداره کردیم. در افزایش میزان بازپرداخت به اخذ تسهیلات، بدهی خالص شهرداری را ازجمله با چندین فقره برات کارت به مبلغ ۸۷۸ میلیارد تومان کاهش دادیم. در واقع ۶۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری و ۵۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مطالبات شهرداری است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها