شناسه خبر : 38533 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تاخت‌وتاز کرونا در آرامش مسوولان

افزایش تمایل به فرزندخواندگی در ایران

«حبیب‌الله مسعودی‌فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره وضعیت فرزندخواندگی به ایلنا گفت: سامانه فرزندخواندگی از سال گذشته آغاز به کار کرد و تاکنون ۱۶ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. بر اساس قانون سال ۱۳۹۲ که مربوط به بحث فرزندخواندگی است و آیین‌نامه‌هایی که در سال ۱۳۹۴ در دولت مصوب شد، روند رو به رشدی در تعداد فرزندخواندگی در این مدت داشته باشیم. وی ادامه داد: همچنین نگاه مردم به فرزندخواندگی نگاه بهتری شده است و خیلی از مردم از اقشار مختلف به سمت فرزندخواندگی رفته‌اند. در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با وجود موضوع کرونا که باعث شده بود ارتباطات کاهش پیدا کند و حضور در مراکز سخت‌تر شود، اما شاهد افزایش ۱۰درصدی فرزندخواندگی در این مدت بوده‌ایم و سرپرستی حدود ۱۷۰۰ کودک به خانواده‌های مختلف سپرده شده است و اغلب خانواده‌ها تقاضای سرپرستی کودکان کمتر از سه سال را دارند. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه همیشه سیاست سازمان این است که تعداد کودکان در مراکز نگهداری را کاهش دهیم و کودکان را به سمت خانواده سوق دهیم، تصریح کرد: در گذشته کودکان به صورت مدل‌های اردوگاهی در مراکز نگهداری می‌شدند و گاهی در یک مرکز حدود ۱۰۰ کودک حضور داشتند، اما فرآیند سازمان در این سال‌ها و به ویژه بعد از سال ۹۲ که قانون فرزندخواندگی مصوب شده است، این بوده است که مراکز از شکل اردوگاهی به خانه تبدیل شده است و نام آن را نیز مراکز شبه‌خانواده گذاشته‌ایم. فرید خاطرنشان کرد: متوسط کودکانی که در مراکز شبه‌خانواده نگهداری می‌شوند حدود ۱۰ تا ۱۲ کودک است. تلاش ما این است که کودکان را به سمت فرزندخواندگی سوق دهیم. در این راستا حتی کودکانی که دارای معلولیت یا بیماری هستند نیز به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند. راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی نیز باعث شده است سیر فرزندخواندگی شفاف‌تر شود. این سامانه دسترسی خانواده‌ها را به فرزندپذیری بیشتر می‌کند و همچنین باعث می‌شود احتمال فرزندخواندگی کودکان در سراسر نقاط کشور بیشتر شود.

 

پیشتازی مردان در رتبه‌های تک‌رقمی کنکور ۱۴۰۰

بر اساس نتایج اعلامی کنکور ۱۴۰۰ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبان مرد موفق به کسب بیشترین رتبه‌های زیر ۱۰ گروه‌های آزمایشی شدند. به گزارش ایسنا، اسامی نفرات برتر کنکور سال ۹۹ در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، تجربی، انسانی، زبان و هنر بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت و بر این اساس داوطلبان مرد موفق به کسب اغلب رتبه‌های ۱ تا ۱۰ گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، انسانی، زبان و هنر شدند. از ۱۰ نفر اول گروه آزمایشی علوم تجربی نیز مردان هفت رتبه را از آن خود کردند و سه نفر زن موفق به کسب رتبه زیر ۱۰ در این گروه آزمایشی شدند. از ۱۰ نفر برتر گروه آزمایشی علوم انسانی نیز ۹ نفر آنها را آقایان و یک نفر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. در گروه آزمایشی ریاضی و فنی از ۱۰ نفر رتبه برتر ۹ نفر را مردان به خود اختصاص دادند و فقط یک نفر از این جایگاه از آنِ زنان شد. در گروه آزمایشی هنر از پنج رتبه برتر دو نفر را آقایان و سه نفر را خانم‌ها کسب کردند. همچنین از پنج نفر برتر گروه آزمایشی زبان‌های خارجی چهار نفر را آقایان و یک نفر را خانم‌ها از آن خود کردند. به‌طور کلی ۳۱ نفر از ۴۰ نفر برتر پنج گروه آزمایشی کنکور ۱۴۰۰ مردان و مابقی خانم هستند و همچنین داوطلبان تهرانی با ۹ برگزیده، در صدر برترین‌های کنکور قرار گرفتند.

 

تهران، مازندران و فارس رکورددار محکومان مالی

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین آمار محکومان جرائم غیرعمد گفت: در حال حاضر در کل کشور ۱۱ هزار و ۲۲ نفر از مددجویان به دلیل محکومیت جرائم غیرعمد مالی در زندان هستند که از این تعداد هزار و ۷۳۸ نفر به دلیل عدم پرداخت مهریه در زندان هستند. «اسدالله جولایی» ادامه داد: همچنین ۱۴۰ نفر از محکومان نیز به دلیل عدم پرداخت دیه در تصادفات فوتی و ۷۱ نفر به دلیل عدم پرداخت دیه در تصادفات جرحی در زندان هستند که به دلیل عدم داشتن بیمه خودرو یا کفایت نتوانستند دیه را پرداخت کنند. رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور تصریح کرد: همچنین در حوادث کارگاهی نیز ۱۷ نفر به دلیل فوت افراد و ۲۴ نفر به دلیل حوادث جرحی در کارگاه‌ها و عدم پرداخت دیه در زندان هستند. جولایی تصریح کرد: در بین پرونده‌هایی که در ستاد دیه تشکیل می‌شود پرونده‌های حوادث کارگاهی ارقام سنگین‌تری نسبت به محکومان مالی سایر جرائم دارند. وی با اشاره به اینکه با توجه به اصلاح قانون چک روند کاهشی زندانیان ناشی از چک را شاهد هستیم، گفت: بیشترین مددجویان ما زندانیان مربوط به جرائم مالی غیرعمد چک هستند. در حال حاضر حدود هشت هزار و ۸۱۳ مددجو در کل کشور به دلیل مواردی مانند چک و سفته در زندان هستند. رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور با اشاره به استان‌هایی که بالاترین میزان محکومان مالی غیرعمد را دارند، خاطرنشان کرد: استان‌های تهران با ۷۵۰ نفر، مازندران با ۷۳۹ نفر و فارس با ۶۱۳ نفر بیشترین محکومان مالی غیرعمد را در کل کشور دارند. جولایی در پاسخ به این سوال که کدام استان‌ها بالاترین آمار محکومان مالی غیرعمد مرتبط با مهریه را دارند، گفت: معمولاً استان‌هایی که از جمعیت بالایی برخوردار هستند، بالاترین آمار این نوع محکومان را نیز دارند و در حال حاضر در بین استان‌های کشور، استان مازندران بیشترین زندانی مهریه را در کل کشور دارد.

 

رکوردشکنی پی‌درپی کرونا در ایران

در حالی که روزانه بیش از دو هزار بیمار کرونایی در بیمارستان بستری می‌شوند، وزیر کشور اعلام کرد تعطیلی دوهفته‌ای کشور فعلاً منتفی است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفت: «درست است که تعطیلات به عنوان یکی از راه‌های اقدام و اثرگذاری است، اما انجام این کار نیازمند مقدمات، برنامه‌ریزی، اقناع‌سازی و همراه‌سازی مسوولان و مردم است.» به گزارش ایسنا، وزیر کشور افزود: «اگر به شکل هوشمندانه برنامه‌ریزی نشود، ممکن است با وجود متحمل شدن هزینه اقتصادی به اهداف مدنظر نرسیم.» منتفی شدن تعطیلی دوهفته‌ای کشور در حالی اعلام می‌شود که شمار مبتلایان و قربانیان کرونا همچنان سیر صعودی و بی‌سابقه‌ای گرفته است. دکتر فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران بالای دو هزار بستری داریم که هیچ‌وقت به این مقدار نرسیده بودیم. البته هر روز هم دارد بیشتر می‌شود و هر روز رکورد شکسته می‌شود. از پیک اول تاکنون هیچ‌وقت اینقدر تعداد بیمار بستری نداشتیم. وی درباره کمبود دارو و رمدسیویر، گفت: کمبود رمدسیویر نداریم، اما کمبود سرم تزریقی وجود دارد که البته مدیریت می‌کنیم و با سختی می‌رسانیم. البته در حوزه داروهای دیگر برای بیماری‌های دیگر کمبودهایی در سطح کشوری وجود دارد، اما ربطی به کرونا ندارند و در کرونا کمبود رمدسیویر نداریم. علامه با بیان اینکه تخت‌های آی‌سی‌یو هم با این حجم بیمار قاعدتاً پر است، گفت: البته دائماً در حال جابه‌جایی هستیم. به‌طوری که یکسری بیمار ترخیص می‌شوند و یکسری بیمار هم متاسفانه فوت می‌کنند و بیماران دیگر جایگزین می‌شوند. ما هر روز هم داریم از ظرفیت تخت‌های سایر بیماری‌ها استفاده می‌کنیم. علامه با بیان اینکه با توجه به واکسیناسیون کادر درمان میزان ابتلا کمتر است، گفت: هرچند ابتلای مجدد بعد از واکسن هم داریم، اما از شدت آن کاسته شده است، اما کادر درمان واقعاً خسته هستند. فکر کنید وقتی یک بیمارستان ما ۵۰ درصدش زیر بار کروناست و در عین حال بیماران و بیماری‌های دیگری هم مانند سکته قلبی، سکته مغزی و... وجود دارند و نمی‌توان به آنها خدمت نداد، بنابراین نصف بیمارستان زیر بار کروناست و نصف دیگرش برای بیماران اورژانسی دیگر است. وی با بیان اینکه کرونای دلتا عمدتاً علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی و... دارد، گفت: مردم اگر علامت سرماخوردگی در خودشان دیدند، باید فکر کنند کروناست، مگر اینکه خلافش ثابت شود. البته اگر حال بدی ندارند، ابتدا به مراکز ۱۶ساعته بهداشتی مراجعه کنند، مگر اینکه علائم جدی و نگران‌کننده داشته باشند.

 

«واردات» به محموله «سرم» تزریقی رسید

سخنگوی سازمان غذا و دارو از دستور وزیر بهداشت جهت خرید فوریتی سرم تزریقی و ورود آن به زنجیره توزیع در اسرع وقت خبر داد و همچنین درباره نحوه ثبت‌نام بیماران دیابتی در سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت، توضیح داد. به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور درباره کمبود سرم تزریقی، گفت: با توجه به اینکه یکی از خطوط تولید در حال اصلاح بوده است، پیش‌بینی کاهش نسبی تولید انجام شده بود و از مدتی قبل تمهیداتی برای خرید و واردات سرم از کشورها انجام شده بود که متاسفانه با توجه به گرفتاری شدید این کشور در همه‌گیری کووید ۱۹، از خروج این محموله ممانعت شد. وی افزود: ظرف ۴۸ ساعت گذشته با دستور وزیر بهداشت دستور خرید فوریتی سرم تزریقی از کشور ثالث صادر شده که به‌زودی و در اسرع وقت وارد زنجیره توزیع خواهد شد. علاوه بر این سرم‌های تزریقی تولید داخل هم مدیریت می‌شوند تا در بیمارستان‌ها، مراکز درمان سرپایی و اورژانس‌ها استفاده شوند. فعلاً داروخانه‌های بیمارستانی این سرم‌ها را در اختیار بیماران قرار می‌دهند. جهانپور تاکید کرد: محموله خریداری‌شده به میزان کافی وارد کشور خواهد شد و بعد از آن مازاد بر نیاز بیماران بستری و مراکز درمانی، در شبکه داروخانه‌ای کشور هم توزیع می‌شود.

 

زمین‌لرزه و سیل در تابستان

رئیس سازمان امداد و نجات کشور از به‌کارگیری ۳۰۸ تیم عملیاتی جهت امدادرسانی به بیش از ۱۰ هزار نفر از شهروندان در حوادث جوی روزهای اخیر خبر داد. به گزارش ایرنا از جمعیت هلال‌احمر، مهدی ولی‌پور در خصوص امدادرسانی در حوادث جوی از ۲۳ تیر تا ۷ مرداد سال جاری گفت: ۶۱ شهرستان در ۲۰ استان کشور متاثر از سیل بودند که این استان‌ها شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، گلستان، فارس، سیستان و بلوچستان، سمنان، خوزستان، مازندران، هرمزگان، یزد و کردستان بودند. وی افزود: در این مدت ۱۰ هزار و ۵۴۷ نفر از شهروندان امدادرسانی و هزار و ۱۴۴ نفر اسکان اضطراری داده شدند. همچنین در این حوادث جوی ۵۸ نفر از گرفتارشدگان به مناطق امن منتقل شدند. متاسفانه در این حوادث هفت نفر از شهروندان بر اثر وقوع سیل و یک نفر نیز بر اثر اصابت صاعقه جان خود را از دست دادند. ولی‌پور خاطرنشان کرد: هزار و ۲۰۷ نفر نیروی جمعیت هلال‌احمر در قالب ۳۰۸ تیم عملیاتی اقدام به امدادرسانی کرده‌اند. رئیس سازمان امداد و نجات در خصوص مهم‌ترین زمین‌لرزه‌های رخ‌داده از ۸ تا ۱۱ مرداد گفت: در این مدت ۱۷ زمین‌لرزه با قدرت 8 /2 تا 7 /3 ریشتر در استان کرمانشاه و شهر خانقین عراق که در نزدیکی مرزهای ایران قرار دارد، به وقوع پیوست و همچنین در تاریخ ۸ مرداد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 3 /4 ریشتر مرز استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند که خوشبختانه خسارتی در پی نداشتند.

♦♦♦

ایسنا: محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: آرامستان بهشت زهرا تا سه سال دیگر بیشتر ظرفیت ندارد و نقاطی در اطراف شهر تهران در شرق و غرب در حد ۴۰۰، ۵۰۰ هکتار در نظر گرفته شده، برای اینکه تهران از تک‌آرامستانی خارج شود.

ایرنا: وزیر علوم اعلام کرد: جامعه علمی باید نگاهی به قبل از دانشگاه آمدن دانشجویان هم داشته باشد؛ سوق یافتن استعداد‌های تحصیلی دبیرستان به سمت یک رشته خاص مثل علوم تجربی، خسارت زیادی برای کشور به بار می‌آورد.

ایلنا: مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تصویب پارک پردیسان به عنوان اولین منطقه حفاظت‌شده شهری تنها راه حفاظت از آن است و مخالف ثبت آن توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم.

فارس: رئیس قوه قضائیه دستور داد پرونده افرادی که در جریان رخدادهای آبان ۹۸ دستگیر شده‌اند، مورد بررسی مجدد قرار بگیرد تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی یا آزادی شوند.

ایسنا: مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: بزرگ‌ترین پالایشگاه محصولات زایمانی با هدف فرآوری همه ضمایم زایمانی به زودی در کشور راه‌اندازی می‌شود.

میزان: شهردار تهران گفت: در این دوره حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داشتیم که پرداخت سود بانکی این بدهی و افزایش نیافتن این میزان بدهی نیز خود یک دستاورد محسوب می‌شود.

ایرنا: کارشناس مسوول خط مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی کشور گفت: میزان تماس‌ها با صدای مشاور بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ نسبت به سال‌های قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته که علت آن شیوع کرونا و ترجیح مردم برای مشاوره از راه دور در این شرایط است.

مهر: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه قرار است هزینه تخلف رانندگان پرخطری که پلیس بارها به آنها تذکر داده است افزایش پیدا کند، گفت: دو برابر شدن هزینه جریمه، ممنوعیت رانندگی تا پایان عمر و توقیف طولانی‌مدت خودرو را برای این رانندگان در نظر گرفته‌ایم.

ایلنا: رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا گفت: عزاداری محرم به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اولویت استفاده از فضای باز برگزار می‌شود و امسال هم مانند سال گذشته ایستگاه صلواتی نداریم.

فارس: مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه شاخص سلامت خون در ایران در حد کشورهای با درآمد سرانه بالاست، گفت: در دوران کرونا با کاهش هشت‌درصدی اهدای خون روبه‌رو بوده‌ایم.

♦♦♦

سهم حداکثری مدارس حداقلی

اعتماد نوشت: از میان 40 نفر برتر کنکور 1400 در گروه‌های آزمایشی مختلف 14 دانش‌آموز از تهران و 26 نفر از شهرستان‌ها هستند. در هر سه رشته این نام‌ها تکرار می‌شوند: دبیرستان تیزهوشان، دبیرستان غیردولتی، دبیرستان نمونه دولتی. نسبت دانش‌آموزان کلاس دوازدهمی مدارس دولتی 54 درصد کل دوازدهمی‌هاست و میزان حضور آنها در میان سه هزار نفر اول کنکور حدود 10 درصد. همچنین مدارس استعدادهای درخشان 5 /3 درصد از جمعیت کلاس دوازدهمی‌ها را دارند و 39 درصد از لیست سه هزار نفر اول را تشکیل می‌دهند. این درصد در مورد مدارس غیردولتی 19 درصد است. تهران 10 درصد جمعیت کلاس دوازدهمی‌ها را دارد و با این حال 35 درصد لیست سه هزار نفر اول کنکور را تشکیل می‌دهد.

 

آتش‌سوزی جنگل‌های فارس و مرگ چهار داوطلب

همشهری نوشت: آتش‌سوزی در منطقه هایقر شهرستان فیروزآباد از توابع استان فارس پس از حدود ۱۷ ساعت توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و مردم مهار شد. این آتش‌سوزی ساعت ۱۵ دوشنبه ۱۱ مردادماه در منطقه هایقر شروع و بامداد سه‌شنبه نیز به‌طور کامل مهار شد. در این آتش‌سوزی چهار مرد عشایری که برای خاموش کردن آتش به کمک آمده بودند، براثر سوختگی جان خود را از دست دادند. یکی از امدادرسانان به دلیل سوختگی ۵۰ درصد به بیمارستان شیراز منتقل شد اما به دلیل شدت سوختگی در بیمارستان جان باخت. گزارش‌ها حاکی است چند نفر نیز مصدوم شده‌اند. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فیروزآباد گفت: عامل آتش‌سوزی نیز بدون شک، انسانی است.

 

بیمارستان‌های پایتخت بدون تخت خالی

ایران نوشت: با اوج‌گیری دلتا در تهران، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای پذیرش مبتلایان جدید در سامانه 6070 (سامانه ویژه جایابی تخت بستری بیماران کرونایی در استان تهران) به صفر رسیده است. سامانه 6070 از اردیبهشت امسال برای جایابی تخت بستری کرونا در شهر تهران راه‌اندازی شد تا مردم پیش از مراجعه حضوری به بیمارستان با سامانه 6070 تماس بگیرند و در صورت اعلام سامانه، به بیمارستان‌های معین مراجعه کنند. روسای بیمارستان‌ها می‌گویند؛ جا نداریم، بیش از 80 درصد ظرفیت تخت‌ها را به کرونایی‌ها اختصاص داده‌ایم و خدمات‌دهی به بیماران دیگر دچار مشکل جدی شده است. در تهران نیز افزایش 5 /22‌درصدی در تعداد بیماران فوت‌شده در هفته هفتاد و پنجم اپیدمی را شاهد هستیم.

 

افزایش آسیب‌های اجتماعی در تهران

ایلنا نوشت: محسن هاشمی در حاشیه آخرین جلسه شورای شهر پنجم تهران گفت: برای من دو نکته آلودگی هوا و آسیب‌های اجتماعی مهم بود. ما در بخشی از تجهیز سیستم حمل‌و‌نقل عمومی به سیستم‌های ضد‌آلودگی هوا موفق نبودیم و نتوانستیم تامین واگن و اتوبوس برقی را اجرایی کنیم، البته باید این موارد توسط دولت تامین می‌شد که به دلیل تحریم اتفاق نیفتاد. نکته دوم مساله آسیب‌های اجتماعی بود که معیشت مردم دچار مشکل بود اما به دلیل مسائل اقتصادی و کرونا، آسیب اجتماعی در تهران نه‌تنها کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش نیز یافت و بعد از شورای شهر باید به این دو موضوع به ویژه آسیب‌های اجتماعی پرداخته شود.