شناسه خبر : 38389 لینک کوتاه

خوزستان در بحران

افزایش شدید نرخ بیکاری زنان

بر اساس آمار منتشره مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری زنان جوان ۱۸ تا ۳۵‌ساله با 5 /3 درصد رشد نسبت به بهار سال گذشته به 8 /27 درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده است. به گزارش ایسنا، نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ساله با 1 /1درصد کاهش نسبت به بهار ۹۹ به 6 /15 درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده است، به تعبیر دیگر در بهار ۱۴۰۰ تعداد یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۶۳۲ جوان ۱۸ تا ۳۵‌ساله بیکار بوده‌اند. در بین این جوانان بیکار ۱۸ تا ۳۵‌ساله، یک میلیون و ۸۳ هزار و ۳۱۶ نفر مرد و ۵۲۵ هزار و ۳۱۶ نفر زن بوده‌اند. در واقع نرخ بیکاری مردان جوان ۱۸ تا ۳۵‌ساله با 1 /2 درصد کاهش نسبت به بهار ۹۹ به 9 /12 درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده است و این در حالی است که در همین بازه زمانی و سنی، نرخ بیکاری زنان با 5 /3 درصد افزایش به 8 /27 درصد رسیده است. اگرچه طی بازه زمانی بهار ۹۹ تا بهار ۱۴۰۰ یعنی یک سال گذشته، بیکاری جمعیت ۱۵‌ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی در آمار کل کشوری و همچنین آمار بیکاری این طیف سنی در بین مردان فارغ‌التحصیل، کاهش پیدا کرده اما همین آمار برای زنان فارغ‌التحصیل افزایش داشته است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵‌ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی، در بهار ۱۴۰۰ با اندکی کاهش نسبت به بهار ۹۹ به 4 /13 درصد رسیده است. این آمار برای مردان فارغ‌التحصیل نیز با کاهش نسبت به سال قبل خود به 4 /9درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده اما برای زنان با 2 /2درصد افزایش نسبت به بهار ۹۹ به 4 /22 درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین، سهم جمعیت بیکار ۱۵‌ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران، نشان می‌دهد ۴۰ درصد از کل بیکاران در بهار ۱۴۰۰ از میان فارغ‌التحصیلان آموزش عالی بوده و در واقع این آمار با 3 /4 درصد رشد نسبت به بهار ۹۹ به 3 /40 درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده است.

 

تهران و خراسان؛ رکوردداران تاهل و تجرد

اعظم کریمی، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش و جوانان، در وبینار «ازدواج بالغانه، تحکیم خانواده و تعالی جامعه» که به همت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: آمار ازدواج در سال ۹۸ نسبت به سال قبل آن چهار درصد کاهش و سال ۹۷ نسبت به سال قبل خود ۹ درصد کاهش داشته است اما در سال ۹۹ برای اولین بار پس از سال‌ها شاهد افزایش حدود 5 /4‌درصدی آمار ازدواج بودیم که بسیاری از کارشناسان قائل بر این هستند که حذف تشریفات و مراسم نوظهور از جمله دلایل افزایش ازدواج طی سال ۹۹ بوده است. به گزارش ایسنا، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش و جوانان به بیان آمار افزایش ازدواج به تفکیک استان‌های کشور در سال ۹۹ پرداخت و گفت: طی سال ۹۹ استان خراسان جنوبی بیشترین میزان ازدواج نسبت به سال قبل خود را داشت و حدود 2 /17 درصد آمار ازدواج در این استان افزایش داشته است. همچنین استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان و بوشهر نیز شاهد افزایش ۱۰‌درصدی ازدواج طی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بودند. مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه نگران تشکیل خانواده ایرانی هستیم، این را هم گفت که به تناسب افزایش سن ازدواج بحران جمعیت را در پیش خواهیم داشت. شاید بزرگ‌ترین تغییر کرونا در بحث فرهنگ‌سازی به حذف مراسمات بازمی‌گردد. امروزه ازدواج سریع فرزندان برای خانواده‌ها اولویت ندارد و بعضاً ازدواج فرزندان را به پس از سربازی و تکمیل تحصیلات در عالی‌ترین سطوح و... موکول می‌کنند و این یک نمونه ملموس از تغییرات اجتماعی سبک زندگی خانواده‌های ایرانی است.

 

خوزستان در بحران

در حالی استان خوزستان یکی از گرم‌ترین سال‌های خود را می‌گذراند که طی روزهای اخیر و با افزایش شدید و بی‌سابقه دما در این استان شاهد تعطیلی چندباره ادارات در برخی شهرهای این استان بوده‌ایم. به گزارش جماران، کم شدن میزان بارش‌ها در سال آبی گذشته نیز موجب کاهش شدید منابع آبی این استان شده و موضوع کم‌آبی را به نقطه بحرانی نزدیک کرده است تا جایی که، اعتراض‌های مردمی را به دنبال داشته است؛ این اعتراضات به کوچه و خیابان‌های شهرهای خوزستان محدود نشده و بخش گسترده‌ای از اعتراضات نیز در فضای مجازی مطرح و توسط بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی پیگیری و حمایت شده است. اعتراضات در حدود ۱۷ شهر خوزستان از جمله اهواز، مرکز استان، شوش، شادگان و کرخه ادامه یافته و به نوشته فارس، تاکنون دست‌کم دو نفر در جریان این اعتراضات و درگیری‌ها جان باخته‌اند، اما مقامات رسمی می‌گویند آنها به دست «اغتشاشگران» کشته شده‌اند. در این رابطه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران کمبود آب در خوزستان، گفت: «گلایه‌های بحق مردم استان خوزستان موضوع دیگری بود که برای رسیدگی به آن، رئیس کمیسیون انرژی ماموریت یافت با نظارت میدانی از نزدیک ابعاد مساله را بررسی و موضوع را پیگیری کند.» سیدابراهیم رئیسی نیز در تماسی با قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان پیرامون وضعیت منابع آبی، تنش آبی و خشکسالی در این استان گفت‌وگو کرد. استاندار خوزستان با تشکر از رئیس‌جمهوری منتخب، روند اقداماتی را که از ابتدای حضور در خوزستان برای پیشگیری از وضعیت فعلی انجام شده تشریح کرد و گفت: اقدامات برای رفع مشکلات آبی خوزستان با تمام توان در حال پیگیری است. در تازه‌ترین واکنش، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران ایران از پیشنهاد اختصاص بودجه برای سدهای مارد و چوئبده و ساماندهی روان‌آب‌ها خبر داد. نجار از کاهش ۵۴‌درصدی بارندگی خبر داد و گفت، اصلاح کشت در دستور کار قرار گرفته است. او همچنین وعده داد که خسارت‌های کشاورزان و دامداران استان خوزستان پرداخت شود اما بخشی از خسارت‌های سال ۱۳۹۸ هنوز پرداخت نشده است. عبدالله ایزدپناه، نماینده ایذه و باغلمک و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس یازدهم نیز از مسوولان درخواست کرده است تا گزارش‌ها را به صورت «واقعی» ارائه ‌دهند تا شرایط خوزستان دیده شود. او درباره اهمیت خوزستان برای کل کشور گفته است: «اگر امنیت آن به خطر بیفتد امنیت کشور با مخاطره روبه‌رو می‌شود.» ایزدپناه در عین حال تاکید کرده است که این استان «تاوان بی‌تدبیری و تصمیمات اشتباه گذشته» را پس می‌دهد. رئیس مجمع نمایندگان این استان از مسوولان درخواست کرده است: «باید جلوی این بی‌تدبیری‌ها را بگیریم، زیرا خوزستان در حال نابودی و از بین رفتن است.» کعبی، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز اعلام کرد: ما در این ماجرا تماشاچی نیستیم بلکه از طریق مجراهای قانونی و شرعی و همچنین از طریق مسوولان استانی و ملی در حال پیگیری معضل کم‌آبی هستم و صدای شما را به دفتر مقام معظم رهبری رساندم. در همین زمینه، رئیس‌جمهور روحانی در جلسه هیات‌وزیران، با اشاره به تصویب اعتبار برای کمک به حل بحران آبی ناشی از خشکسالی استان خوزستان از سوی دولت، به سازمان برنامه و بودجه کشور دستور داد اعتبار اختصاص‌یافته به استان فوراً و به صورت ۱۰۰ درصد مبلغ مصوب، تخصیص داده شود.

 

مصرف روزانه بیش از سه هزار تن پلاستیک در کشور

کارشناس آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت محیط‌زیست گفت: در ایران روزانه بیش از سه هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن کیسه پلاستیک و عمدتاً برای حمل کالاهای خریداری‌شده استفاده می‌شود. به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، شکوفه بسیم افزود: متوسط زمان استفاده از کیسه پلاستیک حدود ۱۲ دقیقه پس از خرید است که حدود ۹۶ درصد آنها سر از سطل زباله در‌می‌آورند. او با تاکید بر اینکه سالانه حدود ۲۲۵ تریلیون پلاستیک در سراسر دنیا تولید می‌شود که چهار تا پنج تریلیون از این مقدار، سهم کیسه‌های پلاستیکی در یک سال در جهان است، گفت: امروزه کیسه‌های پلاستیکی بیشترین کالای مصرفی در دنیا هستند و حدوداً معادل یک میلیون کیسه پلاستیکی در هر دقیقه در جهان مصرف می‌شود. بسیم با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان برای تجزیه کامل کیسه پلاستیک در طبیعت، لازم است، اظهار داشت: کیسه‌های پلاستیکی به‌رغم کاربردهای فراوان و آسان، می‌توانند تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست داشته باشند؛ این کیسه‌ها سبک هستند و به راحتی با یک نسیم در محیط زیست پراکنده می‌شوند، همچنین علاوه بر آسیب به منظر عمومی محیط زندگی و محیط‌های طبیعی، در مدیریت شهری به‌ویژه در کلانشهرها اختلال ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث انسداد آبراه‌ها، آلودگی و تغییر اکوسیستم‌های آبی مثل آلودگی رودخانه‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها شوند.

 

افتضاح واکسیناسیون در ایران

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کلاب‌هاوس درباره واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: اسپوتنیک خط تولیدی به ایران داده که به درد ما نمی‌خورد. در بحث واکسن یکسری گروه هدف است که باید بر‌اساس این گروه‌ها کار کرد، تعدادشان هم مشخص است و واکسن می‌زنیم. عدد فقط عدد است. اگر شما از سه ماه پیش روزی ۱۰۰‌هزار‌تا واکسن می‌زدید خیلی بهتر بود تا حالا روزی ۵۰۰ هزار دوز بزنید. عدد و رقم‌ها صرفاً به خاطر فشارها و تنش‌هاست. از طرفی شاید یکی از دلایلش این باشد که چرا ۱۲ میلیون دوز واکسن وارد کردیم ولی هشت میلیون تزریق شده. آیا توان نداریم؟ این‌طور نیست. واکسن‌ها دو دوزی است. اسپوتنیک کاملاً دو دوز ۱ و ۲ جدا دارد. شما نمی‌توانید اسپوتنیک ۲ را جای ۱ بزنید. همچنین واکسنی مانند آسترازنکا دوز دومش باید باشد که به افرادی که دوز اول را گرفته‌اند بزنیم. هر تعداد واکسنی که بخواهیم داشته باشیم اگر اطمینان حاصل کنیم به همه می‌رسد باید تقسیم بر 2 کنیم. ۱۷ میلیون دوز واکسن که به دست ما می‌رسد را تقسیم بر ۲ کنیم همان 5 /8 میلیون افراد بالای ۶۰ سال است. رئیسی در ادامه گفت: در ارتباط با عقد قرارداد با روسیه روی ۶۰ میلیون دوز اسپوتنیک، از مدت‌ها پیش می‌دانستیم ماهانه پنج میلیون دوز تولید می‌کند. خط‌های مختلف را تحت لیسانس خود به کشورهای دیگر داده است. خطی هم به ما داده که به درد ما نمی‌خورد. اگرچه واکسن‌های اسپوتنیک تولید مشترک در ایران تولید می‌شوند و ایران در اولویت دریافت این واکسن‌هاست اما قطعی و حتمی این واکسن‌ها برای ایران نیست و ما روی آن حساب نکرده‌ایم. از سوی دیگر، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز، با ابراز نارضایتی از وضعیت واکسیناسیون در کشور تاکید کرد: واردات واکسن باید دغدغه و مساله روی میز تمام مسوولان باشد. زالی با اشاره به اختلال حدود ۱۰ تا ۱۴روزه در تامین واکسن، یادآور شد: هم‌اکنون حدود دو هفته از برنامه واکسیناسیون کشور عقب هستیم. زالی آخرین آمار ثبت‌شده از واکسیناسیون در استان تهران را یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: از مجموع این افراد ۴۸۰ هزار نفر نیز دوز دوم را دریافت کرده‌اند که با توجه به جمعیت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار‌نفری استان تهران، این عدد مطلوب نیست و باید به سرعت شتاب پیدا کند. سازمان هلال‌احمر اعلام کرده است که مجموع واکسن وارد‌شده از سوی این سازمان تا اواخر تیرماه تنها به هفت میلیون دوز رسیده است. این درحالی است که مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرده است: قرار بود ۶۲ میلیون واکسن اسپوتنیک به ایران داده شود که عملاً حدود دو میلیون دوز تحویل داده شد.

♦♦♦

ایلنا: دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ضمن انتقاد از تاخیر طولانی و بلاتوجیه آنها در تعیین قیمت شیر خام اعلام کرد: در صورت عدم توجه مسوولان به حل مشکل دامداران و صنایع لبنی، از این پس با استناد به قانون تجارت، بر اساس قیمت توافقی با دامداران به قیمت‌گذاری محصولات لبنی تولیدی خود اقدام خواهند کرد.

مهر: نایب‌رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه خواسته مردم معترض خوزستان مشخص است و خواستار تامین آب و برق هستند، گفت: باید به‌حق اعتراض مسالمت‌آمیز و حل فوری مشکلات مردم خوزستان احترام گذاشته شود.

فارس: انجمن متخصصان پوست ایران در بیانیه‌ای خطاب به وزیر بهداشت خواستار رسیدگی و ساماندهی مداخلات افراد فاقد وجاهت علمی و تخصصی، همچنین جلوگیری از صدور مصوبات مغایر با کوریکولوم آموزشی حوزه تخصصی پوست شد.

ایسنا: رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: در صورت تداوم روند برداشت آب در کشور، ۴۴ منطقه و ۱۰۹ نقطه ایران که اعلام کرده‌ایم دچار فرونشست شده‌اند، قابل جبران نخواهد بود.

ایلنا: «سحر تاج‌بخش»، رئیس سازمان هواشناسی کشور در واکنش به وضعیت کم‌آبی در استان‌های جنوبی گفت: سال گذشته درباره مساله کم‌آبی در مناطق جنوبی کشورمان به‌ویژه در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان و جنوب فارس هشدار داده بودیم.

ایرنا: دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، درباره آخرین وضعیت ذخایر برنج‌های وارداتی در شرایط کاهش تولید داخلی، اظهار کرد: بر اساس گزارش گمرک، میزان ترخیص برنج از گمرکات در سال جاری هم از نظر وزنی و هم ارزشی کاهش 69‌درصدی داشته است.

مهر: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: با احداث زندان‌های مستقل نظامی و بندهای اختصاصی، تا پایان سال ۱۳۹۹ تفکیک زندانیان نظامی از زندانیان عمومی در ۳۷ زندان اصلی کشور محقق شده است.

ایلنا: «حسین رحیمی»، فرمانده انتظامی تهران گفت: نیروی انتظامی تمام‌قد، حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر و افرادی است که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند اگرچه، همکاران ما در پلیس امنیت اخلاقی در خیلی از موارد توهین‌های فراوانی را می‌شنوند اما در انجام وظیفه خود هیچ کدام کوتاهی نکردند.

فارس: جانشین پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: بزرگراه آزادگان تهران عمده‌ترین محور با بیشترین تخلفات را داراست و در ادامه محور شهید بابایی و شهید زین‌الدین و خرازی و همدانی و محور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هستند که بیشترین تخلفات حادثه‌ساز در آنها رخ می‌دهد.

ایرنا: فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، با ابراز نارضایتی از وضعیت واکسیناسیون در کشور تاکید کرد: واردات واکسن باید دغدغه و مساله روی میز تمام مسوولان باشد.

♦♦♦

ادامه داستان پذیرش «ارشد غیرمرتبط»

اعتماد نوشت: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از موافقت «کلی» شورای سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی با موضوع مرتبط بودن رشته‌ها برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: هنوز ساز‌و‌کار اجرای این موضوع مورد موافقت شورا قرار نگرفته است. نامه اخیر در خصوص «ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط» لازم بر اخذ نظرات کارشناسی بود و نباید این نامه به عنوان مصوبه ابلاغ می‌شد چراکه هنوز نهایی نشده بود. هنوز اقدامات کارشناسی در خصوص مصوبه فوق صورت نگرفته است. در شورای سنجش پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیز نمایندگانی از دو مجموعه وزارت بهداشت و علوم حضور دارند، بنابراین من نمی‌توانم به عنوان دبیر شورا نظر خودم را در این خصوص اعلام کنم.

 

افزایش صدور شناسنامه فرزندان با مادر ایرانی

ایرنا نوشت: عباس شیرمحمدی اعلام کرد: قم در صدور شناسنامه برای فرزندان مادر ایرانی رتبه اول کشوری را دارد و تاکنون هیچ استانی نتوانسته است این تعداد شناسنامه را در این مدت صادر کند. وی ادامه داد: با ابلاغ قانون صدور شناسنامه ایرانی برای فرزندان مادران ایرانی و پدران غیرایرانی در سال گذشته، فراخوان ثبت نام متقاضیان اعلام شد که تاکنون بیش از هفت هزار و ۶۰۰ متقاضی برای دریافت شناسنامه ایرانی در سامانه تعیین‌شده در استان درخواست خود را ثبت کردند. مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم افزود: از هفت هزار و ۶۰۰ متقاضی ثبت‌نام‌شده در سامانه،‌ برای دو هزار و ۴۰۰ متقاضی پرونده تشکیل و از این تعداد نیز ۵۰۰ پرونده برای انجام استعلام‌های قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارسال شده است.

 

آبرسانی اضطراری به 471 روستای خوزستان

ایران نوشت: استاندار خوزستان گفت: ستاد اجرایی فرمان امام، اعتبارات خوبی برای حذف تنش آبی در ۷۰۲ روستای خوزستان در نظر گرفته است. دشتکی ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان امام همچنین دستور تهیه مخازن آبی برای تامین آب دامداران و آبرسانی ضروری با تانکر را صادر کرده است. وی همچنین با اشاره به مصوبات هیات دولت برای حل بحران آب خوزستان گفت: از جمله این مصوبات پرداخت باقی‌مانده خسارت سیل ۹۸، پرداخت خسارت به دامداران و کشاورزان، تخصیص اعتبار برای ساخت سدهای مارد و چوئبده در آبادان و خرمشهر برای جلوگیری از ورود آب شور دریا و اجرای طرح‌های مقابله با تنش آبی در استان است که در مجموع در این خصوص یک هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت.

 

افزایش روزانه قیمت غذای رستوران‌ها

ایلنا نوشت: رئیس اتحادیه رستوران‌دارها گفت: قیمت غذا در رستوران‌ها بستگی به کیفیت مواد اولیه دارد اما می‌توان گفت افزایش قیمت غذای رستوران‌ها حدود 30 درصد بوده است. علی‌اصغر میرابراهیمی در مورد افزایش قیمت غذای رستوران‌ها اظهار کرد: گرانی مواد غذایی که مواد اولیه رستوران‌ها هستند دیگر بدون حساب و کتاب شده است. می‌توان گفت مواد اولیه رستوران‌ها 40 تا 50 درصد گران شده، همه اقلام حتی نان افزایش قیمت داشته است. همکاران ما در این موج گرانی مستاصل مانده‌اند. تعدادی از رستوران‌دارها به اتحادیه آمده بودند و معترض بودند اما گرانی اقلام و تورم در اختیار اتحادیه نیست و در این مورد نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها