شناسه خبر : 38323 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاهش تاب‌آوری خانواده‌های ایرانی

حاشیه‌نشینی در نوار جنوبی کشور بیداد می‌کند

معاون ساماندهی امور جوانان با ابراز نگرانی از سرنوشت فرزندان حاصل از ازدواج سفید گفت: یکی از آسیب‌هایی که وجود دارد، سرنوشت فرزندان ناشی از این نوع روابط است که ناخودآگاه هم ممکن است به وجود بیاید. این کودکان چه سرنوشتی خواهند داشت؟ آنها بالاخره قرار است در آینده در مدرسه ثبت‌نام شوند و شناسنامه می‌خواهند، در حالی که ثبت رسمی نشده‌اند. وی افزود: متاسفانه تاب‌آوری خانواده‌های ایرانی به شدت کاهش پیدا کرده است، زیرا در کنار مشکلات اقتصادی، قرنطینه هم روی آنها تاثیر گذاشته است، از این‌رو مشاوره و مددکاری اجتماعی یا خانوادگی می‌تواند به نوعی به این مساله کمک کند. بهتر است هر خانواده ایرانی یک مشاور داشته باشد تا در زمان ناهنجاری‌ها به آنها کمک کند. معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا شخص متاهل به ارتباط با افراد دیگری جز همسر خود سوق پیدا می‌کند؟ گفت: این مشکل به دلیل عدم توجه ما به موضوعات روانی و مهارت‌های زندگی است، زیرا مهارت کافی در زوجین وجود ندارد و زوجین پاسخگوی درخواست‌ها و نیازهای همدیگر نیستند. البته که همه مشکلات مادی نیست و مسائل زوجین عمدتاً روحی است. عدم توجه مناسب زوجین به خواسته‌های یکدیگر و عدم رفع نیازهای معنوی، درگیر نگاه‌های سنتی و مردسالارانه بودن و... روی برقراری این نوع رابطه‌ها تاثیر خواهد گذاشت. تندگویان با اشاره به تاثیر آموزش نوع روابط با جنس مخالف از دوران مدرسه بیان کرد: باید در مدارس ما مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شد که این اتفاق نیفتاد و چون این آموزش‌ها داده نمی‌شود جوانان بدون مهارت وارد یک زندگی می‌شوند. اخیراً نقش خانواده‌ها در ارتباط جوانان با یکدیگر بسیار کمرنگ شده است. در ایام قدیم نقش خانواده‌ها خیلی پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر بود. اکنون عمده آشنایی جوانان توسط خودشان انجام می‌شود. تندگویان درباره آخرین آمار ازدواج سفید در کشور گفت: علت ازدواج سفید، مسائل فرهنگی و اخلاقی است. کسی که ازدواج سفید می‌کند، گرفتاری مالی ندارد یعنی هر دو طرف صاحب درآمد هستند و می‌گویند ما حاضر نیستیم درآمد یا دارایی‌هایمان را به‌طور رسمی با کسی تقسیم کنیم و این یک تغییر نگرش فرهنگی در کشور ماست. در ازدواج سفید هر دو طرف معتقدند چه لزومی دارد ما روی کاغذ خودمان را واگذار یا متعهد به شخص دیگری کنیم و همین‌طوری در کنار هم زندگی خواهیم کرد. این اتفاق یک آسیب بسیار جدی است؛ عدم تعهدپذیری، عدم به اشتراک گذاشتن، ترس از ثبت شدن در یک رویداد بلندمدت از عوامل ازدواج سفید بوده که کاملاً یک مساله فرهنگی است. وی افزود: متاسفانه از آنجا که زیرساخت‌های انجام مشاوره اکنون در سطح روستاها و همه شهرستان‌ها وجود ندارند، نمی‌توان آن را اجباری کرد و همین خودش یک سد برای ازدواج خواهد شد. اگر بخواهیم این ساختار را فراهم کنیم و هم مسکنی برای زوجین در نظر گرفته شود، مطمئنم ۷۰ تا ۸۰ درصد بحث‌هایی که به آن آسیب‌های ازدواج سفید گفته می‌شود، کاهش پیدا خواهد کرد. وی با اشاره به احصای مشکلات جوانان بیان کرد: در حوزه جوانان ۳۰، ۴۰ چالش مشخص داریم که همه اینها را احصا کردیم و به همه نهادها هم گفته‌ایم و تا وقتی به سمت برطرف کردن این چالش‌ها نرویم، حجم مطالبات جوانان در حال انبوه شدن است.

 

افت یادگیری کودکان مناطق کم‌برخوردار

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در خصوص افت یادگیری پایه‌های اول و دوم، بیشترین چالش را در مناطق پرجمعیت حاشیه شهرها و مناطق کمتربرخوردار داریم؛ این کودکان به دلیل اینکه امکان دریافت حمایت موثر را از خانواده‌هایشان نداشتند، نتوانستند از طریق فضای مجازی یادگیری مطلوبی داشته باشند. «رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایلنا درباره طرح مداخله آموزشی و جبران یادگیری دانش‌آموزان دارای افت تحصیلی به‌خصوص در مقطع اول و دوم ابتدایی گفت: در خصوص موضوع یادگیری کودکان پایه اول و دوم ابتدایی، نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که کودکان در این سن از طریق تعامل، درس‌های خود را یاد می‌گیرند و با توجه به شرایط خاصی که دارند امکان یادگیری موثر بدون داشتن ارتباط مفید با معلم خیلی کاهش پیدا می‌کند. وی افزود: از طرفی کودکان در این سن نیاز به حمایت همه‌جانبه خانواده‌ها دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد اگر محیط خانواده، محیط مناسبی برای یادگیری باشد و خانواده امکان حمایت موثر را داشته باشد یادگیری خوبی برای کودکان حاصل خواهد شد. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: در خصوص افت یادگیری پایه‌های اول و دوم، بیشترین چالش را در مناطق پرجمعیت حاشیه شهرها و مناطق کمتربرخوردار داریم. این کودکان به دلیل اینکه امکان دریافت حمایت موثر را از خانواده‌هایشان نداشتند، نتوانستند از طریق فضای مجازی یادگیری مطلوبی داشته باشند و ما نگران ضعف مهارت‌های پایه‌ای سواد آنها هستیم. وی در ادامه با بیان اینکه مهارت والدین در حوزه آموزش مهم است، گفت: در حالی که در این مناطق ممکن است زیرساخت‌های فناورانه وجود داشته باشد اما خانواده‌ای که کم‌سواد است و مهارت‌های لازم را ندارد نمی‌تواند کودک کلاس اولی خود را که هیچ تجربه‌ای از مدرسه و معلمان ندارد کمک و حمایت کند تا به‌طور موثری مهارت خواندن و نوشتن را بیاموزد. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ما بررسی‌هایی در استان‌های مختلف کشور داشتیم و همچنین ارزیابی‌های مستقل هم به صورت نمونه انجام شده است که در نهایت متوجه شدیم دقیقاً بیشترین آسیب را این دسته از کودکان دیدند. یعنی کودکانی که در مناطق کمتربرخوردار زندگی می‌کنند به‌‌رغم دسترسی به زیرساخت‌های فناوری امکان حمایت موثر از طرف خانواده‌هایشان را نداشتند و یادگیری‌هایشان دچار مشکل شده است. وی در پاسخ به این سوال که چرا آموزش و پرورش تاکنون پایشی درباره بلوغ زودرس در کودکان نداشته است؟ گفت: به‌طور کلی موضوع بلوغ جنسی در حوزه ماموریت‌های ما نیست. حکیم‌زاده درباره ضرورت تعیین معلم مرد برای دانش‌آموزان پسر یا معلم زن برای دانش‌آموزان دختر در زمان سن بلوغ گفت: بحث انتخاب معلم و جنسیت معلم تابع عوامل متعددی است. در دوره اول ابتدایی که دانش‌آموزان سن پایین‌تری داشته و وابستگی زیادی به مادر دارند برای اینکه محیط امن عاطفی بهتری را تجربه کنند معمولاً توصیه می‌شود از معلم‌های خانم استفاده کنند.

 

بیداد حاشیه‌نشینی در نوار جنوبی کشور

فرشید پورحاجت، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان خوزستان با بیان اینکه شرایط نامناسب اقلیمی و معیشتی باعث مهاجرت گسترده از شهرهای جنوبی شده است به ایسنا می‌گوید: در جنوب کشور با سلسله معضلات به‌هم‌پیوسته‌ای همچون بحران محیط زیست، بیکاری جوانان، ورشکستگی صنایع بزرگ، نابودی تالاب‌ها، احداث سدهای بی‌رویه و پدیده ریزگردها مواجهیم. این در حالی است که خوزستان، سرزمین آب است و فرصت‌های اقتصادی بسیاری در سواحل جنوب کشور، نهفته و بلااستفاده رها شده است. وی بیان می‌کند: سواحل مکران تقریباً خالی از سکنه شده است. یکی از دلایل این است که دولت و به‌طور مشخص وزارت راه و شهرسازی، برنامه خاصی در بحث آمایش سرزمین و پراکنش جمعیتی نداشته‌اند. این عدم برنامه‌ریزی به شکل عدم تعادل در فرصت‌های اقتصادی بین شمال و جنوب کشور بروز کرده و کفه ترازوی توزیع ثروت به نفع تهران و شمال کشور سنگینی می‌کند. در حالی که اگر تاریخ را مرور کنیم خوزستان منشأ توسعه اقتصادی در ایران بوده است. پورحاجت، مهاجرت را اولویت زندگی بسیاری از مردم جنوب کشور می‌داند و معتقد است: در مناطق جنوبی کشور مثل اهواز، بندرعباس و زاهدان با بحران حاشیه‌نشینی مواجهیم که بسیار متفاوت با حاشیه‌نشینی در تهران است. بسیاری از مردم توان خرید یا اجاره مسکن در اهواز را ندارند و به حاشیه پرتاب می‌شوند. به‌طور کلی، بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ تعداد ۴۰۴ هزار و ۹۹۶ نفر به تهران مهاجرت کرده و ۳۶۹ هزار و ۲۸۸ نفر زندگی در پایتخت را رها کرده‌اند. شهرهای کرج، اصفهان، مشهد، اراک، اهواز، قم، کرمانشاه، شیراز، تبریز و اسلامشهر به ترتیب ۱۰ شهر مهاجرفرست به تهران بوده‌اند. از سوی دیگر در بین مراکز استان‌های کشور شهرهای تبریز، اصفهان، قزوین، خرم‌آباد، اراک، اهواز، زاهدان، تهران، ساری و بجنورد (با همین ترتیب) دارای خالص مهاجرت داخلی منفی بوده‌اند. در این شهرها برآیند جریان‌های مهاجرت داخلی در جهت کاهش جمعیت این شهرها عمل کرده است.

 

انتشار دومین گزارش املاک نجومی

سرانجام گزارش تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران به صحن شورا آمد؛ در روزی که محسن هاشمی ریاست شورای شهر تهران را بر عهده نداشت و ترجیح داد غایب جلسه‌ای باشد که در آن گزارشی قرائت شد که نشان می‌داد در سال‌های 86 تا 96 چگونه املاک شهر تهران به افرادی خاص واگذار شده است. به گزارش روزنامه شرق، این گزارش 23 نفر را به‌عنوان مسوول تخلفات رخ‌داده در حوزه املاک معرفی کرده است. نخست شهردار وقت تهران و رئیس شورای سازمان املاک و مستغلات، قائم‌مقام و معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، معاون مالی و اقتصاد شهری وقت شهرداری تهران، مدیران عامل وقت سازمان املاک و مستغلات، اعضای هیات‌مدیره وقت سازمان املاک و مستغلات، اعضای شورای وقت سازمان املاک و مستغلات، بازرس قانونی و مدیرعامل وقت شرکت حسابرسی امین‌محاسب به‌عنوان حسابرس رسمی سازمان املاک و مستغلات، مدیرعامل و هیات‌مدیره سازمان سرمایه‌گذاری که واگذاری ملک به خیریه امام رضا (ع) را امضا و تصویب کرده‌اند. همچنین مدیرکل امور مالی وقت شهرداری تهران، مدیرکل امور حقوقی وقت شهرداری تهران، رئیس وقت سازمان بازرسی شهرداری، مدیرکل وقت حراست شهرداری، مدیر امور مالی وقت سازمان املاک، مدیر امور حقوقی وقت سازمان املاک، مدیر امور حراست وقت سازمان املاک، شهرداران وقت مناطق 1، 2، 3، 4، 5 و 22 شهرداری تهران، مدیرکل منابع انسانی شهرداری تهران، مدیرکل و دبیر کمیته واگذاری خانه‌های سازمانی افرادی بودند که در این گزارش از آنها به‌عنوان متخلف نام برده شده است. میرلوحی اعلام کرد اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم و به‌ویژه هیات‌رئیسه وقت آن مسوول بوده و باید پاسخگوی مفاسد این دوره‌ها در تضییع حقوق شهرداری تهران و شهروندان تهرانی که با رای آنها به این مسوولیت برگزیده شده بودند، باشند. در پایان گزارش تحقیق و تفحص، شهرداری تهران موظف شد نسبت به دریافت مابه‌التفاوت قیمت روز املاک موسوم به نجومی اقدام و در صورت استنکاف مشمولان این مصوبه با طرح شکایت حقوقی در محاکم قضایی نسبت به استیفای حقوق شهرداری به قیمت روز اقدام کند. همچنین با ممیزی فهرست هولوگرام‌های صادرشده طی سال‌های 93 تا 96 که رقم بالای یک میلیارد تومان داشته‌اند، مسیر صدور آنها را بررسی و موارد مشکوک و غیرمعتبر را شناسایی و خسارت واردشده به شهرداری را تعیین و مطالبه کرده و مسوولان مربوطه را به محاکم قضایی معرفی کند و گزارش اقدامات را تا پایان مردادماه به شورای شهر ارائه کند. شهرداری تهران مکلف شد فهرست بهره‌بردارانی که املاک شهرداری تهران را بدون اخذ مصوبه شورا در تصرف داشته و تا یک ماه پس از اخطار نسبت به تخلیه و تحویل املاک اقدام نکرده‌اند، حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ در سامانه شفافیت شهرداری تهران منتشر کند.

♦♦♦

ایسنا: مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ گفت: بر اساس ارزیابی‌ها، خسارات بحران کرونا به واحدهای صنفی ایران تا پایان سال بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

تسنیم: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مردادماه واکسینه می‌شوند و مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازگشایی خواهند شد.

ایلنا: مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه ۷۱ درصد مدارس استان سیستان و بلوچستان روستایی و عشایری است و تنها ۲۹ درصد آن شهری است، گفت: ما در استان کمبود نیروی انسانی داریم و به دلیل اینکه اکثر دانش‌آموزان ما دوزبانه هستند، همین امر موجب افت یادگیری در آنها می‌شود.

ایرنا: هیات عمومی دیوان عدالت اداری دستورالعمل وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه آزاد را مبنی بر نقل‌وانتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی به محل خدمت عضو هیات علمی باطل کرد.

ایلنا: رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دانشجویان دختر نیمی از دانشجویان کشور هستند. ۳۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های ما و ۲۵ درصد مدیران عالی و میانی دولت را زنان تشکیل می‌دهند.

ایسنا: مدیر گروه سلامت جنسی مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اعلام اینکه اکثر مراجعان غربالگری، مردان و مجرد هستند و در تجزیه و تحلیل داده‌ها، گزارش دادند که از نظر جنسی فعال بوده و اکثراً با جنس موافق رابطه داشته‌اند، گفت: با توجه به وجود رفتارهای مخاطره‌آمیز که به نوعی هشداردهنده است، باید ارزیابی و غربالگری سلامت جنسی جمعیت با سوءمصرف مواد بیش از پیش جدی گرفته شود.

فارس: عضو کمیته بیمارستان‌های خیریه کشور با اعلام اینکه در کشور حدود 47 بیمارستان خیریه و 300 مرکز دیالیز، جراحی محدود و درمانگاه خیریه داریم، گفت: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خیریه وضع بسیار اسفناکی دارند و در عمل، روال این است که این مراکز حذف شوند و رقابتی ایجاد شده تا این مراکز را از گردونه کار حذف کنند.

ایرنا: نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به ارتباط تنگاتنگ دیابت و چاقی با کبد چرب غیرالکلی گفت: بیش از نیمی از افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی چاق یا مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

ایسنا: مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد در پیک کرونا شاهد فوت ۵۰ راننده تاکسی در یک ماه بودیم و به‌‌رغم دستور رئیس‌جمهور هنوز اقدامی در راستای واکسیناسیون راننده‌های تاکسی‌ صورت نگرفته است.

♦♦♦

زنان، نگران مردان معتاد

همشهری نوشت: فاطمه رضوان‌مدنی، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده بیش از ۱۱۰ هزار نفر در سه‌ ماه ابتدای سال جاری با خط ملی اعتیاد تماس گرفته‌اند که 82 درصدشان زنان هستند. رضوان‌مدنی این را هم توضیح داده که میانگین سنی تماس‌گیرندگان حدود ۲۵ سال بوده و عمدتاً مادران و همسران افراد معتاد هستند و سوالات آنها در خصوص آشنایی با مواد مخدر، تقاضای معرفی مراکز مجاز ترک اعتیاد، چگونگی دستگیری فرد معتاد و راهکارهای مختلف درباره شیوه‌های درمان است. شماره خط ملی اعتیاد 09628 است.

 

رتبه 144 جهان در واکسیناسیون کرونا برای ایران

اعتماد نوشت: برای تکمیل واکسیناسیون جمعیت فازهای اول و دوم به 27 میلیون دوز واکسن نیاز است در حالی که گزارش گمرک، از ترخیص کمتر از 10 میلیون دوز خبر می‌دهد. علاوه بر این، درست است که کل جمعیتی که تاکنون دوز اول یا دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، شش میلیون نفر است اما از این تعداد، فقط دو میلیون نفر از جمعیت هدف فازهای اول و دوم، به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. بنابراین، از مجموع 60 میلیون نفر، کمتر از دو میلیون و 150 هزار نفر (افرادی که دوز دوم واکسن را هم دریافت کرده‌اند) در مقابل بیماری مصون هستند که این عدد، تا تحقق وعده وزارت بهداشت برای پایان واکسیناسیون تا پایان امسال، فاصله معنادار و نگران‌کننده دارد.

 

ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع فاقد مدارک هویتی

شرق نوشت: سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: دانش‌آموزان اتباع خارجی فاقد مدرک هویتی-اقامتی مانند سنوات گذشته می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند. میترا تیموری در این‌ باره اظهار کرد: در حال‌ حاضر قریب به ۵۰۰ هزار نفر دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند که با توجه به تحولات منطقه‌ای و همچنین با توجه به سیاست کلی نظام در جهت حمایت از دانش‌آموزان اتباع خارجی روند ثبت‌نام این دانش‌آموزان، «افزایشی» خواهد بود. دانش‌آموزان فاقد مدارک هویتی-اقامتی می‌توانند با دریافت برگه حمایت تحصیلی از دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی (دفاتر کفالت) و برگه سنجش سلامت برای ادامه تحصیل در مدارس ثبت‌نام کنند.

 

تاثیر افسردگی در اقدام به خودکشی

ایسنا نوشت: عضو انجمن خانواده‌درمانی ایران گفت: طبق آمار ۹۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند دارای سابقه اختلال روانی هستند. زمانی که فرد در اثر ابتلا به افسردگی راه نجاتی برای بهبود زندگی خود پیدا نمی‌کند و دچار درد و رنج فراوانی می‌شود، خودکشی و از بین بردن خود را به‌عنوان تنها راه نجات تلقی می‌کند. طبق آمار منتشرشده از سوی سازمان بهداشت جهانی در مدت یک سال از هر چهار فرد بزرگسال یک نفر درگیر اختلالات روانی می‌شود. در واقع افسردگی به سرماخوردگی روانی معروف است، زیرا احتمال اینکه هر فردی به آن دچار شود وجود دارد و متاسفانه افسردگی یک عامل خطرآفرین برای خودکشی در سنین بزرگسالی است.