شناسه خبر : 37981 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بحران آب؛ اسفناک‌تر از اظهارات مسوولان

تعطیلی خانه‌های امن به‌دلیل نبود بودجه

شرایط خاص حاکم بر خانواده‌ها و جامعه تأثیر‌پذیرفته از شیوع بیماری، فاصله‌گذاری اجتماعی، پیگیری آموزش مجازی در منازل، دورکاری شاغلان و همچنین پیامدهای اقتصادی منفی ناشی از این بیماری سبب نزدیکی بی‌سابقه اعضای خانواده و به تبع آن تجربه برخی خشونت‌های خانگی بود و البته این شرایط جدا از شرایط دیگر کشورها نبود که توسط زنان در اقصی‌نقاط جهان تجربه می‌شد. به گزارش ایسنا، در شهریور‌ماه سال ۱۳۹۹؛ هفت خانه امن دولتی و ۱۳ خانه امن غیردولتی فعال مشغول به کار بودند. استان‌های کرمان، لرستان، خراسان جنوبی، زنجان، تهران، خراسان رضوی و کرمانشاه دارای خانه امن دولتی و استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، گیلان، گلستان، هرمزگان، کردستان، فارس، یزد و مرکزی خانه امن غیر‌دولتی داشتند و مجموعاً در ایران ۲۰ خانه امن دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کردند. محمود علی‌گو، مدیرکل امور آسیب‌دیدگان و رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه ۲۳۱۱ نفر در سال گذشته به خانه‌های امن مراجعه کرده‌اند، اظهار کرد: در شش‌ماهه اول سال جاری ۱۶۳۰ نفر مراجعه‌کننده داشتیم. محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری بیان کرد: موضوع آسیب‌های متوجه زنان و کودکان و مباحث حقوق شهروندی دو روی یک سکه هستند. یکی از چالش‌های جدی در همه جوامع خشونت است و پاندمی کرونا و ایزوله کردن خانواده‌ها و مردم در خانه زمینه‌ای را فراهم آورده که بیشتر شاهد خشونت علیه زنان، کودکان و حتی مردان باشیم و در این فضای آشفته همه آسیب می‌بینند. برونداد این صحنه‌ها اتفاقاتی است که در نیروی انتظامی، کلانتری‌ها و دادسراها می‌بینیم. هرچند نرخ سیاه خشونت نشان داده نمی‌شود و بخش جزئی از موضوع را می‌بینیم و شاید یک‌دهم خشونت‌ها به محکمه و دادگاه و پلیس کشیده می‌شود و در نهایت آمار روشنی هم وجود ندارد. او ابراز کرد که که زنان با مشکلات متعددی در حوزه اشتغال روبه‌رو هستند و تنها ۱۰ درصد زنان سرپرست خانوار به فرصت شغلی دسترسی دارند در حالی که ۳۰ درصد آنها حداقل با یک حرفه آشنا هستند. سه میلیون زن سرپرست خانوار در جامعه ایرانی وجود دارد و این تعداد همچنان رو به افزایش است و آموزش رسمی و غیررسمی در این حوزه بسیار اهمیت دارد.

 

بحران آب؛ اسفناک‌تر از اظهارات مسوولان

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور و معاون رئیس‌جمهور در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست که در سازمان محیط زیست برگزار شد، بیان کرد:. متوسط بارشی که گفته می‌شود ۲۰۰ میلی‌متر بارش در کشور است، فقط به شهرهای شمالی کشور مربوط است. به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: توجه کنید معضل بزرگ ما آب است. خیلی از مناطق چهار‌گانه ما دیگر آب طبیعی ندارد، باید برای آبشخورها با تانکر آب برده شود که در این شرایط دیگر تکلیف وضع آب ما مشخص است. کلانتری افزود: اولویت اول ما باید آب باشد و واقعیت بحران آب اسفناک‌تر از آن است که مسوولان مربوط به آب در موردش صحبت می‌کنند. وی گفت: ما از وزارت نیرو هم گله داریم، زیرا برای حق‌آبه‌هایی که به تفاهم رسیدیم هم اجحاف می‌کنند و وزارت نیرو بیش از ۶۰ درصد آب ما را تغییر نداده که اگر حق‌آبه ما را ندهد باید به قوه قضائیه شکایت کنیم. کلانتری در مورد آب تجدید‌پذیر کشور گفت: امسال سرانه آب تجدید‌پذیر زیر هزار متر‌مکعب برای هر فرد است و این یعنی ورشکستگی آبی و آب همچنان مهم‌ترین مساله کشور است، محیط زیست کشور از طریق کمبود آب تهدید می‌شود و بنابراین امکان زندگی آبزیان در برخی از تالاب‌ها همچون گاو‌خونی وجود ندارد. کلانتری در پایان گفت: آلودگی هوا به خاطر سوخت‌های غیراستاندارد است، و اگر قرار باشد بر اساس قوانین محیط زیستی اقدام کنیم باید سه‌چهارم کشور تعطیل شود، با این تفاسیر رعایت همه استانداردها امکان‌پذیر نیست و گویا کسانی که این طرح‌ها را دادند خیلی ایده‌آلیستی به موضوع نگاه کردند. وی در مورد وضعیت گرد‌و‌غبار گفت: بیش از ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور گرد‌و‌غبار‌خیز است که کاملاً شناسایی شدند. کلانتری افزود: در واقع می‌توان گفت امروز خوزستان گرد‌و‌غبارهای ده سال گذشته را ندارد و اگر آلایندگی وجود دارد از خارج از کشور وارد می‌شود و مهم‌ترین راه‌حل برای مبارزه با گرد‌و‌غبار، قرق کردن مناطق است تا به منبع تولید‌کننده گرد‌و‌غبار برسیم. وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین عوامل گرد‌و‌غبار در ایران چرای بیش از حد دام و خشکسالی است که باید مورد توجه قرار گیرد و بدانید که از نظر ما مساله محرمانه‌ای در درون‌ سازمان محیط زیست وجود ندارد. کلانتری که در واکنش گفته مساله آلودگی هوا را چند‌ماهه حل خواهد کرد، افزود: واقعاً مساله هوا قابل حل است، منتها هزینه دارد و مشکل هوای تهران قبلاً در دو ماه زمستان بود که به وارونگی و سوخت‌ها مربوط بود و می‌توانستیم با یک ساعت و نیم خاموشی اصلاً آلودگی هوا نداشته باشیم، اما متاسفانه دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند و همین کار را کمی سخت می‌کند.

 

خیز ایران به سوی سالمندی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در آینده نزدیک جمعیت سالمند افزایش می‌یابد و فزونی جمعیت سالمند، توجه به مناسب‌سازی را گریزناپذیر می‌کند. به گزارش ایرنا، وحید قبادی‌دانا در هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور افزود: اکنون برای مناسب‌سازی، بحث جانبازان و افراد دارای معلولیت به میان می‌آید اما در آینده نزدیک، سالمندان جمعیت قابل ‌توجهی از کشور را تشکیل می‌دهند. وی تاکید کرد: افزایش جمعیت سالمندان گریزناپذیر است که نمی‌توان از آن غفلت کرد و این نیست که بگوییم وضعیت مناسب‌سازی فقط برای ۱۰ درصد جمعیت جامعه یعنی معلولان، نامناسب است بلکه مناسب‌سازی باید همه‌جا و برای همه اقشار صورت گیرد. رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مناسب‌سازی باید در همه ساختارها از جمله مراکز بین‌راهی لحاظ شود. به‌طورمثال اکنون مناسب‌سازی حمل و نقل عمومی مشکلات زیادی داشته است. قبادی‌دانا افزود: در پایانه‌های فرودگاهی کیفیت ارائه خدمات‌رسانی به معلولان رضایت‌بخش نیست. به کرات از شرکت‌های هواپیمایی در زمینه این خدمات گلایه شنیدم. به ‌طور مثال یکی از افراد دارای معلولیت نقل می‌کرد که قبل از شیوع کرونا می‌خواستیم به عتبات برویم و وضعیت انتقال ما به عنوان معلول و جانباز در فرودگاه خوب نبود اما در نجف که امکانات کمتری دارد وضعیت بهتری وجود داشت. وی اضافه کرد: همچنین تفاوتی در ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت در شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد که برخی از شرکت‌ها خدمات بهتری ارائه می‌دهند که لازم است همه شرکت‌ها خدمات یکسان و بهینه‌ای داشته باشند. تعیین عوارض صدور پروانه ساختمان برای استفاده در مناسب‌سازی و الزام ساختمان‌ها به ساخت بنا به گونه‌ای که ویلچر قادر به ورود به آن باشد، از جمله پیشنهادهای مطرح‌شده در این جلسه بود. همچنین نوشتن منوی رستوران‌ها به خط بریل و مناسب‌سازی آرامستان‌ها از خواست‌های مطرح‌شده در این جلسه به شمار می‌رود.

 

پذیرش دانشجو بدون استاد ممنوع

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: موسسات استیجاری اگر نتوانند در بازه زمانی به ملک دائم بروند و موسساتی که بدون داشتن استاد اقدام به گرفتن دانشجو کرده‌اند به‌زودی دچار توقف پذیرش خواهند شد. به گزارش مهر و به نقل از وزارت علوم در نشست روسای دانشگاه‌های مجری طرح ساماندهی آموزش عالی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارت برگزار شد، عبدالرضا باقری گفت: با توجه به الحاق تعدادی از موسسات به دانشگاه‌های معین لازم است که برنامه راهبردی این دانشگاه‌ها بازنگری شود و ساختار و تشکیلات این دانشگاه‌ها نیز نیاز به بازنگری دارد. قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه مرکزی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در این راستا می‌توانند از تجربیات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) استفاده کنند، اظهار کرد: تمام فرآیندهای مورد نیاز در دستورالعمل الحاقی آمده و با مصوبه شورای عالی گسترش این موسسات به عنوان واحدهای ذیل دانشگاه‌ها می‌توانند فعالیت کنند. در ادامه این نشست غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جلوگیری از رشد کمی موسسات را از اهداف اصلی طرح ساماندهی آموزش عالی دانست. در طرح ساماندهی آموزش عالی چهار هدف مهم داریم که جلوگیری از رشد کمی موسسات از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود. ایجاد زمینه برای ارتقای کیفی، ایجاد زمینه برای اینکه موسسات تابعه دارای ماموریت تخصصی شوند و در نهایت مدیریت این موسسات تحت نظر مدیریت دانشگاه جامع انجام گیرد از دیگر اهداف طرح ساماندهی آموزش عالی محسوب می‌شود. او با تاکید بر اینکه هر موسسه الحاقی در یک گروه علمی تخصصی باید فعالیت داشته باشد، تصریح کرد: نمی‌توان همه رشته‌ها را حفظ کرد و در عین حال دنبال ارتقای کیفی بود لذا با این تعریف موسسات به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ یک گروه موسساتی که تخصصی هستند که در گروه‌های تخصصی کشاورزی، علوم پایه یا فنی مهندسی فعالیت دارند و ممکن است برخی از آنها به ندرت رشته خارج ازگروه تخصصی‌شان داشته باشند و دسته دوم موسساتی که ضعیف هستند و ساماندهی آنها سخت‌تر است، زیرا از هر چهار گروه رشته دارند در حالی که باید از یک گروه اصلی رشته داشته باشند. معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه سخنان خود افزود: موسساتی که در مکان‌های استیجاری به سر می‌برند اگر نتوانند در بازه زمانی به ملک دائم بروند دچار توقف پذیرش خواهند شد و موسساتی که بدون داشتن استاد اقدام به گرفتن دانشجو کرده‌اند نیز به‌زودی دچار توقف پذیرش خواهند شد.

 

گرمای کوهستانی و ذوب زودهنگام یخچال‌ها

افزایش دمای هوا در مازندران از فروردین امسال به طور برجسته‌ای احساس شده است، تا جایی که بنا به اعلام اداره کل هواشناسی مازندران، فروردین امسال با افزایش میانگین 6 /2 درجه‌ای هوا، گرم‌ترین فروردین ۵۴ سال گذشته استان بود. همین افزایش دما در مناطق کوهستانی هم ثبت و سبب شد که برف‌ها زودتر از همیشه آب شوند. مدیرکل هواشناسی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: امسال در ارتفاعات گرمای شدیدی داشتیم که تقریباً بی‌سابقه بود. دلیل اینکه برخی رودخانه‌ها را در حال حاضر پرآب می‌بینیم همین است که سرعت ذوب شدن برف افزایش یافت، چون مناطق بالادست خیلی گرم شده و آب حاصل از ذوب شدن برف‌ها که باید آرام و طی مدتی طولانی‌تر وارد سفره‌های زیرزمینی شود یا به پایین‌دست بیاید، با شدت بیشتری جریان پیدا کرده است. سید‌محمدرضا رضوی شرایط آبی برای مازندران در میانه‌های تابستان را پرتنش پیش‌بینی می‌کند و می‌افزاید: مطمئناً اوضاع آبی برای مازندران در تابستان خوب نخواهد بود. نباید صرفاً امروز را ببینیم. چون دو ماه تا برداشت برنج مانده و علاوه بر نیاز آبی کشاورزان برای رشد شالی، پس از برداشت اقدام به کشت دوم خواهند کرد که نیاز آبی فراوانی دارد. متاسفانه برنامه هماهنگی مشخصی هم برای ممنوعیت کشت دوم وجود ندارد. وی تصریح می‌کند: اواخر تیر و اوایل مرداد که گرم‌ترین روزهای سال است کشت اول درو می‌شود و پس از آن آب را برای کشت دوم بدون حفاظت در سطح پخش می‌کنند. این اقدام در گرم‌ترین روزهای سال سبب افزایش تبخیر آب می‌شود. در چنین شرایطی وقتی ذخایر برفی در ارتفاعات هم وجود نداشته باشد فشار بر منابع آبی پایین‌دست چند برابر می‌شود و خشکسالی را تشدید می‌کند. مدیرکل هواشناسی مازندران ضمن اعلام هشدار مبنی بر کاهش چشمگیر ذخایر برفی مازندران در ارتفاعات می‌گوید: فقط در ارتفاعات مرکزی البرز یعنی در محدوده دماوند به این دلیل که هنوز دما چندان افزایش نیافته مقداری ذخیره برفی وجود دارد، اما در سایر نقاط مرتفع مازندران نسبت به پارسال ذخیره برفی به‌شدت کاهش یافته و حتی می‌توانیم بگوییم ذخیره برفی نداریم.

♦♦♦

ایسنا: مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی و پاندمی کرونا در آینده تقاضای شدیدی برای تامین خدمات روانشناختی وجود خواهد داشت، گفت: پیاده‌سازی بیمه مشاوره و خدمات روانشناختی باید جزو الزامات و فوریت‌های دولت بعد قرار گیرد.

ایلنا: لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد که از مجموع ۲۴۵ رای اخذ شده، ۲۲۷ رای موافق، سه رای ممتنع و چهار رای مخالف تصویب شد.

ایسنا: فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: خدمات الکترونیک سلامت یکی از نیازهای قطعی نظام سلامت محسوب می‌شود و در حال حاضر الکترونیکی شدن خدمات سلامت و به‌خصوص اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک اجتناب‌ناپذیر است.

ایرنا: معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از ثبت دوهزار و ۴۲۱ مورد حادثه طبیعی در کشور خبر داد.

فارس: جانشین پلیس راهور ناجا در خصوص شمول دوبرابری شدن جریمه سفر و تردد غیرمجاز در طرح محدودیت‌های کرونایی در صورت عدم پرداخت اظهار داشت: دوبرابری شدن یا نشدن مبالغ جریمه، اساساً به نوع ابلاغ بستگی دارد نه به خود تخلف.

ایسنا: معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی: طی سال‌های گذشته سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به تکلیف خودش در ارتباط با پرداخت سهم 5 /13درصدی حق بیمه رانندگان تاکسی عمل نکرده است.

ایرنا: رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری تب کنگو در کشور شیوع نیافته و امسال فقط سه مورد ابتلا به این بیماری در کشور داریم.

ایلنا: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افرادی که در فضای مجازی در رابطه با تاخیر تزریق دوز اول و دوم واکسن ابراز نگرانی کردند، باید بدانند تاخیری در واکسیناسیون رخ نمی‌دهد و اگر هم رخ دهد در اثربخشی آن تاثیری ندارد.

میزان: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: در خانه ماندن، دانش‌آموزان را دچار مشکلات جسمی و روحی کرده است باید تدابیری اتخاذ شود که وزارت آموزش و پرورش با توجه به اردوگاه‌هایی که در اختیار دارد دانش‌آموزان را از محیط خانه بیرون بیاورد.

ایلنا: معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: وضعیت مالی ضعیف و ازدواج دانش‌آموزان از عوامل ترک تحصیل در مناطق استان خراسان جنوبی است.

♦♦♦

الحاق و تجمیع دانشگاه‌ها

اعتماد نوشت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی با روسای دانشگاه‌های مجری طرح ساماندهی آموزش عالی گفت که این وزارتخانه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف است با الحاق یا تجمیع موسسات آموزشی کوچک در مؤسسات آموزشی بزرگ به سمت ساماندهی آموزش عالی حرکت کند. با اجرای این طرح تعداد مراکز دانشگاه پیام نور از ۵۰۰ واحد به ۳۷۵ واحد و دانشگاه جامع علمی کاربردی از هزار و ۷۴ واحد به ۵۸۵ واحد تغییر یافته‌اند. منصور غلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی آموزش عالی مصوبه شماره ۷۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: هدف از اجرای این مصوبه کیفی‌سازی آموزش و ارتقای کیفیت خدمات دانشگاه‌هاست که تقریباً همه بخش‌های آن اجرا شده یا در حال نهایی شدن است.

 

کاهش نگران‌کننده سن خودکشی در ایران

شرق نوشت: بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام‌شده، ۲۵۰ خودکشی از سوی کودکان تنها در ۱۰ سال گذشته در ایران رسانه‌ای شده است اما این رقم در سال 99 به نوعی دیگر توجهات را جلب کرد. آن هم در حالی ‌که متخصصان معتقدند پدیده خودکشی زمانی که از سوی کودکان و نوجوانان انجام می‌شود، تبعات جدی‌تری برای جامعه به همراه دارد. بر اساس پژوهش «انجمن دفاع از حقوق کودک»، هیچ‌گونه آمار رسمی و روشنی از تعداد خودکشی کودکان در کشور وجود ندارد، اما بررسی‌های این NGO از خودکشی بیش از 250 کودک طی سال‌های 90 تا 99 حکایت دارد. این در حالی است که این آمار تنها تعداد خودکشی‌هایی است که رسانه‌ای شده و عدد واقعی بیش از اینهاست.

 

انتقال خشونت از کف خیابان به داخل خانه!

ایران نوشت: آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد طی سال گذشته 90547 نفر بر سر نزاع و درگیری در تهران به پزشکی قانونی مراجعه کردند. بر اساس اعلام رسمی سازمان پزشکی قانونی استان تهران، تعداد مراجعات به مراکز پزشکی قانونی در 12 ماه سال 98، 99908 بوده است. با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم که میزان نزاع و درگیری‌های خیابانی در سال 99 که دچار همه‌گیری کرونا بودیم نسبت به سال 98، 8 /4 درصد کاهش داشته است؛ از این تعداد مراجعات 35 درصد مربوط به زنان و 65 درصد مربوط به مردان بوده است. طبق گزارش‌ها آمار نزاع و درگیری‌های خیابانی در کل کشور نیز در سال 99 نسبت به سال 98 کاهش 8 /12درصدی داشته است.

 

طغیان سرخک در روند کاهشی واکسیناسیون

آرمان ملی نوشت: در روزهایی که کشور درگیر شیوع بیماری کرونا و دغدغه واکسیناسیون است، دو بیماری دیگر (سرخک و تب کریمه) در حال شیوع پیدا کردن است، مخصوصاً بیماری سرخک که به‌طور خزنده و آرام از مرزهای شرقی کشور و کشورهای پاکستان و افغانستان وارد کشور شده و در روزهای افت واکسیناسیون بیماری سرخک، این بیماری در حال شیوع پیدا کردن است. مسوولان وزارت بهداشت در حالی از بروز مواردی از سرخک در برخی استان‌های کشور خبر می‌دهند که دی‌ماه سال ۱۳۹۸ وزیر بهداشت در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادعا کرد با اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرخک در ایران «ریشه‌کن» شده است. واکسینه نکردن به‌موقع کودکان به بهانه کرونا سلامت آنها را به لبه پرتگاه خواهد برد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها