شناسه خبر : 36919 لینک کوتاه

5 /1 میلیون بیکار نیازمند در کشور

موزه درختان بلوط دنیا در حال خشکیدن است

غلامرضا ابدالی، مدیر‌کل محیط زیست ایلام به ایسنا گفته است: با ارزش‌ترین جنگل بلوط کشور در استان ایلام قرار دارد که بیش از 630 هزار هکتار عرصه جنگلی زاگرس را شامل می‌شود و وسیع‌ترین پهنه جنگلی بلوط را در کشور تشکیل می‌دهد؛ با همه اینها پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی سبب شده درصد زیادی و نه خیلی از دامنه جنوبی جنگل‌های بلوط خشک شود. او معتقد است در استان ایلام قاچاق چوب رخ نمی‌دهد اما خشکسالی و تغییر اقلیم به عنوان عامل موثر در روند خشک شدن درختان بلوط جهانی است و از دست مسوولان محیط زیست استان خارج است. ابدالی تنها راهکار نجات جنگل‌های بلوط زاگرس را تغییر شرایط جوی دانست و تصریح کرد: اثر تغییر اقلیم جهانی است که باعث گرم‌تر شدن یک تا دو درجه‌ای دما در همه جای دنیا شده و باعث افت‌های ثانویه در درختان بلوط و خشکیدگی‌شان شده است. جدا از خشکیدگی درختان بلوط در سال‌های اخیر پدیده‌ای محلی به نام «شوکه» و برداشت بی‌رویه از آن توسط عده‌ای سودجو باعث تخریب بخشی از درختان بلوط شده است اما شوکه چیست؟ در فرآیند شُوکه‌گیری، عده‌ای با جمع‌آوری شهد شیرین و خوش‌طعمی که از دانه، برگ و ساقه درختان بلوط تراوش می‌شود و سپس جوشاندن آن، مایع قهوه‌ای رنگی همچون دوشاب تهیه و مصرف می‌کنند که این خود تجدید حیات طبیعی این درختان را با مشکل مواجه کرده است. در واقع شهدی که از درخت بلوط برای تهیه شوکه جمع‌آوری می‌شود حاصل واکنش درخت در برابر نیش حشراتی چون شته، کنه یا زنبور است تا با آن از خود در برابر نیش این حشرات دفاع کند. متاسفانه در سایت‌های خرید و فروش محصولات در ایلام، شوکه با قیمت کیلویی ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود؛ این کار برای سودجویی است و تنها به تخریب درختان بلوط که خود با آفات ناشی از خشکسالی درگیرند سرعت می‌بخشد. چندی پیش فتحی، معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفته بود: احیا، توسعه و غنی‌سازی اراضی جنگلی بلوط استان که از خشکسالی‌ها و آفات آسیب دیده‌اند سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و برای مدیریت و تقویت بوم‌سازگان جنگلی استان یک برنامه 10ساله مورد نیاز است. وی تصریح کرد: ۵۰ درصد درختان بلوط استان ایلام درگیر زوال و خشکیدگی در سطوح مختلف شده و ۶۱ هزار هکتار معادل ۱۰ درصد جنگل‌های بلوط استان دچار خشکیدگی و زوال ۷۵ درصد به بالا بودند.

 

زنان بیشتر از مردان فیلم و سریال تماشا می‌کنند

بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده زنان نسبت به مردان، بیشتر فیلم و سریال و کارتون نگاه می‌کنند و کمتر موسیقی و شو و مستند می‌بینند. همچنین با افزایش سطح تحصیلات، تماشای برنامه‌های موسیقی، شو و آموزشی افزایش پیدا می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شناخت عالمانه مصرف فرهنگی، پژوهش «موج سوم پیمایش سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» انجام شده و توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است. داده‌های این پژوهش به شیوه پیمایش گردآوری شده است. اطلاعات مربوط به شهروندان ایرانی از طریق پرسشنامه ساختاریافته به‌صورت مصاحبه رودررو، جمع‌آوری شده است. همچنین جمعیت آماری این پژوهش، شامل تمامی افراد ۱۵ سال به بالای ساکن شهر و روستاهای کشور است. تعداد نمونه در این بررسی ۱۵۶۰۶ نفر در ۳۱ استان کشور هستند. در بخش «دستگاه‌های شنیداری و دیداری» این پیمایش درباره استفاده از دستگاه‌های شنیداری و دیداری، از پاسخگویان پرسیده شده است: «کدام‌یک از دستگاه‌های صوتی و تصویری را استفاده می‌کنید؟» که به‌شرح ذیل نگاشته شده است: 1 /23 درصد گفته‌اند از رایانه استفاده می‌کنند. 7 /19 درصد گفته‌اند از سینمای خانگی، 6 /15 درصد سی‌دی یا دی‌وی‌دی‌پلیر، 6 /3 درصد ستاپ‌باکس، پنج درصد ام‌پی‌تری‌پلیر، 6 /3 درصد بلندگوهای بلوتوثی و 6 /2 درصد دستگاه ام‌پی‌فورپلیر استفاده می‌کنند. 1 /54 درصد هم گفته‌اند از هیچ‌یک از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنند. اولویت در استفاده از دستگاه‌های شنیداری و دیداری نیز پرسش شده است که در اولویت اول، 3 /36 درصد استفاده‌کنندگان از این دستگاه، گفته‌اند از رایانه، 9 /33 درصد از سینمای خانگی، 2 /15 درصد از سی‌دی‌پلیر یا دی‌وی‌دی‌پلیر، 0 /5 درصد از ستاپ‌باکس و سپس حدود 6 /0 تا 6 /1 درصد از ام‌پی‌تری‌پلیر و بلندگوی بلوتوثی و ام‌پی‌فورپلیر استفاده می‌کنند. اما در اولویت دوم، 3 /29 درصد از رایانه، 5 /28 درصد از سی‌دی‌پلیر یا دی‌وی‌دی‌پلیر، 3 /16 درصد از سینمای خانگی و سپس ۹ درصد از ام‌پی‌تری‌پلیر، 8 /6 درصد از بلندگوهای بلوتوثی، 6 /4 درصد از ستاپ‌باکس و ۴ /۴ درصد از ام‌پی‌فورپلیر استفاده می‌کنند. همچنین در ادامه بخش «نوع برنامه‌های مورد استفاده از دستگاه‌های شنیداری» این پیمایش در مورد اینکه «از دستگاه‌های شنیداری، معمولاً چه برنامه‌هایی را گوش می‌کنید؟ (تا دو اولویت را نام ببرید)» نگاشته شده است: در اولویت اول، 3 /79 درصد استفاده‌کنندگان از دستگاه‌های شنیداری، از این دستگاه‌ها، موسیقی گوش می‌کنند. برنامه‌های آموزشی، قرآن، برنامه‌های سرگرمی و صداهای مذهبی با به‌ترتیب 4 /5، 9 /4، 8 /3، 5 /3 درصد در ردیف‌های بعدی شنیدن برنامه‌های شنیداری هستند. زنان نسبت به مردان، بیشتر فیلم و سریال و کارتون نگاه می‌کنند و کمتر موسیقی و شو و مستند می‌بینند. با افزایش سطح تحصیلات، دیدن برنامه‌های موسیقی و شو و آموزشی افزایش پیدا می‌کند و دیدن برنامه‌های مذهبی کاهش می‌یابد. با افزایش منزلت شغلی، دیدن برنامه‌های مستند، آموزشی افزایش پیدا می‌کند و دیدن فیلم سینمایی و سریال و موسیقی و شو کاهش می‌یابد. با افزایش پایگاه اقتصادی، دیدن برنامه‌های آموزشی و فیلم و سریال افزایش پیدا می‌کند و تماشای برنامه‌های موسیقی و شو و مذهبی کاهش می‌یابد. خانه‌دارها نسبت به ‌دیگر گروه‌های فعالیت، فیلم سینمایی و سریال و کارتون و کمتر از دیگران، برنامه‌های موسیقی و شو و مستند می‌بینند.

 

اختیاری شدن حضور دانش‌آموزان در مدرسه

طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، ۱۳۶ روز پس از آغاز سال تحصیلی و پس از هفته‌ها آموزش کاملاً غیرحضوری به علت پیک سوم کرونا، مدارس برخی پایه‌ها و شاخه‌های تحصیلی در شهرهای آبی و زرد قرار است پذیرای دانش‌آموزان باشند و آموزش حضوری را از سر بگیرند.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی، تصمیم گرفته شد که همه پایه‌های مدارس زیر ۵۰ نفر در مناطقی که آبی هستند، می‌توانند بازگشایی شوند، اما پایه اول و دوم با حداکثر ۱۰ دانش‌آموز می‌توانند در مناطق آبی و زرد باز شوند. محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش نیز، اعلام کرد دستورالعمل بازگشایی مدارس طبق پیشنهادهای مطرح‌شده در ستاد ملی تدوین خواهد شد و براساس آن دانش‌آموزان هنرستانی و کلاس اول و دومی‌ها در شهرهای با وضعیت آبی و زرد از اول بهمن در قالب کلاس‌های با حداکثر ۱۰ دانش‌آموز به مدرسه می‌روند و مدارس با کمتر از ۵۰ دانش‌آموز در شهرهای آبی برای همه مقاطع تحصیلی بازگشایی خواهند شد. علاوه بر این از سوی وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام شد کادر اداری و اجرایی در تمام مدارس کشور به استثنای شهرهای قرمز، از ابتدای بهمن‌ماه در مدرسه حضور فیزیکی خواهند داشت. در نهایت ۲۲ دی‌ماه دستورالعمل بازگشایی مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام و در آن قید شد که این تصمیم در راستای اجرای مصوبات پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا عملیاتی شده است. با وجود آنکه شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست، بندپی، استاندار تهران اعلام کرد که با توجه به تراکم دانش‌آموزی در تهران که بیش از میانگین کشوری است باید در ارتباط با بازگشایی مدارس دقت لازم را انجام دهیم.

 

وجود 5 /1 میلیون بیکار و شبه‌بیکار نیازمند در کشور

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اعلام اینکه 5 /1 میلیون نفر نیازمند بیکار و شبه‌بیکار در کشور وجود دارد، گفت: پیشنهاد کمیته امداد برای سال ۱۴۰۰ در حوزه اشتغال محرومان، ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی جدید است که نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه خواهد بود، اما دولت در لایحه بودجه ۶۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است؛ این درحالی است که هزینه‌های ایجاد کسب‌و‌کار افزایش یافته و از سوی دیگر ما به دنبال ایجاد تعداد بیشتری فرصت شغلی هستیم. حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کمیته امداد براساس اساسنامه‌ای که رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۴ ابلاغ کردند، به نوعی مسوولیت فقرا را بر عهده دارد و باید به این موضوع رسیدگی کند، گفت: براساس برآوردها 5 /1 میلیون نفر نیازمند بیکار و شبه‌بیکار در کشور وجود دارد. در واقع از میان 5 /4 میلیون نفر جمعیت بیکار و شبه‌بیکار در کشور، 5 /1 میلیون نفر آنها نیازمند هستند که باید برای آنها ایجاد اشتغال صورت گیرد. بنابر اعلام عبدالملکی، از میان این 5 /1 میلیون نفر جمعیت بیکار نیازمند در کشور، ۹۵۰ هزار نفر تحت حمایت کمیته امداد هستند و ۵۵۰ هزار نفر از آنها نیز نیازمندانی هستند که تحت حمایت نیستند، اما حوزه مددکاری امداد آنها را نیازمند تشخیص می‌دهد و می‌بایست در قالب مددجویان تک‌خدمتی تحت برنامه توانمندسازی قرار گیرند. معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه آمار بیکاران نیازمند کشور رقم قابل ملاحظه‌ای است، تصریح کرد: سال ۱۳۹۹ برای ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی برنامه‌ریزی شد که تاکنون ۷۵ درصد از آن محقق شده (یعنی ۱۵۰ هزار شغل مستقیم و مستقر) و امید است که تا پایان سال بتوانیم ۱۰۰ درصد هدف‌گذاری را محقق کنیم.

 

سرطان، قاتل سالانه 50 هزار ایرانی

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیر‌واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمار ابتلا به سرطان در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است، اما سرطان دومین عامل مرگ‌و‌میر در کشور محسوب می‌شود و سالانه نزدیک به ۵۱ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور داریم. وی با اشاره به اینکه احتمال بهبودی در ایران و جهان نزدیک به ۵۰ درصد است، افزود: متاسفانه سرعت رشد بیماری در ایران نسبت به دیگر نقاط جهان بیشتر است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ نزدیک به ۱۱۵ درصد در تعداد کل بیماران رشد داشته باشیم. استوار ادامه داد: از آنجا که سرطان، پرهزینه‌ترین بیماری است بنابراین توسعه برنامه‌های پیشگیری و کنترل آن در کشور بسیار بااهمیت است که در غیر این صورت شاهد افزایش هزینه‌هایی می‌شویم که قادر به مدیریت آنها نخواهیم بود. مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از تدوین اهداف برنامه ملی مدیریت سرطان خبر داد و اظهار کرد: ما بهترین و باکیفیت‌ترین نظام ثبت سرطان را در منطقه داریم. وی با اشاره به طراحی سامانه سیما گفت: در این سامانه اطلاعات از بخش‌های مختلف جمع‌آوری شده و در اختیار مدیران و سیاستگذاران قرار خواهد گرفت؛ در ابتدای شیوع کرونا دستورالعمل پیشگیری و مراقبت کرونا برای بیماران مبتلا به سرطان تهیه و ابلاغ شد. وی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود ارائه خدمات پیش‌بیمارستانی به مردم، ادامه داد: سالانه بالغ بر ۱۶ هزار نفر در پی حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، مرگ‌و‌میر ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا ۱۴ درصد کاهش یافته است. جان‌بابایی بیان کرد: مدیریت سرعت را باید جدی بگیریم؛ به‌ازای افزایش هر کیلومتر سرعت تصادفات جرحی سه درصد و فوت چهار تا پنج درصد افزایش پیدا می‌کند. در واقع کاهش پنج‌درصدی سرعت منجر به کاهش ۳۰درصدی مرگ‌و‌میر خواهد شد.

 

♦♦♦

ایلنا: معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال‌های گذشته حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را برای غربالگری بینایی در سراسر کشور در نظر می‌گرفتیم، اما امسال به دلیل کرونا احتمال می‌دهیم ۵۰ درصد برای غربالگری مراجعه کنند و انتظار داریم یک میلیون و ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار کودک در غربالگری بینایی شرکت کنند.

ایسنا: سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر پس از بازبینی قطعی ۵۹ فیلم، بدون مراسم افتتاحیه و در صورت صدور مجوز، با اکران مردمی در تهران و برخی استان‌ها برگزار خواهد شد.

مهر: تردد مسافران از مرزهای زمینی و هوایی طی ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، با کاهش 57 /84درصدی در تردد مسافران ورودی و کاهش 33 /84درصدی در تردد مسافران خروجی روبه‌رو شد.

فارس: شهردار منطقه 6 تهران با اشاره به اینکه بر اساس طرح کاهش مصرف برق، خاموشی‌هایی در برخی پارک‌ها از جمله پارک لاله رخ داد، گفت: با توجه به احتمال افزایش جرم در فضاهای تاریک از ورود شبانه به پارک ممانعت شده است.

ایرنا: فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: ۱۷۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان با ۱۱۱ مورد حریق طی هفته گذشته دچار آتش‌سوزی شده است.

ایسنا: معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری از ارسال لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت به مجلس خبر داد.

ایرنا: رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: غربالگری با همکاری پزشکان متخصص و همکاری داوطلبانه والدین برای پیشگیری از تولد کودکان معلول سیاست وزارتخانه است و ادامه می‌یابد.

مهر: مقایسه آمارهای نشر در دی‌ماه سال جاری با دی‌ماه سال گذشته حکایت از کاهش بیش از ۵۰درصدی تعداد عناوین کتاب دارد،‌ آن هم در شرایطی که نمایشگاه مجازی کتاب قرار است برگزار شود.

ایسنا: اجراهای صحنه‌ای موسیقی با حضور علاقه‌مندان این هنر و با رعایت سقف مصوب ستاد ملی کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، از سر گرفته می‌شود.

ایرنا: زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می‌دهد متاسفانه در طول دو هفته اخیر با یک روند رو به رشد اما با شیب نسبتاً ملایم میزان بستری‌ها در گروه سنی بین 5 تا ۱۷ سال در استان تهران روبه‌رو بوده‌ایم.

ایسنا: آشنا، مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور گفت: اکنون ما با دانشگاهیانی مواجهیم که به بلوغ حرفه‌ای رسیده و همکاری با دولت را ننگ نمی‌دانند.

 

♦♦♦

درگذشت ناگهانی دبیر اجتماعی روزنامه همشهری

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: شیده لالمی، دبیر اجتماعی روزنامه همشهری، دار فانی را وداع گفت. نیلوفر قدیری، مدیرمسوول روزنامه همشهری، با تایید خبر درگذشت شیده لالمی، به ایسنا تاکید کرد که هنوز جزئیات دقیقی از علت فوت این روزنامه‌نگار به آنها اعلام نشده است. بر اساس این گزارش، روایتی از ترک تحصیل گسترده دختران در روستاهای خوزستان، شوراهای شهر و چشم‌انداز پیش‌رو، پیامدهای اجتماعی حمل‌ونقل اینترنتی در خیابان‌های تهران، تاثیر مال‌های پایتخت بر سبک زندگی مردم (تهران در محاصره غول‌های تجاری)، و داغ فرزندان مرده روی دل‌های کزاز (گزارشی از مرگ تدریجی مردم و تولد کودکان معلول) از جمله گزارش‌های سال‌های اخیر شیده لالمی در رسانه‌ها بوده است.

 

نانوایی‌ها در صدر دریافت اخطارهای کرونایی

شرق نوشت: سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نانوایی‌ها بیشترین اخطار عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته‌اند، توصیه‌هایی برای رعایت بهداشت هنگام رفتن به نانوایی ارائه کرد. به گفته سیماسادات لاری، بیشترین میزان صدور اخطار و معرفی به مراجع قضایی به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به نانوایی‌ها بوده و ضرورت رعایت نکات بهداشتی در اماکن مذکور به‌عنوان مرکز پرتردد خرید روزانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در طول فرآیند خرید نان ماسک بزنید و در صف خرید نان نسبت به رعایت اصول فاصله‌گذاری فیزیکی دقت به عمل آورید. قبل از دست زدن به نان از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید و از وسایلی مثل چاقو، برس و کاتر و سایر وسایل مشترک در نانوایی استفاده نکنید.

 

پلاسکوی جدید؛ باز همراه با تخلف

اعتماد نوشت: معاون معماری و شهرسازی شهر تهران می‌گوید تا به امروز هزار ساختمان مشابه پلاسکو را شناسایی کرده‌اند. گفته می‌شود که این ساختمان‌ها به تدریج در حال ایمن‌سازی هستند اما هنوز در برابر انتشار فهرست ساختمان‌های ناایمن مقاومت می‌شود. روند ساخت پلاسکوی جدید هم پر از حاشیه است؛ از مقاومت در برابر گرفتن پروانه ساخت تا رفتن پرونده آن به کمیسیون ماده 100. ساختمانی که ناگهان ستون‌هایش در چهارراه استامبول بلند شد و مردم هر روز نظاره‌گر ساخت آن بودند، بدون آنکه پروانه‌ای برای ساخت داشته باشد. موضوع بررسی تخلفات ساختمانی پلاسکو در سه بخش تامین پارکینگ مورد نیاز، پرداخت عوارض ساخت‌وساز و شروع عملیات ساختمانی بدون دریافت پروانه بود.

 

وام ازدواج 70میلیونی برای جوان‌ترها

ایرنا نوشت: رحیم زارع در نشست کمیسیون تلفیق در تشریح گزارش عملکرد این کمیسیون با اشاره به افزایش وام ازدواج، عنوان کرد: وام ازدواج از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان برای کسانی که در شرف ازدواج هستند افزایش یافت و در این دوره استثنایی وجود دارد و پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال هر کدام مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت می‌کنند. در مجموع وام ازدواج به ۱۴۰ و ۲۰۰ میلیون تومان برای زوجین افزایش یافته است. زارع گفت: مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال داشتیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان در اختیار کمیته امداد و سه هزار میلیارد تومان در اختیار بهزیستی با بازپرداخت اقساط هفت‌ساله اختصاص یافته است.