شناسه خبر : 36021 لینک کوتاه

پشته از کشته کرونا

تمام پرندگان مهاجر در فریدونکنار شکار می‌شوند

پشته از کشته کرونا

طی هفته گذشته مرگبارترین روزهای کرونایی ایران سپری شد؛ رقم کشته‌هایی که مقامات مسوول حتی آنها را تنها بخش رسمی آمار مبتلایان به کرونا می‌دانند. مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در یکی از روزهای هفته پیش از 370 نفر تجاوز کرد. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی پنج هزار و ۶۱۶ مورد جدید کووید ۱۹ در کشور تا پایان روز سه‌شنبه هفته پیش خبر داد و گفت: از این تعداد دو هزار و ۳۴۰ تن در بیمارستان بستری شدند. دکتر سیماسادات لاری گفت: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر رسید. متاسفانه در 24 ساعت منتهی به روز سه‌شنبه نیز ۳۱۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۴۳۸ هزار و ۷۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۴۸۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: تاکنون چهار میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۵۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. وی در توضیح استان‌های در شرایط قرمز گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. لاری درباره استان‌های در وضعیت هشدار نیز گفت: استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

 

کمبود انسولین نداریم

وزیر بهداشت گفت: آزمایش‌ها و مدل‌های حیوانی ساخت واکسن در ایران طی شده و از اواسط آبان قرار است مراحل آزمایش‌های بالینی و انسانی واکسن آغاز شود. به گزارش تسنیم، دکتر سعید نمکی در حاشیه نشست ستاد استانی پیشگیری و مدیریت بیماری کووید 19 استان آذربایجان غربی در خصوص مشکلات تامین انسولین قلمی در کشور گفت: به آن شکلی که دامن زده می‌شود، در کشور مشکل کمبود انسولین نداریم و بیش از سال قبل هم واردات داشته‌ایم. انسولین ویالی به اندازه کافی برای تمام بیماران کشور موجود است که در داخل هم تولید می‌شود و نوعی انسولین هم قلمی است که در برخی شرایط به خاطر دیرکرد تخصیص ارز یا فشارهای آمریکا برای دارو و دشوار بودن نقل‌وانتقال پول و همچنین حمل‌ونقل دارو با مشکلاتی روبه‌رو شده‌ایم. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سال گذشته با وجود سیلاب‌های سنگین بهاره، ارائه خدمات به 5 /3 میلیون زائر اربعین حسینی، شیوع آنفلوآنزای H1N1 و کرونا، حتی یک مورد نسخه دارویی در دست مردم نماند و یکی از سال‌های طلایی ما بود. امسال هم با گرفتاری کرونا روبه‌رو هستیم که این بیماری فقط به داروی ضدویروس نیاز ندارد، بلکه بیمارانی که در وضعیت نامناسب قرار دارند، باید ده‌ها داروی ضدویروس دیگر هم به آنها داده شود. نمکی یادآور شد: در شرایط کنونی در وزارت بهداشت، کاستی و نقصانی نمی‌بینم. هیچ بیماری در هیچ استانی به دلیل کمبود تخت، پشت در هیچ بیمارستانی نماند. هیچ قومی را به دلیل قومیت خاص از هیچ خدمتی محروم نکردیم، هیچ سنی را به دلیل نبود تخت و ونتیلاتور از دستگاه جدا نکردیم و در کردستان، پیرزن 103ساله را درمان کردیم. پس وقتی کاستی‌ها را در نظام سلامت مرور می‌کنم و آنچه همکاران ما با دست خالی در شرایط بسیار سخت تحریم به مردم این سرزمین عرضه کردند، شرمنده می‌شوم که بگویم اینها کاستی‌هایی هم داشتند که ممکن است ما به دلیل محدودیت منابع شاید نتوانسته‌ایم آن‌گونه که می‌خواهیم، در بخش سلامت عمل کنیم که خوشبختانه با تزریق منابع جدید، شیوه‌ها را با طرحی نوین دنبال می‌کنیم که منطبق بر اصول بسیار پیشرفته علمی است. وی تصریح کرد: آنچه ما را گرفتار این امواج کرده اگر بخواهیم به آنها وزن دهیم، بیشترین وزن را باید به عدم رعایت دستورالعمل‌ها، فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و عدم برخورد قاطعانه با پروتکل‌شکن‌ها بدهیم.

 

وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم، گفت:‌ اجرای تعطیلی کامل تهران حداقل به مدت دو هفته جهت مقابله با کرونا ضروری است. زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با فارس، درباره وضعیت کرونا در پایتخت، اظهار داشت: شدت بحران به لحاظ کرونا به حدی رسیده که باید حتماً تعطیلات کامل دوهفته‌ای در پایتخت اجرا شود. آمار متوفیان کرونا طی چند روز اخیر از 300 نفر در کشور عبور کرده و نیمی از جانباختگان مربوط به تهران است. وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به آمار وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم و جهت مقابله با این بحران ما تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و امیدواریم اقدامات فوری جهت تعطیلی دوهفته‌ای تهران انجام شود. عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: در فروردین به دلیل تعطیلات و نگرانی‌هایی که مردم در زمینه کرونا داشتند، آمار مبتلایان نسبت به قبل از آن کاهش یافت و این مساله سبب بهبود وضعیت و کاهش فشار کار به کادر درمان شد و در حال حاضر نیز باید چنین اقداماتی انجام گیرد. نژادبهرام با اشاره به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی در حال حاضر مماشات با بحران انجام گرفته است، گفت:‌ باید به صورت جدی در مقابله با کرونا اقدامات اساسی انجام دهیم، جرایم مربوط به ماسک و بسته شدن مکان‌های تجاری و اصنافی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند باید به صورت دقیق مدنظر قرار گیرد. ما در این زمینه هشدار داده‌ایم ولی عملاً پاسخی نگرفته‌ایم.

 

معلمان غیررسمی بعد از سال 92 استخدام نمی‌شوند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: معلمان غیررسمی که بعد از سال ۹۲ با آموزش‌وپرورش همکاری کردند باید قید استخدام را بزنند. محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش درباره تقاضای معلمان غیررسمی که بعد از سال 92 با آموزش‌وپرورش همکاری می‌کنند، برای استخدام اظهار کرد: قانون درباره افرادی که بعد از سال 92 به اشکال مختلف با آموزش‌وپرورش همکاری کردند تعهد ایجاد نکرده است. وی افزود: توصیه بنده به افرادی که در این سال‌ها با آموزش‌وپرورش همکاری کردند این است که در آزمون‌های مربوطه شرکت کنند یعنی اگر لیسانس دارند در آزمون ماده 28 و اگر دیپلم هستند از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش‌وپرورش شوند. وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که برخی از این افراد سنشان بالا رفته و نمی‌توانند در آزمون استخدامی یا دانشگاه فرهنگیان متقاضی شوند، گفت: روزی که این افراد به آموزش‌وپرورش آمدند، آگاه بودند تعهدی برای استخدام آنها وجود ندارد و این افراد باید قید استخدام را بزنند.

 

تمام پرنده‌های مهاجر در فریدونکنار شکار می‌شوند

بیش از ۹۰ درصد پرندگان مهاجر توسط دام‌های هوایی و معدود پرندگانی که به زمین می‌رسند به روش‌های دیگر صید می‌شوند. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، طی سال‌های اخیر بارها و بارها کارشناسان و فعالان محیط زیست از ضعف مقابله با متخلفان صید پرندگان مهاجر در استان‌های مازندران و خوزستان، به‌ویژه در فریدونکنار انتقاد کرده و از مسوولان خواسته‌اند مانع از تداوم این روند نگران‌کننده شوند. بیش از 90 درصد پرندگان مهاجر توسط دام‌های هوایی در فریدونکنار در آسمان صید و معدود پرندگانی که به سطح زمین می‌رسند نیز به روش‌های مختلف صید می‌شوند. برخی علت مهار نشدن این نسل‌کشی را کمبود نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و برخی نیز وجود مافیای گسترده‌ای می‌دانند که محیط زیست به‌تنهایی قادر به مهار آن نیست. سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: سه سال متوالی است که کشتار پرندگان در فریدونکنار شدت گرفته است و یگان حفاظت محیط زیست نیز در حد توان با این پدیده مقابله می‌کند، حجم تخلف در این حوزه به قدری بالاست که محیط زیست به‌تنهایی نمی‌تواند مانع آن شود. فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دو سال پیش مکاتباتی در این خصوص انجام و مقرر شد تا شورای تامین استان مازندران ورود کند، اما پس از این نامه‌نگاری‌ها، اقدامی در عمل رخ نداد، محیط زیست در این زمینه با افرادی که صرفاً به دنبال معیشت خود هستند، مشکلی ندارد.

 

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی آبان‌ماه سال ۹۹

سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی کلیه مشمولان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها، دیپلم و زیردیپلم را که دارای برگ آماده به خدمت پایه خدمتی آبان ماه سال ۹۹ هستند، به خدمت سربازی فراخواند. به گزارش ایسنا سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلیه مشمولانی که برگ آماده به خدمت به تاریخ آبان ماه سال ۱۳۹۹ دریافت کرده‌اند، باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)، برگ معرفی‌نامه مشمولان به مراکز آموزش را دریافت و برابر اطلاعات مندرج در آن اقدام کنند. در این اطلاعیه آمده است: کلیه مشمولان دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی، دیپلم و زیردیپلم باید در تاریخ، ساعت، محل و مراکزی که در برگ معرفی‌نامه مشمولان اعلام شده است، حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند. با توجه به اینکه مرخصی سربازان در طول دوره به دلیل شرایط پیش‌آمده امکان‌پذیر نیست، مشمولان باید اصل مدارک مورد نیاز اعم از برگ آماده به خدمت، برگ محل مراجعه، برگ واکسیناسیون، کارت ملی و شناسنامه، مدارک مربوط به شرایط خاص مانند تاهل، گواهی فوت والدین، جانبازان بالای ۱۰ درصد، خانواده درجه یک شهدا و... را به همراه خود داشته باشند.

 

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سازمان زندان‌ها و میراث فرهنگی

تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک سازمان زندان‌ها و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف توسعه اشتغال و حرفه‌آموزی در زندان‌ها و توانمندسازی زندانیان امضا شد. به گزارش ایلنا، سیدعباس جوهری در جلسه امضای این تفاهم‌نامه گفت: اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان با نرخ بازگشت مجدد به زندان رابطه معنادار دارد. وی تصریح کرد: در هر مرکزی که به اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان تاکید شده است نرخ بازگشت مجدد به زندان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها اظهار داشت: در دور جدید مدیریتی در کنار توجه به امنیت زندان‌ها، توجه ویژه‌ای به اصلاح و تربیت زندانیان و اجرای فعالیت‌های فرهنگی شده است. جوهری ادامه داد: توسعه همکاری با نهادهای متولی و صاحب دانش از جمله صنایع دستی در راستای نگاه اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها و مقدمه‌ای برای رسیدن به نقطه مطلوب و هدف‌گذاری اصلی در این زمینه است. وی با بیان اینکه ظرفیت‌های لازم را برای مشارکت گروه‌های مختلف برای توسعه فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها فراهم کردیم گفت: معتقد هستیم برای بازاجتماعی کردن زندانیان باید از همه ظرفیت‌ها و ابزارها استفاده کنیم. وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت دستگاه‌های متولی در حوزه اشتغال، یکی از اولویت‌های اصلی در بحث اشتغال و حرفه‌آموزی است.

♦♦♦

تسنیم: خزانه‌دار شورای شهر تهران با اشاره به کاهش ۲۰درصدی درآمدهای شش‌ماهه امسال نسبت به سال ۹۸ تاکید کرد: شهردار و همکارانش اهتمام بیشتری برای کاهش عدم تعادل منابع و مصارف داشته باشند. سیدحسن رسولی درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران (شش‌ماهه سال 1399) اظهار کرد: در بخش عملکرد حساب درآمد، شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی شش‌ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 15 هزار و 287 میلیارد تومان اقدام کند.

تابناک: معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، درج نام «مادر» در کنار نام «پدر» روی کارت‌های ملی را خواستار شد. معصومه ابتکار در صفحه توئیتری خود نوشت: «طی مکاتبه‌ای حدود دو هفته قبل از وزیر کشور درخواست کردم همان‌طور که در شناسنامه نام مادر کنار نام پدر آمده، در کارت ملی هم از این به بعد نام مادر درج شود تا هر ایرانی به نام پدر و مادر، هر دو، شناخته شود.»

ایسنا: سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف خودسرانه دارو به‌ویژه در دوران کرونا و ترس از حضور در مطب‌ها هشدار داد و گفت: امسال پانزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها را برگزار می‌کنیم که هرساله از اول تا هفتم آبان‌ماه برگزار می‌شود.

ایلنا: سرپرست اداره کل غذای سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر بیشترین محصولی که از مواد اولیه تراریخته در کشور مصرف می‌شود، روغن است، اما به دلیل تصفیه‌هایی که صورت می‌گیرد، دیگر ژن تراریخته در آن وجود ندارد.

تسنیم: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زمان پرداخت بیمه بیکاری در ایام کرونا به جاماندگان را اعلام کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی قرار بود تا پایان خرداد به افرادی که در سامانه ثبت‌نام کرده بودند بیمه بیکاری را پرداخت کند.

ایسنا: سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که تعداد جان‌باختگان به دلیل غرق‌شدگی در کشور ۸۵۸ نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۹۵۹ نفر بود، 5 /10 درصد کاهش یافته است. همچنین در شش ‌ماه اول سال جاری از کل تلفات غرق‌شدگی در کشور ۷۱۲ نفر مرد و ۱۴۶ نفر زن بودند.

ایرنا: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از اعمال افزایش حقوق پرستاران این سازمان مشابه با پرستاران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

ایلنا: رئیس سازمان زندان‌ها گفت: اشتغال مولد و هدفمند زندانیان علاوه بر اینکه امکان درآمدزایی برای زندانی و کمک به تامین معاش خانواده وی را فراهم می‌سازد در فرآیند اصلاح و تربیت و بازاجتماعی کردن زندانیان نیز نقش مهمی دارد.

♦♦♦

«نه» اصلاح‌طلبان به اصلاح ساختار شهرداری

شرق نوشت: شورای شهر تهران شاهد بررسی لایحه‌ای بود که اجرای آن بخشی از وعده‌های 21 عضو شورایی بود که نام اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشند. آن روزهایی که قرار بود آنها بر مسند وکلای شهر تهران بنشینند، قول داده بودند شهرداری را کوچک کنند و با چابک‌سازی جلوی حیف‌ومیل‌ها را بگیرند؛ شهرداری که نیروی مازاد نفسش را بریده و اصلاح ساختار شاید می‌توانست نشان دهد این شورا تنها وظیفه‌اش تغییر نام خیابان‌ها نیست؛ اما با وجود انتقادها در صحن، کلیات طرح اصلاح ساختار شهرداری رای نیاورد تا در سال آخری که اصلاح‌طلبان بهشت‌نشین هستند، مجبور نشوند لایحه‌ای را اجرا کنند که دشمنی به بار می‌آورد و اجرای آن می‌تواند بدنه شهرداری را با آنها سر لج بیندازد.

 

بازتولید نقش سنتی زنان در سایه کرونا

همشهری نوشت: از 10 ماه پیش تاکنون روال زندگی روزمره در دنیا، دگرگون شده است. اپیدمی کرونا روال‌های زیادی را تغییر داده و نیازهای جدیدی را ایجاد کرده است؛ تغییراتی که اگرچه در ابتدا موقتی به‌ نظر می‌رسید و همگان سعی می‌کردند این تغییرات را به‌عنوان دوره‌ای که می‌گذرد و تمام می‌شود، بپذیرند، اما حالا پیامدهایش آنچنان گسترده شده که برای بسیاری از افراد تصور چشم‌انداز زندگی به روال پیشین در آینده پس از کرونا دشوار به‌نظر می‌رسد. اگرچه کرونا بر زندگی همه گروه‌های جامعه تاثیرات گسترده‌ای داشته است، اما در این میان، زنان تحت ‌تاثیر باورها و دیدگاه‌های نادرست جنسیتی حاکم بر جوامع، فشار بیشتری را متحمل می‌شوند و همزمان با تغییرات تازه بسیاری از آنها ناگزیر شده‌اند.

 

بچه‌ها زودتر درمانده می‌شوند

اعتماد نوشت: بوشهر یک هفته تلخ را پشت سر گذاشت؛ ثبت دو مورد خبر خودکشی کودک و نوجوان، یکی از دیر و دیگری در کنگان آنقدر احساسات عمومی را جریحه‌دار کرد که به‌خصوص در مورد مرگ محمد 11‌ساله، برخی نکات مهم از جنبه سلامت روان کودکان هم نادیده گرفته شد. تاکید بر «خودکشی به دلیل نداشتن گوشی هوشمند» ناگهان بر سر زبان‌ها افتاد و برای همین آموزش‌وپرورش هم از همان اول تمرکزش را بر تکذیب همین یک مورد گذاشت و پای آنلاین بودن او در کلاس درس و بعد اظهارات مادر محمد را به میان کشید که نشان دهد تقصیر بر گردن آنلاین بودن یا نبودن نیست.

 

یک کودک؛ نشانه‌ای برای آینده بدون کرونا

شهروند نوشت: یازدهم اکتبر ۲۰۲۰، تصویر نوزادی که ماسک را از چهره دکتری برمی‌دارد، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. بسیاری می‌گویند شاید او با این کارش دارد نوید دنیایی بدون کرونا را می‌دهد. مردم نیازمند خوش‌بینی و بارقه‌ای از امید هستند و حالا یک کودک نشانه‌ای است برای آنچه همگان آرزوی آن را دارند. این تصویر توسط پزشک ساکن دوبی «سامر چایب» در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شد. دکتر در زیر عکس نوشته بود: «همه ما نشانه‌ای می‌خواهیم که به‌زودی ماسک را برداریم.» واقعیت این است که جامعه جهانی توقع همه‌گیری و تداوم این بیماری را نداشت. بسیاری از خانواده‌ها داغدار شده و بسیاری از مردان و زنان شاغل، کارهای خود را از دست داده‌اند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها