شناسه خبر : 35981 لینک کوتاه

صید ترال ممنوع می‌شود

سفر ممنوع؛ رکورد مرگ کرونایی با 280 نفر در روز

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام شناسایی ۴۸۳۰ مورد جدید کووید۱۹ در کشور تا ابتدای روز چهارشنبه گفت: متاسفانه ۲۷۹ تن نیز جان خود را از دست دادند. دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز 22 مهر تا روز ۲۳ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۸۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۳۷ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۱۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسید. لاری گفت: متاسفانه در 24 ساعت منتهی به روز سه‌شنبه گذشته، ۲۷۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۹ هزار و ۳۴۹ نفر رسید. وی افزود: خوشبختانه تاکنون ۴۱۴ هزار و ۸۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری ادامه داد: ۴۶۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی گفت: تاکنون چهار میلیون و ۳۹۸ هزار و ۷۲۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. لاری ادامه داد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. وی همچنین گفت: استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

جزئیات محدودیت سفر به پنج استان

سخنگوی وزارت بهداشت جزئیات محدودیت تردد از مبدا و مقصد شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه را تشریح کرد و گفت: میان افزایش تردد وسایل نقلیه در جاده‌های کشور با شروع پیک بیماری کرونا رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به تعطیلات [هفته جاری] و اهمیت پرهیز از هرگونه سفر در شرایط حساس همه‌گیری بیماری در کشورمان با پیشنهاد وزیر محترم بهداشت و موافقت و ابلاغ رئیس‌جمهور محترم، ممنوعیت هر نوع سفر از مبدا یا به مقصد شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه از ساعت ۲۴ شب چهارشنبه [گذشته] اعمال شد. دکتر سیما‌سادات لاری، افزود: سفر از این شهرها یا به این شهرها تا ظهر روز یکشنبه جاری ممنوع است.

 

ابتلا به کرونا خانوادگی شده است

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وضعیت اپیدمی کرونا به مراتب بدتر از اسفند و فروردین است و شاهد ابتلای خانوادگی مردم به بیماری کووید ۱۹ هستیم، پدیده‌ای که در گذشته کمتر دیده می‌شد. مینو محرز به ایرنا گفت: میزان شیوع و ابتلا به کرونا در بدترین وضعیت ممکن از زمان بروز این بیماری در کشور است، اصلاً در بیمارستان‌ها جای خالی وجود ندارد، بیماران در صف بستری هستند و بیماران با حال بد و بیماری شدید و سن بالا بسیار زیاد شده‌اند. وی گفت: پدیده جدیدی که اخیراً به وضوح دیده می‌شود، ابتلای خانوادگی به کروناست و مکرر مشاهده می‌کنیم که همه اعضای یک خانواده با هم به این بیماری مبتلا شده‌اند و این نشان می‌دهد که مراودات و ارتباطات خانوادگی بیشتر شده و البته بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مسافرت‌ها نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: علت اصلی بروز موج جدید کرونا در کشور، برگزاری تجمعات مختلف و بازگشایی‌هاست، هر جایی که تجمعی برگزار شود و مردم اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت نکنند، شاهد شعله‌ور شدن همه‌گیری کرونا خواهیم بود و اکنون شاهد این وضعیت در همه کشور هستیم. محرز درباره ادعای مدعیان طب سنتی مبنی بر تاثیرگذاری گلاب و زنجبیل و سیر در پیشگیری از کرونا گفت: هیچ‌کدام از این ادعاها سند و استدلال علمی ندارد، هیچ جای دنیا به اندازه چین مردم در غذایشان زنجبیل استفاده نمی‌کنند، در حالی که کرونا از چین شروع شد، در مورد سایر مواد نیز هر کس ادعایی دارد باید با روش و متدولوژی علمی ادعای خود را ثابت کند، هیچ‌کدام از این مواد جای واکسن کرونا را نمی‌گیرد.

 

خودکشی دانش‌آموز بوشهری به خاطر نداشتن گوشی؟

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه مجموعه بزرگ آموزش‌وپرورش نیازمند افکار نو و خلاق و تدابیر راهگشاست گفت: ماموریت آموزش‌وپرورش بسیار خطیر و پیچیده است و نیازمند اندیشه‌های خلاق و پویای نیروهای جوان است. ما در جست‌وجوی این سرمایه‌های ارزشمند هستیم. به گزارش ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی با اشاره به مواجهه با بیماری کرونا گفت: آیا ما نسبت به عدالت اجتماعی و ترک تحصیل دانش‌آموزان بی‌توجه هستیم؟ سیاست آموزش‌وپرورش این است که خودش را مسوول می‌داند به همه دانش‌آموزان با هر امکانات و شرایطی آموزش دهد. در این جلسه گفته شد «آموزش‌وپرورش در مواجهه با کرونا ناتوان ظاهر شد»، درخواست می‌کنم راهبردها و برنامه‌های کشورهای دیگر را هم بررسی کنید. 67 درصد معلمان دنیا برای اولین بار آموزش الکترونیکی را تجربه می‌کنند. دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند در هیچ کشوری صددرصدی نیست. وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه هیچ منطقه و استانی حق ندارد دانش‌آموزی را به علت نداشتن ابزار هوشمند تحت فشار قرار دهد تا حتماً آن را تهیه کند گفت: روش‌های دیگر هم وجود دارد و یکی از آنها مدرسه تلویزیونی است. وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: اینکه گفته شد دانش‌آموزی به خاطر نداشتن گوشی و تبلت خودکشی کرده واقعی نیست. دیشب هم در تلویزیون دیدید که با خانواده و معلم وی صحبت شد. گزارش تاییدشده‌ای مبنی بر اینکه خودکشی به این دلیل اتفاق افتاده وجود ندارد. بی‌جهت اخباری را که صحت و قطعیت ندارد، اشاعه ندهیم.

 

طرح تعطیل کردن موقت صید ترال

رئیس فراکسیون محیط زیست از طرح آیش دریا و تصمیم این فراکسیون مبنی بر «تعطیل کردن موقت صید ترال» خبر داد و گفت: سازمان شیلات در مساله ترال هم سیاستگذار و ناظر است و هم منتفع. سمیه رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد آخرین جلسه صید ترال در فراکسیون محیط زیست گفت: ما از بدو شروع مجلس یازدهم اولین اقدام محیط زیستی قوه مقننه را بررسی مساله صید ترال قرار دادیم. صید ترال به شکل کنونی، آسیب‌های جدی و عمیقی را به محیط زیست دریا وارد کرده و می‌کند. این آسیب‌ها بعضاً غیرقابل جبران است. رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه تاکنون دست‌کم هفت جلسه برگزار کردیم، گفت: ما در سه جلسه رسمی و چهار جلسه کارشناسی از یک طرف از کارشناسان حرفه‌ای دعوت کردیم و هیچ حرف غیرکارشناسی را قبول نکردیم. از طرف دیگر، از مسوولان ذی‌ربط شیلات کشور، موسسه تحقیقات شیلات، کنسرسیوم کشتی‌های صنعتی و همه ذی‌نفعان صید ترال دعوت کردیم. از اتحادیه صیادان بومی هم دعوت کردیم که متاسفانه حضور نداشتند. بعضی نمایندگان مجلس مثل نمایندگان محترم چابهار و میناب و سایر نمایندگان و البته آقای نیکزاد نایب‌رئیس در جلسه حضور داشتند. رفیعی در مورد نتایج جلسات فراکسیون محیط زیست گفت: متوجه شدیم که خلأهای بارزی در مساله ترال وجود دارد. سازمان شیلات در مساله ترال، سیاستگذار، ناظر و حتی منتفع است. یک سیکل کاملاً معیوب در این زمینه وجود دارد که باعث می‌شود کشتی‌ها در یک فضای بدون نظارت جانداران دریایی را به صورت غیراستاندارد صید کنند. البته برخوردهای صورت‌گرفته از طرف قوه قضائیه و نیروی دریایی سپاه پاسداران قابل تقدیر است که در خلأ نظارت‌ها و کنترل‌های تخصصی بر این کشتی‌ها، به نفع مردم بومی و حفظ محیط زیست به میدان آمدند.

 

ورود دستگاه قضا به پرونده ویلموتس

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد پیگیری‌ها پیرامون فساد در حوزه ورزش، اظهار داشت: در سازمان بازرسی کل کشور یک اداره کل تحت عنوان بازرسی امور ورزش و جوانان وجود دارد که مخصوص حوزه ورزش و جوانان به‌ویژه حوزه ورزش شده است و بازرسی‌ها و نظارت‌های منظم در حوزه ورزش دارد. به گزارش مهر، درویشیان گفت: قراردادهای متعددی در فوتبال و‌… مورد بررسی قرار گرفته است؛ اخیراً نیز بحث فدراسیون بیلیارد مطرح شد که گزارش مربوط به آن را ما سال گذشته ارائه کردیم. به طور کلی، مشکلی که در حوزه ورزش داریم، اشکالات ساختاری است؛ باید ساختار نظارت در وزارت ورزش اصلاح شود و بر روی قراردادهای منعقده نظارت بیشتری صورت گیرد. وی تصریح کرد: در بحث ویلموتس سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال، ما کاری به بحث ورود مربی خارجی نداشتیم؛ ما به فسادی که در این حوزه متوجه مسوولان مربوطه بوده ورود پیدا کردیم؛ یعنی در خود فیفا هم اگر فسادی کشف شود و مسوولی به فساد متهم شود، آنها هم برنمی‌تابند؛ بنابراین ورود ما از باب دخالت حاکمیت در حوزه ورزش نبوده بلکه فسادی بود و از باب فساد ما پرونده تشکیل دادیم و تخلفات را به مرجع قضایی منعکس کردیم.

 

ممانعت از ورود نظرات شخصی در تربیت جنسی

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش از تلاش‌های صورت‌گرفته برای عدم ورود نظرات شخصی به طرح تربیت جنسی و جمع‌بندی دیدگاه‌ها درباره این طرح تا دو ماه آینده خبر داد. «محمود احمدی‌طهرانی» دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سرانجام طرح تربیت جنسی اظهار داشت: از شورای عالی انقلاب فرهنگی بابت اینکه این طرح را تاکنون پیش برده است، تشکر می‌کنیم. در یک مرحله این طرح از سوی شورا در اختیار وزیر آموزش‌وپرورش قرار گرفت تا درباره آن اظهارنظر کند و وی طرح را به دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش ارجاع داد، از این‌رو ما از همکاران درخواست کردیم طی یک پژوهش فشرده روی موضوع تربیت جنسی کار کنند که اکنون نیز در دست بررسی است. وی ادامه داد: این موضوع از یک طرف بسیار حائز اهمیت بوده و از طرف دیگر یک موضوع بسیار حساس است. در خصوص تربیت جنسی باید کاری صورت بگیرد که هم موثر واقع شود و هم از پیش حساب‌شده باشد. در حال حاضر یک کارگروه به شکل جدی روی موضوع تربیت جنسی کار می‌کنند و زمانی که به یک نتیجه مطلوب برسند ما آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهیم کرد و در ادامه کار هم سعی می‌کنیم تاثیرگذاری خودمان را داشته باشیم. دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش درباره زمان اجرای طرح تربیت جنسی گفت: در حال حاضر نمی‌توان زمان مشخصی اعلام کرد، اما تلاش می‌شود کارها به سرعت جمع‌وجور شود. سعی می‌شود در طرح تربیت جنسی یک اعتبار به وجود بیاید و تبدیل به یک نظر شخصی نشود و امیدوارم تا یکی، دو ماه دیگر دیدگاه‌های ما درباره طرح تربیت جنسی جمع‌بندی شود. در حال حاضر پیش‌نویس این طرح وجود دارد، البته من شخصاً به آن ورود محتوایی پیدا نکردم، زیرا در مرحله کار کارشناسی دبیرخانه است. احمدی‌طهرانی در پاسخ به این سوال که با توجه به اختیاری شدن حضور دانش‌آموزان در مدارس، مدیران مدارس در این زمینه چقدر با والدین همکاری دارند، گفت: از ابتدای سال تاکنون من از 9 مدرسه بازدید داشتم و شاهد بودم که خانواده‌ها، مدیران و معلمان به خوبی این مساله را کنترل و برنامه‌ریزی می‌کنند.

♦♦♦

ایسنا: وزیر آموزش‌وپرورش به محکومیت و صدور رای دادگاه برای یک مدیر کانال تلگرامی که پیش از این وزارت آموزش‌وپرورش از او شکایت کرده بود، واکنش نشان داد و خواهان بازپس‌گیری این شکایت شد.

ایرنا: مسوول مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: بر اساس گزارش‌ها در ایام کرونا از هر ۱۰ کودک هشت کودک تحت تاثیر خشونت قرار گرفته و شاید بتوان دلایل بروز چنین اتفاقاتی را، حضور زیاد والدین در خانه‌های کوچک یا افت قابل توجه خدماتی که به کودکان ارائه می‌شود، عنوان کرد.

ایسنا: رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مورد رد لایحه افزایش ۲۵‌درصدی نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی توضیحاتی ارائه کرد. محسن هاشمی گفت: این موضوع در کمیسیون حمل‌ونقل بررسی شد و رای نیاورد. چراکه دولت یک بخشنامه دارد که در آن تاکید کرده افزایش بیش از ۲۰‌درصدی نرخ ممنوع است و سازمان تعزیرات نیز به این موضوع حساس است و اگر بیشتر از این نرخ افزایش داشته باشیم حتماً هیات تطبیق آن را رد می‌کند.

ایرنا: مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: نظر رئیس قوه قضائیه درباره ماجرای اوباش‌گردانی چنین است که تعرض به متهم ولو اوباش، قطعاً مجاز نیست.

ایرنا: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اجرای طرح کاداستر (جامع حدنگار) می‌تواند ۲۵ درصد از دعاوی کیفری را کاهش دهد. ذبیح‌الله خداییان افزود: طرح جامع حدنگار با اجرای دقیق حد و حدود اراضی و زمین‌ها با در نظر گرفتن عرض و طول جغرافیایی به صورت دقیق انجام و در این طرح نوع کاربری اراضی، پلاک ثبتی و همچنین اطلاعات توصیفی و ثبتی زمین بارگذاری می‌شود.

فارس: مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: با بیان اینکه معاش بسیاری از مردم مرزنشین معطوف به فعالیت در بازارچه مرزی یزدان است، گفت: مردم در حال حاضر با تعطیلی این بازارچه‌ها دچار مشکل شده‌اند.

ایسنا: معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست اظهار کرد: در حال حاضر با اقدامات انجام‌شده چندین هزار هکتار از اراضی تالاب شادگان که به کانون گرد و غبار تبدیل شده بودند زیر آب رفته‌اند و حیات طبیعی در این بخش به خوبی نمایان است.

ایلنا: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اعلام کرد: شهرداری تهران برای تامین آب دریاچه چیتگر توافقی با سازمان آب منطقه‌ای دارد که سالیانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع آب از رودخانه کن خریداری می‌شود.

 

♦♦♦

مسوولان هشتگ‌باز ‌

شرق نوشت: فیلترشده ولی تاثیرگذار؛ بدون شک توئیتر در چند سال گذشته یکی از مهم‌ترین رسانه‌های اجتماعی در ایران بوده که تا حد زیادی بر فضای خبری ایران، رسانه‌های رسمی و حتی عملکرد مسوولان تاثیرگذار بوده است. رسانه‌ای که با وجود فیلتربودن آن و همچنین جرم‌انگاری استفاده از فیلترشکن، البته در سال‌های گذشته، محل کنش و واکنش بسیاری از مسوولان کشور بوده و همچنان تاثیر فراوانی بر محتوای دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام دارد. ماجرای تاثیرگذاری توئیتر البته به نوشته‌های مسوولان و واکنش‌های ضدونقیض کاربران به این نوشته‌ها خلاصه نمی‌شود؛ در این سال‌ها آنچه شبکه‌های اجتماعی را به موضوعی مهم تبدیل کرده، تاثیرپذیری مسوولان از نوشته‌های کاربران در این شبکه‌هاست.

 

بازار توریسم تسلیم کرونا؟

دنیای اقتصاد نوشت: درحالی‌که مقاصد اصلی گردشگری جهان به‌منظور جبران خسارت‌های ناشی از کرونا به بهبود و ارتقای گردشگری داخلی همراه با رعایت کامل ملزومات بهداشتی و ایمنی روی آورده‌اند و به‌صورت محدود و با رعایت کامل تمام پروتکل‌های بهداشتی به پذیرش گردشگران خارجی پرداخته‌اند، متولیان گردشگری کشور نه‌تنها شرایط ورود گردشگران خارجی را به ایران فراهم نکرده‌اند بلکه در زمینه بهبود گردشگری داخلی نیز برنامه‌ای برای بازیابی گردشگری این بخش ندارند و بازار توریسم ایران به‌نوعی تسلیم کرونا شده است. مقامات میراث فرهنگی عنوان کردند: گردشگران خارجی برای ورود به کشور از آبان‌ماه درخواست دریافت ویزا دارند، اما شرایط برای پذیرش گردشگر خارجی در حال ‌حاضر مهیا نیست.

 

اجرای مصوبه با نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان

اعتماد نوشت: صحن شورای شهر تهران روز یکشنبه با قرائت قرآن با صدای محمدرضا شجریان آغاز شد و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در سخنان ابتدایی خود خبر از اجرای مصوبه شورای شهر تهران در خصوص نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان داد. او با اشاره به اینکه در تاریخ هنر ایران، استاد شجریان، شاید بیش از هر هنرمند دیگری مورد تکریم و تجلیل مردم قرار گرفت و در زمان درگذشت ایشان، به اوج رسید و میلیون‌ها تن با روش‌های گوناگون مراتب همدردی خود را از این فقدان ابراز کردند، گفت: دلیل اصلی این پایگاه عمیق مردمی، به ویژه در درون نخبگان جامعه، تاثیر ماندگار استاد شجریان بر حفظ اصالت و ترویج موسیقی و هنر ایرانی بود.

 

آیا دیدن فردوسی‌پور ممنوع است؟

همشهری نوشت: 19 ماه بعد از تعطیلی برنامه 90، بازگشت عادل فردوسی‌پور با یک برنامه اینترنتی خبر مهمی بود که هواداران این مجری محبوب را به تماشای دوباره او امیدوار می‌کرد. پس از اتفاقات عجیب تعطیلی برنامه 90 بینندگان تا مدت‌ها سراغ این برنامه را می‌گرفتند و توئیت‌های مربوط به عادل و 90 شبکه‌های اجتماعی را به تسخیر خود درآورده بود. این موج رسانه‌ای تازه داشت فروکش می‌کرد که خبر بازگشت عادل از طریق تلویزیون‌های اینترنتی و آن هم با تهیه و اجرای برنامه‌ای شبیه 90، بار دیگر نام او را بر سر زبان‌ها انداخت. این خبر برای هواداران فوتبال دوام نداشت و درحالی که قرار بود برنامه عادل از آبان‌ماه پخش شود، خبر لغو مجوز این برنامه به رسانه‌های رسمی رسید.