شناسه خبر : 35905 لینک کوتاه

تهران در وضعیت قرمز کرونایی

50 محیط‌بان با سلاح مجوزدار هدف قرار گرفته‌اند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه با توجه به شرایط اخیر کماکان شهر و استان تهران در شرایط قرمز به سر می‌برد، عنوان کرد: در طول ۱۰ روز اخیر آثاری از بهبودی شاخص‌های مربوط به بستری، مراجعات سرپایی و مرگ‌ومیر در تهران مشاهده نمی‌شود. دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین آمار ثبت‌شده بیماران کرونایی در استان تهران عنوان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۸۲۸ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که از این تعداد ۱۱۳ بیمار در بخش مراقبت ویژه و ۷۱۵ نفر در بخش‌های عادی بستری شدند. وی با بیان اینکه آخرین آمار در تهران نشان‌دهنده آن است که حدود 5 /11 درصد مراجعه‌کنندگان به بخش‌های سرپایی مراکز درمانی نیاز به بستری شدن دارند، ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۶۳۴ نفر ترخیص شده‌اند، به عبارت دیگر هنوز تعداد موارد بستری جدید از ترخیص‌ها بالاتر بوده و لذا بهبود این روند افزایشی نیازمند اقدامات جدیدتری است. دکتر زالی با بیان اینکه با توجه به شرایط اخیر کماکان شهر و استان تهران در شرایط قرمز به سر می‌برد، عنوان کرد: در طول ۱۰ روز اخیر آثاری از بهبودی شاخص‌های مربوط به بستری، مراجعات سرپایی و مرگ‌ومیر در تهران مشاهده نمی‌شود.

 

تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده‌اند؛ سفر نروید

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به عوارض سفر رفتن مردم در شرایط فعلی بیماری کرونا و تعطیلات پیش‌رو گفت: قدرت سرایت ویروس بین ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است، اگر مردم به سفر روند و مبتلا شوند، دیگر تخت خالی برای درمان‌شان نخواهیم داشت. دکتر مسعود مردانی با اشاره به تعطیلات پیش‌رو گفت: توصیه می‌کنم آنهایی که قصد سفر دارند آمار دو روز اخیر مبتلایان و جان‌باختگان کرونا را مرور کنند تا متوجه شوند در هر دو مورد ابتلا و فوتی رکورد زده‌ایم. وی گفت: تصور می‌کنم اگر عده‌ای بروند سفر و برگردند، دیگر تخت خالی برای مداوایشان نخواهیم داشت و بعید نیست که مجبور به بازگشایی نقاهتگاه‌ها شویم. وی با تاکید بر اینکه اغلب بیمارستان‌ها تخت خالی برای بستری بیمار مبتلا به کرونا ندارند، اظهار کرد: ۱۰۵ بیمارستان در تهران بیمار کووید ۱۹ بستری می‌کنند و این در حالی است که وضعیت سایر نقاط کشور از تهران هم بدتر است. طی روزهای اخیر یکی از مسوولان از استان مازندران با من تماس گرفت و التماس و تمنا می‌کرد هنگام صحبت با رسانه‌ها از مردم خواهش کنیم به شمال نروند.

 

احتمال برپایی مجدد بیمارستان‌های صحرایی

معاون فنی و نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: با افزایش بیماران کرونایی در تهران، احتمال این وجود دارد که بیمارستان‌های صحرایی در این کلانشهر مجدداً برپا شود. به گزارش فارس، محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران با تایید کمبود تخت‌های بیمارستانی در بخش‌های اورژانس، CCU و ICU شهر تهران گفت: بیش از یک ماه پیش ما از کمبود تخت‌های بیمارستانی اظهار نگرانی کردیم و این نگرانی را به رسانه‌ها و دولت انتقال دادیم. با روند افزایشی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیشتر، نیاز به برپایی بیمارستان صحرایی برای تهران وجود دارد. وی افزود: در کنار بیماران کرونایی بیماران دیگری هم وجود دارند که با توجه به اپیدمی کرونا دیرتر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند و باعث افزایش بیمارانی شده‌اند که به تخت‌های ویژه و خدمات بیمارستانی نیاز دارند. معمولاً حدود 40 درصد تخت‌های بیمارستان‌ها به بیماران مزمن اختصاص دارد. جهانگیری با اشاره به اینکه برپایی بیمارستان‌های صحرایی در دستور کار قرار دارد به مردم توصیه کرد: کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند در مراحل اولیه و در صورتی که حال عمومی خوب دارند باید ضمن قرنطینه کردن خود با پزشک مشورت کنند و کسانی‌که با این افراد در تماس هستند هم رفت و آمدهای خود را کنترل کرده و کمک کنند تا شیوع کرونا کمتر شود.

 

سالمندان؛ ۱۰ درصد جمعیت کشور

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند، گفت: در حال حاضر نسبت و ضریب اشغال تخت توسط سالمندان حدود ۴۰ درصد و در برخی استان‌ها ۵۰ درصد است؛ یعنی این ۱۰ درصد، چهار تا پنج برابر نسبت خودشان از بیمارستان‌ها و خدمات بستری استفاده می‌کنند. به گزارش ایسنا، دکتر محسن شتی در نشست تخصصی با موضوع توانبخشی به هنگام دوران سالمندی گفت: ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و می‌توان اذعان داشت که ما ۱۰ درصد منابع، توجهمان و تمرکزمان به این افراد نیست، افرادی که اگر نگاه کنیم می‌بینیم که بیش از ۱۰ درصد نیازمند توجه و تمرکز هستند؛ آنها گروهی از جمعیت هستند که به واسطه شرایط خاص‌شان نیاز به مراقبت و خدمت بیشتری دارند، لذا اگر فکر می‌کنیم به میزان ۱۰ درصد به آنها نمی‌رسیم یعنی کم‌کاری می‌کنیم و این حداقلی است که باید به آن توجه کنیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر سالمندی در کشور الگوی نسبت جنسی مساوی دارد و به سمت الگوی زنانه حرکت می‌کند، گفت: درصدی از سالمندان به واسطه فوت همسر و درصد کمتری به دلیل طلاق تنها هستند و بدون همسر زندگی می‌کنند، این نسبت در مطالعات مختلف متفاوت است، اما آنچه ذکر می‌شود حدود ۱۷ درصد است که این درصد در مردان کمتر و در زنان بیشتر است، یعنی به سطح سالخوردگی زنانه و آن هم سالمندانی که درصدی از آنها تنها زندگی می‌کنند پیش می‌رویم.

 

برای 150 شکار صف تشکیل شده است

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: تعداد سلاح مجوز‌دار موجود با تعداد شکاری که محیط زیست می‌تواند اجازه آن را بدهد اصلاً همخوانی ندارد. سه میلیون کجا و 200 عدد مجوز شکار کجا؟! برای یک شکار 150 شکارچی در نوبت است و به همه نمی‌رسد و به همین خاطر غیرمجاز می‌شود. 38 نفر از جانبازان ما با سلاح مجوزدار جانباز شدند و 11 نفر از شهدای ما با سلاح مجوزدار به شهادت رسیدند و این برای ما خیلی بد است. به گزارش فارس، جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست می‌گوید رسیدگی به معضلات این حرفه کلید خورده است و به زودی با اجرای حمایت‌های چندجانبه این مدافعان طبیعت به حق قانونی خود دسترسی پیدا می‌کنند. از بدو تشکیل محیط‌بانی آماری که در دسترس است و در حوزه اداره ایثارگران ارائه شده تاکنون 143 محیط‌بان به شهادت رسیده‌اند. حدود 30 درصد از این نیروها توسط تیراندازی جان خود را از دست دادند و بقیه در حین ماموریت و تعقیب شکارچی یا از کوه پرت شدند یا با ماشین تصادف کردند. در واقع بیشتر حوادثی مانند تصادفات و سقوط از ارتفاع است که باعث جان باختن محیط‌بانان شده است. به روح پرفتوح همه شهدا درود می‌فرستیم. ضمن اینکه باید از بنیاد شهید در حوزه حمایتی‌شان از محیط‌بانان عزیز تشکر کنیم. امروز در معاونت توسعه در جلسه‌ای از رئیس مرکز ایثارگران نیروی انتظامی و چند تن از مدیران داخلی دعوت کردیم و گفتیم از بازه زمانی شهید شدن محیط‌بانان و در مصدومیت‌ها از جانباز شدن محیط‌بانان گله‌مندیم. وی تاکید کرد: از شروع ماموریتم در محیط زیست تاکنون سه سال گذشته است.

 

تصمیمی برای صدور مجوز شکار گرفته نشده است

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: تاکنون سازمان محیط‌ زیست برای صدور پروانه شکار در سال ۹۹ تصمیمی نگرفته حتی موضوع آن در سازمان مطرح نشده است. شهاب‌الدین منتظمی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اخباری مبنی بر صدور مجوز شکار از سوی سازمان محیط زیست اظهار داشت: امسال تاکنون سازمان مجوزی برای شکار صادر نکرده و هنوز تصمیمی نیز برای آن نگرفته است. وی علت آن را شیوع ویروس کرونا دانست و افزود: وضعیت و شرایط گسترش ویروس کرونا ایجاب می‌کند که همه سازمان‌ها از جمله سازمان محیط زیست پروتکل‌ها را رعایت کند، از این‌رو شرایط به گونه‌ای ایجاب کرد که سازمان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکنون حتی موضوع صدور پروانه شکار را نیز مطرح نکند چون لازمه پروانه شکار چه گرفتن آن، چه کارهای اجرایی و اقدام به شکار نیازمند این است که فرد سفر کند و از آنجا که یکی از علل گسترش و تشدید این بیماری سفر است، از این‌رو سازمان به جهت رعایت پروتکل‌ها و احترام به زحمات کادر درمان تاکنون تصمیمی برای صدور پروانه شکار در سال ۹۹ نگرفته است.

 

لایحه رتبه‌بندی معلمان در آموزش‌وپرورش نهایی شد

معاون وزارت آموزش‌وپرورش گفت: لایحه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است و در حال هماهنگی با سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان اداری و استخدامی هستیم. به گزارش تسنیم، قاسم احمدی‌لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش درباره تدوین لایحه رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در مجلس نهم و دهم پیگیری شد و نمایندگان به استناد بند الف ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه به دنبال آن بودند نظام رتبه‌بندی معلمان است. وی افزود: دولت برای رتبه‌بندی معلمان اقداماتی را انجام داد و طرحی آماده شد که بر اساس آن رقمی به حقوق معلمان اضافه شد و معتقد بودند این نظام رتبه‌بندی است اما اختلاف نظری بین مجلس و دولت وجود داشت و مجلس اعلام کرد باید حتماً لایحه رتبه‌بندی ارائه شود. احمدی‌لاشکی گفت: وزیر آموزش‌وپرورش پذیرفت و لایحه رتبه‌بندی نهایی شده و در مرحله هماهنگی بین سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان اداری و استخدامی است که پس از آن راهی دولت شده و در کمیسیون اجتماعی بررسی خواهد شد، پس از تصویب در دولت به مجلس ارائه می‌شود. معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در رتبه‌بندی صرفاً به دنبال افزایش حقوق نیستیم و ارتقای جایگاه و منزلت معلمان مدنظر است، متذکر شد: به عنوان مثال در وزارت علوم مربی، دانشیار، استادیار و... را داریم و با هر درجه ارتقای رتبه، حقوق آنها نیز افزایش می‌یابد. در رتبه‌بندی هم افراد از دو سال سابقه مشمول می‌شوند که از رتبه یک تا رتبه پنج را داریم.

 

ارزیابی و پایش حوادث کشور

 رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با تشریح شیوه فعالیت مرکز کنترل و هماهنگی عملیات این سازمان گفت: همه حوادث کشور به صورت لحظه‌ای در این مرکز ارزیابی و پایش می‌شود. به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان امداد و نجات، مهدی ولی‌پور با اعلام این مطلب اظهار داشت: مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات 24‌ساعته فعال است و لحظه‌ای چشم کارشناسان این مرکز از رصد حوادث کوچک و بزرگ کشور بسته نمی‌ماند، اینجا مغز سیستم امداد و نجات کشور است. وی با بیان اینکه سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات سازمان امداد و نجات مهم‌ترین نقش را در این مرکز بر عهده دارد، توضیح داد: این سامانه حادثه را متناسب با بزرگی زمین‌لرزه تحلیل می‌کند و میزان خسارات وارده احتمالی، تعداد چادر مورد نیاز برای اسکان، میزان مواد غذایی لازم، تعداد بالگردهای امداد هوایی، تعداد سگ‌های نجات‌دهنده و هر آنچه باید برای امدادونجات اولیه صورت بگیرد را تنها در چند دقیقه تحلیل و ارائه می‌کند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات سازمان امداد و نجات از سال ۸۹ به همت متخصصان داخلی راه‌اندازی و در طول این سال‌ها تکمیل شده است. این سامانه سه وظیفه اصلی دریافت اطلاعات از حوادث، مدیریت منابع و پشتیبانی و مدیریت اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد.

♦♦♦

ایسنا: فرزانه سهرابی معاون اجتماعی موسسه کادراس بیان کرد: در ایران نمی‌توان به آمار دقیقی در مورد اعتیاد کودکان رسید اما روندهای موجود نشان می‌دهد اعتیاد کودکان در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی، زندگی نابسامان، نبود اعتمادبه‌نفس، معاشرت با دوستان ناباب و از همه مهم‌تر والدین معتاد در سال‌های آینده به موضوعی جدی تبدیل خواهد شد.

ایرنا: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون ۱۰ هزار کودک در ۶۷۰ مرکز بهزیستی نگهداری می‌شوند که گاهی بالاتر از ۱۸ سال دارند و ۷۰ درصد آنها می‌توانند شرایط فرزندخواندگی را داشته باشند اما خانواده‌هایی هستند که نوع تمایلات آنها به‌طور مثال در مورد سن فرزند، متفاوت است بنابراین فرصت فرزندخواندگی را برای فرزندان بهزیستی متفاوت می‌کنند.

ایرنا: معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: هم‌اکنون ۹۱ هزار و ۵۷۸ واحد اپیدمیولوژیک دامپزشکی اعم از دامداری، مرغداری و کشتارگاه در کشور فعال است که ۵۰ هزار مورد از این واحدها در روستاها و عشایر مستقر هستند.

فارس: مرحله دوم سیزدهمین دوره آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که قرار بود روز سه‌شنبه ۱۵ مهر برگزار شود به دلیل تعطیلی ناشی از کرونا به تعویق افتاد.

ایسنا: اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: تهران کلانشهری با گسل‌هایی متعدد است که اگر خدایی نکرده بعضی از این گسل‌ها فعال شوند، متاسفانه طبق مطالعات جایکا، کار پیچیده و سخت خواهد شد. اگر زلزله‌ای با قدرت تخریب بالا بیاید ما در تهران یک حادثه بین‌المللی را شاهد خواهیم بود.

ایرنا: مدیر کل نظارت بر دارو و فرآورده‌های تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: امسال حدود ۱۶ میلیون واکسن آنفلوآنزا وارد و توزیع می‌شود اما اکنون فقط 5 /1 میلیون دوز واکسن وارد شده و بعد از توزیع 5 /2 میلیون واکسن در مراکز بهداشتی، توزیع داروخانه‌ای آن شروع خواهد شد.

ایلنا: «نادر توکلی» معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران در مورد بازدیدهای سرزده مسوولان به بیمارستان‌ها و مراکز درمان که در این شرایط بحرانی معمولاً همراه‌شان نفراتی هم هستند، گفت: این بازدیدها ضمن اینکه باید با مدیریت بیشتری انجام شود، باید با حفظ رعایت پروتکل‌ها صورت گیرد.

فارس: حسین کامران فوق تخصص خون و انکولوژی گفت: سرطان سینه محدودیت سنی ندارد. به همین جهت تمامی بانوان باید به صورت ماهانه توسط خود یا پزشک معاینه شوند.

ایلنا: فرمانده ناجا با قدردانی از توجه مردم به توصیه‌ها و عدم مراجعت به مرزهای ایران و عراق تاکید کرد: این مرزها بسته است و هیچ‌گونه ترددی در آنها نداریم.

♦♦♦

آماری از کارگران مبتلا به کرونا موجود نیست

اعتماد نوشت: اردیبهشت سال جاری گمانه‌زنی‌هایی درباره پرخطرترین مشاغل در معرض خطر ابتلای کرونا مطرح شد و از کادر درمانی بیمارستان‌ها، کارمندان بانک، رانندگان تاکسی و کارکنان مترو به عنوان افراد در معرض خطر بالای ابتلا نام برده شد اما در حالی که کارگران به عنوان پرجمعیت‌ترین گروه شاغلان کشور که اغلب هم در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به ‌کار هستند، گزارش‌های پس از آن گواهی می‌داد که تعداد کارگران مبتلا به کرونا، بیش از شاغلان تمام گروه‌های صنفی بوده اگرچه هیچ عددی از تعداد مبتلایان منتشر نمی‌شد اما گزارش‌هایی از استان‌های زنجان، اصفهان، بوشهر و تهران حکایت از آن داشت که ابتلای کارگران واحدهای خدماتی و تولیدی و صنعتی در این استان‌ها بالا بوده است.

 

چوب حراج بر خانه راوی روزگار تهیدستان

شرق نوشت: نیم‌قرن پس از خلق «همسایه‌ها»، یکی از ماندگارترین آثار داستانی ادبیات معاصر ایران، آفریننده آن بار دیگر خبرساز شده است. نام «احمد محمود» این‌بار نه به‌دلیل حواشی کسب جایزه‌ای معتبر یا استقبال از آثار داستانی‌اش که به واسطه بی‌توجهی مسوولان به میراثی فرهنگی شنیده می‌شود. از اهواز خبر می‌رسد که بر خانه پدری این نویسنده بزرگ چوب حراج زدند و فروخته شد؛ خانه‌ای که از قضا در فضای برخی داستان‌های محمود مانند «زمین سوخته» هم حضور و تاثیر پررنگ دارد. کم‌توجهی به چنین خانه‌ای که می‌توانست به موزه یا میراثی مهم در اهواز تبدیل شود، در حالی است که دوستداران این نویسنده و همچنین فعالان حوزه میراث فرهنگی در خوزستان تلاش زیادی برای حفظ آن کردند.

 

سقوط اجاره‌بهای ویلاهای شمال

دنیای اقتصاد نوشت: بهای اجاره ویلا در برخی شهرهای شمالی نسبت به پارسال بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته که با لحاظ نرخ متعارف رشد سالانه قیمت در این بازار و صرف‌نظر کردن مالکان از آن، هم‌اکنون هزینه این شکل اقامت برای مسافران حداقل ۸۰ درصد کمتر از شرایط عادی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر سبک سفر در ایام کرونا باعث سقوط نرخ‌ها در بازار اجاره ویلاها شده است. هرچند مراکز رسمی اقامتی هنوز در برابر تنظیم هزینه‌ها برای مسافران مقاومت می‌کنند، اما در بوم‌گردی هم کارت هدیه در نظر گرفته شده است. سفر کردن نه‌تنها تاثیرات مثبتی بر افراد از نظر روانی می‌گذارد، بلکه از نظر اقتصادی نیز می‌تواند اثرات قابل‌توجهی به همراه داشته باشد.

 

بازار آموزش خصوصی سکه شد

همشهری نوشت: هر روز که از سال سیاه کرونایی می‌گذرد، روشن‌تر می‌شود که این ویروس آنچنان که در بوق و کرنا کرده بودند عادل نیست. فرق زیادی میان غنی و فقیر در مواجهه با این بیماری است. در موضوع آموزش؛ آنهایی که پول بیشتری دارند، همان ابتدای شیوع کرونا، رفتند سراغ خرید لوازم هوشمند و نت پرسرعت تا فرزندشان از قافله درس و مدرسه عقب نماند. یا شهرنشینان بهره‌مند از مواهب و امکانات شهری، سریع‌تر و راحت‌تر توانستند فرزندانشان را به نسبت دانش‌آموزان برخی روستاها که از یک خط اینترنت و حتی آنتن تلویزیون بی‌بهره‌اند، به آموزش برگردانند. حالا که یک ماه از شروع سال تحصیلی گذشته، فضا برای آنهایی که توان خرید خدمات آموزشی دارند، مهیاست.