شناسه خبر : 34251 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاهش شدت ابتلا به کرونا در تهران

۳۰ درصد تخت‌های آی‌سی‌یوی کرونایی خالی است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: یک‌دوم تخت‌های آی‌سی‌یو به کرونا اختصاص یافته بود که الان بیش از ۳۰ درصد آن تخت‌های اختصاص‌یافته خالی است. به گزارش تسنیم؛ دکتر کیانوش جهانپور با بیان اینکه حدود 10 برابر میانگین تشخیص داده‌شده در روزهای قبل می‌توانیم تست انجام دهیم، اظهار کرد: روزانه 10 تا 15 هزار تست PCR را می‌توانیم در کشور انجام دهیم؛ حدود 40 درصد منفی و منفی کاذب ناشی از تست داریم که البته بخشی از آن به نمونه‌برداری برمی‌گردد که تلاش شده است با نمونه‌برداری بهتر ضریب خطا کاهش یابد و این ضریب خطا کاهش یافته است و پاسخ‌های مثبت تست پی‌سی‌آر قطعی است. حتی در کشورهایی که ظرفیت تست در آنها بالاتر از کشور ماست هم پنج تا شش برابر میانگین روزهای گذشته را می‌توانند انجام بدهند.

وی در خصوص جراحی‌های الکتیو یادآور شد: مطابق بخشنامه معاونت درمان وزارت بهداشت این موضوع شدنی است. البته عمل‌های لوکس و زیبایی در مراحل ابتدایی قابل توجه نیست اما جراحی‌های الکتیو که فوریت اورژانسی ندارند قابل انجام است و قسمت اعظم تخت‌های بیمارستانی که به کرونا تخصیص یافته بود خالی است و یک‌دوم تخت‌های آی‌سی‌یو به کرونا اختصاص یافته بود که الان بیش از 30 درصد آن تخت‌های اختصاص‌یافته نیز خالی است.

اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو

وی در خصوص اجباری شدن استفاده از ماسک در مترو اظهار کرد: مساله تولید ماسک به وزارت صمت مرتبط است و ممکن است بخشی را برای توزیع در شبکه داروخانه کشور تدارک ببینند که آن بخش به سازمان غذا و دارو مرتبط خواهد بود. قبلاً اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی قیمت‌گذاری ماسک‌ها را انجام داده‌اند و ابلاغیه جدیدی در این زمینه نداریم.

وی افزود: تولید ماسک حدود 25 برابر افزایش یافته است و مردم برای تهیه ماسک مشکلی نخواهند داشت. از طرفی ساخت ماسک در منزل هم به وسیله فیلم‌های آموزشی از طرف سازمان غذا و دارو آموزش داده شده است.

کاهش پنج درصدی آمار بستری در مراکز درمانی تهران

 فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از کاهش آمار در مراجعه به مراکز درمانی، پذیرش، بستری عادی و ویژه بیماران مبتلا به کرونا خبر داد و گفت: تا روز سه‌شنبه گذشته حدود پنج تا هفت درصد کاهش در میزان بستری بیمارستان‌ها گزارش شده است. به گزارش فارس، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، از کاهش آمار در همه شاخص‌های مراجعه به مراکز درمانی، پذیرش، بستری عادی و ویژه بیماران مبتلا به کرونا خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته حدود پنج تا هفت درصد کاهش در میزان بستری بیمارستان‌ها گزارش شده است؛ در مقابل تعداد بهبودیافتگان و ترخیص‌شدگان از مراکز درمانی پایتخت افزایش یافته است. وی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم برای حفظ این شرایط، عنوان کرد: از هموطنان به ویژه گروه‌های پرخطر از جمله سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای همچون دیابت، سرطان، مشکلات قلب و عروقی و تنفسی درخواست می‌کنم از ترددهای غیرضرور پرهیز کنند؛ چراکه همکاری شهروندان در کاهش آمار مبتلایان نقش بسزایی دارد. زالی اظهار کرد: ماسک‌های خانگی هم می‌توانند اثر حفاظتی مطلوبی را در پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ داشته باشند؛ از همین‌رو از رسانه‌ها تقاضا دارم با همکاری کارشناسان این حوزه مردم را در خصوص نحوه تهیه و استفاده از ماسک‌های استاندارد خانگی آگاه کنند.

جلوگیری از ورود افراد فاقد ماسک به مترو

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران اضافه کرد: از طرفی، هماهنگی‌هایی هم با انتظامات شهرداری صورت گرفته تا اینکه پروتکل به درستی اجرا شود و از ورود افرادی که فاقد ماسک هستند به مترو جلوگیری شود. علیخانی در خصوص اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو گفت:‌ با توجه به ازدحام جمعیت انجام این کار شدنی نیست، اما باید در مترو حتماً شهروندان ماسک بزنند، همین دیروز در آلمان اعلام کردند که استفاده از ماسک اجباری باشد. ما فقط استفاده از ماسک را در سیستم حمل‌ونقل عمومی اجباری کرده‌ایم. عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که ماسک در اتوبوسرانی چطور توزیع می‌شود، گفت در حال هماهنگی هستند. وی با تاکید بر این موضوع که مردم هم باید رعایت کنند، گفت: این را هم بگویم که اکثر شهروندان رعایت کرده و ماسک می‌زنند، ولی ما از شهروندانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند می‌خواهیم با توجه به تسهیلات در نظر گرفته‌شده حتماً از ماسک استفاده کنند.

افزایش ابتلای تاکسیرانان به بیماری کرونا

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی سازمان تاکسیرانی، تعداد تاکسیرانان مبتلا به بیماری کرونا در کشور از 400 نفر افزایش یافته است. مرتضی ضامنی به فارس اظهار داشت: با توجه به پروتکل گام دوم مبارزه با کروناویروس، مصوب وزارت بهداشت در خصوص طرح الزامات فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی شهری کشور، رانندگان تاکسی همکاری بسیار مطلوبی در رابطه با سوار کردن حداکثر سه مسافر در تاکسی خود داشته‌اند. وی افزود: در حوزه حمل‌ونقل با کاهش 70درصدی مسافرگیری و به‌تبع آن درآمد مواجه هستیم. بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت در حوزه تاکسی یک نفر مسافر کم شده، یعنی 25 درصد دیگر از درآمد تاکسی را کاسته‌ایم. ضامنی گفت: در صورت تداوم این طرح لازم است نسبت به تعیین تکلیف کرایه یک نفر مسافر حذف‌شده اقدام لازم به عمل آید. در صورتی که مبنای محاسبه کرایه در تاکسی از چهار نفر به سه نفر تبدیل شود، می‌توان این طرح را که باعث افزایش سلامت مسافران می‌شود ادامه داد در غیر این صورت با توجه به اینکه در حال حاضر بار این موضوع بر دوش راننده است، نمی‌توان انتظار داشت که تداوم داشته باشد. در واقع با این ‌روش تاکسی‌ها یک مسافر کمتر سوار می‌کنند و مسافران نیز کرایه یک نفر حذف‌شده را به صورت سرشکن به عنوان هزینه سلامت پرداخت می‌کنند.

تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر

دادستان کل کشور از تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر خبر داد. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در نشست تخصصی معاونان و مدیران کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور گفت: نکته‌ای که متناسب با این همایش و این جمع و وظایف و تکالیف متوجه قوه قضائیه و ضابطین نیروی انتظامی است این است که همه‌ساله آمار و ارقام نشان می‌دهد در ماه مبارک رمضان آمار جرائم کاهش پیدا می‌کند. این امر مهم باید ما را وادار کند، مطالعه‌ای از لحاظ جامعه‌شناسی و روانشناسی داشته باشیم از جهت اینکه جامعه را به سمت و سوی ارتکاب جرائم کمتر سوق دهیم. وی ادامه داد: باید بررسی کنیم علت اینکه در ماه مبارک رمضان جرائم کاهش پیدا می‌کند، چیست؟ این عامل توجه معنوی انسان‌ها به خداوند متعال است و ما هرچه تلاش کنیم روحیه خداپرستی، تقوا و خداشناسی در جامعه رشد پیدا کند، قطعاً شاهد کاهش جرائمی خواهیم بود که به‌خصوص امنیت جامعه را تهدید می‌کند. دادستان کل کشور با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی باید تلاش کنیم تا زمینه جرم و گناه در جامعه کاهش پیدا کند، تصریح کرد: این رسالت بزرگی است، این بر عهده دست‌اندرکاران است؛ چه کسانی که آموزش می‌دهند، و چه کسانی که عهده‌دار حفظ امنیت و قضاوت در جامعه هستند و چه مسوولانی که در حوزه اجرا هستند. در نظام جمهوری اسلامی دولت و حاکمیت تنها مسوولیت تامین نیازهای مادی، حیاتی و زندگی مردم را ندارد، بلکه در نظام جمهوری اسلامی برقراری قسط و عدل ملاک است. مردم باید در جهت اقامه عدل و قسط باشند و اگر ما عدل و قسط را مبنا قرار دهیم، جرائم در جامعه کاهش پیدا خواهد کرد.

آیا کوشکی و دلبر صاحب خانواده می‌شوند؟

کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده‌ای هستند که از سال ۱۳۹۳ در پارک پردیسان زندگی کردند و فروردین‌ماه ۱۳۹۹ به زادگاه خود یعنی توران بازگشتند که در روند این انتقال نتایج آزمایش‌های بالینی نشان داد هر دو یوز از لحاظ زادآوری سالم هستند، حال آیا می‌توان امیدوار بود که آنها صاحب خانواده شوند. یوزپلنگ‌ها نسبت به سایر گربه‌سانان فرآیند پیچیده‌تری در زادآوری دارند و از آنجا که یوزپلنگ آسیایی گونه‌ای در خطر انقراض است، بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست با هدف تکثیر در اسارت دو یوزپلنگ نر و ماده به نام‌های «کوشکی» و «دلبر» را از سال ۱۳۹۳ در سایت تکثیر در اسارت پارک پردیسان نگه داشت تا شاید ناجی نسل خود شوند اما کارهای صورت‌گرفته بر روی آنها نتیجه نداد و در نهایت تصمیم بر این شد که هر دو به زادگاه خود یعنی توران در سمنان برگردند که این کار هم در فروردین‌ماه امسال انجام شد.

البته به جز کوشکی و دلبر یک ماده یوزپلنگ دیگر به نام «ایران» نیز در سایت تکثیر در اسارت پردیسان نگهداری می‌شد که آن نیز به همراه این دو به سمنان منتقل شد؛ ایران توله یوزپلنگ سه‌ساله‌ای است که در سال ۹۶ به‌طور غیررسمی از زادگاهش در پارک ملی توران خارج شده بود. بنابراین اکنون دیگر دلبر ۱۰ساله، کوشکی ۱۳ساله و ایران سه‌ساله به زادگاهشان برگردانده شدند تا شاید بتوانند با پیدا کردن جفتی مناسب نسل در حال انقراض خود را نجات دهند. البته در روند این نقل و انتقالات حرف و حدیث‌های زیادی در زمینه نحوه اجرای آن پیش آمد که سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش با برگزاری نشستی خبری سعی در رفع این ابهامات داشت. همچنین انتقاداتی در خصوص انتخاب دامپزشکان این کار نیز شده بود که بیمارستان دامپزشکی تهران که متخصصان آن جزو تیم انتقال یوزها بودند نیز نشست جداگانه‌ای برگزار کردند تا نقاط کور این انتقال را روشن کنند. در این نشست پیام محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران گفت: ابتدا نامه‌ای از سازمان حفاظت محیط زیست برای همکاری در انتقال یوزپلنگ‌های پارک پردیسان دریافت کردیم و ما نیز طبق وظیفه اجتماعی خود بدون دریافت ریالی هزینه، این کار را با یک تیم تخصصی و کامل انجام دادیم. وی افزود: روند بیهوشی حیات وحش بسیار پیچیده است بنابراین برای کاهش استرس سعی کردیم محیط خلوت‌تر و آرام‌تر باشد و اگر تیم خبری حضور دارد دورتر از منطقه بایستند تا کار راحت‌تر انجام شود. سرتیم انتقال کوشکی، دلبر و ایران ادامه داد: داشتن اطلاعات بالینی و کلینیکی از حیات وحش بسیار مهم است، اما متاسفانه درباره این گونه‌های ارزشمند دیتاهای چندانی در اختیار نبود از این‌رو بعد از بیهوشی تمام آزمایش‌های لازم انجام شد. از آنجا که در گذشته کوشکی یک عفونت حاد تنفسی و دلبر نیز عفونت رحمی داشت و عود هم کرده بود، بررسی‌ها را با دقت انجام دادیم. وی افزود: کارکرد قلب، بینایی و شنوایی آنها مشکلی نداشت و شرایط نرمال بود همچنین تمام ارگان‌های تولید مثلی کوشکی و دلبر سالم بود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها