شناسه خبر : 33760 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اجتماعی)

جامعه میل به انقلاب کردن ندارد

همشهری نوشت: «جامعه ایران، جامعه‌ای بحرانی است.» این جمله‌ای است که دو استاد برجسته دانشگاه تهران یعنی دکتر تقی آزادارمکی و ابراهیم فیاض بر آن اتفاق ‌نظر دارند. آزادارمکی می‌گوید: سال‌هاست جامعه ایران با بحران‌های اجتماعی زیست می‌کند و این جامعه این‌گونه سروسامان پیدا کرده است. بنابراین بحران جزو صفات اساسی جامعه ما شده است اما تعداد بحران نشانه خطرناکی است. فیاض هم در تشریح شدت بحران اجتماعی ایران می‌گوید: جوامع زیادی اطراف ما هست که اینقدر بحرانی نیستند یا بحرانشان فرق می‌کند. مثلاً حتی افغانستان که جنگ را تجربه می‌کند، به ‌اندازه ما بحرانی نیست. عراق هم این شرایط را به این صورت که ما داریم ندارد، مساله مهم در فهم گسل‌های اجتماعی در ایران مساله ساختاری است.

بی‌اعتنایی خودروسازان به قانون هوای پاک

اعتماد نوشت: یک ماه تا پایان فرصت خودروسازان باقی است تا بر اساس قانون هوای پاک محصولات خود را به استاندارد یورو 5 ارتقا دهند. این فرصت یک سال تمدید شد اما با وجود زمان اندک باقی‌مانده، خودروسازان بدون پای‌بندی به این قانون محصولات خود را برای سال بعد پیش‌فروش کرده‌اند و به گفته تجریشی معاون محیط زیست انسانی، خودروسازان هنوز برنامه‌ای را برای اجرای قانون به سازمان محیط‌زیست ارائه نکرده‌اند. بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند اما اجرای این قانون تا سال ۹۹ به تعویق افتاد.

وجود ۵ /۵ میلیون خانوار تک‌نفره در ایران

ایران نوشت: رئیس گروه توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی اظهار کرد: حدود ۵ /۵ میلیون خانوار تک‌نفره در ایران زندگی می‌کنند. معصومه توکلی با اشاره به اینکه وجود خانوارهای تک‌نفره یک واقعیت اجتماعی است، گفت: در حال حاضر شاهد وجود خانوارهای تک‌نفره هستیم. وی با اشاره به اینکه خانوارهای تک‌نفره در نتیجه برنامه‌ریزی‌های نادرست به وجود آمده‌اند، اظهار کرد: افرادی که به شکل انفرادی زندگی می‌کنند یک خانوار تک‌نفره به شمار می‌آیند و الصاق لفظ خانواده به این افراد صحیح نیست. وی اضافه کرد: در بسیاری از مواقع یک زن یا مرد در اثر مرگ یا متارکه شریک زندگی خود را از دست می‌دهد و از شکل خانواده به خانوار تک‌نفره تبدیل می‌شود.

مرگ 30هزار پرنده مهاجر

شهروند نوشت: بیش از یک ماه است که پرندگان مهاجر تالاب میانکاله مشغول مردن‌اند. فعالان محیط‌زیست می‌گویند تا امروز باید شمار لاشه‌ها به 25هزار قطعه رسیده باشد و سازمان دامپزشکی می‌گوید این آمار به 30هزار لاشه هم خواهد رسید. این سازمان یک هفته پس از وقوع این تلفات غیرعادی، بوتولیسم را دلیل قطعی مرگ مهاجران اعلام کرد و با وجود انتقادهای بسیار و طرح فرضیات مختلف، سر حرفش ایستاد. حالا گروهی از فعالان و متخصصان داوطلب با عنوان «کمیته مشورتی» با انتشار گزارشی، از نتایج سه هفته پایش میدانی، مشاهدات و اندازه‌گیری‌های صحرایی‌شان برای روشن شدن علت این عارضه گفته‌اند و به پافشاری سازمان دامپزشکی و سکوت سازمان محیط‌زیست ایراد گرفته‌اند. با این حال بازار فروش پرنده هنوز رونق دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها