شناسه خبر : 33762 لینک کوتاه

زندان سهم فعالان محیط زیست

کرونا به ایران رسید؛ دو نفر در قم جان باختند

سخنگوی قوه قضائیه از تایید احکام صادره برای متهمان محیط زیستی در دادگاه تجدیدنظر خبر داد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با احکام مربوط به متهمان پرونده محیط زیست و اینکه شنیده شده است احکام آنها در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است، گفت: پرونده متهمان موسوم به پرونده محیط زیست از نظر ما پرونده اقدام علیه امنیت است و رای آن هم صادر و قطعی شده است. در این پرونده آقای مراد طاهباز فرزند قاسم به جرم همکاری با آمریکا به عنوان دولت متخاصم به ۱۰ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا، خانم نیلوفر بیانی فرزند یوسف به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ۱۰ سال حبس و رد وجوه ماخوذه، آقای هومن جوکار فرزند هوشنگ به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به هشت سال حبس، آقای طاهر قدیریان فرزند محمود به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به هشت سال حبس، آقای سام رجبی تبریز فرزند پرویز به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به شش سال حبس، خانم حمیده (سپیده) کاشانی فرزند علی‌اکبر به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به شش سال حبس، آقای امیرحسین خالقی‌حمیدی فرزند میرتوحید به جرم جاسوسی به شش سال حبس و آقای عبدالرضا کوهپایه فرزند محمود به جرم اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل چهار سال حبس محکوم شدند و محکومیت آنها در دادگاه تجدید نظر قطعی شد.

ثبت دو مورد مرگ ناشی از کرونا در قم

پس از آنکه بعدازظهر چهارشنبه، وزارت بهداشت اعلام کرد که آزمایش اولیه دو شهروند قمی در خصوص بیماری کروناویروس مثبت اعلام شد، ساعاتی بعد، مرگ این دو شهروند به واسطه ابتلا به بیماری کرونا تایید شد. به گزارش ایسنا، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی توئیتری آورد: به دنبال پیک بیماری‌های حاد تنفسی ظرف روزهای اخیر در قم، دو مورد در آزمایش‌های اولیه از نظر کرونا ویروس مثبت گزارش شدند، متاسفانه هر دو بیمار با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه فوت کردند.

کرونا کمتر از تصور مردم نگران‌کننده است

در عین حال معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شرایط برخی موارد مشکوک به این بیماری گفت: کسانی که در این بیماری گرفتار نارسایی تنفسی شوند کمتر از دو درصد هستند و این بیماری آن حد که مردم تصور می‌کنند نگران‌کننده نیست.

قاسم جان‌بابایی عصر چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در قم با اشاره به اینکه بیماری کرونا ویروس از نظر مسری بودن قوی است ولی از نظر مرگ‌ومیر از آنفلوآنزای H1N1 کمتر است، بیان کرد: در چین 75 هزار مورد ابتلا به این بیماری وجود داشته ولی مرگ‌ومیر در اطفال گزارش نشده است. وی یادآور شد: ممکن است این بیماری برای افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت پیشرفته، ضعف سیستم ایمنی و چاقی زیاد مشکل ایجاد کند. معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شرایط برخی موارد مشکوک به این بیماری یادآور شد: کسانی که در این بیماری گرفتار نارسایی تنفسی شوند کمتر از دو درصد هستند و این بیماری آن حد که مردم تصور می‌کنند نگران‌کننده نیست. جان‌بابایی با بیان اینکه مردم اگر علائمی مبنی بر تنگی نفس پیدا کردند به پزشک مراجعه کنند یادآور شد: در تمام کشور تیم‌هایی مشخص شده و نسبت به ویزیت کردن این بیماران اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر در بیمارستان قم مواردی بستری شدند فقط سه چهار نفر نیازمند مراقبت ویژه هستند افزود: این افراد هم تحت نظر هستند و از تنفس مصنوعی هم برای ایشان استفاده نمی‌شود و فقط در حال مراقبت هستیم تا اگر خدمات دارویی بیشتر نیاز داشتند اقدام لازم صورت گیرد.

یکی از اعضای کادر درمانی بیمارستان کامکار قم نیز با اشاره به تلاش گسترده اعضای تیم درمانی این بیمارستان و استان گفت: درست است که این دو نمونه اعلام شده است ولی مردم باید بدانند که نباید نگرانی بیش از حد داشته باشند؛ اگر به دستورات بهداشتی عمل کنند اتفاقی برای آنها نخواهد افتاد.

فوت حدود 56 نفر بر اثر آنفلوآنزا در پاییز امسال در کشور

وزیر بهداشت نیز از فوت حدود 56 نفر در پاییز امسال به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا خبر داد. سعید نمکی درباره آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی که قرنطینه شده بودند، اظهار کرد:‌ ما از محل قرنطینه آنها بازدید کردیم، همه چیز خوب بود و آنها در صحت و سلامت کامل بودند و با گواهی که به آنها داده‌ایم مرخص و تحویل خانواده‌ها شدند. وی درباره شیوع آنفلوآنزا نیز گفت: با شیوع زمستانه آنفلوآنزا مواجه‌ایم که در سرمای اخیر بیشتر بروز کرده است. البته با توجه به مهار پیک پاییزه آنفلوآنزا انتظار داشتیم پیک زمستانی خود را نشان دهد. در قم پیک آنفلوآنزای نوع «بی» را داشته‌ایم که یک جانباز شیمیایی بالای 60 سال و یک فرد مسن دیگر فوت کردند که از این آنها نمونه‌برداری کرده‌ایم. تا این لحظه موردی غیر از آنفلوآنزا در کشور گزارش نشده است. وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا آمار فوت 56 نفر به دلیل آنفلوآنزا صحت دارد، تصریح کرد:‌ در پیک پاییزه همین حدود مرگ‌ومیر را داشته‌ایم که افرادی بودند که نقص ایمنی یا بیماری زمینه‌ای داشتند اما در همین ایام و به مدت سه هفته در آمریکا 8500 نفر بر اثر آنفلوآنزا فوت شدند.

۱۰۵ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۰۵ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد گفت: از دهیاران، معتمدان محلی و روحانیون برای تغییر در نگرش خانواده‌هایی که اجازه تحصیل به فرزندانشان را نمی‌دهند، کمک می‌گیریم. «رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به اعلام آمار چهار هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل از سوی بنیاد کودک گفت: امسال در ایران حدود ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی کردیم که خوشبختانه توانستیم به کمک برنامه‌هایی که در نظر گرفتیم ۳۶ هزار نفر از آنان را به مدارس برگردانیم. وی ادامه داد: قطعاً آنچه مطلوب ماست، این است که هیچ کودکی بیرون از مدرسه نباشد و همه کودکانی که در سن یادگیری و تعلیم هستند در داخل مدارس باشند. برای اینکه این اتفاق بیفتد وظیفه آموزش و پرورش فراهم کردن مدرسه و معلم است. ما حدود ۲۰۰ مدرسه تک‌نفره داریم، زیرا حتی یک دانش‌آموز نیز برای ما اهمیت دارد، اما رفع موانع حضور در مدرسه که بیشتر موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، تنها برعهده آموزش و پرورش نیست و سازمان‌های دیگری مانند بهزیستی، وزارت رفاه،‌ کمیته امداد و خیرین هم باید کمک کنند. معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از اقدامات مهمی که می‌توان در کنار مدرسه‌سازی انجام داد، رفع موانع کودکان برای تحصیل است؛ یعنی زمانی که ما مدرسه‌ای در منطقه محروم ایجاد می‌کنیم، به این موضوع هم توجه داشته باشیم که اگر دانش‌آموزان آن منطقه لوازم‌التحریر، کفش و لباس مناسب برای ورود به مدرسه نداشته باشند، طبیعتاً امکان ورود به مدرسه را هم نخواهند داشت، بنابراین شاید قسمتی از کارهای خیر می‌تواند به این شکل توسط خیرین دنبال شود و در جهت رفع موانع حضور کودکان در مدرسه باشد.

مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا را اعلام کنید

معاون محیط زیستی انسانی سازمان گفت: نباید سال آینده وزارت نیرو ناچار به استفاده از مازوت شود و مانند امسال مدارس مدام تعطیل شوند. مسعود تجریشی، معاون محیط زیستی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در چهل و سومین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها گفت: ما زمانی که با دو اضطرار برخورد می‌کنیم، نیاز به یک تصمیم مدیریتی کارآمد داریم. در حال حاضر اولین اضطرار، آلودگی هوا و دومی مساله گرمایش مردم در فصل سرما است. در کلیت موضوع، اصل خسارت انسان، موضوع تصمیم‌گیری ماست. تجریشی گفت: ما زمانی که به هماهنگی می‌رسیم، تصمیم‌گیری‌مان دچار گره می‌شود و شروع می‌کنیم مشکلات را بر گردن دیگران انداختن. مردم‌ نهادها را انتخاب می‌کنند تا پاسخگو باشند و راهکار پیدا کنند. بنده راهکار را می‌پذیرم. اگر این تحریم‌ها و شرایط سال آینده نیز باقی بماند، که به احتمال بسیار هست و ما بخواهیم به اندازه اتحادیه اروپا گاز مصرف کنیم، پذیرفته نخواهد بود. وزارت نیرو تابستان را خوب گذراند اما در زمستان ناچار شد گاز را هر چهار ساعت در یک منطقه از تهران قطع کند. ما امسال نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش مصرف داشتیم و سال آینده نیز هشت درصد بر این مصرف افزوده خواهد شد. تجریشی بیان کرد: یک گله‌مندی از وزارت بهداشت وجود دارد که هرگز بنا به اصرار ما به آن توجه نکردند. وزارت بهداشت متولی کنترل سلامت به خاطر آلایندگی هواست. وزارت بهداشت باید اعلام کند که چه مقدار آسیب جسمانی و مرگ‌ومیر به خاطر آلودگی هوا داشته‌ایم. ما شش برابر ترکیه مرگ‌ومیر کودکان تازه متولدشده داریم که این آمار توسط سازمان جهانی بهداشت مشخص و اعلام شده است.

ایران جزو ۱۰ کشور مخاطره‌آمیز جهان

مدیر دفتر کاهش خطر و بلایا وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور مخاطره‌آمیز جهان است، گفت: روزانه ۶۲ حادثه در کشور روی می‌دهد. به گزارش فارس، محمداسماعیل مطلق مدیر دفتر کاهش خطر و بلایا وزارت بهداشت در چهارمین کنگره مرکز تحقیقات سلامت مردان با اشاره به وقوع حوادث در جهان، اظهار داشت: از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸ روند مخاطرات در دنیا افزایش داشته است. وی ادامه داد: بیشترین مخاطرات در دنیا، مخاطرات آب و هوایی است؛ ضمن اینکه سطح خطر ایران در جهان از عدد ۱۰ به عدد 8 رسیده است. مدیر دفتر کاهش خطر و بلایا وزارت بهداشت گفت: مرگ ناشی از بلایا در ایران از سطح جهان بالاتر است. مطلق با بیان اینکه ابران جزو ۱۰ کشور مخاطره‌آمیز جهان است، گفت: بر اساس تحقیقات طی ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۳ حدود ۴۰ میلیون نفر در ایران تحت مخاطره قرار دارند. وی با بیان اینکه هر سال دو میلیون نفر در ایران تحت تاثیر مخاطرات که بیشتر آب و هوایی است، قرار می‌گیرند، افزود: طی ۵۰ سال گذشته میزان بارش در ایران روند کاهشی داشته و بارش مدت کوتاه داشته و شدت زیاد آن در اسفند به بعد بوده است. مدیر دفتر کاهش بلایا وزارت بهداشت بیان داشت: در ۹ماهه سال جاری ۱۷۵۶۵ حادثه اتفاق افتاده که تقریباً روزانه ۳۷ حادثه و اگر حوادث ترافیکی را به آن اضافه کنیم، در شبانه‌روز ۶۲ حادثه روی می‌دهد. مطلق با بیان اینکه در ۹ماهه امسال ۳۵۹۰ نفر بدون در نظر گرفتن حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند، گفت: در ۹ماهه امسال ۴۱ هزار و ۴۳۳ نفر بدون مصدومیت‌های حوادث ترافیکی و با در نظر گرفتن حوادث ترافیکی ۸۴۸۹۳ مصدوم در صحنه داشته‌ایم. در بین ۴۰ نوع مخاطره در دنیا، ایران ۳۱ مخاطره را تجربه می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها